Pariisi — Senlis

Pyöräily­blog­gaus­ta Travemünde — Pari­isi — Bryssel:

Pari­isi — Senlis
Juna­matkailu on osaltani ohi. Pakkasin vai­mon ja tyt­tären junaan, ja he pää­sivätkin viidel­lä junal­la Ams­ter­dami­in. Rautati­et ovat kovin suosit­tu­ja tähän aikaan.

Hain fil­lar­in park­ista ja suun­tasin kohti pohjoista. En aja Travemün­deen, mut­ta Brys­seli­in kuitenkin. Nyt ei pitäisi tul­la kiiret­tä. Lento­ken­täl­lä pitää olla lauan­ta­iaa­mu­na. Pari­i­sista ulosajo sujui todel­la hitaasti. Tämä oli kyl­lä tut­tua. Kaupunki­in sisää­na­jo on aina help­poa, ulosajo han­kalaa. Katiskaefekti?

Tulo­matkalla vilut­ti, nyt oli kuuma. Paikoin tuu­len­pu­uskat vil­voit­tamisen sijas­ta tun­tu­i­v­at kuumil­ta. Siis yli 37 astet­ta, mut­ta vain hyvin paikallisesti.

Maise­mat muut­tui­v­at masen­tavista lähiöistä hienok­si pel­tomaise­mak­si kuin veit­sel­lä leikat­en. Vaik­ka maise­mat oli­vat kuvauk­sel­lisia, en juuri kuvan­nut. Täl­lainen koke­mus tal­len­tu­isi eloku­vaan, mut­ta val­oku­va vaatisi keskit­tymistä ja järjestelmäkameraa.

Kun kel­lo tuli kuusi, varasin hotellin parinkymme­nen kilo­metrin päästä. Lop­ul­ta hätiköin­ti vähän har­mit­ti, kos­ka illan viilen­net­tynä ajami­nen alkoi tun­tua oikein kivalta.

Monthermé — Boult-sur-Suippe

Pyöräily­blog­gaus­ta Travemünde-Pariisi:

Maanan­tai, Mon­ther­mé — Boult-sur-Suippe

Kun aamul­la sain vart­tia yli kahdek­san kam­me­tuk­si itseni aami­aiselle, viereisessä pöy­dässä istunut min­un ikäiseni kolmi­henk­i­nen seu­rue teki lähtöä fil­lareil­la. Kahdel­la maantiepyöräl­lä ja ilman tavaroi­ta. Kol­mas ilmeis­es­ti oli liik­keel­lä huolto­joukkona autol­la. Kos­ka oli tulos­sa läm­min päivä, olisi min­unkin pitänyt lähteä aikaisin.Tähän asti olin aamuisin viivytel­lyt, jot­ta läm­pöti­la kohoaisin kaksinu­meroisi­in lukemi­in. Jat­ka lukemista “Mon­ther­mé — Boult-sur-Suippe”

Ciney — Monthermé

Pyöräily­blog­gaus­ta Travemünde-Pariisi:

Sun­nun­tai, Ciney — Monthermé

Vaik­ka olti­in hege­monises­sa Ran­skas­sa (Bel­gia olisi järkevää jakaa Alanko­maid­en ja Ran­skan kesken), aamu­pala oli hyvä.
Sää oli läm­men­nyt niin, että lähdin liik­keelle ilman pitk­iä lahkei­ta, mut­ta pitkissä hihois­sa. Iltapäiväl­lä pakkasin hihatkin reppuun.

Hotel­li-isän­nän keho­tuk­ses­ta val­itsin reitin kohden Maas-jokea. Ensin vähän kumpuil­e­vaa ja siten ihana lasku, mut­ta olisiko­han min­un pitänyt pysyä joen tun­tu­mas­sa koko ajan, vaik­ka vähän kier­tor­e­it­tiä siitä olisi tul­lut. Jos tämä olisi pyöräk­il­pailu, ainakin min­un kun­nol­lani joen seu­raami­nen olisi kan­nat­tanut, mut­ta hie­man tyl­sä se reit­ti olisi ollut. Jat­ka lukemista “Ciney — Monthermé”

Aachen — Ciney

Pyöräily­blog­gaus­ta Travemünde-Pariisi:

Lauan­tai, Aachen — Ciney

Aamu aukeni kovin sateise­na. Ilman sade­takkia ei olisi ollut mah­dol­lista lähteä matkaan. Min­un sade­takki­ni on kirkkaan keltainen. Näitä on näköjään myös asfalt­in­har­mai­ta. Mitä ihmettä! Henki­vaku­u­tus oli niin kallis, että jotain katet­ta sille on saatava?

Alet­ti­in olla siinä osas­sa Euroop­paa, jos­sa asu­tu­il­ta seudul­ta pois­tu­taan aina ylämä­keen. Eri­tyis­es­ti tietysti nyt, kun olti­in kol­men val­takun­nan rajal­la. Val­takun­nat yleen­sä kohtaa­vat korkeuk­sis­sa. Suomenkin korkein koh­ta on rin­teessä Nor­jan rajal­la. Jat­ka lukemista “Aachen — Ciney”

Wuppertal — Köln

Pyöräily­blog­gaus­ta Travemünde-Pariisi:

Torstai, Wup­per­tal — Köln

Alku­matkan kohti Reiniä piti olla lasku­voit­toinen, mut­ta oli joukos­sa iso­ja ylämäk­iäkin. Sää oli kovin sateen oloinen. Havaitsin vas­taan­tuli­joiden viuhut­ta­van tuulilasin pyyhk­i­jöitä viuhaan ja jäin sil­lan alle odot­ta­maan edessä ole­van sateen menoa ohi. Pyöräil­lessä kan­nat­taa tarkkail­la vas­taan­tule­vien tuulilasin pyyhk­i­jöitä, hyvä kol­men min­uutin sääen­nuste. Kun tuuilasin pyyhk­i­jät rauhoit­tui­v­at vähän verkkaisem­mik­si jatkoin matkaa oudos­sa tihkusateessa, jos­ta oli vaikea päät­tää, oliko se sadet­ta vai sumua. Ilma vain oli märkä, mut­ta läpinäkyvää. Maa oli eri­tyisen märkä ja siis­pä min­un selkänikin.

Lumi­an GPS on lakan­nut mit­taa­mas­ta korkeut­ta. Mitä sille pitäisi tehdä? Olisi­han se kiva tietää, mil­laisia mäk­iä on nous­sut ja laskenut. Jat­ka lukemista “Wup­per­tal — Köln”

Köln — Aachen

Pyöräily­blog­gaus­ta Travemünde-Pariisi:

Per­jan­tai, Köln — Aachen

Aamul­la oli pien­tä jatku­vaa sadet­ta. Sääen­nuste lupasin sen muut­tuvan jatku­vak­si ja voimakkaak­si. Päätin jäädä Köl­ni­in. Mut­ta kun sadet­ta luvat­ti­in lauan­taik­sikin, tajusin, että min­un on ajet­ta­va sateessa, ellen aio nolosti myöhästyä tre­f­feiltä keskivi­ikkona Pari­i­sis­sa. Menin osta­maan pyöräi­lyyn sopi­van sadetakin.

Olin yrit­tänyt ostaa sade­takkia aiem­minkin, mut­ta pie­nil­lä paikkakun­nil­la on huonot valikoimat. Kolmik­er­roksiss­es­ta (!) urheilu­tavarat­alosta löy­tyi sade­tak­ki etsimät­tä. Pain­oi noin 50 gram­maa ja sateen lop­ut­tua sen saat­toi tunkea taskuun.

Siis­pä Köl­nin vet­tä juoma­pul­loi­hin ja matkaan. Jat­ka lukemista “Köln — Aachen”

Münster — Wuppertal

Pyöräily­blog­gaus­ta Travemünde-Pariisi:

Keskivi­ikko, Mün­ster — Wuppertal

Sadet­ta uhkaavas­sa säässä ajoin aika vauhdikkaasti Dort­mundi­in. Mat­ka kul­ki ensin pelkkää lakeut­ta, mut­ta sit­ten maise­ma muut­tui kumpuil­e­vam­mak­si — fyy­sis­es­ti haas­tavam­mak­si, mut­ta paljon mielenkiintoisemmaksi.

Dort­mundis­sa pistäy­dyin nopeasti syömässä. Kebabia taas, niitä on tar­jol­la ja jäätelöbaareja.
Sak­salais­ten kaupunkien kesku­s­tat ovat kaik­ki saman­laisia. Niistä voisi kaik­ista ottaa kuvan, jos­ta näk­isi, että Sak­sas­sa ollaan, mut­ta ei voisi erot­taa lainkaan, mis­sä sak­salaises­sa kaupungis­sa. Nämä on taval­laan suun­nitel­tu todel­la hyvin, mut­ta jotenkin hen­ki puut­tuu. Vähän on kuin kaup­pakeskuk­ses­sa tai ruotsin­laivas­sa. Tämä oli jo siis nähty, joten jatkoin nopeasti etelään. Jat­ka lukemista “Mün­ster — Wuppertal”

Dammen — Münster

Pyöräily­blog­gaus­ta Travemünde-Pariisi:

Tiis­tai 25.6., Dammen — Münster

Ulkona oli sen ver­ran kylmä, että viivyt­telin lähtöä, mut­ta ei sää siitä läm­men­nyt. Tuuli puhal­si pikem­minkin sivul­ta — niin pitkin, sik­si kään­nyin etelään — ja oli huo­mat­tavasti hiljem­pi. Mut­ta oli aika vil­pos­ta. Puolelta päivin tulin Osnabrüc­k­een, johon olin haaveil­lut ehtiväni eilen. Ihan kiva kaupun­ki. Päätin pitää pienen tauon ja menin ensim­mäis­deen baari­in pikku­palalle. Sieltä ei saanut kuin jäätelöä, mikä ei palelemiseen paljon auttanut.
Menin vielä kir­jas­toon päivit­tämään blo­giani, kos­ka en osan­nut tehdä sitä iPadil­ta. En saa kopi­oiduk­si tek­stiä iPadiltä blogi­in. Joudun lähet­tämään sen itsel­leni sähkö­posti­na ja liit­tämään blogi­in jssain oikean tietokoneen äärel­lä. Inter­ne­ty­hteys mak­soi kir­jas­tossa euron/ 24 min­u­ut­tia ja ves­sa 20 senttiä.

Kir­jas­tossa ollessa alkoi sataa, joten jouduin työn­tämään lisää rahaa inter­ne­tau­tomaat­ti­in. Sade taukosi ja pakotin itseni lähtemään. Jat­ka lukemista “Dammen — Münster”

Bremen — Dammen

Pyöräily­blog­gaus­ta Travemünde-Pariisi:

Maanantai,  Bremen — Dammen

Sykemit­tari­ni oli lakan­nut toim­i­mas­ta. Ostin sen vyöhön uuden pat­terin ja taas toimii.

Val­itsin Bre­menistä ulos kohti lounas­ta pieniä teitä ja val­in­ta oli hyvä. Sain polkea liiken­teestä omatah­tis­es­ti, vaik­ka pakol­liset pyöräti­et hidas­ti­vatkin vauh­tia. Kaukaise­na tavoit­teenani oli Osnabrück, vaik­ka tiesin, että se on aika kaukana. Ensim­mäi­nen etap­pi­ni oli Harp­st­edt-nimi­nen kylä. (Miten se voi olla tääl­lä? Eikö harp­pisak­sa ollut idem­pänä?) Ostin jäätelön ja aioin jatkaa matkaa pienen kar­tan­luku­tauon jäl­keen. Alkoi sataa ja sen ver­ran paljon, etten kat­sonut voivani jatkaa. Olin varautunut sateeseen peri­aat­teel­la, minkä kesä kas­taa, sen se kuiv­aakin, mut­ta en ollut varautunut sateeseen 14 asteen läm­pöti­las­sa. Tässä läm­pöti­las­sa ei voi ajaa sateessa.

Jat­ka lukemista “Bre­men — Dammen”

Hampuri — Bremen

Pyöräily­blog­gaus­ta Travemünde-Pariisi:

Hampurista Bremeniin

Ulos­meno­tien löy­tymi­nen Ham­purista vaati mon­ta pysähdys­tä reit­tiä ihmettelemään Lumi­an kart­tao­hjel­man avul­la. Välil­lä moot­tori­tien laitaa kul­ki pyörätie, välil­lä taas piti etsiä reit­ti muu­ta kaut­ta. Reit­in­val­in­tani ei voin­ut olla lähel­läkään opti­maal­ista, kos­ka aika vähän näkyi mui­ta pyöräil­i­jöitä. Olisi ehkä pitänyt ostaa pyöräi­lykart­ta. Matkalla näin hyviä baana-reit­te­jä, mut­ta ne menivät aina vika­su­un­taan. Jat­ka lukemista “Ham­puri — Bremen”