Menossa ovat taas Helsingin budjetti neuvottelut. Niiden kaava on se, että kokoomus kannattaa kaupunginjohtajan ehdotusta sellaisenaan, demarit syytäisivät rahaa mielin määrin kaikkeen hyvään, vasemmistoliitto tekee melkein samaa, mutta yrittää edes näytettä realistia, vihreät esittävät vähän maltillisempia korotuksia ja lopulta päädytään sille menotasolle, jota vihreät ovat esittäneet, mutta johon tulee jonkin verran demaripainotuksia.
Kuvioon kuuluu myös se, että rahoitusjohtaja näyttää kalvoja, joiden mukaan totaalinen tuho on nurkan takana ja kuinka nuivasti valtio Helsinkiä kohtelee. Tämä tapahtuu silloinkin, kun rahaa tulee suhdanneluontoisesti ovista ja ikkunoista. Keynesin mukaan juuri silloin pitääkin olla tarkka menojen suhteen, mutta kun paimen päivittäin puhaltaa pilliin kertoakseen, että susilauma uhkaa lampaita, kukaan ei enää usko, kun se uhkaa oikeasti. Nyt taidetaan olla lähellä sitä tilannetta. Jatka lukemista “Mitä tehdä Helsingin taloudelle?”