Esityslistaan pääsee tästä.
Matkustajien tyytyväisyys keväällä 2011
Mielipidettä oli kysytty yli 23 000 matkustajalta. (Entinen tilastotieteilijä vähän ihmettelee suurta otosta) Tyytyväisimpiä oltiin metroon ja vähiten tyytyväisiä (yllätys, yllätys) lähijuniin. Tyytyväisyys ratikkakuljettajien neuvontakykyyn oli parantunut, minkä oletettiin johtuvan siitä, että HKL on kohentanut koulutusta. Ratikat pysyivät edellistä talvea paremmin aikataulussa (vaikka lumesta ei ollut puutetta), koska kadunvarsipysäköintiä ratikkareiteillä oli rajoitettu.
Bussiliikenteeseen tyytyväisyys väheni. Ajamattomien lähtöjen määrä olikin kasvanut 0,16 prosentista 0,25 prosenttiin.
Vaikka metroon oltiin kovin tyytyväisiä, arvosana kuitenkin laski. Se saattoi johtua suosion kasvusta. Matkustajia oli 9 prosenttia enemmän, joten tilaa oli vähemmän.
Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi perustettava yhtiömuotoinen neuvontakeskus
Otsikosta huolimatta ihan järkevä hanke. YTV-kunnat, HSL ja HSY perustavat yhteisen neuvontaorganisaation. Osakeyhtiömuotoon. Vallan kumouksellista!
HSL-alueen mahdollinen laajentuminen
Varaudutaan siihen, että Sipoo liittyy HSL:n jäseneksi. Sitten päästään seutulipulla landelle (kesämökkimme Hangelbyssä). Mielenkiintoinen tariffitilanne. Östersundomiin tulee vyöhykeraja, jossa rajoittuvat toisiinsa ykkösvyöhyke (Helsinki) ja kolmosvyöhyke (Sipoo, Kirkkonummi ja Kerava). Tariffiuudistus poistaa tämänkin järjettömyyden aikanaan. Sipoonrannasta varmaan kävellään Helsingin puolelle (siis hovimestari ja sisäkkö kävelevät).
Ympäristöbonus liikennöitsijöille päästöjen vähentämisestä
Varmaankin ihan kannatettavaa. Ihmettelen vain, koordinoiko kukaan näiden erilaisten ympäristökannustimien yhteisvaikutusta. Jotenkin kaipaan kattavaa päästökauppaa ja päästöoikeuksille niin korkeaa hintaa, ettei muuta ohjausta tarvita.
SM5-junakalustohankinnan toimitusoption nro 1 käyttäminen
Näitä ostetaan yhdeksän kappaletta lisää. Nämä sveitsiläiset junat poikkeavat muista lähiliikennejunista siinä, että ne toimivat myös talviolosuhteissa. Kilpailutusta odoteltaessa tämä junakalustoyhtiö on melkoinen kummajainen.
Turvaohjaamoja busseihin
Erilaiset pigmentti- tai muuten vain kriittiset tahot pakottavat tähänkin investointiin.
“Erilaiset pigmentti- tai muuten vain kriittiset tahot pakottavat tähänkin investointiin.”
Kuka näitä on vaatinut? Ja kuka pakottaa? kuinka paljon bussikusekihin kohdisetaan väkivaltaa? Ja minkälaiset henkilöt? Ja mihin aikoihin?
Tuskin. Joukkoliikenne vähentää päästöjä ensisijaisesti siksi että se korvaa henkilöautoja, mitä enemmän matkustajia enemmän. Toiseksi tärkein asia on täyttöaste, mitä pienemällä määrällä vuoroja saa ihmiset kuljettuja sen vähemmän busseja liikenteessä. Ja vasta sitten tulee kulkuneuvojen päästöt.
Olihan se muuten vitsi kun HSL taannoin laski että jos ostaisi sähkön NordPoolista eikä HELENiltä niin päästöt laskisivat?
Ja Flirt/SM5 on vaan hyvä juna kaikin puolin. Jos saa vielä sen VR:n huoltodiilin kuntoon, niin tämä taitaa olla ensimmäinen HSL:n isompi joukkoliikennehanke josta en keksi mitään negativiista sanottavaa.
Onko tuon kyselytutkimuksen kysymykset nähtävissä jossain? Kysytäänkö siinä sitä, miten järjestelmä kokonaisuudessaan palvelee matkustajaa? Kyseleminen liikennevälineen mukaan on varmaan merkityksellistä ko. välineen kehittämistoimien kannalta, mutta iso osa matkustajista kuitenkin käyttää useampaa välinettä matkansa aikana. Tyhmempi luulisi, että pitäisi kysyä myös vaihtojen sujuvuudesta ja jonkunlaista kokonaisarvosanaa matkalle, eikä tuijottaa siihen, että yhden välineen pisteet ovat menneet ylös tai alas.
Tuon 9 % lisäys metrolle on muuten melkoinen, jos trendi jatkuu vastaisuudessa. Junia on tarkoitus lyhentää Länsimetron aloittaessa ja lupaukset automaattiajon tiuhemmasta vuorovälistä on nyt kyseenalaistettu kun hankkeen etenemisestä pyydettiin selvityksiä. Suattaapi pisteet pudota ahtaudesta johtuen lisääkin tulevina vuosina.
Matkustajatyytyväisyyttä kartoittava tutkimus on niin laaja, koska haetaan linjakohtaisia/liikennöitsijäkohtaisia tuloksia. Raskas systeemi, jonka tulosten kautta jaetaan bonuksia ja näin kannustetaan hyvään palveluun.
Turvaohjaamoja kaipaavat kaikki kuljettajat. Arvaamattomasti käyttäytyvien matkustajien osuus on pieni, mutta päällekäyntitilastot kertovat karua kieltä.
Kalustoyhtiön omituinen piirre on yhden liikennöitsijän suuri omistusosuus siinä. Tilaajan tulee omistaa kalusto, jos oikeasti halutaan kilpailuttaa. Ei voitane menetellä kuten bussipuolella, että liikennöitsijät ostaisivat kaluston. Kilpailusta tulisi hyvin laiha.
Olen muuten todella tyytyväinen näihin SM5-juniin tavan matkustajana. Avaria, hyvin ilmastoituja ja kaiken puolin todellisia yksityisauton tappajia, siellä missä valinta on matkan laadusta kiinni.
Väittäisin, että tähän pakottaa media ja eturyhmät, tosiasiallinen kuljettajien toteutunut turvallisuus on parantunut jo kolmatta vuotta peräjälkeen. Tilastomiehenä olet varmasti asiasta hyvin perillä.
Miksi yhtiömuotoinen?!?!
Miksi ihmeessä kaiken pitää olla yhtiömuotoista nykyään? Jotta voittomotiivin varjolla saadaan rahat pois kunnilta ja johtajistolle korkeammat palkat?
Ei SM5:ia enää. Niissä ei ole seiniä eikä kaiteita. Seisova ei voi nojata tai ottaa tukea yhtään mistään ja joka paikassa saadaan kuunnella kaikista N:stä väliköstä tulevaa melua.
SM3 on jo tarpeeksi paha (ei kunnon kaiteita). Nyt ilmeisesti seisomapaikkoja ollaan poistamassa SM1/2:stakin lyhentämällä kaiteita ja muuttamalla väliseinien ikkunoiden korkeutta.
Ilman kaiteita ja seiniä mahtuu varmasti enemmän matkustajia seisomaan, mutta kukaan ei halua.
“Ihmettelen vain, koordinoiko kukaan näiden erilaisten ympäristökannustimien yhteisvaikutusta.”
Todennäköiseesti kyllä. Rahalliseten kannustimien vastaanottajapuolella jokainen firma kyllä koordinoi toimensa tarkasti. Tämä pitää huolen siitä, että toimijat menevät tarkalleen massi edellä.
“Onko tuon kyselytutkimuksen kysymykset nähtävissä jossain?”
Käsittääkseni kyseessä on sama kyselytutkimus, jonka tulokset itse luin hesarista muutama päivä sitten. Eli Helsingin Sanomista pitäisi löytyä, varmaankin jokin viikonlopun numeroista. En tiedä, löytyykö nettiversiosta, ilmaiseksi, itse luin siis ihan paperisesta versiosta.
Kyselytutkimuksen tulokset näkyvät tästä. Laitoin artikkeliin linkin koko esityslistaan.
Vepsäläinen:
Esittäisitkö tilastot kolmelta tai viideltä viime vuodelta?
Tuon kyselyn kohta “Vaihto toiseen kulkuvälineeseen” kertoo yhden tärkeän syyn siitä, miksi lähiliikenne ja juna-asemat HSL-alueella pitää siirtää HSL:n hoidettavaksi. Junista vaihto toisiin kulkuvälineisiin saa järkyttävän huono arvosanan verrattuna muihin kulkuvälineisiin. Systeemitason tarkasteluilla ja muutoksilla tuosta saisi paljon paremman, kunhan olisi mahdollisuus rukata niin junien kuin muidenkin kulkuvälineiden aikatauluja vähän. (Junan kohdalla radan asettamat rajoitteet tietenkin huomioiden).
Kimmo:
Miksi haluat kyseenalaistaa parannuksia bussinkuljettajien työturvallisuuteen?
Kollegani ja hyvä ystäväni on peruttamattomasti vammautunut tällaisten arvaamattomasti käyttäytyvien matkustajien vuoksi. Turvaohjaamo, kameravalvonta sekä ns. turvanappi on vähintä, mitä voidaan tehdä kuljettajien hyväksi. Olen jo ehtinyt ajaa uusia busseja, joihin sellainen on asennettu ja kieltämättä käsiksi käyminen kuljettajaan on huomattavsti vaikeutunut sen ansiosta. Kieltämättä sen myötä asiakaspalvelu ja ‑kontakti on hieman vaikeutuneet myös, mutta se olkoon osa turvallisuuden hintaa.
Omia kokemuksia joukkoliikenteestä: Viime syksynä kun pyöräilykausi katkesi melko aikaisessa vaiheessa (marraskuu) pysyvän lumen tultua, siirryin joukkoliikenteen käyttäjäksi.
Lyhyeksi se aika jäi.
Pyrin olemaan työpaikallani klo 08.30. Matkaa on noin 10 km ja bussi on ainut vaihtoehto. Matkaan varasin noin 50–60 minuuttia, vaikka kotoani työpaikalle (ja tietty toisinpäin) pääsee yhdellä suoralla bussilinjalla joten ajattelin tuon vajaan tunnin riittävän.
Ensimmäisen viikon aikana myöhästyin kahtena aamuna klo 09:00 alkaneesta palaverista, siis matkaan kuluikin arvioimani vajaan tunnin sijaan yli puolitoista tuntia. Siis 10 km:n matkaan. Bussivuoroja jäi ajamatta tai bussit olivat niin pahasti myöhässä, että aikaa kului pysäkillä lumipyryssä odotellessa.
Siirryin lopputaveksi oman auton käyttöön.
Sulan maan aikana pyöräilen aina kun mahdollista.
Kokemukseni perusteella en palaa joukkoliikenteen käyttäjäksi, olkoon yksityisautoilu kuinka epäekologista tahansa. Työpaikan menettäminen jatkuvien myöhästelyjen vuoksi on liian suuri riski joukkoliikennettä käytettäessäni.
Kimmo, voi olla että muistan väärin, mutta ei kunnollisia tilastoja taida olla kuin parilta vuodelta, asian tilastointin on tuore juttu.
Tammi-Toukokuussa 2011 oli 65 tapausta.
— 24 tapauksessa kuljettajan kimppuun käytiin ilman mitään ilmeistä syytä.
— 31 tapauksessa kuljettaja oli pyytänyt lippua nähtäväkseen, poistanut humalaisen matkustajan, tm.s
— 3 tapauksessa kuljettajat tappelivat keskenään
— 7 tapauksessa vietiin rahat ilman varsinaista väkivaltaa.
HelB:n kuljettista 43% on mamuja ja heidän osuutensa tapauksista 56%. Nobinan kohdalla vastaavaa eroa ei ole, 59% ja 59%. En osaa sanoa mistä moinen.
Lähde http://jlf.fi/f12/5285-vaki-ja-ilkivallantekoja-busseissa/index5.html#post112619 jonka kirjoittajan kyyninen johtopäätös ettei kannata puuttua matkustajien sekoiluun lienee sekä tosi että masentava.
Minulla on kaksi ajatusta siitä pitäisi tehdä yöliikenteen osalta:
— Yöbussit Kampin terminaaliin ja sinne vartijat/lipunmyyjät
— 3N yöliikenteenseen, ja siihen vartijat/rahastajat. Yksi ongelmien syy on se että yöbussit ovat aivan tupaten täynnä ja suuri osa matkustajista jää Kurviin mennessä pois.
— Metron yöliikennettä voitaisiin myös harkita, mutta asemien ylläpito ja vartiointi saattaa olla ylivoimainen kustannus.
Seppo Vepsäläinen: “Matkustajatyytyväisyyttä kartoittava tutkimus on niin laaja, koska haetaan linjakohtaisia/liikennöitsijäkohtaisia tuloksia.”
No tämä selittää miksi matkustajatyytyväisyyskyselyissä vuodesta toiseen jätetään markkinaosuuden kehitys huomiotta. Kvantifioinnissa mennään yli siitä missä aita on matalin koska tarvitaan vain jokin vertailukelpoinen suure joka nopeasti katsottuna näyttää mittarilta. Tervetuloa Dilbert-maailmaan.
Lopputuloksena HSL:n asiakastyytyväisyys paranee kun tyytymättömät asiakkaat saadaan siirtymään oman auton käyttöön. Sitä saa mitä mittaa.
Spottu
Nyt ne ovat siirtyneet joukkoliikenteeseen (kasvua 8%) ja niinpä tyytymättömyys on lisääntynyt.
Kiitos. Tutkimuksessa näköjään kysytään kunkin liikennevälineen matkustajilta, että “miten tämä linja palvelee matkustustarpeitanne”. Vastaukset on tilastoitu liikennemuodon mukaan. Samaten kysymys vaihtojen sujuvuudesta on esitetty per liikennemuoto, eli miten helppoa on vaihtaminen tästä muualle. Missään ei nähdäkseni kysytä, että miten hyvin järjestelmä palvelee työ/koulumatkaasi ovelta ovelle.
Tyytyväisyys matkustustarpeiden täyttymiseen näyttää olevan hyvää luokkaa, mikä ei liene kumma, kun ne joita linja ei palvele kunnolla, eivät varmaankaan löydy ko. linjan vaunusta tai bussista. Matkustajien tyytyväisyyskyselystähän tässä tietysti olikin kyse, mutta samalla olisi ehkä voinut yrittää selvittää sitä, että mitä matkoja ei tehty joukkoliikenteellä vaikka olisi ehkä voitu. Vaunuissa tehtävä kysely ei tosin ehkä sovi tähän. Nyt esim. poikittaisliikenteen tarjonnan puuttuminen ei näy tuloksissa mitenkään.
anonyymi:
VR:n nomenklatuurassa Sm3 on Pendolino-suurnopeusjuna, jossa toivottavasti ei ole kovin paljon seisomapaikkoja. Sm4 on espanjalaisen CAF:in vuosina 1998–2005 valmistama paikallisjuna.
OS:“Nyt ne ovat siirtyneet joukkoliikenteeseen (kasvua 8%) ja niinpä tyytymättömyys on lisääntynyt.”
HSL-jargonilla sama asia muuten sanotaan Lumi notkautti lievästi joukkoliikenteen suosiota.
Helppohan näitä on seurata jos HSL-newspeak on hallinnassa.
Siteeraan vihreiden suurinta ystävää ja poliisihallitusta:
Halla-aho selvitti Poliisihallituksen tarkastajalta seuraavat asiat:
Linja-autonkuljettajiin kohdistuvat pahoinpitelyt eivät ole viime vuosina lisääntyneet, vaan pikemminkin päin vastoin – vuonna 2009 pahoinpitelyitä oli 78 (6,5 kuukaudessa), viime vuonna noin 50 (4,2 kuukaudessa) ja tänä vuonna niitä on tähän mennessä ollut 18 (4,0 kuukaudessa).
Toisin kuin on yleisesti esitetty, rasismi ei ole yleisin motiivi pahoinpitelyihin. Sekä vuosina 2009 että 2010 kirjattiin noin 10 ulkomaalaiskuljettajiin kohdistunutta pahoinpitelyä, ja näistäkin vain yhdessä motiivi oli rasistinen.
Vuosittain tehdään noin 5 ilmoitusta ulkomaalaiskuljettajasta, joka on käynyt matkustajaan käsiksi.
Vuosikasvu nyt kuitenkin oli 3%, eikä 8%. Metron matkustajamäärät kasvoivat paljon, bussien vähemmän ja ratikkaliikenteen laskivat hieman. Kasvu henkilöautoista on eri asia, mutta sanoisin että kyse aika paljon siitä että pintaliikenne ja ratikat eri toten oli enemmän tai vähemmän pulmissa viime talvena, ja metro toimi aika hyvin eikä ollut Rautatientorin asema kiinni. Tosin kokonaisuudessaan nuo matkustajamäärät heiluu vuosittain sen verran paljon että epäilen vähän niiden tarkkuutta. Viime talvena saatiin sitä kiskoille pysäköintiä vähän hillittyä, toivottavasti ensi talvena muutakin saadaan tehtyä.
Ja hassua kyllä, siltä se näyttää että vähemmät (bussi)matkustajat ovat tyytyväisempiä. Tasolla bussi/ratikka/metro muutokset ja erot on niin pieniä, kymmenyksen sisällä 1–5 asteikolla, ettei niistä voi minusta päätellä oikein mitään. Mutta yksittäisten bussilinjojen kohdalla pistää silmään että aivan korkeimpia arvosanoja keräävistä linjoista lähes kaikilla on aneemisest matkustajamäärät. Esimerkiksi 24, ehkä Seuraasaaressa ollaan kiitollisia kun on joku bussi ja onhan siellä rutkasti tilaa. Jalat sanoo toista kuin suu?
Siitä olen samaa mieltä, että Flirtit eli Sm5:set ovat paras yksittäinen HSL-joukkoliikenteen kehittämishanke pitkään aikaan. Matalalattia, ilmastointi, miellyttävät sisätilat sekä vertaansa vailla olevat kulkuominaisuudet tekevät näistä moderneista sähkömoottorijunista aivan ylivertaisia aikaisimpiin Sm 1/2‑junasarjoihin verrattuna.
Sm4:ää ei näe enää juuri lainkaan HLS-junaliikenteessä, joitain poikkeuksia lukuunottamatta, vaan ne on keskitetty Riihimäen ja Lahden suunnan taajamajuniin, jonne ne sopivatkin sisustusratkaisujensa ansiosta paremmin.
Edellisessä viestissäni piti lukea seuraavasti: “Sm4:ää ei näe enää juuri lainkaan HSL-junaliikenteessä…”
Hyvä, etä metron matkustajamärää on noussut. Kyseessä ilmeisesti ovat aidot metromatkat, jotka tehdään metropysäkiltä metropysäkille. Minua kiinnostaisi tietää, kuinka paljon metromatkoista on epäaitoja metromatkoja eli että ensin kuljetaan muulal liikennevälineellä metropysäkille/pysäkiltä.
Kimmo, Halla-ahon tilastot olivat pahoinpitelyjä joissa asianomistajan ammatiksi on kirjattu bussinkuljettaja ja sitten eritelty niistä ulkomaalaistaustaiset. Jos bussinkuljettaja saa nakkikiskan jonossa turpaansa niin sekin on osa noita tilastoja. http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/112324-poliisi-%E2%80%9Dhalla-aholla-puurot-ja-vellit-sekaisin%E2%80%9D
HSL:n tilastot taas on imoituksia erillaisist uhkatilanteista busseissa joista kaikki eivät tietenkään etene oikeuteen saakka nimikkeellä pahoinpitely.
On selvää että jälkimmäinen tilasto antaa oikeamman kuvan bussinkuljettajien turvallisuudesta työtehtävissä. Minusta asian vähättely on mautonta.
Kommentti Seppo Vepsäläiselle 3.10.2011 kello 23:11
Kysymys on todellakin kaluston omistussuhteista ja niiden säätelemisestä. Oheisen asiakirjan kohdassa 4 ja liitteessä 4 käsitellään aihetta.
http://www.rautatiematkustajat.fi/Selonteko2011_9.pdf
Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://www.rautatiematkustajat.fi
tpyyluoma:
Kannatetaan! Ei pelkästään turvallisuuden vaan myös palvelutason vuoksi. Helsingin keskustassa on vkl-öisin aika todella paljon porukkaa, ja liikennettä yritetään hoitaa takseilla. Ei toimi pikkujouluaikana eikä toimi muutenkaan. Seurauksena järjestyshäiriöitä, pimeitä takseja ja muuta ongelmaa. Sitäpaitsi joukkoliikenteen tarkoituksena on mahdollistaa kaupunkilaisten liikkuminen, silloin kun he ovat liikkeellä.
Taksien yleinen riittämättömyys on toisen keskustelun aihe, mutta yöliikenne olisi pitänyt järkeistää ja raitioliikenne ottaa siihen mukaan jo kauan sitten. Ehkä yöaikana voisi pitää vain osan metroasemista avoinna?
Yöliikenteen kustannuksia voi kattaa korkeammilla lipunhinnoilla.
tpyyluoma: olennaista ei ollut asian vakavuus, vaan uhkien laskeva trendi.
Ja nyt sitten paljastui, että nämä kuuluisat pahoinpitelijät olivat itse mamuja: http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/bussikuskin_hakanneille_yli_neljan_vuoden_tuomiot/
tpyyluoma: “Jalat sanoo toista kuin suu?”
Jalat mittaavat eri asiaa. Nyt kun Kampissa on vihdoin opittu miten yksityinen raha saadaan tekemään töitä joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuden parantamiseksi, ja sama jatkuu Kalasatamassa, olisi aika aloittaa Hakaniemen suunnittelu tosissaan. Kunnollinen Pisara-metro ‑vaihto sinne ilmeisesti on jo tulossakin eli ihan hyvä alku.
Yksi selitys muuten tuolle asiakastyytymättömyydelle täysissä busseissa voisi olla puuttuva avorahastus, on todella turhauttavaa odotella pysäkillä minuuttitolkulla bussin täyttymistä etuoven ja kortinlukijan kautta. Pienillä matkustajamäärillä vastaavaa pullonkaulaa ei pääse syntymään.
spottu:
Oliskin. Suunnitelmassa on erillinen halli keskilaiturilla, eli kaksi tasonvaihtoa juna-metro.
Suomen Raitiotieseura on muuten ajan hermolla, launtaina junaretki Nikkilään SM5:lla, http://jlf.fi/f12/5803-sipoon-liittyminen-hsl-aan‑1–1‑2012‑a/index2.html#post115322 🙂
Jota ei ole.
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/bussikuskien_pahoinpitelyt_yleistyvat_helsingissa/
Tuosta saamme takaisin laskemalla
2008 9
2009 12
2010 27
Ensimmäisenä tulee tosin mieleen että onko joku tilastoinnissa muuttunut. Uskottavia selityksiä ei ole alkoholi, “vapaa kasvatus”, mamut tai heidän vastaisuutensa, pahoinvointi, tuloerot, tms. mistä kukin nyt sitten tykkää, koska minkään noiden määrä tuskin on kasvanut kolmen kertoimella kahdessa vuodessa.
Ja se että Elielinaukion tapauksessa pahoinpitelijöistä kummatkin oli mamuja, toinen virolainen ja toinen ilmeisesti jostain lähi-idästä, on muuten ollut tiedossa jo pitkään eikä asiaa ole mitenkään peitelty. Lehdistö ei pääsääntöisesti julkaise epäiltyjen nimiä ennen tuomiota siksi että jos tuomio on vapauttava eli epäilty syytön niin nimeä ei saa enää lehdestä pois.
Ei auttaisi kaikissa tapauksissa, mutta olisiko aivan älytön idea varustaa bussikuskit pippurisumuttimilla?
“Erilaiset pigmentti- tai muuten vain kriittiset tahot pakottavat tähänkin investointiin.”
Tänään sai tuomion kaksi maahanmuuttajataustaista nuorukaista, jotka pahoinpitelivät suomalaiselle kuljettajalle pysyvän aivovamman.
Minun ymmärtääkseni myös pahoinpidelty kuljettaja oli maahanmuuttaja.
tpyyluoma: “Oliskin. Suunnitelmassa on erillinen halli keskilaiturilla, eli kaksi tasonvaihtoa juna-metro.”
Voi ei. Ilmeisesti niin pientä asiaa ei olekaan ettei sitä HSL:n suunnittelukoneisto saisi rikottua. Näinköhän tuonne tulee myös Siilitien innovaatio eli uloskäynti josta ei saa kulkea ulos ?
Ok, sitten erehdyin. Kiitos korjauksesta.
tpyyluoma:n lukujen mukaan 65 tapausta, joissa 56%:ssa osallisena (ilmeisesti uhrina?) oli mamu. Mamujen osuus kuljettajista 43%.
Binomijakauman odotusarvo 0.43*65 = n. 28, ja hajonta n. 4, ja toteutunut mamutapausten määrä on 0.56*65 = 36.4 (häh, jos tämä 56% on laskettu 65 tapauksesta, miksei tämä mene tasan?).
Tuo 36.4 eroaa 28:sta noin kahden keskihajonnan verran, eli luvut olisivat tilastollisesti merkitseviä (5% merkitsevyystasolla) siihen suuntaan, että mamukuskit tosiaan useammin joutuvat uhreiksi.
Mutta jos oletetaan että mamukuskit kenties nuorempina ja uudempina tulokkaina keskimääräistä enemmän saavat ajaakseen levottomia yö- ja viikonloppuvuoroja, niin tilastollinen merkitsevyys helposti katoaa. En tiedä saavatko, mutta näin ainakin voisi äkkiseltään olettaa?
Osmo: ainakin mtv3 uutisoi tuosta viime talven poikkeuksellisen raa’asta pahoinpitelystä seuraavasti: “Kuljettaja on suomalaistaustainen, syytetyistä toinen on virolainen ja toisen kurdi.”
http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/2011/09/1394001/bussikuskijutun-syyttaja-viisi-vuotta-vankeutta–puolustus-ehdollinen-riittaa
Kun kuljettaja poistuu ulos ajoneuvosta ojentamaan nuoria, niin mitkään kamerat ja turvaohjaamot eivät auta.
On tietysti iloinen asia, että nyt myös busseihin saadaan näin nauhoittava kameravalvonta, ja yhdessä nopeasti kehittyvien kasvontunnistusalgoritmien kanssa tämäkin turvattomuuden osa elämäämme poistuu.
Mihin perustuu viimeinen väitteesi, että rasistien vuoksi pitää turvaohjaamoita hankkia? Eikö niitä ollakaan hankkimassa kuljettajien turvallisuuden vuoksi. Vierasrotuisten kuljettajien kimppuun kun on käyty suhteessa vähemmän kuin kantaperäisten, niin väitätköt siis, että suomalaiset kuljettajat ovat rasististen hyökkäysten kohteena?
Vai onko sen tarkoitus suojata mamukuskeja rasistisilta ilmeiltä, katseilta ja äänenpainoilta?
Mattiu Pöri
Mistä taas tuollainen väite. Maahanmuuttajakuljettajilla on yliedustus pahoinpidellyiksi joutumisessa. Halla-ahon tilastot puhuvat toisin, mutta hän käyttää tarkoit5uyksenmukaisesti välillä maahanmuuttajataistaista ja välillä taas jakoa kansalaisuuden mukaan ja saa väärän tuloksen.
36-vuotias suomalainen mieskuljettaja
Kuljettajan pigmentin voi tarkistaa Yle Areenasta:
http://areena.yle.fi/video/1317063256292 Juttu alkaa n. 1min 25s kohdalta.
Ei ole ihan perinteinen sukunimi kaverilla, mutta hakukone osaa kertoa saman sukunimisiä olleen Suomessa jo 1700-luvulla. Voi siis olla maahanmuutajakin.
Koskettava haastattelu 🙁
Olet ymmärtänyt väärin. Pahoinpidelty kuljettaja oli ns. kantasuomalainen
Jossakin luki, että hän olisi ollut virolainen. Nimestä ei voi päätellä.
Olen iloinen että Osmo Soininvaara puuttuu ulkomaalaisten tekemiin rikoksiin bussikuskeja kohtaan ja ehdottaa turvakoppeja.
Vähän varovaisesti itse suhtaudun em. tutkimuksen tuloksiin kun olen nähnyt miten vastaajat valikoituvat. Jokaisella kerralla bussissa tulosten kerääjä on jakanut kyselylomakkeet ja kynät valikoiden etuosassa istuville naishenkilöille n. 35+ ikävuotta. Myönnän että en nyt niin kauhean innostunut olekaan työmatkalla kyselyihin vastaamaan, mutta tuli kyllä heti mieleen että minkäköhän laisia tuloksia tästä mahtaa tulla. Tuossa Osmon laittamassa raportissa tämä sitten olikin mainittu:
HSL:n asiakastyytyväisyystutkimuksen kohdalla ei voida puhua tilastotieteellisessä mielessä otannasta tiedonkeruumenetelmästä
johtuen. Kyselyt tehdään liikennevälineissä, joissa lomakkeita jakavat tutkimusavustajat
valitsemilleen henkilöille. Näin ollen mukaan valittujen henkilöiden joukko on jossain määrin harkinnanvarainen,
jolloin puhutaan otoksen sijaan näytteestä. Tutkimusavustajia on kuitenkin ohjeistettu valitsemaan
henkilöitä mahdollisimman satunnaisesti eri taustatekijöiden (ikä, sukupuoli jne.) suhteen. Tällä pyritään takamaan
se, että kerätty näyte edustaisi mahdollisimman hyvin kaikkia matkustajia ja tutkimuksen tulokset
olisivat sitä kautta luotettavia.
Tpyyluomalle:
mistä sen on voinut saada tietää??? Tosin luen vain Hesaria ja iltalehtiä, radiota kuuntelen kyllä lähes 24 h/vrk, mutta telkkaria katson vähän. Näitä erilaisia netin juttuja aika vähän. Minulla ei ollut asiasta mitään tietoa ja olin aivan varma, että kantaväki sen teki. Ihme, ettei Halla-ahokaan pitänyt asiasta suurempaa ääntä, jos tiesi.
Osmo:
tuo “pigmenttikriittiset” oli varsin nolo heitto sinulta. Bussikuskeja pahoinpidellään valitettavan usein, ja tämä on iso ongelma.
Pigmenttikriittisillä ei ole asian kanssa ilmeisesti mitään tekemistä. Ei ainakaan tilastollisesti merkittävissä määrin. Saattaa tulla sinulle yllätyksenä, mutta kantiskuskeja pahoinpidellään ihan samalla tavalla ja volyymilla kuin maahanmuuttajataustaisiakin kuskeja.
Lisäksi olet käsittääkseni ymmärtänyt väärin. Vakavan aivovamman saanut kuljettaja ei ollut maahanmuuttaja vaan suomalainen, vaikka nimi onkin Mikael Segercrantz.
http://www.iltalehti.fi/nettitv/?32008932
Ode, jos puhut siitä Elielinaukion tapauksessa niin ei ollut. Tapauksia valitettavasti on useita.
spottu:
Se Siilitien virallinen selitys taitaa olla että se olisi edellyttänyt usean kymmenen metrin kävelytietä puskan läpi joka ei ole HKL:n päätäntävallassa, ja kieltämättä HKR ei ole vähiten nihkeä viranomainen. 🙂 Kerkiää tuon Pisaran aseman vielä korjata jatkosuunnitelussa, junapuolella on minusta vähän sitä että käytännöt on kaukoliikenteestä missä ei esimerkiksi tuollaisia junanvaihtoja juuri mietitä. Tai muutenkaan kävelymatkoja, esim. keskilaiturit lähes joka lähijuna-asemalla.
Soininvaara
“Minun ymmärtääkseni myös pahoinpidelty kuljettaja oli maahanmuuttaja.”
Nimensä perusteella korkeintaan Ruotsista, enkä oikein usko sitäkään
http://kaukorakkautta.vuodatus.net/blog/archive?&y=2011&m=06
Olen tuohon kyselytutkimukseen joskus vastannut, kun kyselijä jakoi lomakkeita bussissa. Otanta on iso ja vielä tehty niin, ettei vahingossakaan muut kuin HSL:n asiakkaat pääse vastaamaan. Joten kysely kannattaa ottaa siltä kantilta. 😀 Sen käyttöarvo muussa kuin HSL:n sisäisessä, toimittajien arvottamisessa, on nolla.
Kokonaisuudessaan HSL:n puuhastelu verovaroilla tuettuna menoautomaattina ei ole kestävää kehitystä. Kuntien panostus joukkoliikenteen investointeihin saattaa hyvin olla perusteltua silloin tällöin. Toiminnan tukeminen jatkuvasti on epätervettä. 🙁
Bussien ratkaisut ovat olleet mielenkiintoisia. Samalla hinnalla, paremmalla suunnittelulla oltaisiin saatu turvallisia ratkaisuja. Nyt joudutaan muuttamaan olemassa olevaa kalustoa, joka on aina kallista.
Iso-Britanniassa on jo vuosikymmeniä olleet käytössä ratkaisut, joissa sekä bussi- että taksikuskit ovat olleet suojattuja. Suomessa asiakasystävälliset taksitkaan eivät ole yleistyneet, koska suuri osa taksiyrittäjän tuloista koostuu vanhan auton myynnistä autoverosuomessa. Ei ihan tervejärkisen touhuilua.
Ilmastonmuutoksen torjuntaan keskittyvän yrityksen toimintasuunnitelman haluan nähdä. Mitä firma aikoo tehdä auringolle? Tuo jos jokin on täysin huuhaata.
Hän oli suomalainen 36-vuotias kahden lapsen isä, joka sai juuri vaimonsa Filippiineiltä Suomeen. Mautonta puhua jostain pigmenttikriittisistä poliittisena painotuksena, kun toinen saa kärsiä epilepsiasta ja aivovammasta lopun ikänsä.
Maahanmuuttajakuljettajilla _ei_ ole yliedustus pahoinpidelluiksi joutumisessa. HS tutki asiaa kk-liitteessään oikein perinpohjin Halla-ahon väitteiden jälkeen, ja (ilmeisesti yllätyksekseen) tuli niinikään tähän tulokseen. HKL on samaa mieltä.
Tänään tuli kovat tuomiot kahdella maahanmuuttajataustaisella pahoinpitelijälle, jotka pistivät suomalaisen (kyllä, kantasuomalainen) kuskin loppuiäkseen pois työelämästä.
Siinä HS:n jutussa kävi ilmi, että on yliedustrus, ei mikään murskaava, mutta tilastollisesti merkitsevä. Kuljettajista ulkomaalaistaustaisia on 43 % ja pahoinpidellyiksi tulleista 56% (Sampo Smolander tuolla aiemmin)
Et ilmeisesti huomannut, että Halla-ahon tilastokeinottelu rutattiin sen jälkeen, kun hänen “laskelmansa” oli ensin esitelty. On käytettävä joko maahanmuuttotaustaista tai ulkomaan kansalaista, mutta niistä ei pidä käyttää toista osoittajassa ja toista nimittäjässä.
Ode sitten sortuu pigmenttikriittiselle tyypilliseen primitiivireaktioon ja on varmasti todella varma asiansa oikeellisuudesta, onhan kantasuomalaisen bussikuskin kärsimys yleensä pientä verrattuna maahanmuuttajataustaisten bussikuskien kärsimykseen. Uskomatonta tuubaa taas “arvostetulta” poliitikolta.
Minulla ei ollut tarkoitus vihjata pigmenttikriittisillä perussuomalaisiin (eivät varmaankaan äänestä ketään) vaan yleisesti ironisoida muotiin tullutta koomista kiertoilmaisua.
‘olisiko aivan älytön idea varustaa bussikuskit pippurisumuttimilla?’ (Janne H)
Pippurisumute käytännössä (noin kohdissa 1:19 ja 3:04): http://www.youtube.com/watch?v=cyyw8s7UyRU
Asiantuntijat suosittelevat vaahtosammutinta. Riittää suihkutettavaa, ja isolla tylpällä metalliesineellä voi viimeistellä asiakaskontaktin.
Tässä nyt ei ole perussuomalaisista kyse, vaan vihreiden absurdeista johtopäätöksistä, joita täällä jo porukalla oijotaan.
Ei se nyt kyllä tainnut ihan noinkaan mennä. Reitit ja ajankohdat myös vaikuttavat. Eikä tuossa oteta huomioon sitäkään, olivatko pahoinpitelijät maahanmuuttajia vaiko kantasuomalaisia.
HKL joka tapauksessa kertoi, ettei maahanmuuttajataustaisiin ole kohdistunut enempää hyökkäyksiä kuin muihinkaan kuskeihin. Samaa mieltä olivat haastatellut maahanmuuttajakuskit.
Nyt ilmitulleista keisseistä vakavimmin on loukkaantunut kantasuomalainen kuski. Vakavin maahanmuuttajakuskiin liittyvä rikos on toistaiseksi maahanmuuttajakuskin Turussa bussissa tekemä 16-vuotiaan tytön raiskaus.
Kantasuomalainen tai mamu.Se on sivuseikka.Tärkeintä on työntekijän oikeus saada tehdä työnsä turvallisesti.Tästä ei varmaankaan liene erimielisyyttä?
Joukkoliikenteen laatua ja sen kehitystä seurataan jatkuvasti eri menetelmin. Mielenkiinto asiakkaiden arvioista palvelun toteutuneesta laadusta on kaiketi ensiarvoista ja olisi peräti omitúista, jos palvelutuotantoa pyöritettäisiin ilman tätä tietoa. Tutkimusmenetelmä on sama kuin mitä pohjosmaiden pääkaupunkiseuduilla toteutetaan.
Ei-matkustajien mielipiteitä seurataan myös jatkuvasti mm BEST-tutkimuksilla, joita on tehty eri eurooppalaisissa kaupungeissa jo yli kymmenen vuoden ajan vuosittain. Ei liene yllätys, että tyytymättömimpiä joukkoliikenepalveluihin ovat ne, jotka eivät niitä käytä ja tyytyväisimpiä ne, jotka käyttävät niitä päivittäin. Tästä tutkimuksesta saatua tietoa analysoidaan nimenomaan kehittämiskoheiden hakemiseksi.
Kuljettajien ja muun liikennehenkilökunnan työolosuhteita kartoitetaan myös jatkuvasti ja työsuojeluelimet keräävät tilastoja mm päällekarkauksista. Tilastoja löytyy kyllä pitkältä ajalta. Työturvallisuuden parantaminen on
palveluammateissa noussut entistä tärkeämmäksi.
Tapahtumien valossa arvo- ja kausilipun haltijoilta tulisi vaatia DNA-tunnistetta tietokantaan. Näitä ei tietysti käytettäisi kuin vakavien rikosten yhteydessä.
Osmo:
Pigmenttikriittistä en ollut aiemmin kuullutkaan. Oliko tarkoituksesti ironisoida muotiin tullutta luonnehdintaa maahanmuuttokriittinen? Jos oli, voin kertoa sinulle, että tämä ei ole mikään kiertoilmaisu.
Itse olen ilman muuta maahanmuuttokriittinen, mutta en vähimmässäkään määrin pigmenttikriittinen tahi muu rasisti. Henkilökohtaiset hyvät suhteeni maahanmuuttajiin eivät estä minua tarkastelemasta asioita järkevältä kantilta.
Käytetäänkös niitä lukuja varoen, eikö niin Osmo? tpyyluoman luvut olivat:
“HelB:n kuljettista 43% on mamuja ja heidän osuutensa tapauksista 56%. Nobinan kohdalla vastaavaa eroa ei ole, 59% ja 59%. En osaa sanoa mistä moinen.”
Jos osuudet keskiarvottaa HelB:n ja Nobinan kesken, Sampo Smolanderin mainitsema ero laskee nähdäkseni osapuilleen puoleen. Ero on siis erittäin pieni, varsinkin kun otetaan huomioon pieni otanta.
Ero saattaa lisäksi hävitä kokonaan tai jopa poistua, mikäli oletaan huomioon kuljettajien osuus riskivuoroissa, joita siis ovat ennen kaikkea ilta‑, yö- ja viikonloppuajot. Nämä ovat oletettavasti enemmän uusien kuskien heiniä, ja näistä puolestaan isomman osuuden nähdäkseni pitäisi olla maahanmuuttajia.
Esitetyistä luvuista ja prosenteista on mielestäni aika vaikea löytää mitään rasististen rikosten aaltoa, ainakaan jos rikosten kohteena pitäisi olla maahanmuuttajia ja tekijöinä “pigmenttikriittisiä”.
Risto, Jos otat Keskiarvon vaikkapa Kiinasta ja Luxemburgista, on hyvä painottaa koon mukaan
“Minulla ei ollut vihjata pigmenttikriittisillä perussuomalaisiin (eivät varmaankaan äänestä ketään) vaan yleisesti ironisoida muotiin tullutat koomista kiertoilmaisua.”
Minusta tokaisusi muistutti huomattavasti sitä naivia vinoilua, jota Homma-foorum on pullollaan ja jota itsekin olet arvostellut. Mutta kukin tavallaan.
Rasmus
Kyse ei ole Elienaukion tapauksesta vaan huiomattavasta määrästä pienempiä ja suurempia pahoinpitelyjä.
Minua ei kiinnosta pätkääkään pahoinpidellyn kuljettajan tausta niin pitkään kuin se on ihminen, eikä sekään kovin paljoa. Sen sijaan minua kiinnostaa, että onko näissä hyökkäyksissä osoitettu “pigmenttikriittinen” motiivi? Mikä on sen osuus, miten tieto on saatu ja missä voin tutustua itse tähän aineistoon? Jos tällaista ei ole esittää, niin pidän erittäin outona, mutta en toki poliittisen retoriikan kontekstissa, että tarvetta turvaohjaamoille perustellaan rasismilla.
On kansalaisten yhdenvertaisuuden vaarantavaa ajattelua, jos ryhdytään uhrin etnisyyden perusteella tekemään johtopäätöksiä rasismista. Täällä puhutaan maahanmuuttajataustaisten prosenttiosuuksista uhreina, mutta mitä se todistaa? Eihän se huomioi edes hyökkääjän etnisyyttä. Esim. onhan noita etnisistä maista Suomeen asti jatkuneita kaunojakin joskus nähty. Eikä hyökkääjän taustakaan peilattuna uhrin taustaan ole vielä mikään todiste rasistisuudesta. Teon täytyy oikeasti olla rasistisesti motivoitunut.
Jokainen meistä tietää tasan tarkkaan, mihin tällainen “syyllinen, kunnes toisin todistetaan” ‑ajattelumalli johtaa. Ihmisten epätasa-arvoiseen asemaan sekä uhrina että tekijänä. Tämän ajattelun ei saa antaa yleistyä yhteiskunnassamme.
Sen siitä saa, kun ei viitsi keksiä nimimerkkiä, mutta ei koko nimeäänkään halua käyttää…
Risto (4.10.2011 kello 21:38) (=minä)
ja
Risto (4.10.2011 kello 21:05 ja 23:26)
eivät ole sama henkilö, vaikka mielipteet asian tiimoilta näyttävätkin yhtyvän.
Omituisen vaikutelman välttämiseksi, kumpi vaihtaa nikkiä? Itse olen jonkinlaista aktiivisuutta täällä harrastanut jo jonkin aikaa.
Niistä Halla-ahon esittämistä luvuista se väite http://www.halla-aho.com/scripta/viela_bussikuskeista.html Kertoisitko, että miten tuossa on vääristelty? Tarkasteltiin maahanmuuttajataustaisia aivan kuten sinäkin tarkastelet.
Jos 2009 ja 2010 pahoinpideltiin noin 130 kuskia joista 20 oli mamutaustaisia, niin miten saat siitä yliedustuksen mamukuskeille, jos mamukuskeja on noin 40%?
Matti Pörri
Olen lähdössä matkoille, enkä ehdi tarkistamaan tuota. Ymmärtääkseni Halla-aho vääristää sanomaansa puhumalla ”maahanmuuttotaustaisista” ja ottamalla sen jälkeen tilastot kansalaisuuden pohjalta, jolloin viikko aiemmin suomen kansalaisen saanut ei olekaan maahanmuuttotaustainen. Toisaalla hän sitten kertoo, kuinka monta maahanmjuuttotaustaista kuljettajaa on, jolloin tämä viikon vanha suomalainen onkin taas maahanmuuttotaustainen.
Ivallinen viittaus pigmenttikriittisiin oli siinä mielessä blogistilta huono veto, että kommentointi ajautui välittömästi sille iänikuiselle sivuraiteelle, jossa katsantokannasta riippuen kaikki on joko rasismin tai maahanmuuttajien vika.
Koska en jaksa uskoa tämän nettipalstojen armageddonin ratkeavan just tässä keskustelussa, olisi varmaan hedelmällisempää pohtia, onko ratkaisuksi esitetty turvaohjaamo tehokkain tapa parantaa tärkeää työtä tekevien ammattilaisten turvallisuutta — ihan uhrien ja pahoinpitelijöiden pigmentistä riippumatta.
Osmo kirjoitti:
“Kuljettajista ulkomaalaistaustaisia on 43 % ja pahoinpidellyiksi tulleista 56% (Sampo Smolander tuolla aiemmin)”
Itseasiassa jos tpyyluoma:n numeroita katsoo, ja katsoo hänen laittamaansa linkkiä jossa numerot annetaan, niin kyse on 65 “tapauksesta” eikä suinkaan 65 pahoinpitelystä.
Näistä tapauksista enemmän tai vähemmän varsinaisia pahoinpitelyitä on 24 kpl, joissa kuljettajan kimppuun on hyökätty, ja 3 kpl tapauksia joissa kuljettajat ovat tapelleet keskenään. Lopuista 7 on väkivallattomia (rahat pöllitty ilman väkivaltaa), ja 31 sellaisia joissa kuljettaja on itse käyttänyt väkivaltaa (esim. poistanut häiritsevän asiakkaan bussista).
Tässä vielä tpyyluoma:n laittama linkki uudelleen:
http://jlf.fi/f12/5285-vaki-ja-ilkivallantekoja-busseissa/index5.html#post112619
Noissa tapauksissa kaikkiaan siis 37 on sattunut mamukuljettajalle ja 28 suomalaiselle. Mutta kun tapauksia joissa asiakas olisi käynyt kuljettajan kimppuun on vain 24, ja kun emme tiedä miten nämä tapaukset jakautuvat mamujen ja kantaväestön kesken, emme voi tehdä yhtään mitään johtopäätöksiä tästä.
(Ja vaikka prosentit pysyisivät samana – mitä emme tiedä – niin lukumäärän tippuessa 65:stä 24:ään tilastollinen merkitsevyys katoaa kyllä.)
“Risto, Jos otat Keskiarvon vaikkapa Kiinasta ja Luxemburgista, on hyvä painottaa koon mukaan”
Näin on, mutta lähes 1200 kuljettajan ja 500 ajoneuvon Helb vertautuu Kiinaan aika heikosti, kun tässä ilmeisesti Luxemburgia edustavassa Nobina Finlandissakin on kuitenkin yli 1000 kuljettajaa ja yli 400 linja-autoa. (lähteet: http://www.helb.fi/ http://www.nobina.com/fi/Finland/ )
Myönnän että luin hätäisesti. Oletin, että kun vain Helb ja Nobina mainittiin ja Helbin osuuden potista ilmoitettiin olevan 56%, oletin Nobinan osuuden olevan jäljellejäävät 44%. Tämä olisi hyvin linjassa mainittuun auto- ja kuljettajamäärään, mutta ei toki välttämättä pidä paikkansa.
Missä on esim. Veolian osuus? TV-ohjelmassa Veolian työntekijät olivat muistaakseni sitä mieltä, että pahoinpitelijät iskevät väristä välittämättä. Saattoivat ne olla jonkin toisenkin firman työntekijöitä.
”
Kyse ei ole Elienaukion tapauksesta vaan huiomattavasta määrästä pienempiä ja suurempia pahoinpitelyjä.
”
Onko nyt niin, että kaikki väkivalta jonka maahanmuuttajakuljettaja (termiesi mukaan pigmenttivikainen kuljettaja) kohtaa johtuu vihasta hänen ihon väriään kohtaan?
Mistä sitten johtuu että suomalaiset kuskit kohtaavat yhtälailla väkivaltaa? Vihataanko heidänkin ihon väriä, vai sattuvatko kaikki ihovihaajat maahanmuuttajien vuoroille?
Miksi kiinnostuit bussikuskien turvallisuudesta vasta, kun luulit elielin aukiolla loukkaantuneen kuljettajan olleen maahanmuuttajataustainen?
Olen HSL:n hallituksessa ja olen hyvin huolestunut erilaisten kännikalojen uhittelusta ja väkivallasta busseissa, koska se vaarantaa paitsi kuljettajia, uhkaa koko järjestelmää (on esitetty yöliikenteen lopettamista) ja vie joukkoliikienteen suosiota. Olen niin paljon nähnyt maahanmuuttajakuljettajiin kohdistuvaa epäasiallista käyttäytymistä ja vastaavasti värillisiin matkustajiin kohdistuvaa solvausta — ei tosin pahoinpitelyä — että tämä erilaisten typerysten uhoilu on yksi seikka, miksi jonkinlainen eristävä rakennelma on hyvä olemassa.
Uutinen koski HSL:n hallituksen päätöstä, ei tätä yhtä pahoinpitelytapahtumaa.
Joku näyttää valittaneen peräti Ilta Sanomiin, että en ole julkaissut juuri hänen oikaisuaan siitä, että Elielin aukiolla hakattu kuljettaja oli syntyperältään suomalainen eikä virolainen, kuten olin onnistunut jostain muualta lukemaan. Tieto on oikaistu usemmankin kerran. Jos sama asia halutaan oikaista kymmeniä kertoja, säästän lukijoita, enkä julkaise niitä kaikkia.
Eli halla-aho vääristelee tilastoja, koska pahoinpitelytilastoissa ei ole mainintaa ihmisten ihonväreistä ja mahdollisesta taustasta. Onhan moni “Pigmenttivikainen” täysin syntyperäinen suomalainen ja taas moni pigmenttiongelmista vapaa täysin ulkomaalainen. Kuitenkin poliisilta saatujen tietojen mukaan, ulkomaalaiset kuskit kohtaavat väkivaltaa harvemmin kuin suomalaiset kuskit. Vai pitäisikö sanoa suomen kansalaiset, jotka ajavat bussia, kohtaavat vähemmän väkivaltaa…
Olen itse taas nähnyt täysin väristä riippumatta huonoa käytöstä julkisissa liikennevälineissä. Olen täysin vakuuttunut, että suurin osa häiriökäytöksestä ei sisällä mitään rasistisia motiiveita, jopa niissä tilanteissa, kun värillistä solvataan. Se on vain joku mihin voi tarttua, aivan kuten lihavaa solvataan läskiksi, kun häntä halutaan ärsyttää. Ei se tarkoita, että solvaava ihminen vihaisi läskejä, vaan haluaa ärsyttää juuri kyseistä ihmistä ja löytää siihen välineen…
Koen myös melko haasteelliseksi rakentaa välineitä, joilla juuri värilliset matkustajat suojataan solvaamiselta. Toki heille voisi tehdä oman alueen bussiin, mutta muistan että siitä haluttiin aikoinaan luopua 😉
Sinun Ode kuuluisi ajaa näitä esiteyksiä väristä riippumatta. Ei sekoittaa sinne mitään rasismiharhoja, sillä ne kuuluvat vain harvojen maailman kuvaan. Sinunkin äänestäjistä suurin osa matkustaa busseilla ja tietävät, ettei tummat kuskit tai matkustajat ole sen erityisemmässä vaarassa.
Smolander:
No ei. Nuo tapaukset on sellaisia jossa kuljettaja on esimerkiksi kieltäytynyt päästämästä matkustajaa bussiin ja tämä on ruvennut riehumaan, eli siis tilannetta on edeltänyt jonkinlainen kuljettajan puuttuminen matkustajan käytökseen.
Sokea taluttaa rampaa?
Onko bussinkuljettaja riskiammatti siinä missä järjestysmies tai ensiapupolin sairaanhoitaja, ja mitä asialle pitäisi tehdä faktojen valossa?
Montako asiakaskontaktia HSL:n joukkoliikenteessä on vuodessa? Montako kertaa vuodessa kuljettajien koskemattomuutta loukataan? Onko edes ongelmaa ja pitääkö sokeana kuuromykkänä ratkoa tätä ongelmaa pelkillä tilastomäärillä?
Samalla tavalla kuin kauhistellaan Helsingin 5 vuosittaista liikennekuolemaa tai reilua 200 Suomessa, niin olisiko syytä tarkastella ihan mitä on tapahtunut, kun tapauksia on kuitenkin äärimmäisen pieni prosentti?
Autoliiton mikä-lie-lehti listaa muutaman kappaleen yhteenvedolla kaikki Suomen liikennekuolemat onnettomuustutkijoiden silmin. On vähän vaikeampi perustella suosittuja liikenteen kaitsemiskeinoja, kun ongelma näin avattuna pitää sisällään suurimmaksi osaksi tapauksia, jossa nuori on ajanut kolme kertaa sallittua lujempaa metsään tai 80-vuotiasa eläkeläinen saanut sairaankohtauksen matkalla kauppaan.
Otetaanko tapahtumaraportit esiin ja pohditaan sen valossa mitä kunkin tapauksen kohdalla oli se ilmeinen seikka, joka olisi voinut estää tai ehkäistä tapauksen? Ehkä ei halutakaan, koska realiteetit kertoisivat jostain ihan muusta ongelmasta? Tieto siitä mitä oikeasti on tapahtunut rauhoittaisi myös rivikansalaisia.
Tampereella joukkoliikenteen kuskeille on jo jokunen vuosi opetettu “puhejudoa”, miten torjua tai välttää uhkaavan tilanteen ajautuminen väkivaltaiseksi. Uskallan väittää, että tulokset ovat sata kertaa paremmat kuin lisäämällä jokaiselle matkustajalle henkilökohtainen valvontakamera.
ja pöytäkirjaan merkittäköön (mikäli oikeasti tarpeen), että en vastusta kuljettajien passiivista turvaa kohentavia ratkaisuja, kuten turvaohjaamoa, hälytysnappia ja kuten ehdotin, psykologista koulutusta. Sen sijaan vastustan sitä, että 99,999% matkustajista aletaan valvomaan kameroilla tai kuskeille annetaan myös hyökkäykseen soveltuvia puolustusaseita.
Palattaisiinko asiaan? Tältä pohjalta:
Näin, ja niiden toimenpiteiden toimivuuden kannalta on epäolennaista ketä ihan tarkalleen nuo häiriköt terrorisoivat, tavoite on että ketään ei terrorisoida. Tämän pitäisi mennä niin päin että kulkuneuvo koetaan turvallisemmaksi kuin sen ulkopuolinen katutila.
Tutkimustulokset ja arkijärki sanoo että siihen käytetäänkö joukkoliikennettä vaikuttaa ainakin nopeus, odotustajat, täsmällisyys, kävelymatkat, selkeys, matkustusmukavuus, viihtyisyys ja turvallisuus. Eikä tästä kukaan ole edes eri mieltä, käytännössä vaan joka hanke tuntuu pyörivän nopeuden ja joskus vuorovälin ympärillä kun niitä on helppo mitata. Käytännössä niin että viiden minuutin matka-aikasäästöön pare matkustaja saa kyllä polttaa rahaa miljoonatolkulla, mutta koetapa esittää vastaavaa panostusta muihin laatutekijöihin. Elämme huonojen mittareiden diktatuurissa.
Passiivinen turvatekniikka kuten suojaohjaamot on halpaa ja kannatettavaa, mutta sen tehokkuus turvatoimena on myös pieni. Minusta se mitä tarvitaan on yksinkertaisesti ihmisiä valvomaan ja puuttumaan, tuolla on myös ennaltaehkäisevä vaikutus kun sikailua ei katsota läpi sormien. Ja tätä pitäisi tehdä suunnitellusti ja ottaa huomioon linjastosuunnittelua myöten.
erilaiset yhdistyneet kriittiset yrittävät lähettää tälle palstalle kovin tunnepitoisia kirjoituksia Elienin aukiolla tapahtuneesta sinänsä törkeästä pahoinpitelystä, ilmoitan etten julkaise niitä, koska ne eivät liity otsikon aiheeseen(turvaohjaamot) mitenkään, koska pahoinpitely tapahtui bussin ulkopuolella.
Kysymys Halla-ahon tilastomanipuloinnista olisi sinänsä mielenkiintoinen, mutta en ulkomaanmatkan takia julkaise niitä, koska en pysty tarkistamaan faktoja.
Totean kuitenkin, että vain liikennöitsijöiden tiedoista löytyvät relevantit tiedot, koska poliisi ei tilastoi puheena olevaa asiaa.
“koska poliisi ei tilastoi puheena olevaa asiaa”.
Eli liikenneyhtiö tilastoi kuljettajien ihon värin ja luo tilastoja tämän perusteella?!? Onko tälläinen edes laillista? Ilmeisesti pitää pyytää bussikuskikaveria pyytämään rekisteriseloste ja ote häntä koskevista tiedoista.
Sinä selvästi vihjailet, että erivärisiin bussikuljettajiin kohdistuva väkivalta, synty- tai kotimaasta riippumatta, on epänormaalin korkea ja tämä ei siis ole poliisin, hallintovaliokunnan puheenjohtajan tai kenenkään muunkaan viranomaisen tiedossa, paitsi sinulla. Ainoa yhdistävä tekiä on väri, ei vuorojen päivä tai aika, eikä sijainti.
Tämä tietojesi mukaan meistä suomalaisista, tai ainakin valkoisista johtuva väkivalta, ratkaistaan rakentamalla busseihin turvakaukalot.
Jään innolla, en silti henkeäni pidätellen, odottamaan todistusaineistoa näille väitteille.
…ja liikennöitsijä kertoo, että rasistisia hyökkäyksiä ei ole, joten missä ongelma?
Halla-ahon tilaston osalta on varmaan syytä toistaa se tpyyluoman alkuketjussa mainitsema seikka, että hän listaa pahoinpitelyitä, jotka ovat kohdistuneet bussinkuljettajan ammatikseen ilmoittavaan henkilöön _missä tahansa tilanteessa_. Luvuista ei siis näe bussikuskeihin työtehtävissä kohdistuneita pahoinpitelyitä.
Näin Halla-ahon luvut kertovat varsin vähän siitä aiheesta, josta niiden ilmeisesti pitäisi kertoa.
Edelle linkatut ja Hesarin kuukausiliitteessäkin esitellyt bussifirmojen tilastot ovat siis huomattavasti parempi lähde.
Yleisesti haluaisin vielä huomauttaa, että kun Soininvaara puhui alkuperäisessä kommentissaan “pigmentti- tai muuten vaan kriittisistä tahoista”, niin tämä marinan määrä on kyllä taas jotenkin masentava.
piti ensin laittaa pitkä lista noista kriittisistä tahoista: työntekokriittiset, raittiuskriittiset, bussilippukriittiset jne, mutta en keksinyt nasevaa nykyilmaisua yleistä elämäntuskaa poteville.
Schwa, mitä luulet osmon tarkoittavan tuolla lauseella?
“pigmentti- tai muuten vaan kriittisistä tahoista”
Pigmenttikriittisellä viitataan ilmeisesti ihmisiin, jotka suhtautuvat kriittisesti eri värisiin ihmisiin. Mitä nämä muuten vaan kriittiset ovat?
Vai tarkoittaako Osmo, että väkivaltaa tekevät kutsuvat itseään kriittisiksi, sen sijaan että kutsuisivat itseään pahoinpitelijöiksi, jotta voivat tehdä väkivaltasta salonkikelpoisempaa? Aivan kuten maahanmuuttajia vihaavat kutsuvat itseään maahanmuuttokriittisiksi? Onko tämä se yhteys? Kuitenkin on selvää, että kriittiset ihmiset ovat vaarallisia kun heidän takiaan pitää bussiin laittaa turvakaukalot.
Jos tälläistä multikulti höpinää ja Homma^^^ vihaa kirjoitellaan ilman mitään totuuspohjaa, niin eikös siitä kuulukkin “Marista”? Kuten aiemmin sanoin, jotkut teistä kokevat tämän maailman aika erilailla kuin muut. Rasisimia nähdään kaikkialla, ja perättömiin syytöksiin puuttuvat koetaan marisioiksi…
> Iso-Britanniassa on jo vuosikymmeniä olleet
> käytössä ratkaisut, joissa sekä bussi- että
> taksikuskit ovat olleet suojattuja. Suomessa
> asiakasystävälliset taksitkaan eivät ole
> yleistyneet, koska suuri osa taksiyrittäjän
> tuloista koostuu vanhan auton myynnistä
> autoverosuomessa.
Olen ajanut taksilla kymmenissä maissa ja väittäisin kokemukseeni perustuen, että Suomessa taksit ja taksikuskit ovat hyvin asiakasystävällisiä.
Jos taksikuski olisi omassa kopissaan suojassa, niin taksi ei — ainakaan minun mielestäni — yhtä asiakasystävällinen kuin nykyisin.
Mikä muuten on suuri osa tuloissa? Jos taksin saa ostettua vaikka 20keuroa halvemmalla ja sillä ajetaan ennen myymistä vaikka 200000km ja ajosta on 2/3 asiakasajoa ja matkojen keskipituus on 10 km, niin taksiyrittäjä saa taksistaan liikevaihtoa jotain 130000*1,3+13000+6 eli 2860000 euroa. Voisi veikata, että tästä liikevaihdosta jää tuloja enemmän kuin 200000km ajetun taksin myynnistä.
Risto, siis se toinen Risto, joka postasi mm. klo 00:10, mutta ei 02:14, joka puolestaan olin taas minä:
Jos olet ollut soininvaara.fi:ssä minua aimmin Risto-nimimerkillä, niin kunnioitan kotipaikkaoikeuttasi. Koitan jatkossa muistaa pitää täällä Risto 2 ‑nimimerkkiä oikean duudsonin tavoin.
Osmo:
Tässä on vuosien varrella puolin ja toisin nähty monenlaista pientä ja joskus isompaakin ilkeilyä, mutta näetkö, että tässä sanailussa (esim. Soininvaara vs. Halla-aho) voitaisiin päästä jo seuraavalle, rakentavammalle tasolle? Nopealla googlauksella “pigmenttikriittistä” käytetään yleisesti pilkkanimenä maahanmuuttokriittisistä (mikä ei voisi juuri enempää mennä metsään), joten tällaiset heitot eivät varsinaisesti edistä rakentavaa keskustelua.
Odotan suurella mielenkiinnolla tilastokatsausta bussinkuljettajien pahoinpitelyihin, sekä mahdollisiin Halla-ahon tekemiin virheisiin tässä asiassa.
Tilastojen käsittely ei ole aina helppoa. Tässäkin ketjussa ainakin allekirjoittanut, tpyyluoma ja Osmo itse ovat käyttäneet tilastoja huolimattomasti tai väärin. Tuskin pahaa tahtoaan, mutta errare humanum est.
edit: typo.
Osmo voisi miettiä hieman pidempään, mitä kirjoittaa näistä tietyistä herkkähipiäisistä vähemmistöistä tai heidän pyhistä hahmoistaan.
Eihän tuota itkua jaksa kukaan. Mitä tekemistä näillä kommenteilla on tuohon varsinaiseen aiheeseen, HSL:n esityslistaan?
Osmon pitäisi jo tässä vaiheessa ymmärtää, että nämä blogisi linkataan välittömästi hommafoorumille, ja sieltä pamahtaa päivystävä bottilauma kommentoimaan ja peukuttamaan yksin tein.
Vai onko Osmon tarkoitus aikaansaada joutavaa nahinaa ja kärhämää?
‘Sen sijaan vastustan sitä, että 99,999% matkustajista aletaan valvomaan kameroilla tai kuskeille annetaan myös hyökkäykseen soveltuvia puolustusaseita.’ (Kimmo)
En tiedä, olisiko valvontakameroista hyötyä, ja ilmaisia ne eivät olisi, mutta se 99,999% matkustajista voi rauhassa olettaa, ettei ketään oikeasti kiinnosta katsella heistä kuvattua valvontanauhaa.
‘Eli liikenneyhtiö tilastoi kuljettajien ihon värin ja luo tilastoja tämän perusteella?!?’ (Petteri)
Ei kun liikenneyhtiöllä on tiedot kuljettajistaan. Koita lukea, mitä on kirjoitettu, äläkä keksi itse tuollaisia.
‘Jos tälläistä multikulti höpinää ja Homma^^^ vihaa kirjoitellaan ilman mitään totuuspohjaa, niin eikös siitä kuulukkin “Marista”?’(Petteri)
1) Älä. Käytä. Lainausmerkkejä. Noin.
2) Ei kuulu marista. Maahanmuuttoteemasta kirjoitettu on lähes aina niin masentavan luokatonta, että marinan kohdistaminen Soininvaaraan on aivan käsittämätöntä.
Risto 2:
Jaa. Minä yritin välttää tulkintoja ja muutenkin lähinnä lainata muualta tullutta tietoa, mutta jos olen ollut huolimaton tai jotain on väärin niin pahoittelut.
Tiedän että HSL:n henkilöstö on työllistettyä, mutta sillä varauksella, voisiko niistä turvallisuustilastoista saada jonkun lyhyen virallisen julkaisun kun asia tuntuu ihmisiä kiinnostavan? Ja miksei kiinnostaisi, turvallisuus koskettaa matkustajina suurinta osaa helsinkiläistä ja onhan se nyt väärin että heitä palvelevat ihmiset eivät saa tehdä työtään rauhassa.
Ensimmäisellä lumiviikolla aikataulut aina lipsuvat samoin kuin bussit ja muutkin autot. Vika ei ole (pelkästään) busseissa vaan koko liikenne menee sekaisin. Viikossa oppivat ajamaan taas lumella ja jäällä ja kesärengasporukka joko lopettaa tai saa renkaansa vihdoinkin vaihdettua.
Jup. Typo.
Takseihin tuli turvakamerat vuosia sitten. Kuvamateriaali tallentuu taksin ulkopuolelle palvelimelle, videot ovat tallessa muutaman päivän ja niihin pääsee käsiksi vain poliisi rikosepäilyjen kanssa.
Minusta huomaamaton kamera ja kovat rangaistukset ovat parempi vaihtoehto kuin ihmisiä eristävä muovipleksi. Näkyvät turvajärjestelyt lisäävät turvattomuuden tunnetta, koska teoreettisesta turvattomuudesta muistutetaan jatkuvasti.
Turvattomuus tai rasismi ei ole minusta mitenkään lisääntynyt vuosikymmenessä. Muistan hyvin esim. Tampereelta vuodelta 1998 mustavihreät mellakat, huumeet, anarkian ja avoimesti Kebab-Pizzerian remonttiin laittaneet skinheadit.
Nykymeno tuntuu lähinnä pikkulasten nettikitinältä, Halla-Aho angstaa naurettavasti turhista aiheista ja Vihreät vastaavat yhtä turhasti kauhealla moraalisaarnalla.
Samaan aikaan maailmalla tapahtuu erittäin suuria ja merkittäviä asioita, joista osataan olla hämmästyttävän huolellisesti hiljaa.
kevennys: missä vaiheessa tulee suomalaiseksi?
isovanhempani olivat syntyneet liittovatio-Venäjällä (n 1910)… ja sukulaisista USA:n muuttaneet olivat sikäläisissä kirjoissa venäläisiä.
Turvaovia tehdään kuljettajille.
Humalainen/huumehörhö on ensisijaisesti hörhö, syntymäpaikalla tai paasilla ei ole väliä.
Hölmöilevät teinit ovat hölmöileviä teinejä, sekään ei ole kansallinen erityspiirre nyt eikä aiemmin. Lähiölinjat paikkoihion missä on teinejä ovat ennenkin oleet levottomia, sekään ei ole kansallisuusongelma.
“Joku näyttää valittaneen peräti Ilta Sanomiin, että en ole julkaissut juuri hänen oikaisuaan siitä, että Elielin aukiolla hakattu kuljettaja oli syntyperältään suomalainen eikä virolainen, kuten olin onnistunut jostain muualta lukemaan. Tieto on oikaistu usemmankin kerran. Jos sama asia halutaan oikaista kymmeniä kertoja, säästän lukijoita, enkä julkaise niitä kaikkia.”
Mielenkintoista tosin, että blogin ylläpitäjänä olette kuitenkin väittänyt oikaisun jälkeenkin seuraavaa: “Jossakin luki, että hän olisi ollut virolainen. Nimestä ei voi päätellä.”? Eikö MTV3:n lehtijutun sisältö miellyttänyt vai miksi moinen väite? Tämän asian voitte toki tarkistaa julkaistujen kommenttien ajankohdista!
“En tiedä, olisiko valvontakameroista hyötyä, ja ilmaisia ne eivät olisi, mutta se 99,999% matkustajista voi rauhassa olettaa, ettei ketään oikeasti kiinnosta katsella heistä kuvattua valvontanauhaa.”
Mistä sinä NYT tiedät mitä meidän tulevat hallitsijat haluavat meistä tietää. Muistutan vaikka siitä, että ilman poikkeuksellisen tarkkoja väestörekisteritietoja olisi Hitlerin juutalaisvainot jäänyt haaveeksi.
Ja ei, foliohattu ei kiristä, mutta on käsittämätöntä kuinka moni suomlaisista olisivat ottamaan sen ihonalaisen tunnistesirun ja valvontakameran kotiinsa, kun ei heillä ole mitään pelättävää.
Yli 60% Vartin lukijoista olivat valmiita avaamaan pyhästi luottamukselliseksi luvatun passien sormenjälkirekisterin mille tahansa rikostutkinnalle, jossa ankarin rangaistus on yli 6kk (törkeän rikoksen tunnusmerkki lähes jokaisessa asiayhteydessä ). Törkeitä rikoksia ovatkin käytännössä kaikki muu kuin näpistys ja lievä ylinopeus.
Kaksi huomiota:
Metro ja lähijuna ovat käyttäjän kannalta identtisiä, kuitenkin niiden hallinnointitapa johtaa ratkaisevaan palvelun laatueroon ja maantieteelliseen eriarvoisuuteen. Ei ole siis yhdentekevää, miten kuntiamme ja maakuntiamme hallitaan.
Vyöhykejako luo yhdyskuntarakennetta määritellessään jonkun suunnan muita paremmaksi tai huonommaksi, mittauksen keskipisteenä lienee Stockmannin Herkku. Pääkaupunkiseudulla olisi voitava asua ja liikkua ilman takaraivossa raksuttavaa kilometrimittaria. Sama maksu kaikille matkoille.
Ei ole mitään järkeä laittaa samaa maksua matfkalle Helsingistä Riihimäelle ja kolmen sadan metrin ratikkamatkalle. Joko toinen on liian halpa tai toinen liian kallis.
Lipsahti kirjoitusvirheitä eli:
Halla-ahon virheistä
Suorastaan suloista miten näitä halla-aholaisia aina kerääntyy vannomaan, ettei Mestari tee ikinä virheitä. Ei vaikka poliisiviranomainen, jonka kanssa Halla-aho oli bussikuskeihin kohdistuneista väkivallanteoista keskustellut eli ylitarkastaja Konsta Korhonen, on arvostellut Uuden Suomen haastattelussa (linkattu jo tuolla aiemmin) Halla-ahon tulkintoja.
Asiaan kuuluva toinen linkki löytyi luonnollisestikin Hommaforumilta (jolla tosiaan on yllytetty tänne kirjoittamaan, koska Soininvaara kehtasi puhua pigmenttikriittisistä) eli http://www.aijaa.com/v.php?i=003248263680.jpg
Ne virheet:
1) Halla-aho on laskenut kansalaisuuden saaneet maahanmuuttajakuskit kantaväestöön kuuluviksi ja päässyt näin väittämään, että kantaväestöön kuuluviin kuskeihin on kohdistunut suhteessa enemmän rikoksia. Tätä on tukenut virhe:
2) Mukaan on laskettu kaikki teot, joissa bussikuski on asianomistajana, siis vapaa-ajallakin tapahtuneet.
3) Huomaa, mitä Halla-aho tässä implikoi: “Huomionarvoista on, että siinä missä vuosina 2009 ja 2010 kirjattiin kumpaisenakin n. 10 kappaletta ulkomaalaistaustaisiin bussikuskeihin kohdistuneita pahoinpitelyrikoksia ja yksi kappale rasistisesti motivoituja tekoja, vuosittain tehdään 5–6 rikosilmoitusta tapauksista, joissa ulkomaalaistaustainen bussikuski on käynyt käsiksi matkustajaan.”
Ylitarkastaja Korhonen: “Tämä on kurantti fakta. Kävin läpi nuo kaikki rikosilmoitukset. Niissä lähes kaikissa tapauksissa bussinkuljettaja on poistanut asianomistajan autosta tämän mielestä liiallisin voimakeinoin.”
“Tässäkin on hieman mennyt ruispuuro ja ohrapuuro sekaisin, kun poliisin tilastoista käy ilmi vain poliisille tulleet rikosilmoitukset, mutta ei esitutkintaan edenneet tai oikeudessa ratkenneet tapaukset”, Korhonen toteaa. (Lukekaa koko juttu!)
Eivät nämä mitään lapsuksia edes ole kuten innokkaat halla-aholaiset hyvin tietävät, sillä Mestari on viljellyt näitä koko “maahanmuuttokriittisen” kirjoitusuransa ajan. Esimerkiksi Suomessa asuvien Somalian kansalaisten työttömyys- ja rikollisuusluvut yleistetään surutta koskemaan kaikkia Suomen somaleja jne. ad nauseam.
“Erilaiset pigmentti- tai muuten vain kriittiset tahot pakottavat tähänkin investointiin.”
Mikä ihmeen investointi ?Ei kyseessä ole mikään ihmerakenne
Maailmalla turvaohjaamo on yleinen ja kun kilpailutetaan 3 vuoden välein niin turvaohjaamot tulevat automaattisesti,kun liikennöitsijät joutuvat tuomaan romut tänne maista, joissa ne ovat jo olleet jo tehtaalla.
Liikenteen tukkona seisovien rikkimenneiden bussien perusteella tänne tuodaan muista maista loppuunajetut romut, kysymys on vain siitä tuodaanko turvaohjaamolla varustettuja romuja vai muita
@Kimmo
Meinaat, että jos meillä on hirmuhallitus ja/tai poikkeustila, ne eivät kykene luomaan ihan millaisia systeemejä haluavat? Aika yltiöoptimistista. Minä koittaisin torpata sen Hitlerin valtaannousun ihan kokonaan.
Ja mitä sensitiivistä tietoa niissä valvontanauhoissa oikein olisi? Minä ainakin jurotan ugrilaisittain ja yritän välillä lukea jotain kirjaa. Maalin kuivuminen ja ruohon kasvaminen ovat kiinnostavampaa katsottavaa.
Kimmo:
No miksei ne hirmuhallitsijat yhtä hyvin voi sitten asentaa niitä kameroita?
Se sota että kerätäänkö tietoa meni jo, hävittiin ja ehkä ihan syystäkin. Fokus tulee olla siinä miten sitä tietoa käytetään.
Hyvä, että HSL-aluetta saadaan pikku hiljaa siihen kokoon, mitä organisaatiota perustettaessa ajateltiin. Nyt suunnittelussa on välivaihe. Kehyskunta-aluetta koskevia suunnitelmia ja kehittämisprojekteja on ollut vaikea käynnistää, kun se on vielä suunnittelualueena repaleinen.
Tariffisuunnittelussakin eletään välivaihetta, vaikka päätöksiä mm vyöhykyrajoista olisi jo syytä tehdä. Selvästi tämä hiertää mm HSL:n taloussuunnittelua ja tariffitason määrittelyä.
“Erilaiset pigmentti- tai muuten vain kriittiset tahot pakottavat tähänkin investointiin.”
Mitä tämä kommentti tarkoitti? Toivosin että blogeissakin poliitikot yrittäisivät jaksaa perustella mielipiteensä asiapohjalta eivätkä sortuisi huonoon huumoriin josta seuraa vain väärinkäsityksiä ja selittelyä.
Mitä se on semmoinen älykäs liikenne, josta muistelen kuulleeni? Onko se sellaista, jossa siru liikennevälineessä ja matkailijan taskussa yhdistävät tiedon sijainneista, lähtö- ja päätepisteistä ja ajankohdista? Tekisikö se jokaisesta liikennevälineestä potentiaalisen taksin? Onko semmoista jo viritelty Otaniemessä? Eikös Nokialta ole vapautumassa bittinikkareita?
Älykkäästä liikenteestä on jo monia sovelluksia käytössä maailmalla ja vielä useampia kehitteillä.
Suomessa älykäs liikenne ei tule koskaan menemään läpi, koska se pyrkii kaiken liikenteen optimointiin ja sujuvuuteen, mukaan lukien pysäköintijärjestelmän tehokkaampi hyödyntäminen.
Meillähän pyritään vain rajoittamaan liikenteen sujuvuutta. Ensisijaisesti yksityisautoilun sujuvuutta, mutta hyvänä sivutuotteena saadaan koko liikennejärjestelmän, myös julkisen- ja kevyenliikenteen, tukkoisuus.
Mielenkiintoista on havaita kuinka KSV:n virkamiehet uskaltavat puhua tuosta tietoisesta liikenteen sujuvuuden heikentämisestä vasta eläkkeellä ollessaan. Vastikään luin pitkään Helsingin liikennevalojärjestelmästä vastanneen eläkkeelle jääneen virkamiehen haastatttelun, jossa hän suoraan myönsi, että liikenteenohjauskella ei pyritä optimaaliseen liikennevirtaan vaan tietoisesti ainakin jossain määrin rajoittamaan liikenteen sujuvuutta.
Taustalla on Osmon ja kaltaistensa tahallinen väärinymmärrys, jossa he kuvittelevat liikenteen rajoittamisella saatavan ihmiset joukkoliikenteen käyttäjiksi. Valitettavasti nuo väärinymmärtäneet saavat äänensä liian hyvin kuuluviin, ja virkamiehetkin ovat pakotettuja toimimaan vastoin parasta ammatillista osaamistaan.
Liikennettä haitataan valoilla joillakin kohdin, jotta ruuhka saadaan sijoitetuksi parempaan paikkaan ja jonkin elinärkeän alueen tukkoonmeno estetään. Esimerkiksi Länsiväylälktä päästetään katuverkkoon autoja vain niin paljon kuin katruverkko pystyy vetämään. Jos tehtäisiin toisin, sujuvuus karsisi.
KariS, ilmeisesti puhut Kari Sanen haastattelusta. Saisiko lähteen, kiitos.
Sane on urallaan selittänyt, minusta päivän selviä, asioita vuosi tolkulla valoista kitiseville autoilijoille. Esim.
(1)
Tai
(2)
http://yle.fi/alueet/helsinki/2010/12/kritiikki_elinehtona_liikennevalosuunnittelulle_2210307.html
1) Helsinki ei enää toimi autoilun ehdoilla HS — Mielipide — 2.6.2009
2) Älykäs liikenne ei ratkaise kaikkea HS — Sunnuntai — 26.4.2009
KariS: ja muina aikoina tai paikoissa liikennettä rauhoitetaan tai tarjotaan etuuksia jossain päin kaupunkia. Kaikki yhteiseksi hyväksi. Tämä on tiedettä, eikä tavallinen ihminen, saatikka yksityisautoilija voi ymmärtää miksi valot eivät vaihdu. Luota Osmoon, hän on puolueeton asiantuntija tässä asiassa.
Kameravalvonnan rakastajille tässä vähän iloisia uutisia:
Tunnista rikollinen
Tuhoa rikollinen
Anna koneen tuhota rikollinen
KariS: “..että liikenteenohjauskella ei pyritä optimaaliseen liikennevirtaan vaan tietoisesti ainakin jossain määrin rajoittamaan liikenteen sujuvuutta.”
Mikrotasolla autoliikenteen sujuvuus ja asuinympäristön viihtyisyys ovat reaalimaailmassa usein vastakkaisia tavoitteita. Pätee myös joukkoliikenteeseen (vrt. Mikonkatu).
Osaoptimointi tekee kokonaisuuden hallinnasta vaikeata. Asumista ja liikkumista toisaalta tuetaan, toisaalta verotetaan ja vaikeutetaan, ja lopputulos on mitä on.
Yhdyskuntarakenteen kehityksen kannalta olisi ehkä parasta, että asumisesta ja liikkumisesta maksettaisiin markkinahinta (tulonsiirtoja ei siis korvamerkittäisi). Liikenteen kustannuksia ovat myös infrastruktuurin rakentamisen kustannukset ja välilliset haitat muille (ruuhka, melu, hiukkaspäästöt). Julkista liikennettä voitaisiin kyllä tukea liikennejärjestelyillä ja henkilöautoille laittaa tietullit, että ympäristöhaitoistakin joutuisi maksamaan ja kilpailutilanne julkisen liikenteen kanssa tasoittuisi. Toki julkisen liikenteen pitäisi myös maksaa tietullit, mutta jos matkustajia on suhteutettuina haittoihin enemmän, julkinen liikenne hyötyisi. Tyhjänä ajettavista linjoista on aivan oikein haittamaksua maksaakin.
Sinänsä, jos henkilöautoliikenteeseen perustuva omakotitalolähiö olisi kokonaisvaltaisesti tarkasteltuna kaikkein vähiten haittoja ja päästöjä aiheuttava ja luonnonvaroja kuluttava ratkaisu, niitä kai pitäisi suosia… vaikka se ideologisesti olisikin kauhea ajatus… 🙂 Jos asia ei ole näin, mutta kyseinen asumismuoto on taloudellisesti houkutteleva, hintojen määräytymisessä on vikaa. Jos sillä taas on oikea hinta, ja joku sen haluaa maksaa, ei siinäkään mitään vikaa kai ole, valinnan vapaus kun kuitenkin on olemassa.
“Turvaohjaamoja busseihin
Erilaiset pigmentti- tai muuten vain kriittiset tahot pakottavat tähänkin investointiin.”
Ettei nyt kuitenkin olisi kyseessä vain väärään paikkaan päässyt etanoli, joutuneena ei auton tankkiin, vaan bussailevan asiakkaan mahalaukkuun. Tämä tekijä jos poistetaan, niin ei jää Osmolle mitään vinoiltavaa. (Muistan Osmon ansiokkaasti aikoinaan puolustaneen äidin alkoholin väärinäytön seurauksena syntyneiden lasten oikeuksia, nyt onkin kai ollut hiljaisempaa sillä saralla. Ehkä kuningas Alkoholi on sittenkin voittamaton.)
Auts edellä siis “vammaisten lasten”, olinpa tahattomasti hauska.
Osmo
“Ei ole mitään järkeä laittaa samaa maksua matfkalle Helsingistä Riihimäelle ja kolmen sadan metrin ratikkamatkalle. Joko toinen on liian halpa tai toinen liian kallis.”
Jos nyt joukkoliikennettä ylipäänsä halutaan subventoida, niin mitä järkeä silloin on ylipäänsä periä maksua ruuhkaisimpien alueiden lyhyimmistä matkoista? Maksun periminen noista aiheuttaa vain lisää ruuhkaa ja turhaa byrokratiaa rahan siirtämiseksi taskusta toiseen.
Tässä on ideaa.
Mielestäni ilmastonmuutoksen neuvontakeskus tuntuu turhalta. Joskus olisi vain hyvä tehdä asioita huolella sen sijaan, että palaveerataan, neuvotaan ja kokoustetaan.
Epäilen etteivät nuo neuvontakeskuksen neuvot tule ikinä näkymään missään.
Ulkopuolisen on hyvä neuvoa, mutta jos haluaa jotain oikeasti tapahtuvan, on asiat tehtävä itse.