Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 14.3.2017

En pääse lau­takun­taan, joten Mikko Särelä menee. Lista on aika help­po iso­ja asioi­ta on kaksi.

Ström­bergin­tie 4:n ase­makaa­va Pitäjänmäellä

Kale­varako­ru läh­tee Pitäjän­mäen teol­lisu­usalueelta ja tilalle tulee asun­to­ja 290 hen­gelle. Min­ul­la on tähän sikäli osu­ut­ta, että ehdo­tuk­ses­tani yleiskaavaa muutet­ti­in niin, että tässä mah­dol­lis­tet­ti­in asun­torak­en­t­a­mi­nen. Tämä on osa raide­jok­erin tiivistyshanketta.

Sörnäis­ten työ­pa­jan­pihan asemakaava

Tähän on tulos­sa kaupunkien teknis­ten viras­to­jen yhteinen tila ja sik­si kaaval­la on kiire. Kaa­va on nyt tul­lut lausun­noil­ta eikä siihen tehdä merkit­täviä muu­tok­sia. Pysäköin­ti on yhä auki. Ton­til­la jär­jestet­tym­nä se tulisi tolkut­toman kalli­ik­si. Puhutaan jopa 100 000 eurosta paikkaa kohden. Viras­ton autoil­i­jat joutu­vat totut­tele­maan joukkoli­iken­teeseen, kos­ka autopaikko­ja on selvästi vähem­män kuin viras­toil­la on nyt. Virkamiehet tarvit­se­vat autoa myös työ­maakäyn­neil­lä, mut­ta siihen yhteiskäyt­töau­tot ovat paljon halvem­pi vai­h­toe­hto kuin oma auto ja autopaik­ka jokaisen käytössä, kun pysäköin­tipaik­ka mak­saa yhtä paljn kuin neljä autoa.

 

 

 

12 vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 14.3.2017”

  1. Toiv­ot­tavasti ei taas käy kaavoituk­ses­sa niin että ensin 120 työ­paikkaa siir­tyy pois hyvien joukkoli­iken­ney­hteyk­sien ääreltä jon­nekkin poli­it­tis­es­ti kor­rek­tim­malle teol­lisu­us­ton­tille yhden joskus ja joulu­na kulke­van bus­sil­in­ja päähän ja sit­ten taas valite­taan koh­ta siitä että väki käyt­tää omaa autoaan työmatkaliikenteessä..

  2. Ström­bergin­tie 4:ään on suun­nit­teil­la muu­ta­ma has­su pis­te­ta­lo. Mik­sei samal­la voi­da rak­en­taa Pitäjän­mäen­tiehen, puis­toon ja Ström­bergin­tiehen rajau­tu­vaa U:n muo­toista kort­telia joka rauhoit­taisi sisään jäävän tilan Pitäjän­mäen­tien liiken­nemelul­ta? Asun­to­ja tulisi moninker­tais­es­ti ja U:n sisään jäävä alue toimisi käytän­nössä yhteispihana.

    Nämä lähiökaa­vat saisi­vat pikkuhil­jaa lop­pua jos tarkoituk­se­na on kuitenkin kaupun­gin, ei lähiö­ma­ton rak­en­t­a­mi­nen. Elävä kaupun­ki ei koos­tu pis­te­taloista. Niiden väli­in jää vain epämääräi­nen suo­ja­ton alue joka ei houkut­tele ketään.

  3. Onko kys. alueel­la jonkin­lainen his­to­ri­alli­nen sta­tus ja sen mukaiset rajoit­teet ? Ilm. siel­lä sijait­see jonkin­lainen väestö- ym. suo­ja. Miten sen käy ?

    Hienoa puis­tokokon­aisu­ut­ta ei saa mitenkään raiska­ta. Se heiken­täisi ratkai­sev­asti jo ole­mas­saole­vien asun­to­jen arvoa.

  4. Eikö ne virkamiehet voi kulkea työaikana vaik­ka fil­lareil­la? Ei sitä tartte autopaikkaa kun kymme­nen pyörää mah­tuu samaan tilaan ja osa vaik­ka sähköavusteisia. Voisiko kaupun­ki tehdä kuten toivoo kaupunkilaisilta.

    1. Kaa­va sal­lii viras­tolle 135 paikkaa, mut­ta ne ovat niin tuhot­toman kalli­ita, että paikko­ja tulee nykynäkymin olen­nais­es­ti vähem­män, kuulem­ma vain 66. Ne varataan toden­näköis­es­ti kaik­ki kaupun­gin omis­tamille sähköau­toille, joi­ta virkamiehet käyt­tävät kuin tak­sia ilman nimikkoautoja.

  5. Mun täy­tyy sanoa että har­mi jos Kale­vala korun van­ha “ruukki­raken­nus” läh­tee. Mei­dän työ­paikan naisetkin käyvät siel­lä joskus ruokatunnilla.

  6. spot­tu:
    Ström­bergin­tie 4:ään on suun­nit­teil­la muu­ta­ma has­su pis­te­ta­lo. Mik­sei samal­la voi­da rak­en­taa Pitäjän­mäen­tiehen, puis­toon ja Ström­bergin­tiehen rajau­tu­vaa U:n muo­toista kort­telia joka rauhoit­taisi sisään jäävän tilan Pitäjän­mäen­tien liiken­nemelul­ta? Asun­to­ja tulisi moninker­tais­es­ti ja U:n sisään jäävä alue toimisi käytän­nössä yhteispihana.

    Nämä lähiökaa­vat saisi­vat pikkuhil­jaa lop­pua jos tarkoituk­se­na on kuitenkin kaupun­gin, ei lähiö­ma­ton rak­en­t­a­mi­nen. Elävä kaupun­ki ei koos­tu pis­te­taloista. Niiden väli­in jää vain epämääräi­nen suo­ja­ton alue joka ei houkut­tele ketään.

    Täysin samaa mieltä. Urbaa­nia kaupunkia pitäisi kas­vat­taa eikä har­vaan asutet­tua lähiömattoa.

  7. Sörnäis­ten työ­pa­jankatu on tekniselle viras­tolle väärä paik­ka, jos sinne ei pystytä rak­en­ta­maan riit­tävästi parkkipaikkoja. 

    Syy löy­tyy jo viras­ton nimestä. Tekni­nen viras­to nyt sat­tuu vaan hoita­maan teknisiä tehtäviä, joiden tehokkaak­si hoita­misek­si tarvi­taan liikku­misvä­lineitä ja lait­tei­ta. Käytän­nössä parkkitilaa.

    Vain täysin todel­lisu­ud­es­ta vier­aan­tuneessa Vihrei­den kuplien maail­mas­sa tekni­nen toimi­ala toimii tehokkaasti yhteiskäyt­töis­ten sähköau­to­jen varassa.

    Lisäk­si on huo­mat­tavaa, että teknisel­lä puolel­la autopaikko­jen puute tekee kovien osaa­jien rekry­toin­nin ja töis­sä pitämisen vaikeak­si. Se on muutenkin kun­nal­lisel­la puolel­la jo valmi­ik­si vaikeaa.

    Helsin­gin tekni­nen viras­to olemat­toma­l­la määräl­lä autopaikko­ja on yhtä nerokas urbaanivihreä aja­tus kuin kepu­lainen neron­leimaus Lääke­laitok­sen siir­rosta Kuopioon.

    Kun Sörnäisi­in ei autoti­laa tuolle toimi­alalle riit­tävästi saa on sit­ten syytä etsiä uusi tont­ti Tekniselle viras­tolle. Sörnäisi­in voi toki yhä toimis­to­talon rak­en­taa, mut­ta autopaikko­jen vähyy­den vuok­si toimin­nan pitää olla teknistä toimi­alaa vähem­män liikkuvaa.

    1. Tämä autopaikko­jen vähäisyys ei täl­lä ker­taa ole vihrei­den aikaan saa­ma vaan viras­ton oma päätös. Kaa­va sal­lisi tuplamäärän paikkoja.

  8. Pet­teri taitaa olla teknisessä viras­tossa töis­sä ja käyt­tää autoa työ­matkaan, kun noin kova parku tuli.

    Jos halu­at jatkos­sa käyt­tää autoa, niin voithan vaik­ka vuokra­ta parkkipaikan Redin hallista.

  9. Pet­teri: a, että teknisel­lä puolel­la autopaikko­jen puute tekee kovien osaa­jien rekry­toin­nin ja töis­sä pitämisen vaikeak­si. Se on muutenkin kun­nal­lisel­la puolel­la jo valmi­ik­si vaikeaa.

    Suomes­sa on työt­tömiä läh­es 250 000. Kyl­lä sieltä osaa­jia löy­tyy. Jos ei työ­paik­ka mai­ta, niin monoa per­suuk­si­in ja uusia tilalle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.