Valtion tuottavuusohjelma pyrkii siihen, että valtion palveluksessa oleva henkilökunta pienenee rivakasti, koska työikäisten määräkin vähenee. Päämäärä on kannatettava, mutta toteutus on aivan järjetöntä. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus antoi ohjelmalle antipalkinnon väärästä termistä, koska tällä ei ole mitään tekemistä tuottavuuden kanssa.
Täysin järjettömästi ohjelma toimii määrätessään karsimaan henkilökuntaa myös voittoa tuottavasta toiminnasta. Tämä hölmöys on moneen kertaan luvattu korjata, mutta aina sama ohje palaa. Voittoa tuottavaa toimintaa saa kyllä laajentaa, kunhan sama hallintokunta supistaa vastaavan määrän väkeä muualta.
Tämän seurauksena THL ei voi rahoittaa toimintaansa myymällä tutkimusosaamista maailmalle eikä Säteilyturvallisuuskeskus saa myydä omaa valvontaosaamistaan ydinvoimarakentamista aloitteleville maille, vaikka tämä vähentäisi budjettirahoituksen tarvetta. STUKin valvontaosaaminen menisi hyvin kaupaksi, koska Olkiluoto kolmosta rakentava AREVA kiertää maailmaa marmattamassa mielestään liian pedanttista valvonnasta. Jatka lukemista “Valtion tuottavuusohjelma toimii pöhkösti!”