Jutta Urpilainen on esittänyt, että demarien 1990-luvun alussa poistamat verotuksen lapsivähennykset palautettaisiin. Esitys on vähän vaikeaselkoinen, koska hän on suostunut sanomaan uudistuksen nimen, mutta ei mitään sen sisällöstä. Joudun siis haarukoimaan, mitä se voisi olla. Jatka lukemista “Urpilaisen käsittämätön ehdotus”
Kannattaa tulla Heikki Hiilamon kampanja-avaukseen
HSL:n hallitus 8.3.2011
HSL on Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymä, jonka hallitukseen tulin vuoden vaihteessa.
HLJ-2011
Kokouksen ainoa merkittävä asia oli HLJ-2011 liikennejärjestelmäpäätös, joka pantiin suosiolla pöydälle. Sen tunteita herättävin kohta oli tulevien liikenneinvestointien järjestys. Niin sanotut tekstikysymykset eivät herättäneet vastaavaa mielenkiintoa, vaikka isoja kannanottoja niissäkin oli. Keskusteluitta meni esimerkiksi varsin myönteinen kanta ruuhkamaksuihin tai laajemmin liikenteen hintaohjaukseen. Jatka lukemista “HSL:n hallitus 8.3.2011”
Vastuu Helsingin seudun tie- ja raideinvestoinneista seudun kunnille
Tämä artikkeli on osa henkilökohtaisen vaaliohjelmani laatimista. Tämä artikkeli korvaa samaa aihetta käsitelleen artikkelin ”Tie- ja ratainvestoinnit kuntien vastuulle”, josta tuli niin osuvaa kritiikkiä, että päätin kirjoittaa sen uudestaan.
—
Helsingin seudulle on tulossa seuraavien 25 vuoden aikana runsaat 400 000 uutta asukasta. Se tarkoittaa kahden Tampereen verran uusia asuntoja. Kolmas tampereellinen tarvitaan asumisväljyyden kasvuun, tai niin ainakin kaavaillaan. Jatka lukemista “Vastuu Helsingin seudun tie- ja raideinvestoinneista seudun kunnille”
Rautateiden kapasiteetista maksimaalinen hyöty
Rautatieliikenteen oikea hinnoittelu on ollut pitkään kansantaloustieteilijöiden päänvaiva. Syynä on se, että rautatieliikenne on lähes aina luonnollinen monopoli ja että sen kustannusrakenne on hankala. Pääosa kustannuksista on kiinteitä – maksua siitä, että ratayhteys on olemassa ja että juna kulkee – ja pieni osa muuttuvia eli maksua siitä, että junassa on matkustajia tai näitä on peräti niin paljon, että junaan on liitettävä vaunu lisää. Jatka lukemista “Rautateiden kapasiteetista maksimaalinen hyöty”
Vihreät ja perussuomalaiset samaan hallitukseen?
Vihreän langan kolumniani on tulkittu julkisuudessa niin, että olisin esittänyt, että vihreät ja perussuomalaiset voisivat olla samassa hallituksessa. Kolumnissa ei puhuttu hallitusyhteistyöstä mitään enkä mieltänyt siitä rivien välissäkään mitään sanovani. Ennusteeni tuon yhteistyön mahdollisuudesta ovat yhtä pessimistiset kuin vihreiden puoluejohdon. Jatka lukemista “Vihreät ja perussuomalaiset samaan hallitukseen?”
Toisen paikalle ei saa pysäköidä
Korkein oikeus esitti kantanaan, että niin sanottu yksityinen pysäköinninvalvonta on luvallista ja perustuslakivaliokunta taas, että se on julkisen vallan ottamista yksityisiin käsiin. Ruotsissa asia on ratkaistu niin, että yksityinen pysäköinninvalvonta on luvallista ja luvatta toisen maalle pysäköineen on sakot maksettava. Jatka lukemista “Toisen paikalle ei saa pysäköidä”
Liity tukiryhmään!
Eduskuntavaalikampanja lähestyy vaihetta, jossa tarvitaan tukiryhmää. Jos haluat mukaan, ilmoita siitä minulle sähköpostilla osoitteeseen osmo@soininvaara.fi.
- Tukiryhmä sparraa ehdokasta teemoista, vaaliesiintymisistä, ja vaikkapa mainosten teemoista.
- Vaalien alla tukiryhmän jäsenet kutsutaan katukampanjointitapahtumiin jakamaan joukolla esitteitä kadulla ja keskustelemaan kansalaisten kanssa. Jos sää on hyvä, tämä on jopa hauskaa.
- Vaaleissa tarvitaan myös rahaa, jonka keräämisessä tukiryhmän ideat saattavat olla arvokkaita.
Vaikka aikasi ei riittäisi tukiryhmään, voit tukea kampanjaani myös taloudellisesti pienellä avustuksella tai ostamalla tukiryhmältä kirjani SATA-komiteasta.
Älä myy koskaan luonnollista monopolia
Talouselämä tietää kertoa kaukolämmön hintakehityksestä muun muassa että:
“Espoossa kaukolämmön energiamaksu on 55,23 euroa megawattitunnilta, kun helsinkiläiset kaukolämmön ostajat maksavat megawattitunnista energiamaksua 43,24 euroa. Espoon lämpö on siis huikea 28 prosenttia kalliimpaa kuin lämpö Helsingissä, vaikka kummassakin kaupungissa lämmön lähteet ovat karkeasti samat, siis hiili ja maakaasu.
Miten muuten olisi voinut käydä? Luonnollista monopolia ei saa koskaan myydä. Ainoa oikea omistaja sellaisella ovat asiakkaat. Miten espoolaiset päättäjät eivät tätä tajua? Voin paljastaa, ettei tuo Helsingin halvempi hinta kuitenkaan mitenkään tappiollinen ole; tuottaa itse asiassa voittoa ihan sikana.
Kaupunkisuunnittelulautakunta 3.3.2011
Östersundomin yleiskaavaluonnos
Vihreä valtuustoryhmä käsitteli asiaa eilen ja ”velvoitti” minut tekemään vastaehdotuksen. Vihreillä ei ole ryhmäkuria, joten minun ei olisi ollut pakko, mutta päätin noudattaa ryhmäntahtoa vähän lievennettynä, koska politiikka on joukkueurheilua. Tein siis esityksen, että asia palautettaisiin ja valmisteltaisiin niin, että Jatka lukemista “Kaupunkisuunnittelulautakunta 3.3.2011”