Työpaikka-alueiden saavutettavuus

Pyysin joskus talvel­la kaupunkisu­un­nit­telu­vi­ras­toa selvit­tämään, miten pääkaupunkiseudun työ­paik­ka-alueet on saavutet­tavis­sa joukkoli­iken­teel­lä. Itse julka­isun voi lukea tästä. Saavutet­tavu­u­den rajak­si laitet­ti­in 30 min­uutin joukkoli­iken­nematka­mat­ka. Seu­raa­va taulukko ker­too, kuin­ka mon­ta asukas­ta asuu kus­takin työ­paik­ka-alueesta alle puolen tun­nin työ­matkan päässä Reit­tiop­paan lasku­ta­van mukaan. Se sisältää siis käve­lyn pysäkille, pienen tur­va­mar­gin­aalin ja joukkoli­iken­nematkan ja taas käve­lyn työ­paikalle. Ymmärtääk­seni työ­paikan sijain­ti on kuitenkin kiin­nitet­ty työ­paik­ka-alueit­tain yhteen pis­teeseen. Pasi­las­sa se esimerkik­si on Län­si-Pasi­lan puolel­la, mikä heiken­tää saavutet­tavu­ut­ta selvästi ver­rat­tuna siihen, että piste olisi ollut Itä-Pasi­lan viras­to­talos­sa. Käpylässä se taas on ase­man vieressä.
Tiedot ovat tutkimusa­janko­hdan mukaisia. Kulosaaren metroase­ma näyt­tää olevban sul­jet­tu remon­tin vuok­si. Jat­ka lukemista “Työ­paik­ka-aluei­den saavutettavuus”

HSL:n hallitus 23.8.2011

Poikit­tais­lin­jas­ton kehittäminen

HSL:n hyödyt alka­vat tul­la näkyvi­in, kun reit­tisu­un­nit­telu saa aidosti ylikun­nal­lisen otteen.

Poikit­tais­lin­jas­ton run­gok­si ote­taan kolme ”jok­er­il­in­jaa”:
0‑Jokeri Hert­tonie­mi – Pasi­la- Munkkiniemi,
Jok­eri 1 Itäkeskus — Oulunkylän ase­man — Westend,
Jok­eri 2 Vuosaari Mal­mi- Myyrmäki.
Lisäk­si on ajatuk­sis­sa muo­dostaa Van­taan lin­joista 52 ja 62 Jok­eri 3 Mel­lunkylästä Tikkuri­lan kaut­ta Myyr­mä­keen. Jat­ka lukemista “HSL:n hal­li­tus 23.8.2011”

Kaupunkisuunnittelulautakunta 16.8.2011

Asi­at menivät pääosin esi­tys­ten mukaan. 

Lausun­to HSL:n taloussuunnitelmasta
Helsin­gin sub­ven­tio-osu­us joukkoli­iken­teelle lisään­tyy noin kuusi pros­ent­tia. Tämä on aika vaa­ti­ma­ton­ta Espoon ja Van­taan lukui­hin ver­rat­tuna, joiden kulut kas­vat pitkälti tois­takym­men­tä pros­ent­tia. Pelkään pahoin, että nämä kaupun­git tule­vat esit­tämään jotain ikävää säästääk­seen kun­nal­listalout­taan. Espoon ja Van­taan menoke­hi­tys johtuu kaupunkien kasvus­ta ja ennen kaikkea asu­tuk­sen hajaan­tu­mis­es­ta, jol­loin busse­ja tarvi­taan enem­män. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 16.8.2011”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 16.8.2011

Lau­takun­ta on alka­nut kokoon­tua tiis­taisin, kos­ka peräti kolme sen jäsen­tä valit­ti­in eduskun­taan, eikä torstai sovi kansane­dus­ta­jille kokouspäiväksi.

Lausun­to HSL:n alus­tavas­ta taloussuunnitelmasta
Lausun­nos­sa valite­taan, että Helsin­gin joukkoli­iken­teen kus­tan­nuk­set nou­se­vat peräsi 6,1 %. Lip­putu­lot nou­se­vat 5,7 pros­ent­tia. Jos ei ole mah­dol­lista lisätä tar­if­fi­tukea, lausun­non mukaan on parem­pi nos­taa lipun­hin­to­ja kuin heiken­tää palvelua. Tästä ehdol­lis­es­ta kan­nas­ta olen samaa mieltä, mut­ta tuo­hon jos alka­vaan sivu­lauseeseen kan­nat­taa kiin­nit­tää huomio­ta. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 16.8.2011”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan kokous 16.6.2011

Tatu Rauhamä­ki oli pois­sa, joten jouduin johta­maan puhet­ta, kunnes minäkin jouduin ryn­täämään Säätytalolle.

Lausun­to maakuntakaavasta

Hyvin vai­heikkaan ja monipolvisen keskustelun jäl­keen saimme aikaan yksimielisen lausun­non. Esit­telijä otti val­taosan muu­tosesi­tyk­sistä nimi­in­sä. Alla on lain­aus viras­ton tiedot­teesta. Yritän suo­men­taa päätök­semme: Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan kok­ous 16.6.2011”

Hyvä kaupunki on tiivis mutta harva

Keskustelu Malmin lentoase­mas­ta on kir­voit­tanut keskustelun siitä, tuleeko kaupun­ki rak­en­taa tiivi­isti liikku­mis­tarpeen vähen­tämisek­si ja parem­man palve­lu­ta­son takaamisek­si vai väljäk­si ja luon­non­läheisek­si puu­tarhakaupungik­si. Min­un ihan­nekaupunk­i­ni on yhtä aikaa tiivis ja har­va. Jat­ka lukemista “Hyvä kaupun­ki on tiivis mut­ta harva”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 9.6.2011

Lausun­to Uuden­maan 2. vai­he­maakun­takaa­van luonnoksesta

- Lausun­toe­hdo­tus on oikein mie­lenki­in­toinen puheen­vuoro yhdyskuntasuunnittelusta.
Yksi­tyisko­htaisem­pia kannanottoja:

Lausun­nos­sa mar­mate­taan aiheel­lis­es­ti Malmin lento­ken­tästä, jolle ei vaan löy­dy vai­h­toe­htoista paikkaa. Kuka­pa sel­l­aisen haitak­keen halu­aisi. Jos Malmin lento­ken­tälle lask­isi vai­h­toe­htoiskus­tan­nuk­sen muu­na maankäyt­tönä, yhden laskun tai nousun hin­ta muo­dos­tu­isi kovin korkeak­si. Sik­si ei ole las­ket­tu. Kil­pailee type­r­yy­dessä Tal­in kolopal­lo­ken­tän kanssa.

Raideli­iken­teestä halu­taan varaus Jok­eri 1,2 ja 3:lle ja vielä Tieder­atikkalle Otanie­mi-Viik­ki. Pis­ara-rataa koroste­taan. Heli­ra­ta Tapani­lan kaut­ta tulee pois­taa, kos­ka varaus hait­taa maankäyt­töä. Helsin­ki-Pietari ‑rata menkööt Lento­ken­tältä Nikkilän kaut­ta. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 9.6.2011”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 19.5.2011

Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 19.5.2011

En pääse itse kok­ouk­seen, kos­ka keski­tyn viemään kaik­ki täl­lä blogilla esite­tyt hyvät ajatuk­set hal­li­tu­so­hjel­maan. Tilal­lani on Kai Ovaskainen.

OP-Pohjolan vallilan kort­telin laa­jen­nuk­sen suun­nit­teluk­il­pailun lähtöko­h­dat ja tavoitteet 

Tarkoituk­se­na on rak­en­taa 1,2 hehtaaria ker­rosalaa kaupunkiku­vaa kohen­taen. Suun­nitel­maan kuu­luu 450 paikan parkkilu­o­la. Tämä on niitä han­kkei­ta, joista Helsin­ki on käynyt kiivas­ta tais­toa Espoon kanssa. Niin­pä kaupun­ki on jous­tanut paljon esimerkik­si pysäköin­nin osalta. Hauskaa, että Teol­lisu­uskadun yleisilme pikkuhil­jaa kohentuu.

 KSV:n alus­ta­va toim­inta­su­unnnitel­ma vuosille 2012–2014

 Sito­vat toimin­nal­liset tavoit­teet vuon­na 2012

  •   Oster­sun­domin osayleiskaavaehdotus
  •    kaavoite­taan 5000 asun­toa pääasi­as­sa raideli­iken­teen varaan
  •    vähin­tään 1250 asun­toa täydennysrakentamista
  •   Joukkoli­iken­teen kul­je­tu­so­su­us aamuli­iken­teessä keskus­taan > 73 %
  •    Joukkoli­iken­teen osu­us poikit­tais­li­iken­teessä 21 %.
  •    Jalanku­lu- pyöräi­ly ja joukkoli­iken­nematko­jen osu­us nousee yht­en­sä prosenttiyksikön.

 Pyöräi­lypro­jek­tin tilan­nekat­saus ja verkko­ta­son suunnitteluperiaatteet

 Pyöräi­lyn edis­tämisessä viras­to paran­taa kuin sika juoksuaan.

Kaupunkisuunnittelulautakunta 12.5.2011

Kehä I:n ja Itäväylän risteys

En päässyt paikalle, kos­ka eduskun­nas­sa oli omat kiireen­sä, vaan paikalla oli puolestani Kai Ovaskainen. Tulin vas­ta, kun kok­ous oli ollut käyn­nis­sä kak­si tun­tia. Sil­loin tästä asi­as­ta tehti­in päätöstä. Se palautet­ti­in yksimielis­es­ti muun­laisen ratkaisun etsimisek­si. Ilmeis­es­ti keskustelu oli kulkenut niin, että luot­ta­mus­miehet oli­vat esit­täneet hyviä ratkaisumalle­ja ja liiken­nesu­un­nit­teli­jat ker­toi­vat, että sekin on tutkit­tu, mut­ta ei toi­mi. Meil­lä taitaa olla edessämme aito ongel­ma. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 12.5.2011”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 12.5.2011

Isois­sa asiois­sa pelkkiä pöy­dälle pan­tu­ja asioi­ta mut­ta ne ovatkin sitä isompia

Kehä I:n ja itäväylän eritasoliittymä

Esitet­tyä sil­tahirvi­tys­tä ei voi rak­en­taa. Tun­neli­v­ai­h­toe­htoon taas ei juuri nyt ole rahaa – ei tosin tai­da olla tähän sil­tavai­h­toe­htoonkaan. Sata miljoon­aa yhdestä risteyk­ses­tä. Olisi kiva tietää Kehä I:n koko hin­ta ja ver­ra­ta sitä matkus­ta­jamääri­in suh­teutet­tuna vaikka­pa metroon. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 12.5.2011”