Poimintoja demarien talousohjelmasta

Luin Hesarin net­ti­sivuil­ta toimit­ta­jan yhteenve­don demarien talouso­hjel­mas­ta. Kir­joitin junas­sa siitä murs­ka-arvostelun, mut­ta sit­ten tuli mieleen, että voiko­han Helsin­gin Sanomi­in luot­taa? Sit­ten luin demarien sivuil­ta hei­dän itsen­sä laa­ti­man tiedot­teen Jut­ta Urpi­laisen puheesta, ja se oli yhtä tolku­ton. Onko tämä sama puolue, joka Lip­posen johdol­la veti Suomen 90-luvun talouskurimuk­ses­ta? Onnek­si en ehtinyt lähet­tää jar­goni­aani, sil­lä lop­ul­ta sivuille ilmestyi itse ohjel­ma, jos­sa on paljonkin järkeä. Anni Sin­nemä­ki näyt­ti olleen min­ua nopeampi. Onko demarien vas­taus perus­suo­ma­lais­ten haas­teeseen se, että puheen­jo­hta­ja pan­naan puhu­maan päättömyyksiä?

Tässä lyhyt ja hätäi­nen kom­ment­ti­ni ohjel­mas­ta, joka on kukkaiskie­len takia niin vaikeaselkoinen, että olen voin­ut tulki­ta mon­ta asi­aa väärin. Jat­ka lukemista “Poim­into­ja demarien talousohjelmasta”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 24.2.2011

Öster­sun­domin yhteisen yleiskaa­van luonnos

Tästä tulee vihreille vaikea asia, kos­ka kak­si vihreätä peri­aatet­ta iskevät voimakkaasti toisi­aan korville. Alueen luon­non­suo­jelu, Natu­ra ja Sipoonko­r­pi vas­taan raiteisi­in tukeu­tu­va pien­talo­val­taisek­si kohta­laisen tiivis kaupunki­rakenne. Minus­ta näistä on tehtävis­sä hyvä kom­pro­mis­si, mut­ta jotkut toiset saat­ta­vat olla eri mieltä. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 24.2.2011”

Kaupunkisuunnittelulautakunta 17.2.2011

Selvi­tys ampumaradan sijoit­tamis­mah­dol­lisuuk­sista Kru­unuvuoren­ran­nan kalliotiloihin

Ei onnis­tu. Kalli­otilois­sa on säi­lytet­ty dieselöljyä ja sen puhdis­t­a­mi­nen ihmisen hen­gitet­täväk­si on hidas­ta ja kallista. Pienem­pään pysty­lu­o­laan saisi pari pis­too­liampumarataan kovin korkein kustannuksin.

Kaavoituk­sen arvioin­ti- ja seu­ran­ta­jär­jestelmä (KARVI)

Mie­lenki­in­toinen jut­tu. Tosin pistey­tyk­sen vai­htelu­väli on kovin kapo­nen. Viimeaikoina kaavo­ja on tehty varsin hyvin kaupunki­rak­en­teen eheyt­tämisen kannal­ta. Vähän ajatelti­in, että analysoitaisi­inko saman tien seudun muutkin kaavat.

Ohi esi­tys­lis­tan esitin, että paikkati­eto­jär­jestelmän avul­la selvitet­täisi­in seudun työ­paik­ka-alueen saavutet­tavu­ut­ta. Mit­ta­ri­na voisi olla vaik­ka se, kuin­ka moni seudun asukas pää­sisi kotoaan alle puo­lessa tun­nis­sa töi­hin. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 17.2.2011”

Östersundom tulossa käsittelyyn

Kaupunkisu­un­nit­telu­vi­ras­to esit­teli julk­isu­u­teen Öster­sun­dom-suun­nitelmi­aan aamupäiväl­lä. Ymmärtääk­seni esi­tys odot­taa min­ua kotona kaupunkisu­unnnit­telu­vi­ras­ton lis­tan kanssa. Huomioi­ta esityksestä:

Alueelle on tarkoi­tus asut­taa 66000 asukas­ta, eli liki 60 000 asukas­ta nyky­istä enem­män. Näistä tulisi Helsin­gin osalle 45 000 eli noin 40 000 uut­ta asukas­ta. Alue olisi selvästi väl­jem­min kaavoitet­tu kuin muu osa Helsinkiä, mut­ta tiheäm­min kaavoitet­tu kuin Van­taa. Jat­ka lukemista “Öster­sun­dom tulos­sa käsittelyyn”

Oikeus lyhentää työaikaansa

Laman seu­rauk­se­na val­tion­talous on pahasti sekaisin. Tulot eivät riitä peit­tämään meno­ja, ellei meno­ja leika­ta kipeästä, vero­ja korote­ta roimasti tai saa­da aikaan voimakas­ta talouskasvua niin, että työt­tömien määrä vähe­nee ja työssä käyvien määrä lisään­tyy. On myös piden­net­tävä työuria. Yhä use­am­man pitäisi siis tehdä töitä.

Kan­natan työl­lisyy­den lisäämistä voimakkaasti. Toisaal­ta olen kir­joit­tanut kir­jan ”Vau­raus ja aika”, jos­sa suosit­te­len työn­teon vähen­tämistä ja tuot­tavu­u­den kasvun ulos­mit­taamista vapaa-aikana mielu­um­min kuin yhä suurem­pana tavara­paljoute­na. Miten voin kan­nat­taa molem­pia asioi­ta yhtä aikaa? Jat­ka lukemista “Oikeus lyhen­tää työaikaansa”

”LEX Soininvaara”

Olen käsitel­lyt asi­aa blogillani aiem­minkin, mut­ta kos­ka asia näyt­tää yhä puhutut­ta­van, käyn tämän asian läpi uud­estaan. Asia näyt­tää pää­sevän jopa Ryh­mäteat­terin näytelmään

Paa­vo Arhin­mä­ki on antanut nimen ”LEX Soin­in­vaara”  lakimuu­tok­selle, jon­ka mukaan perusk­oulun jälkeis­es­tä koulu­tuk­ses­ta kieltäy­tyvältä voidaan muiden olo­suhtei­den sen sal­lies­sa alen­taa toimeen­tu­lo­tukea enin­tään 20 pros­en­til­la. Lain ris­timi­nen LEX soin­in­vaarak­si on sikäli erikoista, että eduskun­nan valiokun­taku­ulemises­sa esitin, että asia ratkaistaisi­in kumoa­mal­la vas­taa­va pykälä työt­tömyys­tur­valain puolelta. Jat­ka lukemista “”LEX Soininvaara””

Kannattaako tehdä tahallaan huonoa?

Olin eilen varsin mie­lenki­in­toises­sa Asun­torak­en­tamisy­hdis­tyk­sen (ARY) asun­topoli­it­tises­sa paneelis­sa. Kun minä ja Vapaavuori puol­simme rak­en­tamisen keskit­tämistä hyvien joukkoli­iken­ney­hteyk­sien var­teen, vas­ta-argu­ment­ti­na esitet­ti­in metropolin pohjois­laidal­ta, että sil­loin asun­noista tulisi kalli­ita, eikä Sari Sairaan­hoita­jal­la olisi varaa niis­sä asua. Jat­ka lukemista “Kan­nat­taako tehdä tahal­laan huonoa?”

Eläkeikää on nostettava elinajan odotteen noustessa

Tämä artikke­li kuu­luu vaalio­hjel­mani valmis­telu­un wiki-peri­aat­teel­la. Päiv­itän tek­stiä tehty­jen kom­ment­tien per5usteella. Viimeisim­mät muu­tok­set merk­it­sen punaisel­la. Nämä muu­tok­set eivät väl­i­ty sivus­toille, joille postauk­set kopi­oidaan (Suomen kuvale­hti, Uusi Suo­mi, vaalikeskustelu.fi), vaan ne näkyvät vain alku­peräisel­lä sivus­tol­la www.soininvaara.fi. Pystyn tek­stiä kehitel­lessöä otta­maan huomioon vbain oma­lle alku­peräiselle blogilleni tule­vat kom­men­tit, joten kan­nat­taa lähet­tää viestit sinne.

===

Suomes­sa ansioeläkkeitä alen­netaan eli­na­jan noustes­sa (eli­naikak­er­roin). Tämä tekee peri­aat­teessa tarpeet­tomak­si nos­taa eläkeikää, vaik­ka elin­vu­osia tulisikin lisää. Eläke­jär­jestelmä pääsee omilleen sil­lä, että jos eläkkeitä nos­te­taan pitkään, ne ovat vas­taavasti huonom­mat. Eläkkeistä vain tulee kovin pieniä. Val­tion­talouden kannal­ta eläkeikää pitäisi nos­taa, kos­ka työssä ole­va mak­saa enem­män vero­ja kuin pien­tä eläket­tä saa­va. Jat­ka lukemista “Eläkeikää on nos­tet­ta­va eli­na­jan odot­teen noustessa”

Kasettimaksu maksettava verovaroista

(luon­nos­ta vaaliohjelmaan)

Suo­ma­laisil­la on oikeus kopi­oi­da äänit­teitä omaan käyt­töön­sä. Tästä oikeud­es­ta mak­se­taan tek­i­jöille kor­vaus­ta. Rahat kor­vauk­si­in saati­in aikanaan kaset­ti­mak­sus­ta (hyvi­tys­mak­su), joka perit­ti­in nauhureis­sa muinoin käyte­ty­istä C‑kaseteista ja jois­takin muis­takin talletusalustoista.

C‑kasetit ovat kadon­neet his­to­ri­aan, mut­ta hyvi­tys­mak­su on laa­jen­tunut mui­hin tal­letusalus­toi­hin. Viimek­si mak­su laa­jeni ulkoisi­in kovalevy­isin. Kehi­tyk­sen myötä kaset­ti­mak­sun yhteys alku­peräiseen tavoit­teeseen­sa on lai­men­tunut kolmel­la taval­la. Jat­ka lukemista “Kaset­ti­mak­su mak­set­ta­va verovaroista”

Aika alkaa vaaliohjelman kasaaminen

Lupasin aikanaan laa­tia wiki-peri­aat­teel­la oman vaalio­hjel­mani täl­lä blogilla. Muiden kiirei­den vuok­si han­ke on lykkään­tynyt ja lykkään­tynyt. Jot­ta se kuitenkin valmis­tu­isi ennen vaale­ja, se on nyt aloitet­ta­va. Seu­raavas­sa eräitä nopeasti kyhät­tyjä otsikoi­ta aiheik­si, joista aion lyhyen jutun kir­joit­taa. Otan vas­taan hyviä ehdo­tuk­sia aiheik­si. Jos jonkin ehdo­tuk­sen hyväksyn, lisään sen alla ole­vaan lis­taan. Näitä kaikkia on jo käsitel­ty täl­lä blogilla.

Tätä postaus­ta päivitetään kom­men­nt­tien mukaan. Viimeisim­mät lisäyk­set punaisel­la. Jat­ka lukemista “Aika alkaa vaalio­hjel­man kasaaminen”