Jos Mannerheimintie tai Mechelinkatu rakennettaisiin nyt, niiden molemmille puolille tulisi jättää liki sadan metrin asumiselta rauhoitettu vyöhyke, koska ketään ei voi panna asumaan niin viheliäisiin oloihin, joita liikenteen vaivaamilla alueilla asuminen merkitsisi. Liikenteen haitat laskevat asuntojen hintoja noiden katujen varsilla, mutta hyvin haluttuja ne silti ovat.
Lontoossa lähiön (kaupunginosan) sisääntulotie on alueen pääkatu, jonka varrella ovat kaupat ja kapakat. Meillä lähiöt kääntävät selkänsä pääväylälleen. Lähiörakentamisen ihanteet valoisuudesta ja terveellisyydestä kirjattiin aikanaan lakiin ja ulotettiin saman tien koskemaan kaikkea rakentamista. Kaupunkia ei saa enää rakentaa, on rakennettava vain lähiöitä myös keskustoihin. Esimerkiksi Eliel Saarisen tien varteen ei saa rakentaa mitään, koska muutaman kerran tunnissa ohi ajava Jokeri-bussi tekee elämästä muuten sietämättömän. Muuten Eliel Saarisen tiestä tehtäisiin tien sijasta katu. Jatka lukemista “Asuntoluento osa 10: saako kaupungissa asua?”

