Lübeck — Hampuri

Pyöräily­blog­gaus­ta Travemünde-Pariisi:

Lauantai, juhannus — Lyypekistä Hampuriin

Kävin han­kki­mas­sa sim-kortin iPadi­in. Nopea yhteys 5 megaa, mak­soi  25 €/kk.  Ei paha, mut­ta ei toi­mi kuin Sak­sas­sa. Sel­l­aista, joka toimisi koko Euroopas­sa, ei saa edes rahal­la. Tästä lie­nee tulos­sa direk­ti­ivi, mut­ta vas­ta 2015.

Lübeckin keskus­ta on mit­takaaval­taan viehät­tävä, mut­ta jotenkn kylmä ja kuol­lut. Raken­nuk­set taita­vat olla pääsin raken­net­tu vuo­den 1945 jäl­keen, van­han mallin mukaan, mut­ta hen­ki puuttuu.

Palasin hotelille, jos­ta oli juuri lähdössä kymme­nen hen­gen pyöräil­i­jäjoukko. Mis­sähän hei­dän fil­lar­in­sa oli­vat olleet? Jat­ka lukemista “Lübeck — Hampuri”

Helsinki — Lübeck

Helsin­ki — Lübeck

Lähdin juhan­nusaa­ton aat­tona fil­lar­in kanssa laival­la Travemün­deen polkeak­seni sieltä Pari­isi­in. Laival­la, kos­ka lentäen on riskinä, että fil­lari hajoaa. Olen  näh­nyt koneen ikku­nas­ta pyöriä  heit­et­tävän viiden metrin korkeud­es­ta maa­han. Vah­vaa laukkuakaan ei voi ottaa mukaan, kos­ka mihin sen laukun siel­lä Kööpen­ham­i­nas­sa tai vas­taavas­sa sit­ten lait­taisi. Min­ul­la oli kir­jal­lisia töitä tekemät­tä, joten laiva­matkakaan ei menisi ihan hukkaan.

Jat­ka lukemista “Helsin­ki — Lübeck”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 4.6.2013

(Esi­tys­lis­taan tästä)

 

Pohjois-Haa­gan itäosan osayleiskaavaehdotus

Tämä on ollut meil­lä luon­nos­vai­heena aiem­min. Kehäradan ja Jok­eri 1:n tun­tu­maan 1500 – 2000 asukas­ta ja 3700 työ­paikkaa. Vähän ihmettelin noi­ta melu­muurik­si raken­net­tavia työ­paikko­ja, mut­ta niihin on kuulem­ma tuli­ja jo näkyvissä.

Pohjois-haaga

Mie­lenki­in­toinen kaupunki­rak­en­teelli­nen aja­tus löy­tyi Edward Glae­serin kir­jas­ta Tri­umph of the City, jos­sa hän vih­jaisi mah­dol­lisu­ud­es­ta, että yhä use­ampi asuu keskikaupungilla ja pen­delöi ulos töi­hin radan­var­teen. Tässä on tiet­ty idea. Työ­matko­ja tehdään viikos­sa vain kymme­nen ja ne tehdään aina samaan paikkaan, joten työ­mat­ka voi olla joukkoli­iken­nematkan päässä, mut­ta päivit­täisiä vapaa-ajan­matko­ja tehdään paljon enem­män. Sik­si asum­i­nen ja palve­lut hyö­tyvät sijain­nista kaupungis­sa enem­män kuin toimis­tot.  Pitäisikö mei­dän siis hyväksyä se, että kan­takaupungis­sa toimis­to­ja muute­taan asun­noik­si? Minus­ta tun­tuu päivä päivältä enem­män, että pitäisi. Nyt kun Keilaniemeenkin pääsee koh­ta sivistyneesti metrol­la. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 4.6.2013”

Hollantilaista pyöräilyn ilosanomaa

Hol­lan­nin pyöräily­su­urlähetys­tö (Dutch Cycling Embassy) suorit­ti lähetystyötään pyöräi­lyn ilosanomaa levit­täen per­jan­taina suurlähet­tilään res­i­denssis­sä Kaivopuis­tossa. Paikalle oli kut­sut­tu virkamiehiä ja luot­ta­mus­miehiä eri puolueista. Kokoomus­laisia ei paikalla näkynyt.

Aloite­taan ikävistä uuti­sista. Hol­lan­nin eri­no­maiset pyöräi­ly­olo­suh­teet eivät ole sel­l­aise­naan siir­ret­tävis­sä Helsinki­in, enkä puhu nyt kolmes­ta talvikuukaud­es­ta. Hol­lan­nin kaupun­gin ovat mukau­tuneet pyöräi­lyyn, kos­ka pyöräi­ly oli 1930-luvul­la ennen autois­tu­mista pääasialli­nen kaupunkien sisäisen liiken­teen kulku­muo­to. Jat­ka lukemista “Hol­lan­ti­laista pyöräi­lyn ilosanomaa”

Kaupunkisuunnitelulautakunta 5.3.2013

Lau­takun­nan kok­ous­ta sävyt­tivät pysäköin­nin ja pyöräi­lyn vas­takkaisu­us. Tähän sekoit­tui se, että lau­takun­nas­sa – aivan oikeutetusti – halut­ti­in aikaistaa asukkaiden kuulemista liiken­nesu­un­nitelmista suun­nitelmien hyväksymis­vai­heeseen, kun niistä nyt kuul­laan vähän jälk­i­jät­töis­es­ti toteu­tus­vai­heessa. Näin siitä päätettiin.

Pyöräi­lyn edistämisohjelma

Tun­nel­mas­ta ker­to­vat parhait­en päätök­set ja äänestyk­set. Keskustelun poh­jal­ta esit­telijä muut­ti esi­tys­tään seu­raavasti: Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nitelu­lau­takun­ta 5.3.2013”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 26.2.2013

Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 26.2.2013

Esi­tys­lis­taan pääsee tästä

Man­ner­heim­intien pyöräti­et ja –kai­stat Pos­ti­talol­ta Runeberginkadulle

Kesäku­us­sa tehdyssä lasken­nas­sa Man­ner­heim­inti­etä käyt­tävistä ajoneu­voista ja raitio­vaunuista kymme­nen pros­ent­tia oli fillareita.

Muut­tuneen poli­ti­ikan mukaises­ti pyöräteistä ja ‑kaistoista tehdään yksisu­un­taisia. Tämä voi vaa­tia vähän opet­telua joil­takin. Näkee­hän jopa Bule­vardin kapeil­la pyöräteil­lä väärään suun­taan ajamista. Osit­tain se johtuu siitä, ettei ole ole­mas­sa kiel­let­ty ajo­su­un­ta –merkkiä pyöräteille, vaan kiel­to pitää äkätä siitä, että sal­li­vaa merkkiä ei ole. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 26.2.2013”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 19.2.2013

Lista löy­tyy tästä

Lau­takun­nal­la on varsi­nainen fillari-ilta.

Pyöräi­lyn edistämissuunnitelma

Oikein hieno suun­nitel­ma, jos­sa on ymmär­ret­ty, mis­sä pyöräi­lyn ongel­mako­h­dat ovat. Kan­nat­taa lukea. Tavoit­teena on kaksinker­tais­taa pyöräi­lyn osu­us ja väl­i­tavoit­teena nos­taa se ”pyöräi­lykau­den” aikana 11 pros­en­tista 15 pros­ent­ti­in, mikä tarkoit­taa koko vuot­ta ajatellen nousua 6 pros­en­tista 10 prosenttiin.

Joskus tulee mieleen, että ovatko liian kun­ni­an­hi­moi­set tavoit­teet pahas­ta, kos­ka niiden saavut­ta­mi­nen on mah­do­ton­ta. Esimerkik­si tavoit­teen nous­ta alal­la maail­man johtavak­si metropo­lik­si voisi kohtu­ullis­taa tavoit­teek­si ottaa Ams­ter­damin etu­matkas­ta puo­let kiinni.

Rahaa kai­vat­taisi­in 20 miljoon­aa vuodessa. Mis­tähän sen saisi?

Joitakin lisähuomioi­ta: Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 19.2.2013”

Hyvä pyöräyhteys Pasilasta Leppävaaraan

Luulin tietäväni kaik­ki Helsin­gin hyvät pyöräre­itit, mut­ta eloku­us­sa löysin uuden hyvän yhtey­den Pasi­las­ta Lep­pä­vaaraan. Aiem­min olen ajanut Lep­pä­vaaraan Munkkiniemen ja Tar­von saaren kaut­ta, mut­ta se yhteys on muut­tunut koko ajan huonom­mak­si. Erit­täin jou­tu­isa pyöräy­hteys menee Pasi­las­ta rantarataa nou­dat­taen län­teen. Täl­lä yhtey­del­lä on varsin vähän käyt­täjiä. Olisi var­maan enem­män, jos se olisi viitoitettu.

  1. Pasi­las­sa pitää etelästä tul­taes­sa kään­tyä alamäessä ase­man jäl­keen vasem­malle ase­man pohjoisen sisäänkäyn­nin käytävään.  Tässä on erit­täin vaar­alli­nen risteys. Risteyk­sen tekee vaar­al­lisek­si se, ettei sitä näe eikä ymmär­rä risteyk­sek­si, ellei tiedä. Ker­ran iltal­enkil­lä ajoin mäkeä vauhdikkaasti alas ja ohitin hitaam­paa pyöräil­i­jää, joka min­un kohdal­lani kek­si kään­tyä vasem­malle. Kovavauhti­nen kolari oli sen­teistä kiin­ni. Siitä opin tuon yhtey­den ole­mas­saolon. Jat­ka lukemista “Hyvä pyöräy­hteys Pasi­las­ta Leppävaaraan”

Tour de Helsinki 2012

Vieti­in 61-vuo­tispäivääni polke­mal­la Tour de Helsin­gin 140 kilo­metrin lenkin. Osan­ot­ta­jia oli ilmoit­tau­tunut yli 2500. Uhkaaval­ta näyt­tänyt sää saat­toi kar­sia joitakin pois, vaik­ka lop­ul­ta sää oli mitä parhain. Jos olisi voin­ut toivoa, niin vähän vähem­män tuul­ta, mut­ta ei tuu­likaan mikään tolku­ton ollut. Maali­in asti pol­ki ymmärtääk­seni 2221 henkeä, 2049 miestä ja 172 naista.

Pääos­al­la tämä oli kun­totem­paus, mut­ta kyl­lä siel­lä myös kil­pailti­in sekä yksilöinä että joukkueina. Kil­pailus­ta ei muu­ta kuin, että parhaat naiset eivät hävin­neet kuin pari min­u­ut­tia parhaille miehille.

Meille kun­toil­i­joille oli varat­tu jänikset, jot­ka ajoi­vat sovit­tua nopeut­ta. Hei­dän perässään pol­jet­ti­in enem­män tai vähem­män tiivi­inä ryh­mänä. Taukopaikko­ja oli neljä, joista ryh­mät pysähtyivät kah­teen tai kolmeen. Meistä hän­täpään polk­i­joista moni valit­ti, että jänikset oli­vat liian kovakun­toisia. Sik­si he vetivät huo­maa­mat­taan ylämäet liian lujaa suh­teessa tasaiseen maas­toon, jos­sa olisi voin­ut ajaa kovem­paakin. Jat­ka lukemista “Tour de Helsin­ki 2012”