Hallitusneuvottelut käyntiin

Muu­ta­ma seu­raa­va päivä menee Sää­ty­talol­la hal­li­tus­neu­vot­teluis­sa. Neu­vot­telu­jen osalta on sovit­tu, ettei niiden kulus­ta ker­ro­ta, joten en  ker­ro sisäl­löstä mitään. Ker­ron vain muodosta.

Neu­vot­te­lut on organ­isoitu puoluei­den puheen­jo­hta­jien johto­ryh­mään ja kahdek­san alatyöryh­mään. Niin­pä kul­lakin puolueel­la on yhdek­sän (1+8) varsi­naista neu­vot­teli­jaa. Min­un työryh­mäni kos­kee kun­tapoli­ti­ikkaa ja hallinnon kehittämistä.

Kus­sakin työryh­mässä puolueen neu­vot­teli­jal­la on tuke­naan kak­si muu­ta, toinen poli­itikko (Heli Järvi­nen) ja asiantun­ti­ja (Lau­ri Korkeao­ja STTK:sta). Kaiken kaikki­aan Sää­ty­talol­la kokoon­tuu noin 250 henkeä. Jat­ka lukemista “Hal­li­tus­neu­vot­te­lut käyntiin”

Vaalitappion erittelyä (4) Itsensä marginalisointi

 

Vihrei­den vaa­likam­pan­jas­ta näkyivät ulospäin teemat, joi­ta vihrei­den kan­nat­ta­jakun­ta sinän­sä tuki, mut­ta jota mon­et pitivät aika mar­gin­aal­isi­na. Sukupuo­lineu­traali avi­o­li­it­to esimerkik­si on ihan hyvä asia, mut­ta har­van kohdal­la ihan keskeisimpiä kysymyk­siä. Vaali­teemo­jen julk­istusti­laisu­udessa varsi­nainen lim­bo oli naimisi­in­meno­lakko, jol­la piti vauhdit­taa avi­o­li­it­to­lain säätämistä. Moni koki myötähäpeää. Pahin­ta kuitenkin oli, että tämä teema vei julk­isu­u­den kaik­il­ta muil­ta, paljon keskeisem­miltä teemoilta.

Jat­ka lukemista “Vaal­i­tap­pi­on erit­te­lyä (4) Itsen­sä marginalisointi”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 19.5.2011

Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 19.5.2011

En pääse itse kok­ouk­seen, kos­ka keski­tyn viemään kaik­ki täl­lä blogilla esite­tyt hyvät ajatuk­set hal­li­tu­so­hjel­maan. Tilal­lani on Kai Ovaskainen.

OP-Pohjolan vallilan kort­telin laa­jen­nuk­sen suun­nit­teluk­il­pailun lähtöko­h­dat ja tavoitteet 

Tarkoituk­se­na on rak­en­taa 1,2 hehtaaria ker­rosalaa kaupunkiku­vaa kohen­taen. Suun­nitel­maan kuu­luu 450 paikan parkkilu­o­la. Tämä on niitä han­kkei­ta, joista Helsin­ki on käynyt kiivas­ta tais­toa Espoon kanssa. Niin­pä kaupun­ki on jous­tanut paljon esimerkik­si pysäköin­nin osalta. Hauskaa, että Teol­lisu­uskadun yleisilme pikkuhil­jaa kohentuu.

 KSV:n alus­ta­va toim­inta­su­unnnitel­ma vuosille 2012–2014

 Sito­vat toimin­nal­liset tavoit­teet vuon­na 2012

  •   Oster­sun­domin osayleiskaavaehdotus
  •    kaavoite­taan 5000 asun­toa pääasi­as­sa raideli­iken­teen varaan
  •    vähin­tään 1250 asun­toa täydennysrakentamista
  •   Joukkoli­iken­teen kul­je­tu­so­su­us aamuli­iken­teessä keskus­taan > 73 %
  •    Joukkoli­iken­teen osu­us poikit­tais­li­iken­teessä 21 %.
  •    Jalanku­lu- pyöräi­ly ja joukkoli­iken­nematko­jen osu­us nousee yht­en­sä prosenttiyksikön.

 Pyöräi­lypro­jek­tin tilan­nekat­saus ja verkko­ta­son suunnitteluperiaatteet

 Pyöräi­lyn edis­tämisessä viras­to paran­taa kuin sika juoksuaan.

Kuntien välinen kilpailu ja reilun pelin henki

(Artikke­li perus­tuu puheen vuorooni 4.5.2011 JoukKOKO­htauk­ses­sa Hämeenlinnassa)

Suomen kun­ta­jaon suurim­mat ongel­mat eivät koske pieniä ja syr­jäisiä maalaiskun­tia. Palvelu­jen jär­jestämi­nen on niis­sä kallista, mut­ta ei se kun­tali­itok­sel­la halvem­mak­si tule. Päin­vas­toin, moni pieni kun­ta toimii nyt läh­es talkoovoimin. Tämä hen­ki katoaisi kun­tali­itok­ses­sa.  Pien­ten kun­tien ongel­mana on ter­vey­den­hoidon meno­jen sat­un­naisu­us. Ne ovat vaku­u­tusy­htiöik­si aivan liian pieniä. Yhteiset ter­veyskeskuk­set eivät tässä auta, kos­ka laskut menevät kuitenkin poti­lasko­htais­es­ti peruskun­ti­in. Aut­taisi, jos ter­vey­den­hoito otet­taisi kokon­aan pois kun­nil­ta tai jos ne voisi­vat ostaa palve­lut kap­i­taa­ti­o­lasku­tuk­sel­la isäntäkunnalta. 

Kun­ta­jaon ongel­mat ovat suuril­la kaupunkiseuduil­la. Ongelmista kallein ja näkyvin on kaupunki­rak­en­teen vau­ri­oi­tu­mi­nen osaop­ti­moin­nin seu­rauk­sel­la, mut­ta sen varsi­nainen syy on kun­tien tarve valikoi­da asukkaansa. Kil­pailu hyvistä veron­mak­sajista ja negati­ivi­nen kil­pailu kalli­ita palvelu­ja vaa­tivista asukkai­ta vie poh­jan yhteistyöstä myös maankäytön alal­la. Jat­ka lukemista “Kun­tien väli­nen kil­pailu ja reilun pelin henki”

Vaalitappion erittelyä (3): ydinvoima

Kun vihreät jäivät hal­li­tuk­seen eduskun­nan hyväksyt­tyä ydin­voimalu­vat, he tekivät, kuten oli­vat ennen vaale­ja ilmoit­ta­neet tekevän­sä. Vihrei­den kan­nat­ta­jista 80 pros­ent­tia hyväksyi menet­te­lyn. Nyt jäl­keen­päin vihrei­den jäämistä hal­li­tuk­seen on pidet­ty vaal­i­tap­pi­on pääsyynä. Jat­ka lukemista “Vaal­i­tap­pi­on erit­te­lyä (3): ydinvoima”

Vaalitappion erittelyä (2) Haluttiin antaa näpäytys

Palaut­teen perus­teel­la näyt­tää ole­van yllät­tävän paljon niitä, jot­ka halu­si­vat antaa vihreille näpäy­tyk­sen siitä, etteivät nämä ole riit­tävän hyviä. Vaik­ka vihreät ovat parhai­ta, äänestän toisek­si paras­ta, kos­ka toivon tämän muis­tu­tuk­sen ohjaa­van vihre­itä kor­jaa­maan suun­taansa. Tätä viestiä antoi täl­lä blogilla ennen vaale­ja muun muas­sa nim­imerk­ki Tiedemies. Tämä on vain pieni osa seli­tyk­ses­tä, mut­ta tulok­seen ilmiöl­lä oli vaiku­tus­ta, kos­ka viimeiset paikat jäivät monis­sa vaalipi­ireis­sä aivan hilkulle. Jat­ka lukemista “Vaal­i­tap­pi­on erit­te­lyä (2) Halut­ti­in antaa näpäytys”

K‑Kaupan kahvitarjous ei pysty samaan.

Näis­sä kahdessa kuvas­sa ei liene yhtään yhteistä henkilöä, kos­ka ne on otet­tu aivan eri suun­ti­in. MTV:n uutis­ten mukaan paikalla oli 60 000 ihmistä, pelas­tusjo­hta­jan mielestä satatuhat­ta ja minä pääsen 150 tuhanteen. Min­un lasken­tani perus­tui siihen että tuos­sa tun­gok­ses­sa ihmisiä seisoi 5 henkeä neliömetril­lä ja väki kan­soit­ti noin kolme hehtaaria. Oli miten oli, paikalla oli enem­män väkeä kuin yksikään puolue on saanut Helsingis­sä ääniä.

Kuvat suurenevat klikkaa­mal­la niitä. Jat­ka lukemista “K‑Kaupan kahvi­tar­jous ei pysty samaan.”

Vaalitappion erittelyä (1) tyytymättömyys hallituspolitiikkaan

Kiitet­tävä määrä palautet­ta tuli postauk­seeni ”mitä meni vikaan”. Hyväksyt­tyjä kom­ment­te­ja tuli 606 ja asi­at­tom­i­na hylät­tyjä parikym­men­tä. Yritän nyt vetää yhteen, mitä min­un mielestäni tapah­tui.  Pilkon ana­lyysin eril­lisik­si artikkeleik­si, jot­ta en jou­tu­isi kir­joit­ta­maan tolkut­toman pitkää jut­tua ja jot­ta keskustelu pysy­isi luettavana.

Vihrei­den hal­li­tus­poli­ti­ik­ka ei näyt­tänyt ulospäin eri­tyisen tulok­sel­liselta. Tuli vaikutel­ma, että puolue on pant­ti­vank­i­na por­var­i­hal­li­tuk­ses­sa tuke­mas­sa asioi­ta, joi­ta ei kan­na­ta. Syynä tähän oli­vat toisaal­ta se, että vihrei­den paikat hal­li­tuk­ses­sa eivät olleet eri­tyisen kiitol­lisia ja toisaal­ta se, että tiedo­tus­poli­ti­ikas­saan vihreät oli­vat aivan liian kilt­te­jä, jol­loin tieto ankaris­takin käden­vään­nöistä hal­li­tuk­sen sisäl­lä ei välit­tynyt ulospäin. Jat­ka lukemista “Vaal­i­tap­pi­on erit­te­lyä (1) tyy­tymät­tömyys hallituspolitiikkaan”

Eduskunta 12.5.2011

Kun kokoomus ja demar­it oli­vat eilen pää­tyneet yksimielisyy­teen Euroop­pa-poli­ti­ikas­ta, odotet­ti­in perus­suo­ma­lais­ten ratkaisua. Ratkaisu oli odotet­tu, puolue ei lähde hal­li­tuk­seen. Ilmeis­es­ti Timo Soi­ni oli sulkenut aamul­la puhe­li­men pait­si lehdis­töltä myös puolue­tovereil­taan, kos­ka pienem­mät pomot esit­tivät lehdis­tölle aamul­la vielä kovin odot­tavaa kantaa.

Jo aiem­min pikkulin­nut oli­vat ker­toneet perus­suo­ma­lais­ten sisältä, että koke­neem­pi väki puolueessa oli huolestunut perus­suo­ma­lais­ten eduskun­taryh­män kyvys­tä kuri­nalaiseen toim­intaan ja että Soi­ni ehkä pää­ty­isi siihen, ettei pysty men­emään tämän joukkueen kanssa hal­li­tuk­seen.  Piti siis vain kek­siä syy, ja tässä se syy tuli kuin tar­jot­timel­la. Puoluet­ta ei todel­lakaan pelat­tu oppo­si­tioon, vaan ainakin Katainen yrit­ti kovasti tasoit­taa tietä hal­li­tuk­seen, mut­ta perus­suo­ma­laiset val­it­si­vat itse oppo­si­tion. Heille olisi sal­lit­tu ilmeis­es­ti vas­taan äänestämi­nen hal­li­tuk­ses­sa, mut­ta he pää­tyivät äänestämään vas­taan oppo­si­tios­sa. Jat­ka lukemista “Eduskun­ta 12.5.2011”