Kaupunkisuunnittelulautakunta 7.4.2011

En tehnyt selostus­ta edel­lisen lau­takun­nan kok­ouk­ses­ta, kos­ka selostet­tavaa ei ollut. Hyväksy­imme kaiken mukise­mat­ta. Seu­raavas­takaan ei tule selostus­ta, kos­ka en pääse kok­ouk­seen, vaan sinne menee vara­jäse­neni Kai Ovaskainen.

Koivusaaren osayleiskaaval­u­on­nos

Tämä onkin sit­ten iso asia. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 7.4.2011”

Haitat verolle

Tämä on osa eduskun­tavaalio­hjel­maani, jota kehitetään inter­ak­ti­ivis­es­ti koti­sivuil­lani.

Ensi vaa­likaudel­la päästään korot­ta­maan vero­ja sen lisäk­si, että kar­si­taan meno­ja. Verot yleen­sä vääristävät käyt­täy­tymistä; ne vähen­tävät sitä toim­intaa, johon ne kohdis­tu­vat. Joskus kauan sit­ten Ruotsin val­lan aikana säädet­ti­in ikku­navero. Ajatelti­in, että ison talon pitää mak­saa paljon vero­ja ja pienen vähän vero­ja, ja hyvä tapa mita­ta talon koko on laskea mon­tako ikku­naa siinä on. Vero johti siihen, että isoonkin taloon laitet­ti­in vähän ikkunoi­ta. Poh­ja­maal­la ei kuitenkaan halut­tu näyt­tää köy­hiltä. Sik­si vähäikku­naisi­in öky­taloi­hin maalat­ti­in valeikkunoi­ta. Tämä tapa elää edelleen van­has­sa raken­nuskan­nas­sa. Jat­ka lukemista “Hai­tat verolle”

Maaseutuelämän tulevaisuus

Lai­tan tähän refer­aatin tämän­päiväis­es­tä puheen­vuorostani aja­tus­pa­ja e2:n seminaarissa.

Maaseutuelämäl­lä tarkoi­tan, että asuu ja tekee töitä maaseudul­la, en sitä, että elää kaupungis­sa ja matkus­taa yök­si maaseudulle nukkumaan.

Sitran tekemän tutkimuk­sen mukaan vihreät suh­tau­tu­vat mui­ta myön­teisem­min maaseutuelämään. Vihrei­den kuva maalaiselämästä on hyvin romant­ti­nen, sel­l­ainen jota parhait­en kuvaa Mikko Alat­alon laulu ”Kat­son maalais­maise­maa”. Minäkin jaan tämän romant­tisen käsi­tyk­sen elämästä maaseudul­la. Kysymys on enää siitä, miten siitä tehdään real­isti­nen. Jat­ka lukemista “Maaseutuelämän tulevaisuus”

Hyvä ehdokas Kymen vaalipiirissä

Kymen vaalipi­iri kuu­luu niihin, joiden ehdokkai­ta en tunne läh­eskään kaikkia. Sik­si osaan ottaa esille vain yhden. Tämä on tietysti vähän väärin niitä kohtaan, joi­ta en tunne, mut­ta sille ei voi nyt mitään.

Diplo­mi-insinööri Han­na Holopainen on nuores­ta iästään huoli­mat­ta ollut pitkään vihrei­den toimin­nas­sa. Hän on ollut muun muas­sa neljä vuot­ta Kaakkois-Suomen vihrei­den puheen­jo­hta­ja. Hän on myös kaupung­in­hal­li­tuk­sen jäsen, mikä kielii muun muas­sa luot­ta­muk­ses­ta paikallis­ten vihrei­den paris­sa. Jat­ka lukemista “Hyvä ehdokas Kymen vaalipiirissä”

Lounaskeskustelu maaseudun ja kaupungin välisestä suhteesta 5.4.2011

Tähän tilaisu­u­teen olisi pitänyt ilmoit­tau­tua ajat sit­ten, mut­ta muu­ta­ma paik­ka on kuulem­ma vielä vapaana. Noin kymme­nen nopein­ta ehtii. Ilmoit­tau­tua pitäisi klo 10 men­nessä, jot­ta keit­tiö osaa tehdä riit­tävästi soppaa.

Ilmoit­tau­tu­miset  puhe­lim­itse 040 701 6576 / Katari­ina Salmisa­lo. Nyt illal­la on mah­dol­lista ilmoit­tau­tua myös netis­sä osoit­teessa katariina.salmisalo@e2.fi. Lait­takaa viesti­in sil­loin myös puhe­lin­nu­meronne, jot­ta tarvit­taes­sa on mah­dol­lista ker­toa, ettei tilaisu­u­teen mahdukaan.

=========

Aja­tus­pa­ja e2 rav­it­see ruumista ja mieltä. Tule naut­ti­maan yhtaikaa läm­min lounas ja napak­ka tietopaket­ti ajanko­htais­es­ta aiheesta.

Seu­raa­va Lunch­break­ing News ‑tilaisu­us pide­tään tiis­taina 5.4. klo 12.00–13.00 rav­in­to­la Ateljé Finnessä, Arka­di­ankatu 14, Helsinki.

Keit­tolounas­tar­joilu alkaa klo 11.45.

Tilaisu­udessa keskustelemme maaseudun ja kaupun­gin välis­es­tä suh­teesta ja kansalais­ten maaseutuasenteista.

Mikä on maaseudun merk­i­tys ja tule­vaisu­us? Jat­ka lukemista “Lounaskeskustelu maaseudun ja kaupun­gin välis­es­tä suh­teesta 5.4.2011”

Vapaasta autoedusta luovuttava

Tämä on osa eduskun­tavaalio­hjel­maani, jota kehitetään inter­ak­ti­ivis­es­ti koti­sivuil­lani.

Tätä ohjel­mako­htaa on muutet­tu merkit­tävästi kom­ment­tien perus­teel­la, joten osa kom­menteista kohdis­tuu van­hen­tuneeseen tekstiin. 

====

Vaik­ka asia tun­tuu pieneltä, se voit­taa ener­gian­säästökeinona mon­ta enem­män main­os­tet­tua. Pääkaupunkiseudun liiken­nepoli­ti­ikas­sa asial­la on suurehko merkitys

Vas­tauk­se­na korkeaan veroas­t­eeseen Suomes­sa on tul­lut tavak­si mak­saa osa palka­s­ta aliv­erotet­tuina luon­taise­tu­ina. Eräs täl­lainen on vapaa autoe­tu. Työ­nan­ta­ja antaa työn­tek­i­jän käyt­töön auton, jol­la hän saa ajaa niin paljon kuin jak­saa ja ehtii. Vapaan autoe­dun vero­tusar­voa on aika-ajoin nos­tet­tu, mut­ta tämä ei ole pois­tanut sen pääon­gel­maa, autoilun mar­gin­aa­likus­tan­nuk­sen jäämistä nol­laan tai hyvin alas. Jat­ka lukemista “Vapaas­ta autoe­dus­ta luovuttava”

Taas uusi kävijäennätys

Maalisku­us­sa blogilla oli yli 130 000 käyn­tiä. Edelli­nen ennä­tys, 118 000, oli jouluku­ul­ta. Laskurin mukaan eri kävi­jöitä oli 35 000, mut­ta tämä luku on vähän epälu­otet­ta­va, kos­ka laskuri ei voi tietää, kuka ip-numeron takana piilee.

Suosi­tu­im­mat aiheet liit­tyivät perus­suo­ma­laisi­in, Japanin ydin­tur­maan ja huumepolitiikkaan.

Artikkelei­ta julka­isin 43.

Hyväksyt­tyjä kom­ment­te­ja oli 2889 eli keskimäärin 93 kom­ment­tia päivää kohden ja 67 artikke­lia kohden. (Tosin osa kom­menteista kos­ki edel­lis­ten kuukausien artikkelei­ta, mut­ta vas­taavasti maalisku­un artikkelei­hin on vielä tulos­sa kommentteja.)

Hallitusohjelmaluonnokset julki ennen vaaleja

Tämä on osa eduskun­tavaalio­hjel­maani, jota kehitetään inter­ak­ti­ivis­es­ti koti­sivuil­lani.

====

Puolueet ovat viimeiset puoli vuot­ta kir­joitelleet hik­i­ha­tus­sa hal­li­tu­so­hjel­malu­on­nok­sia, jot­ta on mitä esit­tää sit­ten hal­li­tus­neu­vot­teluis­sa neu­vot­teluis­sa.  Nämä ovat paljon tärkeämpiä papere­i­ta kuin vaalio­hjel­mat, mut­ta niitä ei äänestäjille näytetä. vaalit käy­dään täysin tois­ar­voisil­la vaalio­hjelmil­la, jot­ka heit­etään roski­in maanan­ta­iaa­mu­na vaalien jäl­keen. Äänestäjän oikeuk­sien kannal­ta tämä on ongel­mallista ja niin se on vaa­likeskustelu­jen tasonkin kannal­ta. Jat­ka lukemista “Hal­li­tu­so­hjel­malu­on­nok­set jul­ki ennen vaaleja”

Päästökauppa on hyvä mekanismi

Kun Angela Merkel sul­ki seit­semän ydin­voimalaa kolmek­si kuukaudek­si, se nos­ti tämän vuo­den päästöoikeuk­sien hin­taa vain 1,5 eurol­la ton­nil­ta. Jos markki­nat toimi­vat ratio­naalis­es­ti, tiedos­sa on siis suuri määrä hyvin edullisia toimia vähen­tää päästöjä. Jat­ka lukemista “Päästökaup­pa on hyvä mekanismi”