
Onni on ehjä ketju ja toimivat vaihteet.
Bartoszycestä ei apua löytynyt. Harkitsin sitäkin, että menisin huoltoasemalle ja pyytäisin lainaksi kaksi pihtiä ja vääntäisen sen palasen suoraksi, mutta riskianalyysi ei suosinut tätä: viallisella ketjulla voi ajaa, katkenneella ei voi. Linkutin siis eteenpäin, mutta päivämatkan puolivälissä Kertzyn kaupungista löytyi pyöräkorjaamo, jota piti entinen ammattipyöräilijä. Vaikka puola ja suomi eivät ole aivan läheiset sukulaiskielet, jotenkin kommunikaatiosta selvittiin. Kun kävi selväksi, että ketjuissa on vika, hän kysyi heti, paljonko niillä on ajettu. Kuultuaan vastaukseni (yli 3000 km) hän sanoi – tai siis elehti – ettei ketjua voi vaihtaa. Kun sain jotenkin selitetyksi, että ongelma on yhdessä palasessa, jota yritin vielä näyttää sormellani. (olin huolellisesti siirtänyt ongelmaosan eturattaan keskelle) mies tuhosi huolellisen valmisteluni pyörittämällä ketjua, löysi ongelmaosan heti, otti kaksi pihtiä ja väänsi osan suoraksi. Jatka lukemista “Bartoszyce – Gizysco (Lötzen)”

Aamulla katselin vähän Gdanskia ennen kuin lähdin sitten polkemaan. Autojen ikkunoissa näkyi yhä pieniä Puolan lippuja. Kysyin tähän selitystä hotellissa. Kyse oli jalkapallosta. Puola nyt ei finaaliin saakka ihan päässyt, mutta eilen kenties juhlittiin sitä, että puolalaisten mielestä Puolan olisi pitänyt päästä. Nyt varmaankin juhlittiin Puolaa kisojen moraalisena voittajana. Oikeasti kuulemma juhlittiin jaettua kisaisännyyttä.
Laiva tuli perille jopa vähän etuajassa.
Matka alkoi vaatimattomalla siirtymäajolla Katajanokalta Vuosaareen ja laivaan, 19 km. Laiva vie minut Puolaan Gdanskin lähelle Gdyniaan, josta on tarkoitus polkea takaisin. Pyörämatkailua mainostaakseni yritän raportoida matkan kulusta, kun se yhteyksien puolesta on mahdollista.