Suomalaisesta luokkayhteiskunnasta

Vas­tauk­seni HS-Raadin kysymyk­seen vaikut­taako van­hempi­en yhteiskun­talu­ok­ka Suomes­sa merkit­tävästi siihen, miten ihmi­nen men­estyy elämässään?

Vaikut­taa, on aina vaikut­tanut, mut­ta vaikut­taa nyt enem­män kuin aiemp­ina vuosikymmeninä.

Suomes­sa sää­tykier­to on hidas­tunut, mis­tä ker­too esimerkik­si se, että van­hempi­en koulu­tus­ta­so ennus­taa aiem­paa parem­min las­ten koulu­tus­ta­soa. Tosin tässäkin on mit­taamisongelmia. Kun aka­teemisia oli vähän ja koulu­tus laa­jeni nopeasti, aka­teemiselle uralle oli pakko tul­la paljon sel­l­aisia, joiden van­hem­mil­la ei ollut aka­teemista koulu­tus­ta. Jat­ka lukemista “Suo­ma­lais­es­ta luokkayhteiskunnasta”

Onko lehdistö maan ainoa oppositio?

Jokaisen puolueen tulee pyrk­iä hal­li­tuk­seen, kos­ka hal­li­tuk­ses­sa päätetään ja oppo­si­tios­sa valite­taan. Puolue on luvan­nut äänestäjilleen edis­tää edus­tami­aan asioista. Muu olisi petosta.

Näin siis pääsääntöisesti.

Minus­ta on aika-ajoin alka­nut tun­tua siltä, että vihreistä olisi enem­män hyö­tyä oppo­si­tios­sa kuin hal­li­tuk­ses­sa. Olen mon­es­sa asi­as­sa varsin tyy­tymätön hal­li­tuk­sen toim­intaan tai siis sen toim­i­mat­to­muu­teen. Oppo­si­tion tehtävä olisi soimia hal­li­tus­ta sen heikkouk­sista ja näin joh­dat­taa parem­malle tielle, mut­ta meil­lä oppo­si­tio on hal­li­tuk­sen vääräl­lä puolel­la, vaa­ti­mas­sa vielä huonom­paa poli­ti­ikkaa. Maas­ta puut­tuu oppo­si­tio. Jat­ka lukemista “Onko lehdis­tö maan ain­oa oppositio?”

Kartat ilmaiseksi!

Maan­mit­taus­laitos, jon­ka on virkatyönä pidet­tävä yllä Suomen kart­tati­etoa, on suun­nitel­lut luovut­ta­vansa nämä tiedot ilmaisek­si kaikkien käyt­töön, kuten myös EU suosit­telee. Val­tio­varain­min­is­ter­iölle ei käy, että luovut­taisi­in nyky­i­sistä kar­tan­myyn­ti­t­u­loista, 1,5 miljoonas­ta eurosta. Kan­nat­taako noin pienistä rahoista edes kina­ta? Jat­ka lukemista “Kar­tat ilmaiseksi!”

Argentiinalaiset kävivät neuvomassa

Argen­ti­inan keskus­pankin johta­ja ihmetteli Helsin­gin Sanomien mukaan euroop­palaisia, mik­si pitää laina­ta dol­lare­i­ta Kiinas­ta voidak­seen laina­ta Euro­ja Ital­ialle. Eikö EKP voisi laina­ta euro­ja Ital­ialle lainaa­mat­ta dol­lare­i­ta Kiinasta?

EKP halu­aa olla kuri­nalainen. Jos EKP vain ostaisi maid­en velka­kir­jo­ja vetämät­tä vas­taavaa määrää ostovoimaa pois markki­noil­ta, tämä  tuot­taisi inflaa­tio­ta. Mut­ta, mut­ta… Jat­ka lukemista “Argen­ti­inalaiset kävivät neuvomassa”

Maakuntakaava maakuntahallituksessa 19.12.2011

Esi­tys­lis­taan pääsee tästä . Maakun­ta­hal­li­tus käsit­teli maakun­takaavaa nyt jo aika tärkeässä kok­ouk­ses­sa. Tavoit­teena oli alun perin tiivistää yhdyskun­taraken­net­ta ja keskit­tää asum­ista rato­jen var­teen. Kaaval­u­on­nos­ta on nyt analysoitu ja havait­tu, että se hajot­taa yhdyskun­taraken­net­ta entu­ud­estaan, tosin vähän hitaam­min kuin aiem­min. Jat­ka lukemista “Maakun­takaa­va maakun­ta­hal­li­tuk­ses­sa 19.12.2011”

HSL:n hallitus 13.12.2011

Rapor­toin­ti kok­ouk­ses­ta on vähän viivästynyt eduskun­nan ja vähän muidenkin organ­isaa­tioiden jouluki­irei­den vuoksi.

Bus­sili­iken­teen tar­jouskil­pailun ratkaisu

Kil­pailutet­ti­in 16 lähin­nä Espoon suun­nan lin­jaa. Tässä taitaa olla hie­man salas­sa pidet­täviä asioi­ta, mut­ta julk­ista lie­nee nyt ainakin se, että Helsin­gin oma bus­si­fir­ma menet­ti kaik­ki lin­jansa näi­den kil­pailutet­tavien joukos­ta. Jat­ka lukemista “HSL:n hal­li­tus 13.12.2011”

Nelosen yöliikenne bussin varaan?

HSL:ssä on suun­nitel­tu nelosen ratikan liiken­nöin­nin lopet­tamista yhden­toista aikaan illal­la. Ajatuk­se­na on, että sen jäl­keen jatkaisi bus­si 18N, joka ajaisi Munkkivuores­ta Munkkiniemen kaut­ta 18:n ”van­haa reit­tiä” Rautatiease­man editse Kru­u­nun­hakaan ja sieltä Kata­janokalle. Täl­lä säästet­täisi­in rahaa, kun nyt sekä nelo­nen että 18 kulke­vat kovin tyhjinä yöaikaan. Säästetyl­lä rahal­la voitaisi­in yöli­iken­net­tä jatkaa viikon­lop­puisin aamuyön tun­tei­hin. Munkkivuore­lais­ten kannal­ta vuorovälit tihen­tyvät. Jat­ka lukemista “Nelosen yöli­ikenne bussin varaan?”

Pääkaupunkiseudun kuntarakenne

  Vihrei­den sisäl­lä hio­taan suh­tau­tu­mista metropoli­hallintoon. Näke­myk­set eri kun­tien edus­ta­jien välil­lä ovat hyvinkin lähel­lä toisi­aan, mis­sä vihreät poikkea­vat muista puolueista melkois­es­ti. Tiivistän tähän puheen­vuoroni eilisessä neuvonpidossa.

 Pääkaupunkiseudul­la päämääränä on kak­si­ta­soinen hallintoma­lli, jos­sa ylem­mäl­lä tasol­la päätetään yhtei­sistä asioista ja alem­mal­la tasol­la lähi­a­sioista. Ylem­mälle tasolle kuu­luu ainakin maankäyt­tö, liikenne, erikois­sairaan­hoito ja mielel­lään myös peruster­vey­den­hoito ja sosi­aal­i­huolto päivähoitoa luku­un otta­mat­ta sekä toisen asteen koulu­tus, kir­jas­tot sekä suuret kult­tuuri­laitok­set. Lop­ut kuu­lu­vat alem­malle tasolle. Rajan­ve­toa näi­den kah­den tason välil­lä pitää vielä täs­men­tää.  Jat­ka lukemista “Pääkaupunkiseudun kuntarakenne”

Hyvitysmaksu poistuu

Joskus jokin onnis­tuukin. Hal­li­tus­puolueet sopi­vat jo viikko sit­ten, että Paa­vo Arhin­mäen esi­tys­tä hyvi­tys­mak­sun ulot­tamis­es­ta matka­puhe­limi­in ja muuhun sel­l­aiseen ei toteuteta. Vuo­den 2013 alus­ta koko hyvi­tys­mak­su kor­vataan ”muul­la jär­jeste­lyl­lä”. Ensi vuon­na hyvi­tys­mak­sua yritetään per­iä van­hoista kohteista, jol­loin vuo­den ajak­si mak­su­ja nos­te­taan mak­su­tu­lon laskun estämisek­si. Se, että uuteen käytän­töön siir­ry­tään vas­ta vuon­na 2013 joh­tui siitä, että asia tuli esille niin myöhään, ettei uut­ta jär­jeste­lyä ehdit­ty valmis­tel­la ja liit­tää ensi vuo­den bud­jet­ti­in. Jat­ka lukemista “Hyvi­tys­mak­su poistuu”

Ryhmäpuheenvuoro budjetin palautuskeskustelussa

Tämä bud­jet­ti on men­nyt sekä hal­li­tuk­ses­sa että valiokun­nas­sa ruti­inil­la, kos­ka hal­li­tus­puolueet oli­vat paneu­tuneet asi­aan pitkään, perus­teel­lis­es­ti ja varsin vai­herikkaasti touko-kesäku­us­sa. On toteutet­tu vain sitä, mitä Sää­ty­talol­la on sovittu.

Valiokun­nan lisäyk­set bud­jet­ti­in oli­vat maltil­lisia ja pääasi­as­sa aivan oikean­su­un­taisia. Vihreät ovat eri­tyisen tyy­tyväisiä lisäyk­si­in ympäristön­suo­jelu­un ja joukkoli­iken­teeseen. On todet­ta­va, että tämä kohta­lainen yksimielisyys näyt­tää ulot­tuvan myös oppo­si­tioon. Jos keskus­tan mielestä 20 miljoon­aa päivässä lainan­ot­toa on aivan törkeän paljon, niin sit­ten kuitenkin 19 miljoon­aa on ihan pas­seli.. Jat­ka lukemista “Ryh­mäpuheen­vuoro bud­jetin palautuskeskustelussa”