Tiistaiaamupäivänä kuulimme ensin IÖW:n (Ekologisen taloustutkimuksen instituutti) esityksen yritysten toimintojen arvioinnista ja sertifioinnista.
Ajatus yritysten lisääntyvästä yhteiskuntavastuusta on vähän naiivi kilpailluilla markkinoilla. Patruunakaudella se menetteli, koska yrityksillä oli siihen varaa. Yritys voi ryhtyä vastuullisemmaksi vain, jos kuluttajat palkitsevat sen. Tässä IÖW:n sertifikaatit voivat auttaa. Minusta tämän keinon mahdollisuudet ovat aika rajallisia ja rajoittuvat aika pieneen osaan markkinoista.
Tärkeintä ja keskeisintä yritysten ohjaamisessa ovat valtiovallan toimet. Voidaan käyttää normeja ja määräyksiä, mutta paremmin tehoaa taloudellinen ohjaus eli verot ja subventiot. Ammattiyhdistystoiminta ja työlainsäädäntö taas toimivat työntekijöiden oikeuksien puolustajana. Jatka lukemista “Kestävän talouden foorumi: yritysten yhteiskuntavastuu”