Puheeni valtuustossa sote-lausunnosta

Tulen puhu­maan poikkeuk­sel­lis­es­ti tästä oikeis­ton pön­töstä, kos­ka min­ul­la on asi­aa kokoomuslaisille.

Poli­it­tiset kiilu­vasilmäisyy­det ovat aina turmiollisia.

Keskus­ta ja kokoomus ovat tässä asi­as­sa saa­neet molem­mat ensin lois­ta­van läpimur­ron ja sit­ten itse ide­ol­o­gises­sa puh­da­sop­pisu­udessaan tuhon­neet aikaansaannoksensa.

Keskus­ta tuhosi maakun­tait­se­hallinnon vaa­ti­mal­la niin pieniä maakun­tia, ettei niille voi antaa merkit­täviä tehtäviä.

Kokoomus taas on tuhoa­mas­sa soteen liit­tyvän valin­nan­va­pau­den viemäl­lä ajat­telun äärimmäisyyksiin.

Se on hyvin surullista, kos­ka julki­nen sote-huolto kaipaisi kirit­täjää yksi­ty­is­ten palvelu­jen tar­joa­mas­ta haas­teesta ja johtamisjär­jestelmien tehokku­ud­es­ta ja innovatiivisuudesta.

Ter­vey­den­huol­lon taloudelli­nen ohjaus on talousti­eteelli­nen paina­jainen, kos­ka siihen liit­tyy liu­ta poten­ti­aal­isia kan­nustin­virheitä yri­tyk­sille. Sitä saa mis­tä mak­saa ja jos mak­saa vääristä asioista, saa vääriä asioi­ta. Tämän uud­is­tuk­sen poli­it­tises­sa valmis­telus­sa on suh­taudut­tu yli­olkaises­ti ekon­o­mistien varoituk­si­in jär­jestelmän puutteista.

Malli, jos­ta annamme lausun­toa, kan­nus­taa yli­hoita­maan ter­veitä ja ali­hoita­maan sairai­ta, kos­ka sote-keskuk­sen taloudelli­nen tulos riip­puu läh­es pelkästään siitä, miten hyvin se onnis­tuu valikoimaan asiakkaansa.

Mallia olisi pakko kor­ja­ta niin, että luovu­taan läh­es puh­taan pain­ote­tun kap­i­taa­tion mallista ja kor­vataan annetus­ta hoi­dos­ta jotain, mut­ta niin vähän, ettei se kan­nus­ta yli­hoitoon. Tähän suun­taan ilmeis­es­ti ollaan menossakin.

Hal­li­tus on havah­tunut siihen, että sote-keskuk­sen kan­nat­taa kir­joit­taa lähete erikois­sairaan­hoitoon kaikille, jot­ka sitä sat­tuvat halu­a­maan. On kehitet­ty vaku­u­tus­lääkäreistä muis­tut­ta­va menet­te­ly, jos­sa lähete menee maakun­taan tarkastet­tavak­si. Ellei tämä ole pelkkä kumileimasin, asian ylimääräi­nen tutkimi­nen tulee kalli­ik­si ja aiheut­taa kohtu­ut­to­mia viiveitä hoitoon pääsyyn. Vähän parem­paan pitäisi pystyä.

Vaa­timus maakun­nan omien yksiköi­den yhtiöit­tämis­es­tä on poli­it­tisen kiilu­vasilmäisyy­den huip­pu. Se on niin vaikea oper­aa­tio kaikkine omis­tusjär­jeste­lyi­neen, että se vie koko alan kaaok­seen, ikään kuin tämä ei muutenkin olisi tarpeek­si vaikeata.

Täy­tyy olla uskos­saan todel­la vah­va, että voi nähdä tässä mitään järkeä.

Ajat­teleeko joku todel­la, että maakun­nan omis­tamien sairaaloiden ain­oa tehtävä on tuot­taa voit­toa omis­ta­jilleen, kuten osakey­htiöla­ki sanoo. Jos yhtiön hal­li­tus toteaakin, että rav­i­hevo­sista saisi parem­man tuo­ton ja panee pil­lit pussiin?

Yhtiöjärjestyk­seen voi toki kir­joit­taa muu­ta, mut­ta eiväthän ne ole samal­la viival­la, jos niil­lä on yhteiskun­nal­lisia velvoit­teit­ta, joi­ta yksi­ty­isil­lä ei ole.

Siinä, että pitää perus­taa osakey­htiö eikä liike­laitos riitä, ain­oa ero on, että osakey­htiö voi men­nä konkurssi­in. Yhtäläi­nen konkurssin ris­ki on rahoituk­sen hin­nan suh­teen tas­a­puolista, mut­ta mitä järkeä on tahal­laan nos­taa julkisen sek­torin rahoi­tuskus­tan­nuk­sia? Mut­ta siis oikeasti. Olet­teko tosis­sanne, että konkurssin mah­dol­lisu­us on todel­li­nen? Poti­laat ilman hoitoa?

Pikem­minkin ole­tamme, että maakun­nan yhtiö tulee ja pelas­taa, jos jokin yksi­ty­i­sistä menee konkurssi­in tai panee pil­lit pus­si­in, kos­ka tuot­to ei riitä.

Konkursse­ja kyl­lä tulee. Tämä rahoi­tus­malli on niin raak­ile, että jotkut saa­vat help­poa rahaa ja jotkut taas aivan liian vähän.

Min­is­ter­iön virkamiehet esit­tävät valin­nan­va­pau­den lykkäämistä. Tämä on otet­ta­va tosissaan.

Rakkaat kokoomus­laiset. Te saat­te tästä paljon parem­man, jos otat­te varoituk­set todes­ta, hidas­tat­te aikataulua ja toteu­tat­te tämän vai­heit­tain helpom­mas­ta päästä alkaen.

Mei­dän kaikkien – myös eduskun­nan oppo­si­tion – pitäisi nyt pohtia, miten tämä kaik­ki olisi vielä pelastet­tavis­sa. Katas­trofi olisi, jos uud­is­tus taas ker­ran kaatuu, mut­ta katas­trofi olisi sekin, että se tässä muo­dos­sa toteutuisi.

 

 

 

16 vastausta artikkeliin “Puheeni valtuustossa sote-lausunnosta”

  1. Jos maakun­nal­la on port­in­var­ti­ja lähet­tei­den käsit­telyssä, kan­nus­taa se lähet­tämään yhä suurem­man osan ihmi­sistä päivystyk­seen, johon on aina otet­ta­va vas­taan, vähin­täänkin hoidon arvioon. Toisaal­ta jos tavalli­nen lähete pääsee maakun­nan seu­las­ta läpi, lisää se vas­taan­ot­tavalle taholle painet­ta ottaa poti­las sisään, vaik­ka ehkä vas­taavas­sa tapauk­ses­sa aiem­min port­in­var­ti­janakin toimin­ut lähet­teen käsit­televä lääkäri olisi palaut­tanut lähet­teen ohjei­den kera.

  2. Joku matemaat­tis­es­ti ori­en­toitunut voisi laskea mil­lä toden­näköisyy­del­lä tämä nykyi­nen sote­vir­i­tys kaatuu. Tai jos jol­lain on tiedos­sa vedonlyön­ti­sait­ti, jos­sa on asialle ker­toimet, niin linkkiä peliin.

  3. Vaik­ka kan­natan aika rajusti Kokoomus­ta ja ket­tuilen Vihreille puolit­taise­na sivu­työnä, nyt en voi olla Osmon kanssa asi­as­ta kuin samaa mieltä.

    Mut­ta löy­tyykö aidosti parem­pi ehdotus?

  4. Ensin­näkin maakun­nat eivät maanti­eteel­lis­es­ti ole liian iso­ja ja ne ovat jo nyt tärkeitä alueel­lisia edun­valvo­jia. Hyvin niiden poh­jalle voi rak­en­taa hallintoa, varsinkin kun ne voivat ajan kanssa johtaa siihen, että meil­lä olisi yhtä mon­ta kun­taa kuin maakun­taa. Eikä mikään estä maakun­tia tekemästä yhteistyötä myös sotessa.

    Osmokin tun­nus­taa, että yksi­tyisel­lä osa­taan kehit­tää ja johtaa. Kansalaiset pitävät yksi­ty­isiä palvelu­ja paremp­ina, niin mik­si yksi­tyisen pitäisi lop­ut­tomi­in olla julkisen kirit­täjä? Mik­si ei vai­hde­ta siihen, mikä toimii eikä pönkitetä sitä, mikä ei toimi?

    Mik­si ei lähdet­ty rak­en­ta­maan sairausku­lu­vaku­u­tusten poh­jal­ta kuten esim. Sak­sas­sa asia on hoidet­tu. Miljoona suo­ma­laista on jo äänestänyt rahoil­laan ja ostanut vaku­u­tuk­sen. Ilmeis­es­ti Kokoomus ei uskalla suu­tut­taa sairaan­hoita­jia, joista suurin osa tekee työtä julkisel­la sek­to­ril­la pääosin parem­mil­la palkoil­la ja eduil­la kuin yksi­ty­i­sis­sä yri­tyk­sis­sä. Kap­i­taa­tioma­lli rahoituk­ses­sa oli susi jo syn­tyessään, ei siitä sen enempää.

  5. Kiitos, eri­no­mainen puheen­vuoro. Tähän päälle poli­it­tista pääo­maa käyt­töön eli Rehu­la & co ruuvipenkkiin.

    Uud­is­tuk­sen tavoit­teena taisi olla parem­paa hoitoa ilman rajua meno­jen kasvua.

    Nyt tulok­se­na näyt­täisi ole­van enem­män byrokra­ti­aa, val­lan uus­jakoa ja meno­jen kasvua. Meno­jen kasvu taas melko väistämät­tä johtaisi palvelu­jen heikken­e­miseen suurim­mal­la osal­la kansasta.

    Mielestäni tavoit­teena olisi pitänyt olla vähem­män hoidon tarvet­ta (elin­tavoil­taan ter­veem­pi kansa), meno­jen säästöä ja parem­paa elämää kaikille.

  6. On toden­näköistä, että päädytään entistä suurem­paan eriarvoisuutteen

    Yksi­tyi­nen avit­taa päätök­sen­teossa niin, että kallis asi­akas saa huonom­paa palvelua ja joutuu jonoi­hin, kuten ennekin ja vai­h­taa lop­ul­ta julkiselle

    Julki­nen on sen jäl­keen suo­lakaivos kuten nykyäänkin ja paras henkilöstö karkaa pois

    Yksi­tyi­nen saako­r­vaus­ta kah­teen ker­taan, sil­lä rin­nal­la säi­lyy julk­isin varoin tuet­tu työter­vyshuolto eli henkilö käy työter­vys­lääkäril­lä, mut­ta mysö ter­veysase­ma, jos­sa hän on kir­joil­la saa korvauksen.

    Tavoit­teena on myös tapaa demokra­tia, sil­lä yhtiöit­ten kon­trol­li sul­je­taan niin mon­en lukon taakse, että taval­lisen kansali­nen ei saa tietoa yhtiöi­den toiminnasta

    Hyvä esimerk­ki oli kiin­teöy­htiöit­ten hallinto.Yli kuu­den mil­jardin julki­nen omaisu­us siir­ret­ti­in poli­it­tisen päätän­nän ulkop­uolelle ja johto nimet­ti­in hv-sys­teemil­lä ilman hakuja.

    Suomes­ta ollaan tekemässä näennäisdemokratiaa

  7. Janis Petke:
    Joku matemaat­tis­es­ti ori­en­toitunut voisi laskea mil­lä toden­näköisyy­del­lä tämä nykyi­nen sote­vir­i­tys kaatuu. Tai jos jol­lain on tiedos­sa vedonlyön­ti­sait­ti, jos­sa on asialle ker­toimet, niin linkkiä peliin.

    Lyön tuhat euroa viit­täsa­taa vas­taan siitä, että aiot­tuna toim­inta ei käyn­nisty 1.1.2019

  8. Osmo Soin­in­vaara:
    Mitähän se Sak­san ter­vey­den­huolto mak­saa? Mei­dän­hän piti säästää kolme miljardia.

    Kyse on kokon­aisu­ud­es­ta. Min­un mielestäni ter­vey­den­huol­lon meno­ja tulisi kas­vat­taa, jot­ta kaikil­la olisi mah­dol­lisu­us ajan­ta­saisi­in ja laadukkaisi­in ter­veyspalvelui­hin. Se on valin­nan­va­pau­den ydin. Ja se väistämät­tä tarkoit­taa nykyisen tehot­toman julkisen sek­torin alasajoa, jota taas vasem­mis­to “kiilu­vasil­mais­es­ti” vas­tus­taa, puh­taasti ide­ol­o­gi­sista syistä. Vasem­mis­ton kan­nat ovat sotes­sa silkkaa sosial­is­min ylistys­tä, vihreät kuorossa mukana.

    Toimi­va ja tasaver­taisem­pi ter­vey­den­huolto toisi säästöjä sosi­aal­i­menois­sa, jot­ka ovat kas­va­neet jyrkem­min kuin ter­vey­den­huol­lon menot. Sak­sas­sa ter­veyspalve­lut toimi­vat, vaku­u­tuk­set kor­vaa­vat mm. eri­laisia vai­h­toe­hto­hoito­ja ja fys­ioter­api­aa. Ihmi­nen saa kokon­ais­val­taisen hoidon oma­l­ta lääkäri­ase­mal­taan. Mei­dän nyky­istä sys­teemiä on vaikea selit­tää sak­salaisille ystäville, ja varsinkin tätä pelkoa omaa val­in­taa kohtaan.

    1. Mari. Olethan tietoinen, että maakuin­niol­la ei ole sent­tiäkään omaa rahaa, vaan ne saa­vat rahansa kokon­aan val­ti­ol­ta. VM on ilmoit­tanut, että rahoituk­sen lähtöko­h­ta on kulukuri, joka tähtää siihen kol­men mil­jardin säästöön. Jos tämä yksi­ty­istämi­nen johtaa rahan käy­ht­töön tehot­tomasti, ain­oa tapa rajhoit­taa se on alen­taa hoidon tasoa ja määrää. Tässä ei ola­jon auta se, että olet6 sitä mieltä, että rahaa pitäisi käyt­tää enem­män. Minus­takin pitäisi, mut­ta jos sitä pitää käyt­tää vähem­män, olisi hyvä edes käy­ht­tää se vähän jorkevästi.
      Sak­san ter­vey­den­huolto on todel­la kallista Suy­omeen verrattuna.

  9. Yliopis­toki­in­teistöt on esimerk­ki hyvässä ja pahas­sa mitä tulos­sa on. Hyvää on, että kiin­teistö­jen kun­nos­t­a­mi­nen ja uud­is­rak­en­t­a­mi­nen saadaan hal­tu­un — tässä on jo käyn­nis­sä kil­pavarustelu ja uusi velka­an­tu­va taho, joka ei _näy_ kun­tien taseessa.

    Huono on, että syn­tyy ruplakaup­pa, jos­sa terey­den­huol­lon rahat menevät seini­in kuten nyt yliopis­to­jen rahat.

    Ter­vey­den­huol­lon epäkelvot tilat ovat kiin­nos­ta­va tais­te­lu­tan­ner. Yksikään kun­ta ei luovu mis­tään, kansalais­li­ikkeitä syn­tyy tyhjästä ja itke­viä lap­sia on kuvassa. 

    No, hoitoon kulu­va aika on muut­tunut joka alal­la — päiväkirur­gia on yleistynyt. Tarve olisi ikäih­mis­ten hoitopaikoista nyt kun suuret ikälu­okat siir­tyvät hoivaikään. Kuka idioot­ti onkaan keksinyt ja myynyt ajatuk­sen kotona hoita­mis­es­ta — pääskööt koke­maan omaishoita­jan arkea ja koti­hoitoa ihan omako­htais­es­ti niin saa­vat tune­ta höpiöi­den­sä tuhoisat seu­rauk­set. Nyt ikäih­miset jätetään hetit­teille “kun se koti­palvelu on se mihin sat­sa­taan ja lais­toshoi­ta vähen­netään”. Ikäih­mis­ten määräkas­vaa sel­l­aista vauh­tia, että laito­spaikko­ja vain tarvi­taan lisää oli mikä oli. Vaik­ka ikäih­mi­nen halu­aa asua koton­aan se ei tarkoi­ta, että siitä tulisi mitään.

    Kukaan ei puhu sote-kiin­teistöistä sanaakaan. Lienevät hyvä busi­ness jollekin. Eikä ylipäätään sosi­aali­palvelu­iden rahoista, toimin­nas­ta tai muus­ta aivan olennaisesta.

    Joka tapauk­ses­sa jotain sotea muis­tut­tavaa 1.1.2019 käyn­nistyy, kos­ka se on kun­ni­akysymys ja muuten aloitet­taisi­in taas alus­ta — ja seu­raa­va start­ti olisikin 2013. Se on liian myöhään.

    (Itse asi­as­sa nämä val­i­tut kiin­teistöalan johta­jat taisi­vat olla ihan aito­ja ammat­ti-ihmisiä, täl­lä kertaa.)

  10. Jotenkin min­ulle on syn­tynyt käsi­tys, että kyseessä on itseasi­as­sa kansakun­nan raho­jen ryöstök­il­pailu. Nähtävis­sä on, että ryöstet­tävä lop­puukin, joten on kiire ehtiä kah­mi­maan. Ei kai liiken­n­ev­erkkoy­htiötäkään muuten lukuis­ten täystyr­mäyk­sien jäl­keenkin vain sin­nikkäästi ja väsyt­tämäl­lä ajet­taisi? Jotkut ovat mak­sa­neet apa­jille pääsys­tä, ja halu­a­vat nyt rahoilleen vastinetta.

  11. Mari: Sak­sas­sa ter­veyspalve­lut toimi­vat, vaku­u­tuk­set kor­vaa­vat mm. eri­laisia vaihtoehtohoitoja

    Rahan käyt­tö puoskaroin­ti­in onkin eri­tyisen fik­sua, kun käytet­tävän rahan määrää vähen­netään. Tietysti esim. tis­lat­tua vet­tä (home­opaat­tiset lääk­keet) voi tehdä hyvin hal­val­la ja kus­tan­nuste­hokkaasti, jos halutaan.

  12. Mari: Sak­sas­sa ter­veyspalve­lut toimi­vat, vaku­u­tuk­set kor­vaa­vat mm. eri­laisia vai­h­toe­hto­hoito­ja ja fys­ioter­api­aa. Ihmi­nen saa kokon­ais­val­taisen hoidon oma­l­ta lääkäriasemaltaan. 

    Sakas­sa har­raste­taan kirkkain silmin usko­mushoito­ja, kuten homeopatiaa.

  13. Mari: Min­un mielestäni ter­vey­den­huol­lon meno­ja tulisi kas­vat­taa, jot­ta kaikil­la olisi mah­dol­lisu­us ajan­ta­saisi­in ja laadukkaisi­in ter­veyspalvelui­hin. Se on valin­nan­va­pau­den ydin. Ja se väistämät­tä tarkoit­taa nykyisen tehot­toman julkisen sek­torin alasajoa,pu

    Rahoi­tus­ta tarvi­taan lisää, mut­ta nimeno­maan julkisen peruster­vey­den­hoidon vahvistamiseen. 

    Jos todel­la halu­at julkisen sek­torin alasajoa, niin ker­ro miten ter­vey­den­huol­lon henkiöstön koulu­tus jatkos­sa tapah­tuu. Et kai luule, että yksi­tyi­nen sairaala pitää erikois­tu­vaa kirur­gia vuosia assis­teer­aa­mas­sa leikkauk­sia ja tekemäsää niitä senior­in kanssa?

    Et kai luule, että vas­tavalmis­tunut lääkäri on täysin oppin­ut, ja kun poti­las tulee vas­taan­otolle, lääkäri antaa diag­noosin ja määrää hoidon, noin tuos­ta vain? (Ja valvoo seu­raa­van yön asi­aa miet­tien). Ei sinne päinkään. 

    Kon­sul­toin­tia ja ohjaus­ta tarvi­taan kauan. Ammat­ti­taito vaatii pitkän har­jaan­nuk­sen, ja se on han­kit­ta­va hyvässä taus­tat­ues­sa sel­l­aises­sa työy­hteisössä, jos­sa vas­tuu jakau­tuu kollektiivisesti. 

    Mieliku­va julkisen tehot­to­muud­es­ta voi johtua tietämät­tömyy­destä. Sen laa­jaa tehtäväkent­tää lak­isäätei­sine velvoit­tei­neen ei osa­ta hahmottaa.

    Vain täysin mekanisti­nen ajat­telu voi pää­tyä siihen, ettei laa­ja-alaista julk­si­ta sek­to­ria tarvittaisi.

    Vain erit­täin hyvä julki­nen sek­tori voi taa­ta hyvän koulu­tuk­sen ja korkean hoidon tason. Se tuot­taa henkilöstöä, joka sit­ten kyke­nee toim­i­maan myös yksi­tyis­sekotril­la, kun koke­mus­ta on ensin karttunut.

  14. Osmo Soin­in­vaara:
    Mari. Olethan tietoinen, että maakuin­niol­la ei ole sent­tiäkään omaa rahaa, vaan ne saa­vat rahansa kokon­aan val­ti­ol­ta. VM on ilmoit­tanut, että rahoituk­sen lähtöko­h­ta on kulukuri, joka tähtää siihen kol­men mil­jardin säästöön. Jos tämä yksi­ty­istämi­nen johtaa rahan käy­ht­töön tehot­tomasti, ain­oa tapa rajhoit­taa se on alen­taa hoidon tasoa ja määrää. Tässä ei ola­jon auta se, että olet6 sitä mieltä, että rahaa pitäisi käyt­tää enem­män. Minus­takin pitäisi, mut­ta jos sitä pitää käyt­tää vähem­män, olisi hyvä edes käy­ht­tää se vähän jorkevästi.
    Sak­san ter­vey­den­huolto on todel­la kallista Suy­omeen verrattuna.

    Olen tietoinen, tun­nen sotea ja soteu­ud­is­tus­ta sen ver­ran, että uskallan kom­men­toi­da. Point­ti­ni on siis se, että toimi­vampi ter­vey­den­hoito tuo säästöjä sosi­aali­palveluis­sa sekä pitää ihmiset työkyky­is­inä pidem­pään. Sak­sas­sa toki on aivan eri taval­la työmah­dol­lisuuk­sia myös osatyökyky­isille, mikä näkyy sosi­aal­i­meno­jen säästöinä. Ja iso­ja ero­ja on myös van­hus­ten hoivan rahoituk­ses­sa eli siel­lä vas­tuu ensisi­jais­es­ti on ihmisel­lä itsel­lään, sen jäl­keen lap­sil­la ja vas­ta sen jäl­keen yhteiskunnalla.

    Mei­dän jär­jestelmämme siis säästää nyt väärässä kohdas­sa. Ja mei­dän on pakko men­nä myös ihmis­ten oma­l­la kukkarolle enem­män kuin ennen, muuten olemme mah­dot­toman yhtälön edessä. Tärkeim­mäk­si tulisi kuitenkin nos­taa inhimil­lisen kär­simyk­sen min­i­moin­ti. Siitä syys­tä on todel­la masen­tavaa, että vasem­mis­tolle tärkein­tä tun­tuu ole­van yri­tys­ten voiton­tavoit­telun pahek­sun­ta. Jopa tul­lut yllä­tyk­senä min­ulle, miten vihamielistä suh­tau­tu­mi­nen yrit­täjyy­teen sotes­sa on.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.