Unkari matkalla demokraattisesti diktatuuriin

Uuden­maan maakun­tali­it­to on tutus­tu­mas­sa Unkari­in ja Slo­va­ki­aan ja näi­den maid­en paikall­ishallintoon. Unkarista kuu­luu kum­mia. Päämin­is­teri Orbánin Fidesz-puolue sai vuon­na 2010 par­la­mentin paikoista 75 pros­ent­tia. Sil­lä on nyt kaik­ki val­ta ja sitä se käyt­tää. Jat­ka lukemista “Unkari matkalla demokraat­tis­es­ti diktatuuriin”

Lääketutkimuksen rahoitus uudistettava

(Tek­sti on julka­istu kolumn­i­na Lääkärilehdessä)

Lääkete­htaiden tutkimus­lab­o­ra­to­ri­ois­sa on tehty lois­tavia keksin­töjä, joiden vuok­si elämme ter­veemp­inä ja pidem­pään. Jot­ta kallis tutkimus löisi leiville, lääkey­htiö saa kehit­tämään­sä molekyyli­in patentin muo­dos­sa määräaikaisen monopolin. 

 Lääke­tutkimus ansait­see rahansa, mut­ta nykyi­nen rahoi­tustapa tuot­taa paljon hait­taa ja harmia. Mon­et lääk­keet ovat teol­lisu­us­mais­sakin alikäytössä. Kehi­tys­maid­en kansalaiset eivät pääse hyö­tymään niistä ennen kuin patent­tisuo­ja on van­hen­tunut. Joskus voiton­tavoit­telu ohjaa lääke­tutkimus­ta väärin. Jat­ka lukemista “Lääke­tutkimuk­sen rahoi­tus uudistettava”

En lottoa

Vas­taus HS-Raadin kysymyk­seen lottoanko.

En lot­toa, tilas­toti­eteil­i­jä ei voi lotota.

Jos tiedät, että Kallel­la on puhe­lin­nu­mero Suomes­sa, mut­ta et tiedä mikä. Olisiko järkevää soitel­la sum­ma­mu­tikas­sa eri numeroi­hin ja kysyä, onko tämä Kallen numero. Onnis­tu­misen toden­näköisyys on kuitenkin suurem­pi kuin päävoit­to Lotossa.

Lot­to on toisaal­ta hyvän­tekeväisyyt­tä mut­ta toisaal­ta lasku­taidot­tomien ihmis­ten huijaamista,

Lehdistö voisi rauhoittua Halla-ahosta

Pari päivää sit­ten Aamule­hti kek­si neu­voa hallinto­valiokun­nan jäseniä, että me voisimme alkaa boiko­toi­da valiokun­nan kok­ouk­sia ja näin pain­os­taa puhemies­neu­vos­toa erot­ta­maan valiokun­nan puheen­jo­hta­ja Jus­si Hal­la-ahon. Lehti tiedusteli seu­raavaa päivää varten valiokun­nan jäse­niltä ajatuk­sen­sa eri­no­maisu­ud­es­ta. En ole lukenut Aamule­hteä, mut­ta ymmärtääk­seni ajatuk­seen ei kukaan tart­tunut. En minäkään. Valiokun­nan puheen­jo­hta­jan paik­ka kuu­luu perus­suo­ma­laisille. On vaki­in­tunut käytän­tö, että eduskun­taryh­mät val­it­se­vat itse edus­ta­jansa. Hal­la-aho voi hoitaa tehtävää niin kauan kuin hänelle on perus­suo­ma­lais­ten eduskun­taryh­män tuki. Jat­ka lukemista “Lehdis­tö voisi rauhoit­tua Halla-ahosta”

Monikanavaisen rahoituksen kirot

Taksinkul­jet­ta­ja ker­toi min­ulle maakun­nas­sa asu­vas­ta vam­mais­es­ta miehestä, jol­la on suuria tuskia aiheut­ta­va epä­muo­dos­tu­ma. Kipua varten hänen on joka päivä käytävä hake­mas­sa pis­tos keskus­sairaalas­ta. Keskus­sairaalaan on 70 kilo­metriä, eikä hän voi tait­taa vam­mansa takia näin pitkää matkaa oma­l­la autol­laan. Niin­pä hän ajaa matkan päivit­täin Kelan piikki­in tak­sil­la. Tak­si­matkan hin­naksi tulee 170 – 200 euroa, eli koko lysti mak­saa Kelalle noin 65 000 euroa vuodessa. Pis­tok­sen voisi tietysti antaa myös parin kilo­metrin päässä ter­veyskeskuk­ses­sa, mut­ta näin se on nyt organisoitu.

En tiedä, onko tari­na tot­ta, mut­ta pahin­ta on, että se voi olla. Täl­lainen tilanne voi syn­tyä näin: Jat­ka lukemista “Monikanavaisen rahoituk­sen kirot”

Päästöoikeuksille tulee säätää minimihinta

Päästöoikeuk­sien hin­ta on nyt jotain 12 – 14 euroa hiilid­iok­sidi­ton­nil­ta riip­puen minkä vuo­den oikeud­es­ta on kyse. Hin­nat oletet­ti­in nou­se­van asteit­tain selvästi korkeam­paa uraa, kos­ka liik­keel­lä ole­vien oikeuk­sien määrää alen­netaan lin­eaaris­es­ti. Yleinen taloudel­lisen toimeli­aisu­u­den alen­e­m­i­nen on kuitenkin vähen­tänyt päästöjä sinän­sä ja sik­si päästöoikeuk­sien hin­ta on alen­tunut. Jat­ka lukemista “Päästöoikeuk­sille tulee säätää minimihinta”

Sopimuskoulut ja segregaatio

Kaupung­in­val­tu­us­tossa kiis­telti­in sopimusk­oulu­jen (entiset yksi­tyiset oppik­oulut) sopimuk­sista. Demar­it esit­tivät, että sopimusk­oulu­jen oppi­las­määriä pienen­netään, vaik­ka halukkaista ei ole pulaa. Ongel­mana on se, että koulutet­tu­jen van­hempi­en lapset hakeu­tu­vat huonoista kouluista näi­hin ”eli­it­tik­oului­hin”. Jat­ka lukemista “Sopimusk­oulut ja segregaatio”

Rahastaako kaupunki tonteista väärin?

Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan maas­tokat­sel­mus eloku­us­sa osoit­ti minus­ta selvästi, että asuinalueista tulee selvästi parem­pia, jos pysäköin­ti on maan alla. Se on vain niin kallista. Vai onko se kallista vai hin­noit­teleeko kaupun­ki ton­tit väärin? Jat­ka lukemista “Rahas­taako kaupun­ki ton­teista väärin?”

HSL hyväksyi runkolinjasuunnitelman

HSL:n hal­li­tus hyväksyi kiitoksin ja jopa innos­tuneena runk­olin­ja­su­un­nitel­man jatko­työn poh­jak­si. Tämä päätöshän ei sisältänyt mitään konkreet­tista ja heti toimek­si pan­tavaa, vaan oli erään­lainen suunnittelustrategia.

Kokoomus oli tyy­tymätön avo­ra­has­tuk­seen (pum­me­ja!) ja minä taas halusin kiire­htiä Kalasa­ta­man ratikkaa. Päädyt­ti­in siihen, että avo­ra­has­tus­ta kokeil­laan Jok­eris­sa (var­maankin vuo­den 2013 alus­ta, kil­pailu­tus nääs) ja päätetään asi­as­ta sit­ten ja että kalasa­ta­man ratikkalin­jaa kiire­hditään. Jat­ka lukemista “HSL hyväksyi runkolinjasuunnitelman”