Uudenmaan maakuntaliitto on tutustumassa Unkariin ja Slovakiaan ja näiden maiden paikallishallintoon. Unkarista kuuluu kummia. Pääministeri Orbánin Fidesz-puolue sai vuonna 2010 parlamentin paikoista 75 prosenttia. Sillä on nyt kaikki valta ja sitä se käyttää. Jatka lukemista “Unkari matkalla demokraattisesti diktatuuriin”
Lääketutkimuksen rahoitus uudistettava
(Teksti on julkaistu kolumnina Lääkärilehdessä)
Lääketehtaiden tutkimuslaboratorioissa on tehty loistavia keksintöjä, joiden vuoksi elämme terveempinä ja pidempään. Jotta kallis tutkimus löisi leiville, lääkeyhtiö saa kehittämäänsä molekyyliin patentin muodossa määräaikaisen monopolin.
Lääketutkimus ansaitsee rahansa, mutta nykyinen rahoitustapa tuottaa paljon haittaa ja harmia. Monet lääkkeet ovat teollisuusmaissakin alikäytössä. Kehitysmaiden kansalaiset eivät pääse hyötymään niistä ennen kuin patenttisuoja on vanhentunut. Joskus voitontavoittelu ohjaa lääketutkimusta väärin. Jatka lukemista “Lääketutkimuksen rahoitus uudistettava”
En lottoa
Vastaus HS-Raadin kysymykseen lottoanko.
En lottoa, tilastotieteilijä ei voi lotota.
Jos tiedät, että Kallella on puhelinnumero Suomessa, mutta et tiedä mikä. Olisiko järkevää soitella summamutikassa eri numeroihin ja kysyä, onko tämä Kallen numero. Onnistumisen todennäköisyys on kuitenkin suurempi kuin päävoitto Lotossa.
Lotto on toisaalta hyväntekeväisyyttä mutta toisaalta laskutaidottomien ihmisten huijaamista,
Lehdistö voisi rauhoittua Halla-ahosta
Pari päivää sitten Aamulehti keksi neuvoa hallintovaliokunnan jäseniä, että me voisimme alkaa boikotoida valiokunnan kokouksia ja näin painostaa puhemiesneuvostoa erottamaan valiokunnan puheenjohtaja Jussi Halla-ahon. Lehti tiedusteli seuraavaa päivää varten valiokunnan jäseniltä ajatuksensa erinomaisuudesta. En ole lukenut Aamulehteä, mutta ymmärtääkseni ajatukseen ei kukaan tarttunut. En minäkään. Valiokunnan puheenjohtajan paikka kuuluu perussuomalaisille. On vakiintunut käytäntö, että eduskuntaryhmät valitsevat itse edustajansa. Halla-aho voi hoitaa tehtävää niin kauan kuin hänelle on perussuomalaisten eduskuntaryhmän tuki. Jatka lukemista “Lehdistö voisi rauhoittua Halla-ahosta”
Monikanavaisen rahoituksen kirot
Taksinkuljettaja kertoi minulle maakunnassa asuvasta vammaisesta miehestä, jolla on suuria tuskia aiheuttava epämuodostuma. Kipua varten hänen on joka päivä käytävä hakemassa pistos keskussairaalasta. Keskussairaalaan on 70 kilometriä, eikä hän voi taittaa vammansa takia näin pitkää matkaa omalla autollaan. Niinpä hän ajaa matkan päivittäin Kelan piikkiin taksilla. Taksimatkan hinnaksi tulee 170 – 200 euroa, eli koko lysti maksaa Kelalle noin 65 000 euroa vuodessa. Pistoksen voisi tietysti antaa myös parin kilometrin päässä terveyskeskuksessa, mutta näin se on nyt organisoitu.
En tiedä, onko tarina totta, mutta pahinta on, että se voi olla. Tällainen tilanne voi syntyä näin: Jatka lukemista “Monikanavaisen rahoituksen kirot”
Päästöoikeuksille tulee säätää minimihinta
Päästöoikeuksien hinta on nyt jotain 12 – 14 euroa hiilidioksiditonnilta riippuen minkä vuoden oikeudesta on kyse. Hinnat oletettiin nousevan asteittain selvästi korkeampaa uraa, koska liikkeellä olevien oikeuksien määrää alennetaan lineaarisesti. Yleinen taloudellisen toimeliaisuuden aleneminen on kuitenkin vähentänyt päästöjä sinänsä ja siksi päästöoikeuksien hinta on alentunut. Jatka lukemista “Päästöoikeuksille tulee säätää minimihinta”
Ode kuntauudistuksesta radiossa
Kuntauudistus — kertarutina vai ainainen kitinä?
Kataisen hallituksen kuntauudistuksesta keskustelemassa kansanedustajat Tapani Tölli (kesk., Tyrnävä) ja Osmo Soininvaara.
YLE Radio 1, Ajankohtainen Ykkönen, 15.9.2011 klo 12.15.
Kuuntele tallenne tästä.
.
Sopimuskoulut ja segregaatio
Kaupunginvaltuustossa kiisteltiin sopimuskoulujen (entiset yksityiset oppikoulut) sopimuksista. Demarit esittivät, että sopimuskoulujen oppilasmääriä pienennetään, vaikka halukkaista ei ole pulaa. Ongelmana on se, että koulutettujen vanhempien lapset hakeutuvat huonoista kouluista näihin ”eliittikouluihin”. Jatka lukemista “Sopimuskoulut ja segregaatio”
Rahastaako kaupunki tonteista väärin?
Kaupunkisuunnittelulautakunnan maastokatselmus elokuussa osoitti minusta selvästi, että asuinalueista tulee selvästi parempia, jos pysäköinti on maan alla. Se on vain niin kallista. Vai onko se kallista vai hinnoitteleeko kaupunki tontit väärin? Jatka lukemista “Rahastaako kaupunki tonteista väärin?”
HSL hyväksyi runkolinjasuunnitelman
HSL:n hallitus hyväksyi kiitoksin ja jopa innostuneena runkolinjasuunnitelman jatkotyön pohjaksi. Tämä päätöshän ei sisältänyt mitään konkreettista ja heti toimeksi pantavaa, vaan oli eräänlainen suunnittelustrategia.
Kokoomus oli tyytymätön avorahastukseen (pummeja!) ja minä taas halusin kiirehtiä Kalasataman ratikkaa. Päädyttiin siihen, että avorahastusta kokeillaan Jokerissa (varmaankin vuoden 2013 alusta, kilpailutus nääs) ja päätetään asiasta sitten ja että kalasataman ratikkalinjaa kiirehditään. Jatka lukemista “HSL hyväksyi runkolinjasuunnitelman”