Helsinki — Lübeck
Lähdin juhannusaaton aattona fillarin kanssa laivalla Travemündeen polkeakseni sieltä Pariisiin. Laivalla, koska lentäen on riskinä, että fillari hajoaa. Olen nähnyt koneen ikkunasta pyöriä heitettävän viiden metrin korkeudesta maahan. Vahvaa laukkuakaan ei voi ottaa mukaan, koska mihin sen laukun siellä Kööpenhaminassa tai vastaavassa sitten laittaisi. Minulla oli kirjallisia töitä tekemättä, joten laivamatkakaan ei menisi ihan hukkaan.
Kallis lippu oli. Tapaamini tuttavaporukka oli saanut liput huomattavasti halvemmalla ja vielä autonkin mukaan. Puhelimessa voi ilmeisesti tinkiä, netissä ei voi.
Perjantaina laiva tuli perille puoli tuntia myöhässä, mutta laivasta ulos pääsin vasta auringon ja laskiessa viittä vaille kymmenen.
Olin kartan perusteella suunnitellut matkan niin, että on otettava pienempi tie eikä kovasti moottoritieltä näyttävä tie, mutta sitten en löytänyt sitä pienempää tietä. Missään vaiheessa ei tullut vastaan pyöräilyä kieltävää liikennemerkkiä, joten oletin, että tällä kovasti moottoritien näköisellä tiellä, jossa on kahden ja puolen metrin pientareet, saa ajaa. Niin saa Baltian maissakin, enkä ymmärrä, miksi ei saa ajaa meillä. Kapeat tiet ovat vaarallisia, eivät leveät. Muutaman kilometrin jälkeen takaa tullut poliisipartio oli tulkinnastani täysin eri mieltä ja ohjasi minut seuraavasta liittymästä ulos.
Jouduin kysymään reittiä moneen kertaan. Pyöräreitti Lübeckiin oli, mutta se teki yllättäviä mutkia, eikä pimeässä kaikkia merkkejä nähnyt. Joku nuori poika sanoi, että joudun nostamaan pyöräni tunnelia varten jonnekin, mutta en ymmärtänyt, mihin sen voisi nostaa. Osaan saksaa huonosti ja plat-deutschia vielä huonommin. Ajattelin, että hän ajatteli kuin minäkin olin ajsatellut: nostetaan fillari aidan yli moottoritien puolelle ja ajetaan tunnelin läpi. Minulla oli kuitenkin jo keltainen kortti, joten vähän arkailin sitä vaihtoehtoa.
Vähän sattumalta näin shuttle-bussin, joka kuljetti pyöriä (peräkärryssä myös mopon) joen toiselle puolelle tunnelin läpi. Tätä se poika oli yrittänyt selittää. Hinta/fillari ei ole ihan vähäinen. Meitä oli bussissa kaksi. Tässä ratkaisutavassa on jotain peräti saksalaista pragmatismia. Kallis, mutta varmaankin halvempi kuin jokin korvaava yhteys.
Hotelli oli täynnä, mutta onneksi olin varannut huoneen netistä. Ravintolat olivat kiinni, mutta kebab-paikka pelasti.
====
Tarkoitukseni on raportoida matkaa lähinnä pyöräilyn näkökulmasta. Raportointi on kovasti myöhässä, koska en ole keksinyt mitään tapaa siirtää tekstiä blogiin iPadin kirjoitusohjelmasta. Tämän lähetin itselleni sähköpostilla, jota kävin lukemassa kirjastossa maksullisesta (!) internetistä.
IPadiin voi asentaa wordpress-ohjelman, ja toimii siinä copy-pastekin.
Hauskaa fillarireissua
Olen polkenut Pariisiin ja takaisin fillarilla, mutta päätimme mieheni kanssa heti kättelyssä, että menemme laivalla Köpikseen, matkustamme Saksan halki junalla ja ryhdymme ajamaan vasta Hollannissa. Se oli viisasta, koska Hollanti on pyöräilymaa ja siellä on ajateltu kaikki väylät myös pyöräilijän kannalta. Pyöräreitit kulkevat maaseudun lävitse saumattomasti. Belgia ja Ranska ovatkin taas paljon hankalampia maita, varmaan Saksan (Suomen) kaltaisia. Pientareet ovat kapeita ja liikenne kovaa, eikä pyöräteitä ole käytössä. Pariisin lähellä on tosi vaarallisia osuuksia, joissa rekat jyräävät kumpaankin suuntaan.
Junassa Saksan puolella pyörämme vähän kolhiintuivat ja vääntyivät, mutta onneksi ne sai taivuteltua takaisin oikeaan asentoon. Juna on silloin tällöin tosi hyvä kulkuväline. Tulimme junalla takaisin päin Lilleen, joka on noin 50 kilometrin päässä Pariisista. Emme jaksaneet polkea uudelleen koko esikaupunkialueen lävitse maaseudulle, siksi tämä lyhyt junareissu, jonka jälkeen oli helppo aloitella polkemista takaisin.
Ongelmia pitkän reissun yhteydessä tulee, mutta kannattaa suhtautua asioihin rennosti, kaikki yleensä järjestyy ja ihmiset ovat avuliaita. Kun ajattelee asioita positiivisesti vaikeidenkin hetkien vallitessa, voi paremmin nauttia matkan annista. Pyörä on mainio kulkuväline, koska sen selästä voi helposti nousta juomaan kyläpubiin vaikkapa yhden pienen oluen ja samalla levähtää hetken. Mieheni pyörän tuubirenkaita hajosi matkalla varmaan tusina ja välillä hän ajeli pelkällä vanteella pitkiäkin matkoja. Sekin onnistui, vaikka teltta ja laukku painoivat kyydissä.
Olen Ode melkein kade matkastasi, mutta olemme päättäneet itsekin tehdä sen vielä kerran uudelleen. Luen innolla blogista kokemuksiasi, ainahan ne ovat jokaisella omansa.
ilmeisen innokkaana pyöräilyn harrastajana ehdotan että tutustut ensi kesänä itä ja ‑pohjoissuomen upeisiin maisemiin.
samalla huomaat miten olisi koko suomen etu että elämää olisi kasvukeskusten ulkopuolella.,ja ehkä myös oppisit rakastamaan myös muuta osaa Suomesta kuin helsinkiä.
olet varmaan joskus tehnyt retkiä itä ja- pohjoissuomeen,niin samalla valkenisi miten hiljainen on moni kylätie nykyisin 2010-luvulla.
Hyvä! Näitä on mukava lukea, semminkin kun ei itse pyörän selkään pääse. Mukavaa matkaa!
Miten olisi avoimen WLANin hyödyntäminen.
Ei ole tarkoitus piruilla mutta itse aiomme pitää erilaisen loman vaikkakin saksa on kyllä meilläkin määränpää.
Lennämme ensin frankfurtiin ja sitten vuokraamme auton ja ajelemme moottoriteitä ympäri saksaa. 200 km/h, jokilaaksoja, linnoja ja vuoria. Odotukset ovat korkealla!!
blogsy for ipad 4,49 €
Laittappa valokuvaa uudesta matkajuhdastasi tulemaan sivulle.
En saa tänne siirretyksi myöskään valokuvia kamerastani. Ostin sitä varten iPadiin muistikortin lukijan, mutta se ei toimi. “USB-laite käyttää liikaa sähköä.” Epätoivoissani pohdin jopa, voisiko ihminen vajota niin alas, että ottaisi valokuvia tabletilla.
Olisi pitänyt ottaa mukaan oikea tietokone. Se olisi painanut kilon enemmn, mutta olisi toiminut.
Ode: hyvä kartta olisi auttanut. Itse kyllä onnistuin asemalle löytämään aikoinaan ihan näppärästi (ilman karttaakin, kompassi oli). Laiva oli tuolloin n. 20h myöhässä, joten olin perillä aamulla, jolloin oli helpompi suunnistaa. Tosin aikaa siitä on jo 8 vuotta.
Pyöräreittien opastuksiin ei mun kokemuksen mukaan voi luottaa kuin korkeintaan Hollannissa.
Tykkään myös matkustaa laivalla pyörän kanssa, koska ei tarvi paikkoja varata etukäteen. Ikinä ei ole ollut liian täyttä missään. Joskus toki pitää varata aikaa lipun ostamiseen, jos niitä ei myydä portilla.
Mitähän reittiä olet polkemassa Saksan läpi?
http://www.radnetz-deutschland.de/radnetz-deutschland.html
Saksan pyöräretkeni ovat olleet parhaimmillaan etelässä Alppien juurella ja hiuken rinteilläkin. Moselin laaksoa on myös tullut mankeloitua pitkin ja poikin, ja viinikylistä löytyy hyvin ruokaa, juomaa ja B&B majoitusta. Läheiset Eiffelin ja Hunsrückin pikkutiet ovat rauhallisia, kunhan ei eksy Nürburgringin lähistöön vääränä viikonloppuna. Reitti voisiolla yksi vaihtoehto polkea Pariisin suuntaan? Luxeburgissakin muuten kannattaa käydä, varsinkin jos saat sovittua tapaamisen Eurostatin pääjohtajan kanssa, joka myöskin on innokas tilasto- ja pyöräilymies.
Osta jostain väliin virtalähteellinen USB-hubi.
… tai sitten wifi-muistikortti, joka lähettää langattomasti kuvat kamerastasi suoraan tablettiin tai kännykkään:
http://www.eye.fi/products/mobi
Enkä ole yhtään kateellinen 😉