Pyysin joskus talvella kaupunkisuunnitteluvirastoa selvittämään, miten pääkaupunkiseudun työpaikka-alueet on saavutettavissa joukkoliikenteellä. Itse julkaisun voi lukea tästä. Saavutettavuuden rajaksi laitettiin 30 minuutin joukkoliikennematkamatka. Seuraava taulukko kertoo, kuinka monta asukasta asuu kustakin työpaikka-alueesta alle puolen tunnin työmatkan päässä Reittioppaan laskutavan mukaan. Se sisältää siis kävelyn pysäkille, pienen turvamarginaalin ja joukkoliikennematkan ja taas kävelyn työpaikalle. Ymmärtääkseni työpaikan sijainti on kuitenkin kiinnitetty työpaikka-alueittain yhteen pisteeseen. Pasilassa se esimerkiksi on Länsi-Pasilan puolella, mikä heikentää saavutettavuutta selvästi verrattuna siihen, että piste olisi ollut Itä-Pasilan virastotalossa. Käpylässä se taas on aseman vieressä.
Tiedot ovat tutkimusajankohdan mukaisia. Kulosaaren metroasema näyttää olevban suljettu remontin vuoksi. Jatka lukemista “Työpaikka-alueiden saavutettavuus”
Kategoria: Kaupunkisuunnittelu
HSL:n hallitus 23.8.2011

Poikittaislinjaston kehittäminen
HSL:n hyödyt alkavat tulla näkyviin, kun reittisuunnittelu saa aidosti ylikunnallisen otteen.
Poikittaislinjaston rungoksi otetaan kolme ”jokerilinjaa”:
0‑Jokeri Herttoniemi – Pasila- Munkkiniemi,
Jokeri 1 Itäkeskus — Oulunkylän aseman — Westend,
Jokeri 2 Vuosaari Malmi- Myyrmäki.
Lisäksi on ajatuksissa muodostaa Vantaan linjoista 52 ja 62 Jokeri 3 Mellunkylästä Tikkurilan kautta Myyrmäkeen. Jatka lukemista “HSL:n hallitus 23.8.2011”
Kaupunkisuunnittelulautakunta 16.8.2011
Asiat menivät pääosin esitysten mukaan.
Lausunto HSL:n taloussuunnitelmasta
Helsingin subventio-osuus joukkoliikenteelle lisääntyy noin kuusi prosenttia. Tämä on aika vaatimatonta Espoon ja Vantaan lukuihin verrattuna, joiden kulut kasvat pitkälti toistakymmentä prosenttia. Pelkään pahoin, että nämä kaupungit tulevat esittämään jotain ikävää säästääkseen kunnallistalouttaan. Espoon ja Vantaan menokehitys johtuu kaupunkien kasvusta ja ennen kaikkea asutuksen hajaantumisesta, jolloin busseja tarvitaan enemmän. Jatka lukemista “Kaupunkisuunnittelulautakunta 16.8.2011”
Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 16.8.2011
Lautakunta on alkanut kokoontua tiistaisin, koska peräti kolme sen jäsentä valittiin eduskuntaan, eikä torstai sovi kansanedustajille kokouspäiväksi.
Lausunto HSL:n alustavasta taloussuunnitelmasta
Lausunnossa valitetaan, että Helsingin joukkoliikenteen kustannukset nousevat peräsi 6,1 %. Lipputulot nousevat 5,7 prosenttia. Jos ei ole mahdollista lisätä tariffitukea, lausunnon mukaan on parempi nostaa lipunhintoja kuin heikentää palvelua. Tästä ehdollisesta kannasta olen samaa mieltä, mutta tuohon jos alkavaan sivulauseeseen kannattaa kiinnittää huomiota. Jatka lukemista “Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 16.8.2011”
Kaupunkisuunnittelulautakunnan kokous 16.6.2011
Tatu Rauhamäki oli poissa, joten jouduin johtamaan puhetta, kunnes minäkin jouduin ryntäämään Säätytalolle.
Lausunto maakuntakaavasta
Hyvin vaiheikkaan ja monipolvisen keskustelun jälkeen saimme aikaan yksimielisen lausunnon. Esittelijä otti valtaosan muutosesityksistä nimiinsä. Alla on lainaus viraston tiedotteesta. Yritän suomentaa päätöksemme: Jatka lukemista “Kaupunkisuunnittelulautakunnan kokous 16.6.2011”
Hyvä kaupunki on tiivis mutta harva
Keskustelu Malmin lentoasemasta on kirvoittanut keskustelun siitä, tuleeko kaupunki rakentaa tiiviisti liikkumistarpeen vähentämiseksi ja paremman palvelutason takaamiseksi vai väljäksi ja luonnonläheiseksi puutarhakaupungiksi. Minun ihannekaupunkini on yhtä aikaa tiivis ja harva. Jatka lukemista “Hyvä kaupunki on tiivis mutta harva”
Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 9.6.2011
Lausunto Uudenmaan 2. vaihemaakuntakaavan luonnoksesta
- Lausuntoehdotus on oikein mielenkiintoinen puheenvuoro yhdyskuntasuunnittelusta.
Yksityiskohtaisempia kannanottoja:
Lausunnossa marmatetaan aiheellisesti Malmin lentokentästä, jolle ei vaan löydy vaihtoehtoista paikkaa. Kukapa sellaisen haitakkeen haluaisi. Jos Malmin lentokentälle laskisi vaihtoehtoiskustannuksen muuna maankäyttönä, yhden laskun tai nousun hinta muodostuisi kovin korkeaksi. Siksi ei ole laskettu. Kilpailee typeryydessä Talin kolopallokentän kanssa.
Raideliikenteestä halutaan varaus Jokeri 1,2 ja 3:lle ja vielä Tiederatikkalle Otaniemi-Viikki. Pisara-rataa korostetaan. Helirata Tapanilan kautta tulee poistaa, koska varaus haittaa maankäyttöä. Helsinki-Pietari ‑rata menkööt Lentokentältä Nikkilän kautta. Jatka lukemista “Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 9.6.2011”
Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 19.5.2011
Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 19.5.2011
En pääse itse kokoukseen, koska keskityn viemään kaikki tällä blogilla esitetyt hyvät ajatukset hallitusohjelmaan. Tilallani on Kai Ovaskainen.
OP-Pohjolan vallilan korttelin laajennuksen suunnittelukilpailun lähtökohdat ja tavoitteet
Tarkoituksena on rakentaa 1,2 hehtaaria kerrosalaa kaupunkikuvaa kohentaen. Suunnitelmaan kuuluu 450 paikan parkkiluola. Tämä on niitä hankkeita, joista Helsinki on käynyt kiivasta taistoa Espoon kanssa. Niinpä kaupunki on joustanut paljon esimerkiksi pysäköinnin osalta. Hauskaa, että Teollisuuskadun yleisilme pikkuhiljaa kohentuu.
KSV:n alustava toimintasuunnnitelma vuosille 2012–2014
Sitovat toiminnalliset tavoitteet vuonna 2012
- Ostersundomin osayleiskaavaehdotus
- kaavoitetaan 5000 asuntoa pääasiassa raideliikenteen varaan
- vähintään 1250 asuntoa täydennysrakentamista
- Joukkoliikenteen kuljetusosuus aamuliikenteessä keskustaan > 73 %
- Joukkoliikenteen osuus poikittaisliikenteessä 21 %.
- Jalankulu- pyöräily ja joukkoliikennematkojen osuus nousee yhtensä prosenttiyksikön.
Pyöräilyprojektin tilannekatsaus ja verkkotason suunnitteluperiaatteet
Pyöräilyn edistämisessä virasto parantaa kuin sika juoksuaan.
Kaupunkisuunnittelulautakunta 12.5.2011
Kehä I:n ja Itäväylän risteys
En päässyt paikalle, koska eduskunnassa oli omat kiireensä, vaan paikalla oli puolestani Kai Ovaskainen. Tulin vasta, kun kokous oli ollut käynnissä kaksi tuntia. Silloin tästä asiasta tehtiin päätöstä. Se palautettiin yksimielisesti muunlaisen ratkaisun etsimiseksi. Ilmeisesti keskustelu oli kulkenut niin, että luottamusmiehet olivat esittäneet hyviä ratkaisumalleja ja liikennesuunnittelijat kertoivat, että sekin on tutkittu, mutta ei toimi. Meillä taitaa olla edessämme aito ongelma. Jatka lukemista “Kaupunkisuunnittelulautakunta 12.5.2011”
Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 12.5.2011
Isoissa asioissa pelkkiä pöydälle pantuja asioita mutta ne ovatkin sitä isompia
Kehä I:n ja itäväylän eritasoliittymä
Esitettyä siltahirvitystä ei voi rakentaa. Tunnelivaihtoehtoon taas ei juuri nyt ole rahaa – ei tosin taida olla tähän siltavaihtoehtoonkaan. Sata miljoonaa yhdestä risteyksestä. Olisi kiva tietää Kehä I:n koko hinta ja verrata sitä matkustajamääriin suhteutettuna vaikkapa metroon. Jatka lukemista “Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 12.5.2011”