Keskustelu markkinoilla määräytyvistä palkoista ohjautui alueille, joista olen kirjoittanut ennenkin. Laitan tähän muistin virkistämiseksi Suomen Kuvalehden kolumnini kymmenen vuoden takaa.
Kysymys optimaalisesta valuutta-alueesta oli kuuma aihe Suomen liittyessä Euro-alueeseen. Valuutta-alue ei ole optimaalinen, jos sen toisessa osassa tarvittaisiin matalia korkoja laman voittamiseen ja toisessa korkeita korkoja ylikuumenemisen estämiseen.
Ehkä Eurooppa ei ole optimaalinen valuutta-alue, mutta olisiko edes Suomi? Eivätkö erot suhdannetilanteessa ole Suomen sisällä paljon suuremmat, kuin ovat eri Euroopan maiden välissä? Ovatko Espoo ja Kainuu muka samassa suhdannetilanteessa? Jatka lukemista “Kelluva korpitaaleri?”