Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 3.3.2011

Östersundomin yleiskaavaluonnos

Pöydältä

Mielikuvia Itä-Helsingistä yritysalueena

Yritykset eivät mitenkään tungeksi Itä-Helsinkiin. Raportin mukaan ennakkoluulot aluetta kohtaan ovat syviä niiden yrittäjien keskuudessa, jotka eiväöt alueella toimi, mutta paljon lievempiä alueella toimivien keskuudessa. Roihupeltoon kaivattaisiin metroasemaa ja yleistä julkisen tilan siivousta toivottiin.

Verkkosaaren eteläosan asemakaavan muutosluonnos

Tämä on meillä nyt toista kertaa. Edellisellä kerralla hyväksyttyä luonnosta korjataan, koska sen olisi ollut kallis toteuttaa. Jo silloin ihmetytti, voiko tällaista saada kannattavaksi. Tekstistä ei oikein selviä, miten tätä on muutettu, koska vertailu tehdään voimassa olevaan asemakaavaan, mutta kovin erinäköinen kortteliratkaisu ainakin on. Odotan esittelyä. Katsotaan sitten.

Autopaikkanormi asuinalueilla ei olekaan vähimmäisnormi vaan täsmällinen, yksi ap/ 115 k-m2. Työpaikka-alueilla korkeintaan 1 ap/120 k-m2. Ymmärtääkseni mikään ei estä asuinkortteleita vuokraamasta autopaikkojaan toimistoille.

Päiväkodin rakennusoikeutta lisätään Hermannissa

Helsingissä on lapsiboomi, vihreässä valtuustoryhmässä yksistään on tällä vaalikaudella pyöräytetty tai tekeillä 12 kersaa. Niinpä Hermannissa tuplataan suunnitellun päiväkodin rakennusoikeus. Vankilan sikalarakennus suojellaan (Käyttötarkoitusta on kuitenkin muutettu).

Kaarelan Runonlaulajatien 1:n asemakaavan muutos

Vähän hunningolla ollutta tonttia otetaan hyötykäyttöön ja sallitaan sinne parituhatta neliötä toimitilarakentamista.

Haagan orapihlajatie 17:n asemakaavan muutosehdotus

Tontilla oleva rakennus suojellaan ja asemakaavaa muutetaan niin, että rakennusoikeus voidaan käyttää. Yhteensä neljä omakotitaloa.

Herttoniemen yritysalueen eteläosan kehittämishankkeet

Herttoniemen metroasemanseutu on pitkään huutanut työpaikkoja, mutta niitä ei ole ilmaantunut. Nyt yritetään mega-harppausta varsiin kalliin näköisellä projektilla, jossa osa Itäväylästä katetaan. Tämä on tässä vaiheessa vain tiedoksi.

Lausanto kansalaisaloitteesta ympyrämetrosta

Kansalainen Kimmo Rintamäki on tehnyt aloitteen ympyrämetrosta Mellunmäki-Malmi-Kannelmäki-Leppävaara- Otaniemi. Liikennesuunnitteluosasto on laskenut hyötyjen ja kustannusten suhteeksi 0,2, joten ei puolleta.

 

18 vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 3.3.2011”

  1. Ehkä itä-helsinkiä koskevien ennakkoluulojen hälventämiseksi kaupunki itse voisi näyttää esimerkkiä. Vaikkapa rakennusviraston voisi siirtää ahtaasta ja ruuhkaisesta ydinkeskustasta jonnekin itäsuuntaan, jossa toimitilatkin olisivat edullisempia.

    Ikään kuin olisin joskus kuullutkin tuollaisesta suunnitelmasta, mutta oliko kaupungin työntekijöillä sitten liikaa vääriä ennakkoluuloja kun suunnitelma ei näytä toteutuneen?

    Ihan turha moittia yrityksiä niin kauan kun kaupungille itselleenkään ei itä-helsinki kelpaa.

  2. Itä-Helsingistä: minä olen ollut Herttoniemessä 50 hengen softafirmassa töissä. Firma muutti Leppävaaraan suunnilleen samoihin aikoihin, kun minä lähdin sieltä pois.

    Mitä isommaksi ja vanhemmaksi firma tuli, sitä enemmän sen johto asui Espoossa eikä mikään ihme, että se siirtyi siihen suuntaan.

  3. Mitä ihmeen ennakkoluuloja voisi Itä-Helsingissä toimivilla yrittäjillä olla ko. aluetta kohtaan?

    Heillähän on tietoa. Jos tieto on lievän negatiivista, niin perustuu luonnollisesti kokemukseen.

    Ennakkoluulo on käsitys ennen kokemusta eli olipa typerä sanamuoto raportissa, jos lainaus oli siitä suoraan.

  4. Kaupunkisuunnittelussa pohditaan tulevaa rakentamista – pohditaanko koskaan mitä vanhalle asuntokannalle tapahtuu? Hesarin mukaan kaupungissa on 20 000 tyhjänä olevaa asuntoa. Ne on hankittu kakkosasunnoiksi maakunnista asioiville/ lomaileville, sijoitusasunnoiksi odottamaan arvonnousua etc.
    Olisiko syytä pohtia näiden verotusta, koska tyhjien asuntojen määrä koko ajan kasvaa – erityisesti kantakaupungissa?

    1. Kaupunkisuunnittelulautakunta ei suunnittele verotusta. Helsingissä ei ole tyhjiä asuntoja, mutta on kakkosasuntoja ja esimerkiksi ulkomailla työskentelevät eivät tyhjenttä asuntojaan vuoden Brysselin keikkaa varten. Yrityksillä on myös paljon asuntoja hotellikäytössä.

  5. Itä-Helsinkiä pitää lähteä kehittämään sen omista lähtökohdista. Vaikka te päättäjät kuinka olette koettaneet sekoittaa maahanuuttajat ympäri kaupunkia, heitä on itäisessä Helsingissä kuitenkin paljon enemmän kuin Munkkiniemessä tai Katajanokalla (idässä ei ole nimbyja!!)

    Te Vihreäthän kerrotte olevanne hyvin maahanmuttomyönteisiä ja pitävänne monikulttuurisuutta rikkautena. Hyödynnetään siis sitä rikkautta.

    Siis tehdään Itä-Helsinkiin oma Emigrant-City, alue, jossa maahanmuuttajat voivat perustaa yrityksiä ja tuottaa palveluita ym. meille kantasuomalaisille ja kaikille muillekin. Kauppoja, partureita, pesuloita, etnisiä ravintoloita ym. Afrikkalaisia, aasialaisia, venäläisiä erikoisuuksia tarjoavia putiikkeja jne.

    Maailmalla erilaiset china-townit oat hyvinkin suosittuja turistikohteita, kun teette tarpeeksi hyvää kaupunkisuunnittelua, niin tästä saadaan samanlainen vetonaula Itä-Helsinkiin. Ja näin vaalien alla saat hyvin selvitettyä onko lautakunnassasi joissain puoluiessa edustettuna maahanmuuttovastaisuutta kun teet tuollaiset esityksen

  6. Minulla on matalan tuottavuuden harrastusyritys Herttoniemen teollisuusalueella. Kiitos vaan metrosta ja muusta infrasta, mutta joka kerta alueen halki kävellessä on helppo havaita ettei maankäytössä ole juurikaan järkeä.

    Positiivisena puolena Herttoniemen nykykäytössä on synergiaedut (alihankinta, logistiikka), mutta alue on silti vähän turhan pieni ja harvaan rakennettu. Toisaalta, joku Konala tai Pitäjänmäki ovat tässä suhteessa vielä huonompia.

    Kituuttavista pk-lämpäreistä pitäisi päästä muutamaan tehokkaaseen ja tiiviiseen pk-yrityspuistoon. Kehä III melualue Mellunmäen ja Länsimäen takana sopisi hyvin, metro tietty Mellunmäestä alueen keskelle eikä laitaan motarin toiselle puolelle kuten nyt Herttoniemessä.

    Olisi ehkä aika luovuttaa Herttoniemen työpaikka-alueen kehittämisen suhteen ja liittää se kaupunkimaisena asuinalueena a) Herttoniemeen b) Roihuvuoreen c) Herttoniemenrantaan. Tämä kyllä edellyttäisi Itäväylän kaivamista monttuun ja Viikintien risteyksen hävittämistä, mutta saamapuolella olisi lujasti asuinkäyttöön soveltuvaa rakennusmaata.

  7. T. kirjoitti edellä aika osuvasti. ”Tehkää niin kuin minä sanon, älkää tehkö niin kuin minä teen” ei ole oikein uskottavaa johtamista. Jos itäsuunnalla on edullisia tiloja ja hyvää toimintaympäristöä, Helsingin kaupungin kannattaisi varmaankin hyödyntää sitä itse, eikä nillittää siitä että yritykset tekevät ihan väärin.

  8. Miten näitä itähelsinkiläisten ja muiden yrittäjien käsityksiä on kartoitettu? Onko tehty jokin tutkimuksen kriteerit täyttävä kysely?

    Kyse on ilmeisesti palvelualan liikkeistä, joihin kuka tahansa voi kävellä sisään. Luulisi nimittäin olevan yhdentekevää, missä päin Helsinkiä esim. tilitoimistoaan pitää.

    Itäkeskuksessahan oli jokin aika sitten jonkinlainen ”puhdistus” joutoväestä maksavien asiakkaiden tieltä. Käväisin itiksessä pitkästä aikaa pari viikkoa sitten ja näytti, ettei projekti ollut onnistunut.

    Tosin käyn niin harvoin idässä, että vertailupohjani on heikko. Erot/samuudet voivat johtua viikonpäivästä, vuoden- tai kellonajasta tai näistä kaikista.

    Yleisilme oli kuitenkin kaikkea muuta kuin mieltä ylentävä.

  9. Tuollainen KariS:n visioima ”Emigrant City” on jo itse asiassa olemassa Hakaniemen-Hämeentien alun paikkeilla, jossa on etnoliikkeiden klusteri. Ne yhdistettynä Hakaniemen torin ja hallin tarjontaan tekevät seudusta aivan loistavan paikan tehdä hyviä ruokaostoksia. Sivumennen, toivottavasti alueen tunnelma ja vuokrataso ei hilaudu liian ylävireiseksi, kun sitä tulevaisuudessa kehitetään Pisara-aseman ym. hankkeiden myötä.

  10. Melualueista puheenollen, yrityspuisto voisi sijaita Porvoon-moottoritien molemmilla puolilla ihan Helsingistä Porvooseen asti.

  11. Siihen Hertsikkaan liittyen. Minä en edelleenkään ymmärrä miksei sinne voi rakentaa asuntoja edes länsilaidelle kun yrityksiä ei tontit tunnu juuri kiinnostavan, ja sama muuten koskee sitä Viikinrantaa. Mutta minä en ymmärrä monta muutakaan asiaa. Alla yksi lisää

    Jos esimerkiksi haluaa toimistoja niin niihin pitäisi päästä jotenkin töihin. Ainoana toimenpiteenä Herttoniemen metroasemalle rakennetaan uusi ”bussiterminaali”. Tota miksi?

    Herttoniemen metroasemalle tulee nyt linjat
    59 Herttoniemi – Pajamäki
    79 – Malmi
    80 – Roihuvuori – Roihupelto
    81/B Länsi – Herttoniemi
    82/B – Roihuvuori – Itäkeskus
    83 – Tammisalo
    84 – Laajasalo (Gunillantie)
    85/B – Jollas
    86/B – Santahamina
    88 – Yliskylä – Kaitalahti
    89 – Yliskylä

    84 – 89 menee uusiksi ja liikenne vähenee Laajasalon ratikan myötä. 59 ja 79 voi yhdistää Teollisuuslinjaksi Pitäjänmäki – Pasila – Herttoniemi – Malmi minimaalisin lisäliikennöintikustannuksin, voisi tuon ehkä jatkaa lentokentällekin. Tämä myös parantaisi sen teollisuusalueen yhteyksiä, nyt ne on minusta huonot koska metroasemat on toisella puolen Itäväylää, ja istuisi hyvin yhteen mahdollisen Roihupellon uuden aseman kanssa.

    Tarvitseeko nuo jäljelläjäävät bussit päättärilleen terminaalin?

    Sekin muuten istuisi aika näppärästi että Raide-Jokerilla olisi toinen haara Roihupellon aseman kautta Herttoniemeen.

  12. Kantakaupungista löytyy myös toimistokäytössä olleita taloja, jotka ovat olleet vuosikaupalla tyhjänä odottamassa remonttia. Samoin löytyy toimistotaloja, jotka ovat vajaakäytössä, ja jotka voisi hyvin muuttaa asunnoiksi. Markkinat eivät vain toimi, tai sitten omistajilla on parempaa tietoa tulevasta talouskehityksestä 😉

  13. tpyyluoma: ”Minä en edelleenkään ymmärrä miksei sinne voi rakentaa asuntoja edes länsilaidelle..”

    Tai itälaidalle Sahaajankadun varrelle, johon mäen ja orientaation ansiosta saisi hyvinkin toistakymmentä kerrosta ilman merkittävää varjostusongelmaa.

  14. Spottu: Herttoniemeen mahtuisi tosiaan asuntoja vaikka kuinka, minusta kuitenkin vieläkin tärkeämpää Itä-Helsingin imagolle olisi rakentaa Kivinokalle aidosti korkeatasoinen merellinen asuinalue.

    Herttoniemenranta on joiltain osin hyvinkin viihtyisä merellinen kaupunginosa, valitettavasti vain aivan Itäväylän viereen on jätetty koko alueen pahimmat slummit, joita grynderi epätoivoisesti East-Endinä koettaa markkinoida. mielikuvaa westendin vastineesta koettaen luoda. Siinä kohtaa näemme vaikkapa Metron ikkunasta Helsingin kaupunkisuunnittelun surkeuden kaikessa karmeudessaan.

  15. Tai itälaidalle Sahaajankadun varrelle, johon mäen ja orientaation ansiosta saisi hyvinkin toistakymmentä kerrosta ilman merkittävää varjostusongelmaa.

    Hyvä huomio. Paikassa on sekin hyvä puoli että se on kauempana Itäväylästä. Liikenneyhteys vähän vaatisi miettimistä, tuolta ei metroon kävellä, mutta tuossa on mahdollisuuksia bussille tai ratikalle sekä Herttoniemen metroaseman, Raide-Jokerin ja Roihupellon uuden aseman, ja/tai Laajasalon ratikan suuntaan.

    Onhan meillä jo yksi Autotalo Kampissa, eli kai se alueen pääyritysmuto eli Volvo-kauppa sopisi tuollakin kivijalkaan. 🙂

  16. tpyyluoma: ”Liikenneyhteys vähän vaatisi miettimistä,..”

    Liikenneyhteyksiä voi mietiskellä vaikka 79:ssä istuessaan, suunnallakaan ei ole niin väliä kun toinen suunta vie Herttoniemen metroasemalle ja toinen Siilitielle. Jos bussiliityntäliikenne jossain toimii niin tuolla. Raidejokerin häntä ulottuen jonnekin Herttoniemen vanhalle juna-asemalle (Linnanrakentajantien ja Laivalahdenkadun risteys) toisi mukavamman poikittaisyhteyden myös Laajasalon, Jollaksen, Tammisalon ja Roihuvuoren asukkaille jotka joka tapauksessa kulkevat Linnanrakentajantietä liityntäliikennebusseissa.

    Jos Roihuvuoren ikärakenne on sitä mitä vanhoissa lähiöissä yleensä, olisi kouluissa ja päiväkodeissa hyvin tilaa ellei ole ehditty välissä lakkauttaa. Ostari puolen kilometrin päässä mäen toisella puolen.

    Rakennuskanta mäen juurella on silmämääräisesti pääosin huonokuntoista ja matalaa, ja B2C-sektorin pienyrittäjät saattaisivat todellakin haluta jäädä kivijalkaan. Autopaikat voisi louhia kallioon talon alle/viereen.

    Eikä niitä autokauppoja nyt _niin_ paljon ole, valtaosa on verstaita, pienvalmistusta, teknistä kauppaa ja sekalaista pk-pulaamista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.