Yritin laittaa artikkeleihin facebook injaa ‑linkin. Lopputulos näyttää tältä. Haluaisin selvyyden vuoksi vain facebookin ja ehkä twitterin napit, mutta en ihan kaikkea. Tietääkö joku sopivaa lisäosaa?
Seksikkäät energiaratkaisut ovat muotia
(Artikkeli on julkaistu Suomen Kuvalehdessä Näkökulma-palstalla)
Euroopan Unioni on sitoutunut vuoteen 2020 mennessä alentamaan kasvihuonepäästöjä 20 prosentilla vuoden 1990 päästötasosta, mikä tarkoittaa 14 prosentin vähennystä vuodesta 2005. Suomessa energiaverotusta uudistetaan, ja Helsingissä etsitään vaihtoehtoa kivihiilelle.
Päästöt EU jakaa päästökauppasektorin päästöihin ja muihin. Edellisiin kuuluvat muun muassa sähköntuotannon ja teollisuuden päästöt, jälkimmäisiin esimerkiksi liikenteen ja talokohtaisen lämmityksen päästöt. Kansalliset kiintiöt koskevat vain näitä jälkimmäisiä päästöjä. Niitä Suomen tulee alentaa 16 prosentilla vuoden 2005 tasosta. Jatka lukemista “Seksikkäät energiaratkaisut ovat muotia”
Vero on parempi kuin normi
Haja-asutusalueiden jätevesiasetus on itse asiassa aivan pöhkö, jos pidämme kustannustehokasta ympäristönsuojelua tavoitteena. Samalla kun se on pöhkö, se on tavallaan oikeudenmukainen. Vesistöihin tulevista fosforipäästöistä – ja fosforipäästöt ovat se olennainen osa päästöistä – haja-asutusalueiden miljoona ihmistä tuottavat kaksi kertaa niin paljon kuin taajamien neljä miljoonaa. Siis kymmenkertainen määrän nenää kohden. Toisaalta kustannuksen noiden päästöjen vähentämisestä ovat säästettyä fosforikiloa kohden aika isot. Jatka lukemista “Vero on parempi kuin normi”
Pitäisikö toimittajien kertoa nykyistä avoimemmin poliittista kannoistaan?
Vastatukseni HS-raadille
2) Ei
Apunen on oikeilla jäljillä. Olin aluksi hyvin ilahtunut esityksestä, kun siitä
kuulin, mutta tarkemmin ajatellen esitys ei toimi.
Olen törmännyt todella räikeisiin tapauksiin, kun puolueeseensa vahvasti sitoutunut
toimittaja ryhtyy muuntamaan totuutta. Nämä olisi hyvä saada pois. Jotain kurinpitoa
tietysti voi edellyttää myös päätoimittajilta. Jatka lukemista “Pitäisikö toimittajien kertoa nykyistä avoimemmin poliittista kannoistaan?”
Mitä tehdä Helsingin taloudelle?
Menossa ovat taas Helsingin budjetti neuvottelut. Niiden kaava on se, että kokoomus kannattaa kaupunginjohtajan ehdotusta sellaisenaan, demarit syytäisivät rahaa mielin määrin kaikkeen hyvään, vasemmistoliitto tekee melkein samaa, mutta yrittää edes näytettä realistia, vihreät esittävät vähän maltillisempia korotuksia ja lopulta päädytään sille menotasolle, jota vihreät ovat esittäneet, mutta johon tulee jonkin verran demaripainotuksia.
Kuvioon kuuluu myös se, että rahoitusjohtaja näyttää kalvoja, joiden mukaan totaalinen tuho on nurkan takana ja kuinka nuivasti valtio Helsinkiä kohtelee. Tämä tapahtuu silloinkin, kun rahaa tulee suhdanneluontoisesti ovista ja ikkunoista. Keynesin mukaan juuri silloin pitääkin olla tarkka menojen suhteen, mutta kun paimen päivittäin puhaltaa pilliin kertoakseen, että susilauma uhkaa lampaita, kukaan ei enää usko, kun se uhkaa oikeasti. Nyt taidetaan olla lähellä sitä tilannetta. Jatka lukemista “Mitä tehdä Helsingin taloudelle?”
Kirja meni painoon.
Olen hoitanut blokia viimeaikoina vähän vasemmalla kädellä, koska olen kkieskittynyt viimeistelmeään kirjaani SATA-komiteasta. Nyt se on painossa ja tulee sieltä valmiina kirjana joskus tään kuun lopulla parahiksi Helsingin kirjamessuihin. Kirjan näytelukuun voi tutustua tästä: Näyteluku.
Blogin ylläpito ei kohene vieläkään. Lähden nyt hyvin ansaitulle viikon lomalle ja päivittelen blogia sen aikana harvakseltaan.
Kaupunkisuunnittelulautakunta 7.10.2010
Olen raportoinut vähän huonosti lautakunnan tekemisistä kirjallisten kiireiden takia, mutta asioitakaan ei ole ollut tulvimallla. Seuraava kokous on peruutettu asioiden vähäisyyden vuoksi.
Kruununhaan raput
Kiistelty suojelukaava meni läpi äänin 5–4. (vas+sdp+vihr/kok+rkp) Arvokkaita rappuja ei saa pilata hissillä, mikä noin esteettömyyttä muuten korostavassa kaavoituksessa on vähän kiistanalaista. Hissin saa rakentaa joko rungon ulkopuolelle sisäpihalle – jolloin se tulee usein puolikkaisiin kerroksiin eikä kaunista pihaa – tai ottamalla tilat asunnoista. Kokoomus olisi halunnut palauttaa asian niin, että rapuissa, joissa ei olisi muuta mahdollisuutta kuin ottaa tila asunnoista, sallittaisiin rakentaminen rappukäytävään. Olin ensin aikonut äänestä esityksen läpi, mutta kun kävi ilmi, että kyse oli niin ahtaista rapuista, ettei hissiä niihin saa, en viitsinyt haaskata julkisia rahoja kertaalleen selvitetyn asian uudella selvittämisellä. Mutta onko kaava tällaisessa tapauksessa oikea väline. Jos hissiä ei saa niin, että potilas voidaan vielä kantaa paareilla alas, eikä tämä kuuluisi rakennuslupakäsittelyyn. Jatka lukemista “Kaupunkisuunnittelulautakunta 7.10.2010”
Politiikka on joukkueurheilua
Blogikommentoijat näyttävät pitävän eduskunnan ryhmäkuria kaiken pahan alkuna, joka vie yksittäisen kansanedustajan merkityksen. Jalkapallossa he varmaankin ihailevat pelaajaa, joka ei alistu joukkueen noudattamaan pelityyliin, vaan sooloilee omiaan.
Ryhmäkurin kavahtajat ilmeisesti kuvittelevat, että päätökset eduskunnassa tehtäisiin eduskunnan seremoniallisissa täysistunnoissa. Tosin tällaista väärää tietoa levitetään myös yhteiskuntaopin oppikirjoissa. Päätökset on tehty paljon ennen sitä. Jatka lukemista “Politiikka on joukkueurheilua”
Rokottamisen menetetty maine
(Artikkeli on julkaistu kolumnina lääkärilehdessä)
Jokainen iltapäivälehtiä lukenut tietää, että pandemiarokotus on vammauttanut monta nuorta elämää laukaisemalla narkolepsian.
Mitä tämän väitteen tueksi on esittää? Samana vuonna kun pandemiarokotuksia annettiin, oli Suomessa narkolepsiaepidemia, joka ulottui vähän lievempänä myös Ruotsiin. Muissa samaa rokotetta käyttäneissä maissa ei ole havaittu mitään poikkeavaa. Tilastotieteen peruskurssilla reputtaisi , jos näistä havainnoista päättelisi rokotteen aiheuttaneen narkolepsiaa. Jotain poikkeuksellista on tapahtunut, koska tapausten määrä ei mahdu mitenkään satunnaisvaihtelun rajoihin, mutta selitykseksi pitäisi löytää syy, joka esiintyy Suomessa ja lievemmin Ruotsissa, mutta ei muualla maailmassa. Jatka lukemista “Rokottamisen menetetty maine”
Eduskuntavaaliehdokkaaksiko?
Kolme lehteä on kahden päivän kuluessa soittanut minulle ja tiedustellut, olenko lähdössä ehdokkaaksi eduskuntavaaleihin. Koska olen kyllästynyt vastaamaan turhiin puheluihin, kerron kaikille, että en tiedä. Vihreät ovat pyytäneet minua ehdokkaaksi ja ymmärtääkseni minulle pidetään paikkaa auki. Olen kuitenkin keskittynyt niin kirjaani SATA-komiteasta, että en ole ehtinyt keskittyä kysymykseen mikä minusta tulee isona.
Siis jyrkkä ehkä.