Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 5.5.2011

Lapin­lah­den sairaala-alueen asemakaava

Tämä on kahdek­san hehtaarin suu­ru­inen puis­to on todel­la hieno.  Se on tarkoi­tus suo­jel­la. Pro Lapin­lahti –liike, joka olisi halun­nut säi­lyt­tää sairaalan sairaalakäytössä halu­aisi alueelle nyt kehi­tys­vam­mais­ten asum­ista ja päivä­toim­intaa niin, että puis­tos­ta tulisi hei­dän pihansa, jos­sa muutkin saa­vat vierail­la. Hiljen­tymistä palvel­e­va ter­api­a­puis­to on tavoit­teen­sa. Myös kaupun­ki suun­nit­telee täl­laista toim­intaa alueelle. Kiis­taa on nyt siitä, mis­sä määrin puis­toa avataan yleisölle ja mis­sä määrin se varataan kehi­tys­vam­maisille ja mie­len­ter­veyskuntoutu­jille. Kiista kul­mi­noituu port­ti­in, joka tek­isi mah­dol­lisek­si kävel­lä herkim­män alueen läpi ja yleisöä palvel­e­vaan kasvikioski­in. Alueel­la on myös muu­ta­ma pal­stavil­jelmä, joiden tule­vaisu­ud­es­ta ollaan huolis­saan. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 5.5.2011”

Kaupunkisuunnittelulautakunta 28.4.2011

Min­un piti eilen jät­tää val­tu­us­tossa eroanomus lau­takun­nas­ta, mut­ta en jät­tänytkään, kos­ka heräsi aja­tus vai­h­taa kok­ous­päivää. Lau­takun­ta kehot­ti viras­toa selvit­tämään, onko mah­dol­lista siirtää kok­ouk­set tiis­taik­si. Tämä edel­lyt­tää, että kiin­teistölau­takun­ta ja asun­to­lau­takun­ta vai­h­ta­vat kok­ous­päivän torstaiksi.

Koivusaaren osayleiskaa­va Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 28.4.2011”

Kaupunkisuunnittelulautakunta 7.4.2011

En tehnyt selostus­ta edel­lisen lau­takun­nan kok­ouk­ses­ta, kos­ka selostet­tavaa ei ollut. Hyväksy­imme kaiken mukise­mat­ta. Seu­raavas­takaan ei tule selostus­ta, kos­ka en pääse kok­ouk­seen, vaan sinne menee vara­jäse­neni Kai Ovaskainen.

Koivusaaren osayleiskaaval­u­on­nos

Tämä onkin sit­ten iso asia. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 7.4.2011”

Soininvaara ja Männistö: Asuntojen koko kuntoon vapaalla kaavoituksella, parkkipaikat maan alle

Teimme jokin aika sit­ten Lasse Män­nistön (kok) kanssa oheisen kir­joituk­sen kaupun­gin kaavoitu­songelmista. Tämä on sikäli merkit­tävää, että olemme pää­tyneet yhteiseen tek­sti­in bar­rikadin eri puo­lil­ta kaupunkisu­un­nit­telun ikui­sista riidanai­heista. Vaa­likaran­teenin vuok­si emme saa­neet tätä Helsin­gin Sanomi­in. Tek­sti on nyt julka­istu Suomen Kuvale­hden net­ti­sivuil­la. Kopi­oin sen myös tänne.

—–

Sekä kaavoitus että rak­en­tamisen laatu on paran­tunut Helsingis­sä paljon. Kaupun­gin uudet asuinalueet ovat myös miel­lyt­tävämpiä kuin aiem­mat. Rak­en­t­a­mi­nen on kuitenkin yhä kallista. Jat­ka lukemista “Soin­in­vaara ja Män­nistö: Asun­to­jen koko kun­toon vapaal­la kaavoituk­sel­la, parkkipaikat maan alle”

Uusi toimintamalli Kruunuvuoren sillan rahoittamiseksi

Helsin­gin poli­it­tiset ryh­mät pää­sivät lauan­taina yksimielisyy­teen bud­jet­ti­raamista. Raa­mi sitoo hallintokun­tia niiden valmis­tel­lessa omia bud­jet­tiesi­tyk­siään. Kaupung­in­jo­hta­jan esi­tyk­seen ver­rat­tuna rahaa jaet­ti­in 27 miljoon­aa euroa eri­laisi­in hyvi­in tarkoituk­si­in. Kauhul­la ajat­te­len niitä aiko­ja, kun Helsin­gin bud­jet­tia ale­taan sopeut­taa siihen, ettei ener­gialaitos enää tuo­takaan niin paljon kuin aiemmin.

Neu­vot­teluis­sa sovit­ti­in myös lukuisia pon­sia. Itse halu­aisin vähän ava­ta tätä, kos­ka esi­tys tuli vihreiltä: Jat­ka lukemista “Uusi toim­inta­malli Kru­unuvuoren sil­lan rahoittamiseksi”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 17.3.2011

Edelli­nen lau­takun­nan kok­ous peru­utet­ti­in asioiden puut­teen vuok­si eikä tätäkään lukies­sa työ­taakan alle sorru.

Kir­ja­van sata­man ideakilpailu

Eteläsa­ta­maa ale­taan lop­ul­takin kehit­tää. Koko alue Olympiater­mi­naal­ista kata­janokalle pan­naan ideak­il­pailun alle. Alus­ta­vat kaavailut ovat varsin huikei­ta. Oikeas­t­aan olen huolestunut vain siitä, että onko tämä taloudel­lis­es­ti oikea aika moi­seen. Raha­pu­la voi johtaa huonoi­hin kom­pro­mis­sei­hin. Kaj:lta tarvi­taan nyt inno­vati­ivi­su­ut­ta  siihen, miten parem­man ympäristön tuo­mat ulkoishyödyt muute­taan rahak­si, jos­sa investoin­nit voidaan toteuttaa.

Itseasi­as­sa hyvin iso asia. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 17.3.2011”

Kaupunkisuunnittelulautakunta 3.3.2011

Öster­sun­domin yleiskaavaluonnos

Vihreä val­tu­us­to­ryh­mä käsit­teli asi­aa eilen ja ”velvoit­ti” min­ut tekemään vas­tae­hdo­tuk­sen. Vihreil­lä ei ole ryh­mäkuria, joten min­un ei olisi ollut pakko, mut­ta päätin nou­dat­taa ryh­män­tah­toa vähän lieven­net­tynä, kos­ka poli­ti­ik­ka on joukkueurheilua. Tein siis esi­tyk­sen, että asia palautet­taisi­in ja valmis­teltaisi­in niin, että Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 3.3.2011”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 3.3.2011

Öster­sun­domin yleiskaavaluonnos

Pöy­dältä

Mieliku­via Itä-Helsingistä yritysalueena

Yri­tyk­set eivät mitenkään tungek­si Itä-Helsinki­in. Raportin mukaan ennakkolu­u­lot aluet­ta kohtaan ovat syviä niiden yrit­täjien kesku­udessa, jot­ka eiväöt alueel­la toi­mi, mut­ta paljon lievem­piä alueel­la toimivien kesku­udessa. Roi­hu­pel­toon kai­vat­taisi­in metroase­maa ja yleistä julkisen tilan siivous­ta toiv­ot­ti­in. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 3.3.2011”

Kaupunkisuunnittelulautakunta 24.2.2011

Öster­sun­domin osayleiskaavaluonnos

Pöy­dälle pitkän keskustelun ja perus­teel­lisen esit­te­lyn jäl­keen. Tämä on vuosikymme­nen merkit­tävin päätös.

Keskustelua herät­ti kaa­va-alueen pohjoisosan omako­tialue; voisiko se olla pienem­pi ja tehokkaam­min raken­net­tu. Viras­ton käyt­tämä kaupunkiekolo­gian ei ollut pitänyt pohjois-etelä­su­un­taisia viherkäytäviä vält­tämät­töminä. Luon­to­jär­jestöil­lä on toinen kan­ta. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 24.2.2011”