Helsingin Sanomien pääkirjoittaja julistaa tänään, että osa-aikaeläke on täyttänyt siihen asetetut odotukset ja pidentänyt työuria. Minun alkavalla viikolla ilmestyvässä kirjassani väitän, että etuisuus ei vastaa tavoitettaan lainkaan, koska osa-aikaeläkkeelle siirtyy suurimmalta osin hyväkuntoisia ihmisiä, jotka voiviat jatkaa tavallisessakin työssä, mutta pitävät mukavana lomailla toisten kustannuksella.
Eläketurvakeskuksen keskustelualoitteen mukaan osa-aikaeläkkeellä olevat jatkavat työuraansa (sitä puolitettua) pidempään kuin muut ja siirtyvät muita harvemmin työkyvyttömyyseläkkeelle. Kumpaa hypoteesia, Hesarin esittämää, vai minun esittämääni tämä havainto tukee?
Molempia ihan yhtä hyvin. Havainto voi johtua siitä, että osa-aikaista työtä jaksaa pidempään tai se voi ihan yhtä hyvin johtua siitä, että kyse on muita terveemmästä joukosta. Asiaan pääsee käsiksi vain vakioimalla terveydentilan osa-aikaeläkkeelle siirtymisen ajankohtana, mutta tätä ei tässä rekisteriselvityksessä ole tehty. Siksi siitä ei voi tehdä sitä johtopäätöstä, jonka Hesari on tehnyt. Eikä keskustelualoitteesta ainakaan lyhyellä tarkastelulla tuollaista väitettä myöskään löydy, vaan tulkinta on Hesarin oma.
Sen sijaan siinä todetaan muiden tutkimusten osoittavan, että vain kymmenellä prosentilla osa-aikaeläkkeelle siirtyneistä syynä oli terveyteen tai jaksamiseen liittyviä ongelmia. Yhtä suuri osuus, kymmenen prosenttia, siirtyy osa-aikaeläkkeeltä työkyvyttömyyseläkkeelle. Jatka lukemista “Onko osa-aikaeläke lyhentänyt vai pidentänyt työuria?”