Valtiovarainvaliokunta hyväksyi talouskurisopimuksen, sen, jota Erkki Tuomioja on blogillaan arvostellut. Perussuomalaiset olivat vastaan, koska liittovaltiotahan tässä tehdään.
Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtajista ja ryhmänjohtajat kävivät alkuviikosta Berliinissä tutustumassa saksalaisten ajatuksiin eurokriisistä. Vaikutelmaksi tuli, ettei Saksassa olla lainkaan niin huolissaan kuin Suomessa. EKP hoitaa, mutta ennen kuin se sallitaan, pitää panna oliivimaita vähän kuriin. Tätä olen koko ajan epäillyt. Saksalaiset eivät ole tyhmiä, vaikka tekeytyvät julkisuudessa sellaisiksi. Kansantaloustieteilijöiden ja pankkitaloustieteilijöiden ajattelutapaero tuli korostetusti näkyviin. Pelottavaa on, että putkinäköisillä pankkitaloustieteilijöillä on Saksassa niin paljon valtaa. Ero näkyi esimerkiksi suhtautumisessa palkankorotuksiin. Kansantaloustieteilijät ymmärsivät, että talouden tasapaino Euroopassa paranisi, jos Saksassa nostettaisiin palkkoja kunnolla, pankkitaloustieteilijöiden maailmassa tämä merkitsisi vain pienempiä voittoja ja taloudellista tuhoa. Jatka lukemista “Hyväksyttiin sopimus talouskurista”