Kun pääradalle alettiin puuhata neljättä lisäraidetta lisääntyneen paikallisjunaliikenteen tarpeisiin joskus 1990-luvulla, esille tuli myös ajatus antaa nykyinen ratakäytävä kokonaan paikallisjunille ja tehdä kaukojunille kokonaan uusi rata lentoaseman kautta. Se hylättiin ja nyt ollaan uudestaan tilanteessa, jossa pähkäillään rataa kaukojunaliikenteelle lentoaseman kautta. Jatka lukemista “Valtion budjettikuri lisää menoja”
Ota juristi mukaan risteykseen
Joskus vuosia sitten pyörän ja auton välinen väistämisvelvollisuus oli kovin yksinkertainen asia. Polkupyörä oli ajoneuvo, jolla oli tasa-arvoisessa risteyksessä väistämisvelvollisuus, jos auto tuli oikealta ja päin vastoin. Paljon syntyi onnettomuuksia ja eduskunta päätti muuttaa lakia niin, että pyörä on väistämisvelvollinen silloin tällöin ja joskus taas ei. Sen jälkeen risteysajo on mennyt hankalaksi.
1) Fillari on väistämisvelvollinen, jos se pyörätietä ajaen tasa-arvoisessa risteyksessä risteää keskellä korttelia autotien kanssa, tuli auto mistä tahansa. Jos pyörätie näyttää pyörätieltä, mutta siinä ei ole liikennemerkkinä pyörätie vaan moottoriajoneuvolla-ajo kielletty, ajetaan kuten tasa-arvoisessa risteyksessä ajetaan. Näitä on paljon. Usein niissä on lisäkilpenä joko tontille ajo sallittu tai huoltoajo sallittu. Pyöräilijä tietää, että hänellä on täydet oikeudet, mutta auto ei voi tietää sitä mitenkään. Jatka lukemista “Ota juristi mukaan risteykseen”
Huonot kuskit on karsittava liikenteestä
Taas kävi niin, että kun kuorma-auto pysähtyi suojatien eteen antaakseen tilaa kolmelle lapselle, henkilöauto ei kokenut aiheelliseksi pysähtyä, vaan ajoi kahden tytön päälle.
Jos ohittaa pysähty7mättä suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon, pitäisi ottaa kortti pois, tapahtui onnettomuutta tai ei, koska
1) Jos sen tekee tahallaan, ei ole sovelias ajamaan autoa
2) Jos sen tekee vahingossa, koska ei osaa, on vielä sopimattomampi ajamaan autoa.
Katala takuueläke
SAK:n sosiaalipoliittinen asiantuntija Katja Veirto kirjoitti sunnuntain Helsingin Sanomissa, että takuueläke on huono ratkaisu. Takuueläke on 685 euron minimieläke. Jos saa niin vähän ansioeläkettä, että ansioeläke ja kansaneläke yhteensä ovat alle 685 euroa, saa erotuksen eläkkeen täydennyksenä. Tällä tavalla nostetaan varsin pienin kustannuksin kaikista köyhimpien eläkeläisten asemaa. Veirton mukaan tämä synnyttää turhia epäkohtia.
Väärin se on hänen mukaansa siksi, että yrittäjät voivat keinotella maksamalla liian vähän eläkemaksuja. Yrittäjän eläketurva ja sen kautta myös eläkemaksut perustuvat hänen itsensä ilmoittamaan tulotasoon. Ongelmana on, että jotkut yrittäjät ilmoittavat tulonsa kovin pieniksi, jolloin he säästävät eläkemaksuissa ja saavat vastaavasti huonon eläkkeen. Yrittäjä on voi olla niin ketku, että säästääkin vanhuuden varalle pankkiin tai osakkeisiin ja saa siksi sekä takuueläkkeen että pääomatuloja.
Ei voi. Jotta tämä onnistuisi, yrittäjän pitäisi ilmoittaa tulonsa alle 500 euroksi kuukaudessa. Ei mene läpi. Tämä onnistuisi korkeintaan, jos olisi ollut 20 vuotta kotirouvana ansaitsematta eläkettä ja aloittaisi työuran yrittäjänä joskus lähes viisikymppisenä. Takuueläkkeen piiriin ei pääse, jos on koko elämänsä ajan yhdeksän vuotta töissä 1500 euron kuukausipalkalla. Jatka lukemista “Katala takuueläke”
Kaukolämmön energiaveroa ohjaa tulopolitiikka
Minusta on parempi nostaa hiilidioksidiveroa kuin tehdä hallinnollisia päätöksiä siitä, millä mikin kaupunki lämmitetään. Verottamalla kivihiiltä ja turvetta riittävän rankasti, kannustetaan siirtymään uusiutuviin energialähteisiin siellä, missä se on järkevintä. Hallitus nostaa budjettiesityksessä lämmityksen hiilidioksidiveroa juuri niin kuin pitääkin.
Paitsi, että yhteistuotannossa tuotetun kaukolämmön verokohtelu menee väärin. Jatka lukemista “Kaukolämmön energiaveroa ohjaa tulopolitiikka”
Helsingin lämmitys
Myönnän, että en ole tutustunut kunnolla Helsingin energiavaihtoehtoihin. Ainoa, jota voin sanoa asiasta varmuudella on, että valtuuston/poliittisten ryhmien asiasta tekemät linjaukset on tehty hätäisesti ja niitä olisi hyvä tarkistaa. Ylitse kaiken meneväksi ympäristöpoliittiseksi tavoitteeksi tulisi ottaa hiilidioksidipäästöjen vähentäminen – ei Helsingissä itsessään vaan koko maailmassa – tai ajatellaan vähän paikallisemmin, Pohjoismaissa.
Helsingin päätöksissä vika on siinä, että valtuusto ei tyytynyt asettamaan tavoitteeksi hiilidioksidipäästöjen vähentämistä vaan asetti myös toisen tavoitteen uusiutuvien energialähteiden käytöstä.
Miksi ne Pohjoismaat pitää sotkea kuvioon? Miksi ei riitä, että ajattelemme vain päästöjä Helsingissä? Jatka lukemista “Helsingin lämmitys”
Kannattaako hävittyä sotaa jatkaa?
Yhä jatkuvista sodista, johon Yhdysvallat osallistuu, verisin ei ole Afganistan vaan Meksikon huumesota, jossa on kuollut liki 30 000 ihmistä.
Nollatoleranssi on hyvää huumepolitiikkaa, jos se toimii kunnolla, mutta jos se ei toimi, se vain pahentaa tilannetta. Kun viranomaiset pitävät amatöörit poissa markkinoilta, kunnon ammattilaisten voitot kasvavat ja huumebisnes kukoistaa vain entistä enemmän. Tämä on nyt kokeiltu liki neljäkymmentä vuotta. Voisi uskoa vähemmälläkin. Ei toimi.
Yhä useampi esittääkin, että huumeet otettaisiin pois rikollisilta ja siirretään yhteiskunnalle. Mallikin on olemassa: Alko. Jatka lukemista “Kannattaako hävittyä sotaa jatkaa?”
Kiinan talouskasvu kääntyy lopulta vaurastumiseksi
Kiinan ekstensiivinen talouskasvu näyttää lähestyvän rajojaan. Tähän asti on ajateltu, että maalla on ehtymätön työvoimareservi maaseudulla. Nyt työvoiman tarjonta alkaa näyttää niukkuutta suhteessa kysyntään ja palkat kipuavat ylöspäin. Kiinan valtion on myös sallinut joitakin palkkavaatimuksiin liittyviä lakkoja, ja minimipalkkoja on nostettu kysynnän ja tarjonnan tasapainottamiseksi. Kiinaa on vaadittu revalvoimaan valuuttansa. Jotain sen suuntaista on luvattu tehdä, mutta varsinaisesti valuutan aliarvostus näyttää hoituvan palkkainflaatiolla.
Kymmeniä tuhansia kiinalaisia muuttaa yhä päivittäin kaupunkeihin. Uusia kaupunkeja perustetaan kolmenkappaleen päivävauhtia, mikäli pyöräillessäni kuulin kuulokkeistani oikein radiossa kerrotun. Mutta yhden lapsen politiikka alkaa purra myös työvoiman määrään. Jatka lukemista “Kiinan talouskasvu kääntyy lopulta vaurastumiseksi”
Aikuisten Interrail-matkailu
Interrail tuli aikanaan nuorisolle, mutta lipun voi nyt – vähän erihintaisena tosin – ostaa kuka vain. Juna on mielenkiintoinen tapa tutustua Eurooppaan.
Ensimmäinen varoitus: aikuisen Interrail-matkailu on kallista, ellei halua majoittua puistojen penkeillä, yöjunissa, retkeilymajoissa ja syödä kaupasta ostettuja sämpylöitä. Kolme viikkoa hotelliasumista kahden tähden hotelleissa ei ole halpaa eikä ulkona syöminen ole halpaa. Tähän verrattuna itse Interrail-lippu on halpa. Jatka lukemista “Aikuisten Interrail-matkailu”
Käsiaseista
Haluan toistaa argumenttini käsiaseiden laittomasta hallussapidosta, koska keskustelu asiasta luiskahti täysin marginaalisiin asioihin alkuperäisen argumentin osalta.
Minusta Suomessa suhtaudutaan aivan liian leväperäisesti siihen, että joku kantaa julkisella paikalla luvatonta asetta. Jos joku hankkii rikollisessa tarkoituksessa itselleen revolverin, se on vakavan rikoksen valmistelua ja siihen pitäisi sellaisena suhtautua. Jokin naurettava pikkusakko ei todellakaan riitä.
On myös käsittämätöntä, että jos poliisin edustaja sanoo jostain väestöryhmästä, että ne kantavat kaikki asetta mukanaan. Jos ase on niillä kaikilla, eikä se kannattaisi ottaa pois? Tässä asiassa hyväksyisi rationaalisen ”profiloinnin”. Ei tällaisen alakulttuurin kehitystä voi suvaita. Jos epäilys olutpullosta oikeuttaa ruumiintarkastukseen jalkapallokatsomon porteilla, miksi epäilys aseen hallussapidosta ei oikeuttaisi? Jatka lukemista “Käsiaseista”