Vihreän langan kolumniani on tulkittu julkisuudessa niin, että olisin esittänyt, että vihreät ja perussuomalaiset voisivat olla samassa hallituksessa. Kolumnissa ei puhuttu hallitusyhteistyöstä mitään enkä mieltänyt siitä rivien välissäkään mitään sanovani. Ennusteeni tuon yhteistyön mahdollisuudesta ovat yhtä pessimistiset kuin vihreiden puoluejohdon. Jatka lukemista “Vihreät ja perussuomalaiset samaan hallitukseen?”
Vuosi: 2011
Toisen paikalle ei saa pysäköidä
Korkein oikeus esitti kantanaan, että niin sanottu yksityinen pysäköinninvalvonta on luvallista ja perustuslakivaliokunta taas, että se on julkisen vallan ottamista yksityisiin käsiin. Ruotsissa asia on ratkaistu niin, että yksityinen pysäköinninvalvonta on luvallista ja luvatta toisen maalle pysäköineen on sakot maksettava. Jatka lukemista “Toisen paikalle ei saa pysäköidä”
Liity tukiryhmään!
Eduskuntavaalikampanja lähestyy vaihetta, jossa tarvitaan tukiryhmää. Jos haluat mukaan, ilmoita siitä minulle sähköpostilla osoitteeseen osmo@soininvaara.fi.
- Tukiryhmä sparraa ehdokasta teemoista, vaaliesiintymisistä, ja vaikkapa mainosten teemoista.
- Vaalien alla tukiryhmän jäsenet kutsutaan katukampanjointitapahtumiin jakamaan joukolla esitteitä kadulla ja keskustelemaan kansalaisten kanssa. Jos sää on hyvä, tämä on jopa hauskaa.
- Vaaleissa tarvitaan myös rahaa, jonka keräämisessä tukiryhmän ideat saattavat olla arvokkaita.
Vaikka aikasi ei riittäisi tukiryhmään, voit tukea kampanjaani myös taloudellisesti pienellä avustuksella tai ostamalla tukiryhmältä kirjani SATA-komiteasta.
Älä myy koskaan luonnollista monopolia
Talouselämä tietää kertoa kaukolämmön hintakehityksestä muun muassa että:
“Espoossa kaukolämmön energiamaksu on 55,23 euroa megawattitunnilta, kun helsinkiläiset kaukolämmön ostajat maksavat megawattitunnista energiamaksua 43,24 euroa. Espoon lämpö on siis huikea 28 prosenttia kalliimpaa kuin lämpö Helsingissä, vaikka kummassakin kaupungissa lämmön lähteet ovat karkeasti samat, siis hiili ja maakaasu.
Miten muuten olisi voinut käydä? Luonnollista monopolia ei saa koskaan myydä. Ainoa oikea omistaja sellaisella ovat asiakkaat. Miten espoolaiset päättäjät eivät tätä tajua? Voin paljastaa, ettei tuo Helsingin halvempi hinta kuitenkaan mitenkään tappiollinen ole; tuottaa itse asiassa voittoa ihan sikana.
Kaupunkisuunnittelulautakunta 3.3.2011
Östersundomin yleiskaavaluonnos
Vihreä valtuustoryhmä käsitteli asiaa eilen ja ”velvoitti” minut tekemään vastaehdotuksen. Vihreillä ei ole ryhmäkuria, joten minun ei olisi ollut pakko, mutta päätin noudattaa ryhmäntahtoa vähän lievennettynä, koska politiikka on joukkueurheilua. Tein siis esityksen, että asia palautettaisiin ja valmisteltaisiin niin, että Jatka lukemista “Kaupunkisuunnittelulautakunta 3.3.2011”
Ensisijaista perusturvaa korotettava
SATA-komiteassa sovittiin kompromissina käytännöstä, jonka mukaan perusturvan riittävyydestä tehdään selvitys neljän vuoden välein päätöksenteon pohjaksi. Neuvotteluissa toisessa vaakakupissa oli vaatimus sitoa perusturva vähän parempaan indeksiin.
Nyt ensimmäinen selvitys on valmistunut. Yllätys ei ollut, että selvityksessä todetaan perusturvan taso peräti niukaksi niin, ettei se riitä alkuunkaan välttämättömiksi koettuihin menoihin. Uusi tieto oli, että perusturvan ostovoima on alentunut kun mittariksi otetaan käytettävissä olevat tulot asumismenojen jälkeen. Asumisen kalleus on ongelmana muutenkin. Jos Suomen perusturvaa verrataan muiden maiden vastaavaan, se on ihan säällisellä tasolla ennen asuntomenoja, mutta huomiota herättävän niukkaa asumismenojen jälkeen. Jatka lukemista “Ensisijaista perusturvaa korotettava”
Hintaohjaus olisi täyskieltoja parempi
Aikanaan Helsingissä pitkäsilta oli suljettu autoliikenteeltä bussien ja ratikoiden kulun jouduttyamiseksi. Kieltoa rikottiin yleisesti. Oikeastaan aika sopiva määrä väkeä rikkoi kieltoa, koska näin Pitkälle sillalle ohjautui aika optimaalinen osa autoliikenteestä. Jos kaikki olisivat noudattaneet kieltoa, liikaa liikennettä olisi ohjautunut Hakaniemen sillalle, mutta jos kielto olisi purettu, vastaavasti liikaa liikennettä olisi suuntautunut Pitkänsillan kautta kaivokadulle – ja ohjautuikin, kun kielto lopulta purettiin. Hyvä kielto olisi ollut sellainen, joka olisi sallinut ajon niiltä, joiden rekisterinumerom viimeinen numero on 1, 2 tai 3, mutta sellainen määräys olisi lainvastainen. Jatka lukemista “Hintaohjaus olisi täyskieltoja parempi”
Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 3.3.2011
Östersundomin yleiskaavaluonnos
Pöydältä
Mielikuvia Itä-Helsingistä yritysalueena
Yritykset eivät mitenkään tungeksi Itä-Helsinkiin. Raportin mukaan ennakkoluulot aluetta kohtaan ovat syviä niiden yrittäjien keskuudessa, jotka eiväöt alueella toimi, mutta paljon lievempiä alueella toimivien keskuudessa. Roihupeltoon kaivattaisiin metroasemaa ja yleistä julkisen tilan siivousta toivottiin. Jatka lukemista “Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 3.3.2011”
Kaupunkisuunnittelulautakunta 24.2.2011
Östersundomin osayleiskaavaluonnos
Pöydälle pitkän keskustelun ja perusteellisen esittelyn jälkeen. Tämä on vuosikymmenen merkittävin päätös.
Keskustelua herätti kaava-alueen pohjoisosan omakotialue; voisiko se olla pienempi ja tehokkaammin rakennettu. Viraston käyttämä kaupunkiekologian ei ollut pitänyt pohjois-eteläsuuntaisia viherkäytäviä välttämättöminä. Luontojärjestöillä on toinen kanta. Jatka lukemista “Kaupunkisuunnittelulautakunta 24.2.2011”
Taksinkuljettajan mieliharmi
(Teksti on julkaistu kolumnina Vihreässä langassa)
Taksinkuljettajat valittavat paljon liikennevaloista. Joutuu alati pysähtelemään, kun ne toopet eivät laita vihreää aaltoa. Kyse on salajuonesta autoilijoita vastaan tai silkasta osaamattomuudesta. Yleensä kuljettaja kuitenkin ymmärtää, kun selittää rauhallisesti, että on matemaattisesti mahdotonta saada vihreä aalto kulkemaan ruutukaavassa yhtä aikaa neljään suuntaan. Siksi ristiin rastiin ajavalle taksille valo on usein punainen. Jatka lukemista “Taksinkuljettajan mieliharmi”