Torstai 14.4.2016
Matka jatkui lyhyen laskun jälkeen pitkällä nousulla, jossa oli kaltevuutta välillä 11 %. Aloin katua, etten ollut pyytänyt Helsinginkadun Cycle Centerin poikia laittamaan taakse isompia rattaita. Onneksi Ridleyssäni on sentään triplavaihde edessä. Noin jyrkät mäet pakottavat minun huilitaukoihin lyhyin välein. Minun kunnollani, iälläni ja näillä pakkauksilla raja on jossain seitsemän prosentin nousussa, (= n. 150 W). Suomessa ei noin jyrkkiä mäkiä ole, koska ne eivät toimisi talvella.
Kun pääsin ylös päätielle mäet muuttuivat loivemmiksi ja meno nautinnolliseksi, jopa niin nautinnolliseksi, että ajoin epähuomiossa risteyksen ohi ja jouduin palaamaan. Pienet tiet sopivat fillarille muuten isoja paremmin, mutta isoilla teillä on loivemmat mäet.
Olen oppinut helpon tavan suunnistaa. Panen Lumian laskemaan, paljonko matkaa on seuraavaan risteykseen ja painan mieleeni tätä vastaavan matkamittarin lukeman. Nyt vain ajo sujui niin joutuisasti, että en osannut vahtia matkamittaria. Jatka lukemista “Rooma Firenze, toinen päivä”

