Helsingin kaupunginvaltuusto kaatoi eilen äänin 42–42 Vallilanlaakson joukkoliikennekadun. Tämä lehtitieto on vähän epätarkka. Valtuusto oli aikanaan hyväksynyt kaavan, mutta ELY-keskus palautti asian valtuustolla sanoen, että kaava on yleiskaavan vastainen. Jos Helsinki olisi eilen hyväksynyt kaavan toistamiseen, ratkaisu yleiskaavanmukaisuudesta olisi tehty hallinto-oikeudessa. Olen melko varma, että se olisi hallinto-oikeudessa kaatunut, koska ELY-keskuksen auktoriteetti asiassa on suuri ja koska kaupungin perusteet olivat aivan onnettomat. Jatka lukemista “Vallilanlaakson joukkoliikennekatu”
Vihreiden ryhmäpuhe kuntauudistuksesta 6.6.2012
Osmo Soininvaaran vihreä ryhmäpuhe kuntauudistuksesta 6.6.2012 eduskunnassa:
_____________________
Arvoisa puhemies!
Kiireisin asia kuntauudistuksessa on saattaa pelisäännöt kasvavilla kaupunkiseuduilla toimiviksi ja reiluiksi. Niillä ongelmana ei ole palvelujen järjestäminen eikä väestön ikääntyminen, vaan yhdyskuntarakenteen eheyttäminen ja sosiaalisen eriytymisen pysäyttäminen.
Kaikilla kasvavilla kaupunkiseuduilla on menossa voimakas sisäinen muuttoliike, jossa jotkut kunnat keräävät varakasta väestöä ja toisten osaksi tulee asuttaa vähävaraisia. Vaikka eriytymiskehitys ei ole edennyt niin pitkälle kuin vaikkapa Ranskan kaupungeissa, sen nopeus on hälyttävä. Tämä on pysäytettävä nopeasti.
Kuntien välinen kilpailu veronmaksajista on johtanut yhdyskuntarakenteen hajoamiseen. Tästä seuraa paljon asfalttia, pitkiä matkoja ja palveluelinkeinojen heikkoa menestystä sekä rahan menoa. Jatka lukemista “Vihreiden ryhmäpuhe kuntauudistuksesta 6.6.2012”
Kaupunkisuunnittelulautakunta 5.6.2012
Kirjava satama
Tulos on julkinen sitten kun se julkistetaan 14.62012.
Katajanokan, Kauppatorin ja Eteläsataman väli voisi kohdentua aivan olennaisesti.
Pasilan tornit
Pantiin pöydälle, koska vasta esittelystä alkoi hahmottaa, miten tämä toimii. Toivon samaa materiaalia myös koko kansan ihmeteltäväksi, jotta ei vastustettaisi vääriä asioita. Tornien väliin esimerkiksi ei jää Narikkatorin kokoista aluetta vaan kolmannes tästä. Tai rakennusten väliin jää. Torneilla on jalustat, jotka tuovat matalampaa rakentamista niiden ympärille. Liikennettä on pantu edellisestä esityksestä maan alle, mutta miltä se oikeasti näyttää, siitä toivoisi enemmän kuvia.
Huolestuneempi kuin tästä suunnitelmasta olen siitä, että se ei toteudu tai toteutuu puolinaisesti. Jatka lukemista “Kaupunkisuunnittelulautakunta 5.6.2012”
Miltä Yhdysvallat näytti?
Lupasin kirjoittaa kokemuksistani Yhdysvalloista hallintovaliokunnan matkan tiimoilta. Kun on kymmenen päivää poissa, tulee väkisin melkoinen työruuhka, joten kirjoitus on viipynyt.
Olen ollut suuri liberaalin amerikkalaisen yhteiskunnan ihailija. Tämä kannattaa muistaa lukiessa seuraavaa varsin kriittistä tekstiä. Jatka lukemista “Miltä Yhdysvallat näytti?”
Ode Ylen Ykkösaamussa ma 4.6.2012
Kansanedustajat Osmo Soininvaara, Vesa-Matti Saarakkala (ps.) ja Petteri Orpo (kok.) keskustelevat teemanaan Vaarantaako kuntauudistus perusterveydenhuollon?
Tallenne Ylen Areenassa. (minuutit 05:15–20:10).
Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 5.6.2012
Kirjava satama
Kilpailu koko ydinkeskustan ranta-alueen kehittämisestä. Kilpailun tulos on toistaiseksi salainen, mutta jatkon osalta esitetään, että kaikki palkitut työryhmät ovat siinä mukana. Tämä voi parantaa aluetta merkittävästi.
Keski-Pasilan tornien asemakaava
Tämä oli aiemmin yleiskaavana, jolloin tehtiin suuret ratkaisut. Nyt on vuorossa asemakaava, jossa teknisten kysymysten osuus on merkittävä. Niissä luottamusmies ei voi kuin luottaa. 2,5 hehtaarille tulee 180 000 kerrosneliötä, eli korttelitehokkuus on noin seitsemän. Mutta löytyykö tähän toteuttaja? Kalasatamassa SRV oli mukana koko ajan ja on sitoutunut toteutukseen. Tornien rakentaminen on kallista.
Jos tämä toteutuu, Pasilasta tulee aivan toisenlainen liikenteen solmukohta kuin se on nyt. Jatka lukemista “Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 5.6.2012”
Hesarin oudot uutiskriteerit
Eilen klo 12:17 Helsingin Sanomat julkaisi nettilehtensä ykkösuutisena tiedon, että entinen demarikansanedustaja Susanna Rahkonen on blogissaan ilmoittanut siirtyvänsä vihreisiin.
Klo 13:30 uutinen oli kadonnut etusivulta kokonaan. Hakemalla se löytyi ja löytyy vieläkin, jos osaa etsiä. Tämän päivän paperiversiosta tieto puuttuu kokonaan. Mitä ihmettä? Eikö entisen kansanedustajan puoluevaihdos muka ylitä uutiskynnystä? Yleensä raportoidaan varavaltuutettujenkin loikat. Jatka lukemista “Hesarin oudot uutiskriteerit”
Kaupunkisuunnittelulautakunta 29.5.2012
Lausunto maakuntakaavasta
Esitin, että poistettaisiin vaatimus saada Hernesaaren helikopterikenttä maakuntakaavaan. Perusteeni oli, että aikanaan päätettiin puoltaa helikopterikenttää mahdollisuutena, mutta jos mistään ei löydy 90 miljoonaa euroa sen toteuttamiseen, Hernesaareen lisätään rakentamista. Helikopterikenttä ei ole maakuntakaavan vastainen, joten merkintää ei maakuntakaavaan tarvita. Myöskään maakuntakaavan merkintä ei pakota rakentamaan kenttää, mutta se kieltää rakentamista asuntoja, ellei maakuntakaavaa muuteta takaisin. Se on isompi urakka kuin oman yleiskaavan muuttaminen. Maakuntakaava ei ole voimassa alueella, jossa on yleiskaava, joten on ihan sama, mitä maakuntakaavassa lukee siellä, missä yleiskaava on. Maakuntakaava tulee yleiskaavan alta esille, jos yleiskaavaa aletaan muuttaa. Tässä kaupunki tekee itselleen turhaa shikaania. Kompromissina voisi ajatella, että merkittäisiin helikopterille, mutta jos kenttää ei tule, voidaan käyttää asumiseen. Tällainen merkintä on Santahaminassakin. Jatka lukemista “Kaupunkisuunnittelulautakunta 29.5.2012”
Jutta Urpilainen ja valtionyhtiöiden lisäeläkkeet
LJT, Liikkeenjohdollinen Tutkimusryhmä (tällaisenkin yhdistyksen hallituksessa istun) järjesti viime torstaina keskustelutilaisuuden valtion omistajapolitiikasta. Vastuuministeri Heidi Hautala piti ilman papereita todella hyvän alustuksen. Nopeasti on oppinut.
Minua koko omistajapolitiikassa alkoi ihmetyttää se, mihin sillä tähdätään. Jatka lukemista “Jutta Urpilainen ja valtionyhtiöiden lisäeläkkeet”
Ampumatapauksia tulee lisää
Itä-Pasilassa oli 1980-luvulla itsemurhaepidemia. Ensin yksi hyppäsi parvekkeelta ja perässä seurasi monia. Ihminen on matkiva eläin. Esimerkin voimalla parvekkeelta hyppäämisestä tuli luonteva keino kanavoida ahdistus ja kiinnittää edes jälkikäteen huomio itseensä.
Valitettavasti viattomien ampumisesta on tullut samanlainen ensiksi mieleen tuleva tapa kanavoida pysyvämpi tai hetkellinen ahdistus ja katkeruus sekä halu kiinnittää muiden huomiota itseensä. Siksi Hyvinkään kaltaisia ampumatapauksia on tulossa lisää. Iltapäivälehtien kymmenet tapahtumalla mässäilevät sivut tekevät tämän entistä todennäköisemmäksi. Jatka lukemista “Ampumatapauksia tulee lisää”