Bartoszyce – Gizysco (Lötzen)

Onni on ehjä ketju ja toimi­vat vaihteet.

Bar­toszyces­tä ei apua löy­tynyt. Hark­itsin sitäkin, että menisin huoltoase­malle ja pyytäisin lainaksi kak­si pihtiä ja vään­täisen sen palasen suo­rak­si, mut­ta riski­ana­lyysi ei suos­in­ut tätä: vial­lisel­la ketjul­la voi ajaa, katken­neel­la ei voi. Linkutin siis eteen­päin, mut­ta päivä­matkan puo­livälis­sä Kertzyn kaupungista löy­tyi pyöräko­r­jaamo, jota piti enti­nen ammat­tipyöräil­i­jä. Vaik­ka puo­la ja suo­mi eivät ole aivan läheiset suku­laiskielet, jotenkin kom­mu­nikaa­tios­ta selvit­ti­in. Kun kävi selväk­si, että ketjuis­sa on vika, hän kysyi heti, paljonko niil­lä on ajet­tu. Kuul­tuaan vas­tauk­seni (yli 3000 km) hän sanoi – tai siis ele­hti –  ettei ketjua voi vai­h­taa. Kun sain jotenkin selite­tyk­si, että ongel­ma on yhdessä palases­sa, jota yritin vielä näyt­tää sormel­lani. (olin huolel­lis­es­ti siirtänyt ongel­maosan etu­rat­taan keskelle) mies tuhosi huolel­lisen valmis­telu­ni pyörit­tämäl­lä ketjua, löysi ongel­maosan heti, otti kak­si pihtiä ja vään­si osan suo­rak­si. Jat­ka lukemista “Bar­toszyce – Gizysco (Lötzen)”

Elblag – Bartoszyce

Aamuyöstä oli kova ukko­nen. Sel­l­aista sääen­nuste oli pari päivää sit­ten lupail­lutkin. Aamul­la sade oli tauon­nut, mut­ta Fore­can ennuste ker­toi jatku­vas­ta ja kovas­ta sateesta, 20 mm päivän aikana. Pohdin hotel­li­in jäämistä, mut­ta kun rajum­man sateen piti alkaa vas­ta puolelta päivin eikä kova sade yleen­sä kestä kovin kauan, päätin yrit­tää lounasa­jak­si johonkin hyvään paikkaan. Kohtu­ullises­sa sateessa voi ajaa, ellei ole kovinkylmä. Jat­ka lukemista “Elblag – Bartoszyce”

Gdansk — Elblag

 

Aamul­la kat­selin vähän Gdan­skia ennen kuin lähdin sit­ten polke­maan. Auto­jen ikkunois­sa näkyi yhä pieniä Puolan lip­pu­ja. Kysyin tähän seli­tys­tä hotel­lis­sa. Kyse oli jalka­pal­losta. Puo­la nyt ei finaali­in saak­ka ihan päässyt, mut­ta eilen ken­ties juh­lit­ti­in sitä, että puo­lalais­ten mielestä Puolan olisi pitänyt päästä. Nyt var­maankin juh­lit­ti­in Puo­laa kiso­jen moraalise­na voit­ta­jana. Oikeasti kuulem­ma juh­lit­ti­in jaet­tua kisaisän­nyyt­tä. Jat­ka lukemista “Gdan­sk — Elblag”

Gdynia-Gdansk

Lai­va tuli per­ille jopa vähän etuajassa.
Reit­ti kohti Gdan­skia oli aluk­si hyvin hidas ajaa. Jatku­vasti liiken­neval­ois­sa. Pyöräil­i­jät ohjat­ti­in välil­lä ajo­radalle, välil­lä pyörätielle. Useim­mat ajoi­vat jalka­käytävää, jos pyöräti­etä ei ollut. Lop­ul­ta oli edessä pyöräl­lä ajo kiel­let­ty ‑merk­ki, joten oli pakko käyt­tää melko hitaasti ajet­tavaa pie­nil­lä laa­toil­la päällystet­tyä pyöräti­etä. Kun mah­dol­lisu­us tuli, erkanin pääti­estä ran­nas­sa kulke­valle pikku­tielle. Se oli tietysti rantalo­ma-aluet­ta. Olisi sitä tietysti voin­ut tän­nekin jäädä, mut­ta halusin nähdä Gdan­skin. Jat­ka lukemista “Gdy­nia-Gdan­sk”

Gdynia — Tallinna pyöräily

Mat­ka alkoi vaa­ti­mat­toma­l­la siir­tymäa­jol­la Kata­janokalta Vuosaa­reen ja laivaan, 19 km. Lai­va vie min­ut Puo­laan Gdan­skin lähelle Gdy­ni­aan, jos­ta on tarkoi­tus polkea takaisin. Pyörä­matkailua main­os­taak­seni yritän rapor­toi­da matkan kulus­ta, kun se yhteyk­sien puoles­ta on mah­dol­lista. Jat­ka lukemista “Gdy­nia — Tallinna pyöräily”