Joku kommentoijista jo keksikin, että mitä ideaa on alentaa palkkoja koko kansantaloudessa, jos ongelmia on vain joillakin ulkomaankauppaa käyvillä aloilla tai kotimaisilla aloilla, joita halvat tuontituotteet uhkaavat.
Voidaanhan tehdä myös kuten Saksassa: sallia paikalliset joustot (=palkkojen alentamiset) yrityksissä, jotka ovat vaikeuksissa ja joutuisivat muuten vähentämään työvoimaa. Saksassa tähän vaihtoehtoon sisältyy erittäin jyrkkä kielto irtisanoa ketään taloudellisilla tai tuotannollisilla syillä.
Tämä ei ole aivan ongelmatonta.
Järjestely turvaa työllisyyden, mutta kun se poistaa tehokkaasti luonnollista tuhoa, se myös pysäyttää tuottavuuden nousun. Näin on käynyt Saksassa: hyvä työllisyys, heikko tuottavuuskehitys. Kts. lähemmin Samasta sähköstä sama hinta. Jatka lukemista “Suomen synkkä tulevaisuus (8) Sisäisen devalvaation sijaan saksalaiset joustot?”
