Populismin pelko on korvannut kommunismin pelon

Kom­mu­nis­min pelkoa pide­tään yht­enä syynä ihmiskasvoisen kap­i­tal­is­min aikaan, jota kesti 1980-luvun lop­ulle. Ellei työväestöä olisi kohdel­tu kun­nol­la, olisi tul­lut val­lanku­mous ja sosial­is­mi. Neu­vos­toli­iton rom­ahdet­tua voiti­in käyn­nistää kap­i­tal­is­min turbovaihe.

Luon­nol­lisem­pi seli­tys kuitenkin löy­tyy teknolo­gian kehi­tyk­ses­tä. Työväestöl­lä meni hyvin niin kauan kun työn kysyn­tä kasvoi ja huonos­ti, kun dig­i­tal­isaa­tio ja robot­it alkoi­vat kor­va­ta ihmistyötä.

Silti tot­ta toinen puoli. Toi­sis­sa poli­it­ti­sis­sa olois­sa glob­al­isaa­tion ja dig­i­tal­isaa­tion yhteiskun­nal­lista hin­taa olisi var­maan yritet­ty pehmen­tää tarmokkaammin.

Kan­sain­välisessä lehdis­tössä kir­joit­taa läh­es viikoit­tain joku poli­it­tista oikeis­toa edus­ta­va tarpeesta pehmen­tää kap­i­tal­is­mia, kos­ka muuten pop­ulis­min voit­tokulkua ei pysäytä mikään. Pop­ulis­tit ovat kor­van­neet uhkana kom­mu­nis­min. Tietysti kir­joit­ta­jis­sa on myös hyväsy­dämisiä ihmisiä, jot­ka sure­vat ihmis­ten ja aluei­den ahdinkoa. Jat­ka lukemista “Pop­ulis­min pelko on kor­van­nut kom­mu­nis­min pelon”

Ensikommentteja Anne Bernerin Live:stä

Toisin kuin useim­mil­la kom­men­toi­jil­la, min­ul­la on suur­ta halua etsiä esi­tyk­ses­tä myön­teisiä puo­lia, kos­ka merkit­tävä osa Suomen nyky­i­sistä ongelmista johtuu siitä, että meil­lä suh­taudu­taan kaik­keen uuteen ajat­telu­un suo­raan selkäran­gas­ta tule­val­la voimakkaal­la torjunnalla.

Näin ulkop­uolelta on kyl­lä pakko ihme­tel­lä maan hal­li­tuk­sen toim­intat­a­paa. Esi­tys, joka mullis­taisi merkit­tävän osan vero­tus­ta, näyt­tää tulleen yllä­tyk­senä hal­li­tuskump­paneille ja eri­tyis­es­ti vero­tus­ta vas­taavalle val­tio­varain­min­is­ter­ille. Liiken­ne­m­i­nis­ter­iö on kai vas­tu­us­sa viestin­nästä. Mis­sä on hal­li­tuk­sen sisäi­nen viestintä?

Hyvin myön­teistä on aja­tus siirtää kiin­teät verot käyt­töön perus­tu­vak­si mak­suk­si.  Se kan­nus­taa oikein, minkä seu­rauk­se­na mak­su vähen­tää auton käyt­töä ja suosii joukkoli­iken­net­tä. Tämä toimii kuitenkin vain vai­h­toe­hdos­sa, jos­sa laskute­taan kilo­me­trien mukaan ja siinä on siis seu­ran­tamah­dol­lisu­us. Tieto­tur­vaon­gel­mana se olisi häviävän pieni ver­rat­tuna siihen, mitä kän­nykkä liikkeistämme jatku­vasti lähet­tää eteen­päin, mut­ta mon­elle tämä on ongel­ma- tai tekosyy vas­tus­taa kilo­metripo­h­jaus­ta mak­sua. Jat­ka lukemista “Ensikom­ment­te­ja Anne Berner­in Live:stä”

Selvitysmiesraporttini on julkaistu

Sain tänään luovute­tuk­si selvi­tys­ra­port­ti­ni “Sosi­aali. ja ter­veysmin­is­ter­iön hallinnon­alan laitosten tehtävät ja rak­en­teet sote-uud­is­tuk­sen ja maakun­tau­ud­is­tuk­sen tehtävien toteut­tamisek­si” luovute­tuk­si STM:lle.

Itse mietinnön voi lada­ta tästä.

Selvi­tyk­sessä esitetään 25 suositusta:

1.     Kehitetään käytän­töjä, jot­ka tuo­vat THL:n tutkimuk­sen lähem­mäs päätök­sen­tekoa niin, että tutkimus vaikut­taa eläväm­min päätök­sen­tekoon ja päätök­sen­teon ongel­mat enem­män tutkimuk­sen suun­tau­tu­miseen. Keinoina voivat olla sään­nöl­liset tapaamiset ja sem­i­naar­it sekä THL:n edus­ta­jien osal­lis­tu­mi­nen tapausko­htais­es­ti min­is­ter­iön osas­tokok­ouk­si­in. Jat­ka lukemista “Selvi­tys­mies­ra­port­ti­ni on julkaistu”

Ennustan, ettei Britannia lopulta eroa EU:sta

Olen niin mon­ta ker­taa mis­san­nut hyvän ennus­ta­jan maineen, kun en ole ker­tonut julkises­ti käsi­tyk­siäni. (esim. Trumpin val­in­ta ja Brex­itin voit­to) Niin­pä nyt panen itseni likoon ja ker­ron, että en usko Bri­tann­ian lop­ul­ta eroa­van EU:sta.

Sopimus­neu­vot­te­lut tule­vat osoit­ta­maan, että Brex­it-puoli esit­ti kat­teet­to­mia käsi­tyk­siä siitä, mil­lä ehdoil­la Bri­tan­nia pää­sisi noukki­maan rusi­noi­ta pul­las­ta. Golfia har­ras­ta­vana maana he var­maankin ymmärtävät, ettei ole sel­l­aista golfk­lu­bia, jos­sa ulkop­uoliset pelaisi­vat parem­mil­la ehdoil­la kuin klu­bin jäsenet. (Suomes­ta niitäkin löy­tyy, mut­ta se on eri asia.) Jat­ka lukemista “Ennus­tan, ettei Bri­tan­nia lop­ul­ta eroa EU:sta”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 17.1.2017

Etusuo­ra aukeaa. Maail­man­his­to­ri­an viimeinen Helsin­gin kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan kok­ouskausi alkaa.

Käve­lykeskus­tan peri­aate­su­un­nitel­man suunnittelutilanne

Kaik­ki lähti liik­keelle Han­nu Oskalan Man­ner­heim­intien itäpuoli Käve­lykaduk­si ‑aloit­teesta, johon viras­to vas­taisi, että tarvit­taisi­in kokon­ais­su­un­nitel­ma. Nyt sen tekem­i­nen on käyn­nis­tet­ty. Tarkastelus­sa on usei­ta vai­h­toe­hto­ja alka­en Kai­vokadun sulkemis­es­ta autoil­ta kokon­aan tai osit­tain (osit­tain joudu­taan tekemään Kru­unuvuoren­ran­nan ratikoiden takia) ja Espo­jen osalta käve­lykaduk­si Pohjois-Espa tai molem­mat tai molem­mat yksikaistaisik­si. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 17.1.2017”

Kohu Sipilän Intian matkasta on aivan perusteeton ja typerä

Minus­ta kohu Chempo­lis-yri­tyk­sen mukana olo Sip­ilän vien­ninedis­tämis­matkalla on turha, type­rä ja vastenmielinen.

Tarkastel­laan asi­aa ensin siltä kannal­ta, että olete­taan tämän matkan tuot­ta­neen yhtiölle 110 miljoo­nan euron kau­pan Inti­aan, niin kuin Iltale­hti antoi ymmärtää tai ainakin moni luk­i­ja ymmär­si. Edes sil­loin tämä ei olisi ollut kohun arvoinen asia.

Toim­intansa puoles­ta yhtiö on sel­l­ainen, että sen mukana ole delet­gaa­tios­sa oli aika luon­nol­lista. Vaa­timus, että yhtiö olisi pitänyt pudot­taa pois del­e­gaa­tios­ta ja näin estää kau­pan syn­tymi­nen, kos­ka Sip­ilän lap­sil­la on yhtiössä viiden pros­entin (joidenkin tieto­jen mukaan kahdek­san) omis­tu­so­su­us. Miten tämä olisi perustel­tu niille muille osak­keen­o­mis­ta­jille? Olisiko tämä ollut jotenkin tas­a­puolista ja oikeudenmukaista?

Olisiko todel­la pitänyt jät­tää 110 M€:n vien­ti­t­u­lot otta­mat­ta ja sadat työ­paikat syn­nyt­tämät­tä? Jotain suh­teel­lisu­u­den tajua! Jat­ka lukemista “Kohu Sip­ilän Int­ian matkas­ta on aivan perus­tee­ton ja typerä”

Korkeakoulututkinnon suorittaneiden nuorten savustaminen ulkomaille on hallituksen aikaansaannoksista tuhoisin.

Kun 2030-luvul­la kir­joite­taan Suomen taloushis­to­ri­aa, tämän ajan pahim­pana itse aiheutet­tuna ongel­mana tul­laan pitämään aivovi­en­tiä, sitä että Suo­mi savus­taa korkeak­oulu­tutkin­non suorit­tanei­ta ulko­maille. Se tulee merk­it­semään Suomelle kuin valikoi­va muut­toli­ike on merkin­nyt Itä- ja Pohjois-Suomelle koulutet­tu­jen nuorten aikuis­ten muut­taes­sa muu­ta­man kasvukeskuk­sen alueelle.

Luvut ovat vähän hataria, mut­ta vuosit­tainen aivovi­en­ti näyt­tää nousseen tasolle, joka vas­taan kym­men­tä pros­ent­tia vuosit­tain valmis­tuneista, ja tahti näyt­tää kiihtyvän. Eikä se määrä vaan se laatu. Hajati­eto­jen mukaan näyt­tää siltä, että hanakam­min ulko­maille ovat muut­ta­mas­sa parhaat – heille on kysyn­tää. Jat­ka lukemista “Korkeak­oulu­tutkin­non suorit­tanei­den nuorten savus­t­a­mi­nen ulko­maille on hal­li­tuk­sen aikaansaan­nok­sista tuhoisin.”

Blogin kävijämäärä laski viime vuonna

Blo­gin kävi­jämäärä oli viime vuon­na kävi­jämäärä 1484121. Siinä on laskua peräti 12 %. Artikkelei­ta julka­isin 221 (228) ja kom­ment­ta­ja läpäisi seu­lan 12 226 (14 930). Kom­ment­tien määrässä oli laskua peräti 18%.

Osit­tain blo­gin suo­sion lasku johtuu siitä, etten ole ehtinyt panos­ta­maan siihen yhtä paljon kun aiem­min. Selvi­tys­te­htävänä STM:ssä on ollut sen ver­ran suu­ritöi­nen, että se on päässyt häir­it­semään har­ras­tuk­sia. Olen myös ollut paljon matkoilla.

Ososynä on sekin, että olen jakanut tar­moani Twit­teri­in enkä ihan huonol­la men­estyk­sel­lä. Seu­raa­jia on jo 30 000.

Myös moni arvokas kom­men­toi­ja on lopettanut.

Kaikki­aan 14 postaus­ta ylit­ti 10 000 luk­i­jan rajan Jos eläisin main­os­myyn­nil­lä, tietäisin, mil­laisia jut­tu­ja pitäisi kirjoittaa.

 

6.2. Tur­va­paikkapoli­ti­ikkaa pitäisi järkevöit­tää 6.2  (26 370 lukuk­er­taa) Jat­ka lukemista “Blo­gin kävi­jämäärä las­ki viime vuonna”

Maapallon lämpötila pysyy yhä vain korkealla

Maa­pal­lon läm­pöti­la ei tao enää kaikkien aiko­jen ennä­tys­lukemia. El Nino on hel­lit­tänyt, mut­ta yhä läm­pöti­la on selvästi tren­di­vi­ivan yläpuolel­la.  Se, että nyt tulee vain toisek­si korkeimpia läm­pötilo­ja on saanut 12 kk:n liuku­van keskiar­von loivaan lasku­un, joka jatkunee ainakin puoli vuot­ta. Läm­pöti­lan nousu näyt­tää kiihtyneen tai viime vuosikymme­nen tasaan­tu­mis­vai­he on men­nyt ohi, miten sen nyt vain halu­aa sanoa. Dataan pääsee tästä.

Se on selvä, että päät­tynyt vuosi oli mit­taushis­to­ri­an ylivoimais­es­ti lämpimin vuosi. Voi olla vaikea pysäyt­tää läm­pen­e­m­i­nen 1,5 asteeseen. Jat­ka lukemista “Maa­pal­lon läm­pöti­la pysyy yhä vain korkealla”

Blogissa saattaa olla katkoksia huomisaamuna perjantaina

Kyl­lästyneenä lop­ut­tomi­in ilmoituk­si­in resurssir­a­jan yli­tyk­sistä päätin, että blo­gi siir­retään isom­malle koneelle. per­jan­taina 30.12. klo 8. Tuol­loin saat­taa esi­in­tyä tilapäisiä katkoksia.

Blo­gia ilmeis­es­ti rasit­ta­vat lukuisat robot­it, jot­ka vierail­e­vat sivuil­la ihmisiä use­am­min. Ainakin Louhi.nettin tilas­tot bloginkävi­jämääristä ylit­tävät tun­tu­vasti min­un laskure­it­teni anta­mat. Niis­sä ei ole robot­te­ja mukana.