En pääse lautakuntaan, joten Mikko Särelä menee. Lista on aika helppo isoja asioita on kaksi.
Strömbergintie 4:n asemakaava Pitäjänmäellä
Kalevarakoru lähtee Pitäjänmäen teollisuusalueelta ja tilalle tulee asuntoja 290 hengelle. Minulla on tähän sikäli osuutta, että ehdotuksestani yleiskaavaa muutettiin niin, että tässä mahdollistettiin asuntorakentaminen. Tämä on osa raidejokerin tiivistyshanketta.
Sörnäisten työpajanpihan asemakaava
Tähän on tulossa kaupunkien teknisten virastojen yhteinen tila ja siksi kaavalla on kiire. Kaava on nyt tullut lausunnoilta eikä siihen tehdä merkittäviä muutoksia. Pysäköinti on yhä auki. Tontilla järjestettymnä se tulisi tolkuttoman kalliiksi. Puhutaan jopa 100 000 eurosta paikkaa kohden. Viraston autoilijat joutuvat totuttelemaan joukkoliikenteeseen, koska autopaikkoja on selvästi vähemmän kuin virastoilla on nyt. Virkamiehet tarvitsevat autoa myös työmaakäynneillä, mutta siihen yhteiskäyttöautot ovat paljon halvempi vaihtoehto kuin oma auto ja autopaikka jokaisen käytössä, kun pysäköintipaikka maksaa yhtä paljn kuin neljä autoa.
Toivottavasti ei taas käy kaavoituksessa niin että ensin 120 työpaikkaa siirtyy pois hyvien joukkoliikenneyhteyksien ääreltä jonnekkin poliittisesti korrektimmalle teollisuustontille yhden joskus ja jouluna kulkevan bussilinja päähän ja sitten taas valitetaan kohta siitä että väki käyttää omaa autoaan työmatkaliikenteessä..
Vaikea kuvitella, että Kalevalakoru muuttaisi jonnekin Horban Tuuttiin. Herttoniemeen ehkä?
Strömbergintie 4:ään on suunnitteilla muutama hassu pistetalo. Miksei samalla voida rakentaa Pitäjänmäentiehen, puistoon ja Strömbergintiehen rajautuvaa U:n muotoista korttelia joka rauhoittaisi sisään jäävän tilan Pitäjänmäentien liikennemelulta? Asuntoja tulisi moninkertaisesti ja U:n sisään jäävä alue toimisi käytännössä yhteispihana.
Nämä lähiökaavat saisivat pikkuhiljaa loppua jos tarkoituksena on kuitenkin kaupungin, ei lähiömaton rakentaminen. Elävä kaupunki ei koostu pistetaloista. Niiden väliin jää vain epämääräinen suojaton alue joka ei houkuttele ketään.
Onko kys. alueella jonkinlainen historiallinen status ja sen mukaiset rajoitteet ? Ilm. siellä sijaitsee jonkinlainen väestö- ym. suoja. Miten sen käy ?
Hienoa puistokokonaisuutta ei saa mitenkään raiskata. Se heikentäisi ratkaisevasti jo olemassaolevien asuntojen arvoa.
Eikö ne virkamiehet voi kulkea työaikana vaikka fillareilla? Ei sitä tartte autopaikkaa kun kymmenen pyörää mahtuu samaan tilaan ja osa vaikka sähköavusteisia. Voisiko kaupunki tehdä kuten toivoo kaupunkilaisilta.
Kaava sallii virastolle 135 paikkaa, mutta ne ovat niin tuhottoman kalliita, että paikkoja tulee nykynäkymin olennaisesti vähemmän, kuulemma vain 66. Ne varataan todennäköisesti kaikki kaupungin omistamille sähköautoille, joita virkamiehet käyttävät kuin taksia ilman nimikkoautoja.
Mun täytyy sanoa että harmi jos Kalevala korun vanha ”ruukkirakennus” lähtee. Meidän työpaikan naisetkin käyvät siellä joskus ruokatunnilla.
Täysin samaa mieltä. Urbaania kaupunkia pitäisi kasvattaa eikä harvaan asutettua lähiömattoa.
Sörnäisten työpajankatu on tekniselle virastolle väärä paikka, jos sinne ei pystytä rakentamaan riittävästi parkkipaikkoja.
Syy löytyy jo viraston nimestä. Tekninen virasto nyt sattuu vaan hoitamaan teknisiä tehtäviä, joiden tehokkaaksi hoitamiseksi tarvitaan liikkumisvälineitä ja laitteita. Käytännössä parkkitilaa.
Vain täysin todellisuudesta vieraantuneessa Vihreiden kuplien maailmassa tekninen toimiala toimii tehokkaasti yhteiskäyttöisten sähköautojen varassa.
Lisäksi on huomattavaa, että teknisellä puolella autopaikkojen puute tekee kovien osaajien rekrytoinnin ja töissä pitämisen vaikeaksi. Se on muutenkin kunnallisella puolella jo valmiiksi vaikeaa.
Helsingin tekninen virasto olemattomalla määrällä autopaikkoja on yhtä nerokas urbaanivihreä ajatus kuin kepulainen neronleimaus Lääkelaitoksen siirrosta Kuopioon.
Kun Sörnäisiin ei autotilaa tuolle toimialalle riittävästi saa on sitten syytä etsiä uusi tontti Tekniselle virastolle. Sörnäisiin voi toki yhä toimistotalon rakentaa, mutta autopaikkojen vähyyden vuoksi toiminnan pitää olla teknistä toimialaa vähemmän liikkuvaa.
Tämä autopaikkojen vähäisyys ei tällä kertaa ole vihreiden aikaan saama vaan viraston oma päätös. Kaava sallisi tuplamäärän paikkoja.
Petteri taitaa olla teknisessä virastossa töissä ja käyttää autoa työmatkaan, kun noin kova parku tuli.
Jos haluat jatkossa käyttää autoa, niin voithan vaikka vuokrata parkkipaikan Redin hallista.
Suomessa on työttömiä lähes 250 000. Kyllä sieltä osaajia löytyy. Jos ei työpaikka maita, niin monoa persuuksiin ja uusia tilalle.