Tietullien ajatus on lähtöisin ruuhkautuneista kaupungeista. Yksikään kaupunki, joka on ottanut maksun koeluonteisesti käyttöön, ei ole sitä perunut, koska liikenneolosuhteet ovat parantuneet niin merkittävästi. Tukholman tietullipäätös tehtiin hyvin tulehtuneissa tunnelmissa kapealla poliittisella enemmistöllä. Nyt samaa tehdään yksimielisyyden vallitessa Göteborgiin. Maksamaan joutuva autoilijakin on yleensä tyytyväinen, koska nyt autolla pääsee eteenpäin.
Kaupungin tieverkkoon mahtuu suosiolla vain tietty määrä autoja. Jos autoja tulee enemmän, kaikkien matkanteko hidastuu. Siksi on kaikkien kannalta parempi, että on jokin keino rajoittaa ahtaan tilan käyttäjiä. Jatka lukemista “Miksi älykäs tiemaksu on parempi kuin bensavero?”