Kerrataan nyt vielä kerran, miksi minusta Suomen ja monen muun maan vaatimus EVM:n lainojen ensisijaisuudesta on turha ja jopa haitallinen.
Jos jonkin maan lainoihin liittyy riski pääoman menetyksestä, tuo riski ei kokonaisuutena pienene vaan kasvaa siitä, että jotkin lainat määritellään ensisijaisiksi. Oletetaan ensin, että riski pysyisi ennallaan ja että Espanjan lainoihin liittyisi luottotappioriski, joka olisi luokkaa 60 mrd euroa 600 miljardin euron lainakannasta. Tappion odotusarvo olisi silloin kymmenen prosenttia pääomasta. Jos EVM myöntää Espanjalle sadan miljardin euron ensisijaisen lainan, yksityisten osuudeksi jää 500 miljardia. Tämän jälkeen tuo luottotappioriski 60 miljardia euroa on 12 prosenttia tuosta 500 miljardista. Kuulostaa hyvältä EVM:n kannalta, mutta ei lainkaan hyvältä yksityisten lainantarjoajien kannalta. Heidän taas ei ole pakko lainata tai ainakin he voivat lisätä tuon riskin korkoon. Lopputulos on se, että EVM joutuu maturiteettien puitteissa ottamaan vastuun koko Espanjan lainakannasta. Tämän jälkeen koko tuo 60 miljardin luottotappioriski on EVM:n harteilla kun alun perin EVM:n osuus riskistä olisi ollut 10 miljardia. Jatka lukemista “EVM:n lainojen ensisijaisuus on omaan jalkaan ampumista”