(Teksti on julkaistu tänään Savon Sanomissa kolumnina. Pahoittelen, että tätä kuntauudistuskamaa tulee nyt aika paljon, mutta aihe on nyt framilla. )
Kuntauudistusta valmistellut virkamiestyöryhmä esittää Pohjois-Savoon kahta kuntaa, Kuopiota ja Iisalmea. Näin järeää mullistusta ei voi tehdä ilman vahvaa lähidemokratiaa. Eivätkä pelkät aluevaltuustot riitä. Toiminnat, joissa ei ole hyötyä suuresta mittakaavasta, kannattaa jättää paikallisesti tehtäviksi, koska ne tehdään silloin paremmin ja halvemmalla. Pienten kuntien talkoohengen korvaaminen suurkunnan virkamiehillä ei tuo säästöjä. Jätetään siis suurkunnan sisään vanhat kunnat pitäjiksi. Iisalmen kunnassa voisi siis edelleen olla Kiuruveden pitäjä. Jatka lukemista “Suurkunta vai yhteistoiminta?”