Puheeni valtuustossa sote-lausunnosta

Tulen puhu­maan poikkeuk­sel­lis­es­ti tästä oikeis­ton pön­töstä, kos­ka min­ul­la on asi­aa kokoomuslaisille.

Poli­it­tiset kiilu­vasilmäisyy­det ovat aina turmiollisia.

Keskus­ta ja kokoomus ovat tässä asi­as­sa saa­neet molem­mat ensin lois­ta­van läpimur­ron ja sit­ten itse ide­ol­o­gises­sa puh­da­sop­pisu­udessaan tuhon­neet aikaansaannoksensa.

Keskus­ta tuhosi maakun­tait­se­hallinnon vaa­ti­mal­la niin pieniä maakun­tia, ettei niille voi antaa merkit­täviä tehtäviä.

Kokoomus taas on tuhoa­mas­sa soteen liit­tyvän valin­nan­va­pau­den viemäl­lä ajat­telun äärimmäisyyksiin.

Se on hyvin surullista, kos­ka julki­nen sote-huolto kaipaisi kirit­täjää yksi­ty­is­ten palvelu­jen tar­joa­mas­ta haas­teesta ja johtamisjär­jestelmien tehokku­ud­es­ta ja inno­vati­ivi­su­ud­es­ta. Jat­ka lukemista “Puheeni val­tu­us­tossa sote-lausunnosta”

Saako sote-keskus laskuttaa jonon ohittamisesta

Jos sote-uud­is­tuk­sen jäl­keen val­it­see julkisen palveluin sijas­ta vaik­ka Mehiläisen, se ei tarkoi­ta jonot­tamisen pois­tu­mista eikä muutenkaan mitään, mikä vas­taa nyt yksi­ty­is­ten palvelu­jen käyt­töä. Mehiläi­nen saa kir­jau­tuneista poti­laista varsin vaa­ti­mat­toman vuosi­mak­sun eikä mitään muu­ta. Niin­pä se joutuu sään­nöstelemään kysyn­tää aivan samal­la taval­la jonoil­la kuin ter­veyskeskuk­set nyt.

Mehiläi­nen tulee luon­nol­lis­es­ti jatka­maan myös aitoa yksi­ty­is­lääkäri­palvelu­ja. Ne pitää jatkos­sa mak­saa kokon­aan itse, kos­ka Kela-kor­vauk­set pois­tu­vat. Se, jol­la aika on rahaa tai jol­la muuten vain on paljon rahaa, voi edelleen vali­ta yksi­tyiset palve­lut ja muut ovat jonois­sa, maakun­nan tai yksi­ty­is­ten asi­akkaina. Muu­tos ei siis ole suuri. Jat­ka lukemista “Saako sote-keskus laskut­taa jonon ohittamisesta”

Pieni perustulo pienipalkkaisten tueksi

Perus­tu­lo kokeilu tuot­taa tärkeätä tietoa siitä, miten pitkäaikaistyöt­tömät ovat työl­listyvät, jos se tehdään heille erit­täin kan­nat­tavak­si. Parhaim­mil­laan tämä voi mur­taa pes­simis­min, jol­la moni suh­tau­tuu pitkäaikaistyöt­tömien työllistymismahdollisuuksiin.

Nyt kokeilus­sa ole­vaa perus­tu­loa ei ole mah­dol­lista toteut­taa sel­l­aise­naan. Saisi­vathan siinä kaik­ki työssä käyvät suo­ma­laiset lisää rahaa yli kuusi tuhat­ta euroa vuodessa.

Tämä johtuu siitä, ettei vero­hallinto läht­enyt kokeilu­un mukaan. Ansio­tu­lo­ja verote­taan toden teol­la vain 1200 euron kuukausi­t­u­lo­jen yli menevältä osalta. Oike­as­sa perus­tu­lo­ma­llis­sa vero­tus alkaa ensim­mäis­es­tä ansai­tu­ista eurosta, jol­loin nor­maalin palka­nsaa­jan tulot eivät muu­tu juuri lainkaan.

= = =

Perus­tu­lol­la on ainakin kolme tarkoi­tus­ta: yksinker­tais­taa tulo­jen­tasausjär­jestelmää, yht­enäistää eri syin mak­set­ta­vat tulon­si­ir­rot ja tukea pieni­palkkaisia. Jat­ka lukemista “Pieni perus­tu­lo pieni­palkkaisten tueksi”

Näyteluku kirjasta Kaupunkirakentamisen aika

Tänään ja huomen­na on viimeinen tilaisu­us ostaa Mese­naatista Mikko Särelän ja min­un pam­flet­ti Kaupunki­rak­en­tamisen aika. Keräys on tuot­tanut jo yli 2000 €, joten teos ilmestyy. Nyt ratkaistaan väriku­vien määrä  ja pain­ok­sen suu­ru­us. Mese­naatin sivuille pääsee tästä linkistä.

Ohes­sa näyteluku itse kir­jas­ta. Täl­laista pohd­in­taa meil­lä on noin sadan sivun verran.

***

Asukaspysäköintitunnuksen hinta eriytettävä alueittain

Kan­takaupun­gin alueel­la, esimerkik­si Töölössä, on edelleen voimas­sa ris­tiri­ita asukaspysäköin­tipaikko­jen riit­tävyy­den ja asun­to­tuotan­non välil­lä. Jos uusi raken­nus tuo alueelle lisää asukkai­ta, se tuo sinne myös lisää asukaspysäköin­ti­tun­nuk­seen oikeutettuja.

Tähän on kak­si ratkaisua.

Voitaisi­in päät­tää, että uusis­sa asunois­sa asu­vat eivät ole oikeutet­tu­ja asukaspysäköin­ti­tun­nuk­seen. Tätä voi pitää epä­tasa-arvoise­na, mut­ta ei se niin epä­tasa-arvoista ole kuin se, että nämä pakote­taan rak­en­ta­maan erit­täin kalli­ita autopaikko­ja ton­tille, mitä velvol­lisu­ut­ta van­hoil­la kiin­teistöil­lä ei ole. Jat­ka lukemista “Näyteluku kir­jas­ta Kaupunki­rak­en­tamisen aika”

Valinnanvapaus, miten sitä voisi korjata (osa 1)

Kir­joituk­seni ”Valin­nan­va­paudessa muhii katas­trofi” sai Lääkärile­hden net­ti­sivuil­la 18 000 luk­i­jaa, mikä on kyseiselle medi­alle aika paljon.

Kun siinä ker­roin, että ehdote­tu­il­la sään­nöil­lä valin­nan­va­paus johtaa kus­tan­nusten karkaamiseen, yritän nyt ker­toa, miten katas­trofia voisi edes pienentää.

Kokon­aan kus­tan­nusten nousua tuskin voi vält­tää. Ei voin­ut Ruot­sis­sakaan. Kun tämän piti säästää kolme mil­jar­dia, tuo valin­nan­va­paus saat­taa lisätä kus­tan­nuk­sia jopa kolmel­la mil­jardil­la. Jat­ka lukemista “Valin­nan­va­paus, miten sitä voisi kor­ja­ta (osa 1)”

Tehtaankadun lapsilla oikeus turvalliseen koulumatkaan

Tehtaankadul­ta on tul­lut paljon vieste­jä huolestuneil­ta van­hem­mil­ta las­ten koulu­tien tur­val­lisu­ud­es­ta. Valite­taan, että autoil­i­jat aja­vat ylinopeut­ta eivätkä piit­taa tuon taivaal­lista suo­jatiesään­nöistä. Lai­tan vas­tauk­seni tähän kaikille.

Minus­ta on erit­täin valitet­tavaa, että kaupun­git eivät ole saa­neet nopeuk­sien valvon­taan saman­laista rike­mak­suoikeut­ta kuin on pysäköin­nis­sä. Jos mak­su olisi pieni – pysäköin­tivirhe­mak­sun luokkaa, se voitaisi­in osoit­taa ajoneu­von halti­jalle aivan samoin perustein kuin pysäköin­tivirhe­mak­sukin. Olisi aika help­po sovel­lus nykytekni­ikalle ottaa kiin­ni kaik­ki hur­jasteli­jat. Jat­ka lukemista “Tehtaankadun lap­sil­la oikeus tur­val­liseen koulumatkaan”

Kaupunkirakentamisen aika: tue kirjaamme ostamalla se ennakkoon

Kaupunkirakentamisen aika

“Kaupunki­rak­en­tamisen aika eli kuin­ka 20-luvul­la tehdään taas hyvää kaupunkia” on Mikko Särelän ja Osmo Soin­in­vaaran kir­ja siitä, mikä Helsin­gin rak­en­tamises­sa on vial­la ja kuin­ka se korjataan.

Helsinkiä on jo vuosikym­meniä raken­net­tu ikään kuin kaupun­ki olisi pien­tä hiomista vaille valmis. Tämän seu­rauk­se­na kasvu on laa­jen­tunut kauas keskus­tas­ta ja asumisen hin­ta on käynyt kohtu­ut­toman kalliiksi.

Olemme vil­pit­tömästi ylpeitä siitä, mitä olemme saa­neet kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nas­sa aikaan. Helsin­gin uusi yleiskaa­va merk­it­see val­lanku­mouk­sel­lista suun­nan muu­tos­ta kaavoituk­ses­sa hajaan­tu­vas­ta, aina vain enem­män maa­ta alleen peit­tävästä ja yksi­ty­isautoilu­un perus­tu­vas­ta kaupunki­rak­en­teesta kohti kom­pak­tia, ekol­o­gista kaupunkia, jos­sa liiku­taan pääasi­as­sa ratikoil­la, fil­lareil­la ja kävellen.

Tämä kir­ja on mei­dän vaalilupauksemme.

Tähän pro­jek­ti­in toivomme tukeasi. Tilaa Mese­naatin kaut­ta kir­ja jo ennakkoon paper­il­la tai sähköisenä, ja samal­la vaik­ka luen­to tai työ­pa­ja. Kir­ja ilmestyy osana vaa­likam­pan­jaamme ja kaik­ki kir­jan rahoi­tus on samal­la osa vaa­likam­pan­jamme rahoi­tus­ta. Aiomme julka­ista kir­jamme tek­ste­jä blogeillamme.

Helsingis­sä 13.3.2017

Kir­ja sisältää seu­raa­vat osiot
— Mik­si Helsin­gin kasvu on välttämätöntä?
— Helsin­gin kasvu kään­tyy sisäänpäin
— Viher­aluei­den merk­i­tys kaupungissa
— Markki­na­t­alouden hyö­dyn­tämi­nen kaupunkisuunnittelussa

1 000 euron minim­i­tavoite mah­dol­lis­taa kam­pan­jan toteu­tu­misen. Jos 6 000 euron tavoite­hin­ta täyt­tyy, kir­jan pain­os­ta voidaan nos­taa 1 000 kappaleeseen.

Mikko Särelä ja minä haemme rahoi­tus­ta vaa­likir­jallemme “Kaupunki­rak­en­tamisen aika” Mese­naatis­sa. Toivomme tukeasi kam­pan­jalle, jot­ta voimme painaa kir­jamme ja pääsemme jatka­maan työtä parem­man kaupun­gin eteen. 

“Kaupunki­rak­en­tamisen aika eli kuin­ka 20-luvul­la tehdään taas hyvää kaupunkia” on Mikko Särelän ja Osmo Soin­in­vaaran kir­ja siitä, mikä Helsin­gin rak­en­tamises­sa on vial­la ja kuin­ka se korjataan.

Kir­ja sisältää seu­raa­vat osiot
— Mik­si Helsin­gin kasvu on välttämätöntä?
— Helsin­gin kasvu kään­tyy sisäänpäin
— Viher­aluei­den merk­i­tys kaupungissa
— Markki­na­t­alouden hyö­dyn­tämi­nen kaupunkisuunnittelussa

Esit­tely­sivulle pääset tästä

 = = = =

Tuhan­nen euron raja meni jo rik­ki. Pro­jek­ti siis joka tapauk­ses­sa toteutuu. 🙂

 

 

 

Valinnanvapaudessa muhii katastrofi

Olen pitänyt poti­laiden valin­nan­va­paut­ta ter­ve­tulleena uud­is­tuk­se­na. Antaa­han se yksi­ty­isille palveluille mah­dol­lisu­u­den haas­taa ja kirit­tää julk­isia, vaik­ka julki­nen ter­vey­den­huolto tulee yhä ole­maan ter­vey­den­huol­lon runko. 

Joht­a­mi­nen on yksi­tyisel­lä puolel­la yleen­sä ja inno­vati­ivisem­paa. Huonos­ti toimi­va yksi­tyi­nen kar­si­u­tuu pois, mut­ta huonokin julki­nen organ­isaa­tio pysyy pystyssä. 

Voiton­tavoit­telu ei ole moraali­ton tapa kan­nus­taa organ­isaa­tioi­ta kohti parem­paa toim­intaa, kun­han kan­nustin toimii oikein. Sitä saa mis­tä mak­saa. Jos mak­saa vääristä asioista, saa vääriä asioita. 

Valin­nan­va­pau­den taloudel­li­sis­sa pelisään­nöis­sä on niin paho­ja puut­tei­ta, että koko uud­is­tuk­ses­ta on tulos­sa taloudelli­nen katas­trofi. Val­tio­varain­min­is­ter­iö tulee pitämään huolen siitä, että menot eivät kas­va, joten taloudelli­nen katas­trofi muut­tuu rahan lop­pues­sa hoidol­lisek­si kur­ju­udek­si. Jat­ka lukemista “Valin­nan­va­paudessa muhii katastrofi”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 14.3.2017

En pääse lau­takun­taan, joten Mikko Särelä menee. Lista on aika help­po iso­ja asioi­ta on kaksi.

Ström­bergin­tie 4:n ase­makaa­va Pitäjänmäellä

Kale­varako­ru läh­tee Pitäjän­mäen teol­lisu­usalueelta ja tilalle tulee asun­to­ja 290 hen­gelle. Min­ul­la on tähän sikäli osu­ut­ta, että ehdo­tuk­ses­tani yleiskaavaa muutet­ti­in niin, että tässä mah­dol­lis­tet­ti­in asun­torak­en­t­a­mi­nen. Tämä on osa raide­jok­erin tiivistyshanketta.

Sörnäis­ten työ­pa­jan­pihan asemakaava

Tähän on tulos­sa kaupunkien teknis­ten viras­to­jen yhteinen tila ja sik­si kaaval­la on kiire. Kaa­va on nyt tul­lut lausun­noil­ta eikä siihen tehdä merkit­täviä muu­tok­sia. Pysäköin­ti on yhä auki. Ton­til­la jär­jestet­tym­nä se tulisi tolkut­toman kalli­ik­si. Puhutaan jopa 100 000 eurosta paikkaa kohden. Viras­ton autoil­i­jat joutu­vat totut­tele­maan joukkoli­iken­teeseen, kos­ka autopaikko­ja on selvästi vähem­män kuin viras­toil­la on nyt. Virkamiehet tarvit­se­vat autoa myös työ­maakäyn­neil­lä, mut­ta siihen yhteiskäyt­töau­tot ovat paljon halvem­pi vai­h­toe­hto kuin oma auto ja autopaik­ka jokaisen käytössä, kun pysäköin­tipaik­ka mak­saa yhtä paljn kuin neljä autoa.

 

 

 

Olen ehdolla kaupunginvaltuustoon

Helsingis­sä tapah­tuu nyt niin paljon, ettei siitä mal­ta olla syrjässä.

Kun sote menee (?) maakun­taan, kaupungille jää päivähoito, ope­tus ja maankäyt­tö.  Min­ulle kun­nal­lispoli­ti­ik­ka on ennen kaikkea kaavoitus­ta ja maankäyttöä.

Olemme julkaise­mas­sa Mikko Särelän kanssa pam­flet­tia Helsin­gin kehit­tämis­es­tä. Se paine­taan, jos Mese­naatis­sa tulee paine­tulle kir­jalle riit­tävästi rahoi­tus­ta. Muus­sa tapauk­ses­sa tyy­dymme pelkkään digiversioon.

Tulemme julkaise­maan tek­stit myös mei­dän molem­pi­en blogeilla.

Omas­ta puolestani olen rehellis­es­ti ylpeä siitä, mitä kulu­val­la vaa­likaudel­la on saatu aikaan. Mik­si, se ilme­nee tuos­ta pamfletista.

Näis­sä vaaleis­sa käy­dään Helsingis­sä tiuk­ka kamp­pailu vihrei­den ja kokoomuk­sen välil­lä Helsin­gin her­ru­ud­es­ta. Lähivi­ikkoina tämä blo­gi palvelee ennen kaikkea kun­nal­lis­vaalien kom­men­toin­tia ja analysoin­tia. Yritän kom­men­toi­da asi­api­tois­es­ti ehdokkaiden tekemisiä ja ajatuk­sia ja vaalei­hin liit­tyviä uutisia. En nimit­täin halua antaa perik­si totu­u­den jälkeiselle ajalle. Tätä sivus­toa kan­nat­taa seurata!

Tue kam­pan­jaani taloudellisesti

Helsingis­sä kun­nal­lis­vaalei­hin osal­lis­tu­mi­nen on hyvin kallista. Sik­si vetoan nöyrästi luk­i­joi­hi­ni pienen taloudel­lisen avus­tuk­sen saamisek­si vaa­likam­pan­jaa varten, jot­ta voi käy­dä kun­nol­lisen kam­pan­jan. Lahjoit­ta­maan pääsee paina­mal­la tästä. Link­ki ohjau­tuu Vihreän liiton vaali­avus­tus­sivulle min­un kohdalleni.

Vähän asi­aan liit­tyvästä juridiikasta.

Lahjoi­tuslink­ki kysyy lahjoit­ta­jan nimeä, kos­ka on laiton­ta ottaa vas­taan vaali­avus­tuk­sia tun­tem­at­tomil­ta. Lahjoit­ta­jan nimeä ei kuitenkaan saa julka­ista ilman tämän suos­tu­mus­ta, jos lahjoi­tus on alle 800 euroa, mut­ta se on pakko julka­ista, jos lahjoi­tus on 800 euroa tai enemmän.

Jos halu­at lahjoit­taa jollekin toiselle vihreälle ehdokkaalle, se käy tästä.