Miksi Saksan kilpailukyky on muilta pois

Aloite­taan ensin vai­h­to­taseel­la, joka ker­too kansan­talouk­sien velka­an­tu­mis­es­ta (ali­jäämäi­nen vai­h­to­tase) tai säästämisestä.

Olete­taan ensin, että jokaisel­la maal­la on oma val­u­ut­tansa. Markki­na­t­alous­maa ei voi pitkään pitää yllä keinotekoista val­u­ut­takurssia. Suo­mi yrit­ti parikym­men­tä vuot­ta sit­ten, ja huonos­ti siinä kävi. Jos maan vai­h­to­tase on ali­jäämäi­nen, se joutuu osta­maan ulko­maan­val­u­ut­taa enem­män kuin myy sitä ja mak­saa tuon kau­pan oma­l­la val­u­u­tal­laan. Sik­si sen oma val­u­ut­ta halpe­nee. Jos vai­h­to­tase on yli­jäämäi­nen, maan val­u­u­tan arvo vas­taavasti nousee. Ali­jäämäisen maan val­ut­taa siis devalvoituu paran­taen sen kil­pailukykyä ja yli­jäämäisen revalvoituu heiken­täen sen kil­pailukykyä. Näin val­u­ut­takurssin vai­hte­lut pyrkivät tas­apain­ot­ta­maan vai­h­to­taseet. Jat­ka lukemista “Mik­si Sak­san kil­pailukyky on muil­ta pois”

Pitäisikö Talvivaaran uraani ottaa talteen?

(Vas­taus Kain­u­un Sanomien kysymykseen)
Pidän Tal­vi­vaaran kaivos­ta ympäristön kannal­ta hyvin harmil­lise­na, enkä näil­lä tiedoil­la hyväksy­isi kaivos­toimin­nan aloit­tamista. Kun kaivos kuitenkin on toimin­nas­sa, uraani tulee erot­taa louhin­ta­jät­teistä, siihen pitäisi jopa velvoit­taa. Kun kallioon sitoutunut uraani erote­taan liuot­toma­l­la kivi­ainek­ses­ta, sitä ei pidä päästää luon­toon. Ongel­mana ei ole niinkään uraanin radioak­ti­ivi­su­us kuin sen myrkyl­lisyys. Ongel­mana on pikem­minkin, että uraanista ei saa­da tal­teen kaikkea. Jat­ka lukemista “Pitäisikö Tal­vi­vaaran uraani ottaa talteen?”

Mikä euroaluetta vaivaa

(Julka­istu kolumn­i­na Savon Sanomissa)

Euroalueen jatku­vat kri­isit ker­to­vat euron sairaud­es­ta. Sen syyt ovat moninaiset.

Oli­ivivyöhykkei­den asukkaiden syyt­tämi­nen laiskoik­si sies­tan viet­täjik­si on väärin. Kreikkalaiset tekevät työtä – ne joil­la sitä vielä on – vuodessa paljon enem­män kuin suo­ma­laiset. Yrit­täjyys on yleistä ja työpäivät ovat pitk­iä.  Alike­hit­tyneisyy­den vuok­si työn tuot­tavu­us on heikkoa. Paikoin elämän­meno on lähempänä kehi­tys­mai­ta kuin vau­raan Euroopan teho­talouk­sia. Jat­ka lukemista “Mikä euroaluet­ta vaivaa”

Kokoomusnuoret Viroon

Kokoomus­nuoret ovat avan­neet kam­pan­jan, jol­la he kehot­ta­vat suo­ma­laisia yrit­täjiä jät­tämään Suomen ja siirtämään yri­tyk­sen­sä Viroon. Onko ken­ties esiku­vana Ital­ian eron­nut päämin­is­teri Berlus­coni, joka piti tyh­minä niitä kansalaisia, jot­ka mak­sa­vat sän­til­lis­es­ti veron­sa? Kam­pan­jan viral­lise­na tavoit­teena on veroparati­i­seil­la uhkaa­mal­la pain­os­taa pois­ta­maan yhteisövero Suomes­ta kokon­aan. Jat­ka lukemista “Kokoomus­nuoret Viroon”

Kaupunkisuunnittelulautakunta 12.6.2012

Kevään viimeinen kok­ous. Muut asi­at menivät yksimielis­es­ti, mut­ta kahdes­ta keskustelti­in pitkään.

Pasi­lan tornikaava
Äänes­timme pysäköinti­normista. Minus­ta tähän ei vaa­di­ta normia lainkaan. Toteut­ta­ja, jos sel­l­aista löy­tyy, tehkööt paikko­ja niin paljon kuin kat­soo tarvit­se­vansa. Kaa­van mukaan niitä on kuitenkin tehtävä vähin­tään 1500, enim­mäis­määrää ei ole. Jos paikat mak­sa­vat vain 50 000 euroa kap­pale, tuo on yhteen­sä 75 miljoon­aa. Se voi katkaista kamelin selän. On vaikeuk­sia saa­da tänne toteut­ta­jaa. Sik­si ylimääräistä pysäköin­tiveroa ei minus­ta tarvi­ta. Yleen­sä min­imi­normia perustel­laan sil­lä, että asukkaat ja työn­tek­i­jät jät­tävät sit­ten auton­sa kadun­var­si­in ja syn­tyy yhteis­maan ongel­ma. Tääl­lä ei ole paikkaa, mihin jät­tää, joten ulkop­uolisil­la ei pitäisi olla intres­siä määrätä rak­en­ta­maan kalli­ita paikko­ja. Kokoomuk­sen, RKP:n ja demarien voimin vähim­mäis­normista kuitenkin päätet­ti­in. Tämä on toisaal­ta luon­nos. Toteut­ta­ja voi huo­maut­taa noista paikoista ihan oma-aloit­teis­es­ti. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 12.6.2012”

HSL:n hallitus päättää kaarimallista

Vyöhyk­er­a­joista tulee oheisen kuvan näköiset ellei yllä­tyk­siä satu. Tähän on jo päädyt­ty hal­li­tuk­sen käden­vään­nössä. Vään­tö kos­ki eri­tyis­es­ti Espoo­ta, joka olisi halun­nut sisäl­lyt­tää myös Espoon keskuk­sen B‑vyöhykkeeseen. Samas­sa lausun­nos­sa kuitenkin san­ot­ti­in, ettei tämä saa mak­saa Espoolle. Muut pää­tyivät siihen, ettei tar­if­fi­ta­soa voi nos­taa niin paljon kuin Espoo lausun­nos­saan tarkoit­ti. Ongel­mana Espoos­sa nähdään, että liityn­täpysäköi­jät eivät jätä tämän jäl­keen autoaan Espoon keskuk­seen vaan tunke­vat Lep­pä­vaaran pysäköin­tipaikoille. Jat­ka lukemista “HSL:n hal­li­tus päät­tää kaarimallista”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 12.6.2012

Keskivu­osaaren renessanssi

Esikaupunkialuei­den renes­sanssio­hjel­ma on eden­nyt Vuosaa­reen. Olen­nais­in­ta on aja­tus tont­tiko­htais­es­ti tiivistämis­es­tä perusko­r­jauk­sen yhtey­dessä. Minus­ta perusko­r­jauk­sen vai­h­toe­htona pitäisi aina tutkia myös huonokun­tois­t­en raken­nusten purkamista. Raken­nu­soikeudel­la ajatel­laan voita­van rahoit­taa perusko­r­jaus­ta. Mikähän on raken­nu­soikeu­den arvo noil­la seuduil­la. Jok­eri 2 aloit­taa kol­men vuo­den kulut­tua, mikä puoltaa myös tiivistämistä. Siitä hylä­tys­tä kaavas­ta Mus­tavuoren lähel­lä ei nyt puhut­tu mitään. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 12.6.2012”

Baana korkattu

Espoon suun­nal­la pyöräil­lessäni huo­masin, että ratakuilu­un raken­net­tu super­pyörätie Baana on avat­tu. Pakko­han se oli ajaa päästä päähän. Oikein hyvä ja jou­tu­isa. Tämä yhteys tulee mullis­ta­maan mon­en pyöräil­i­jän reitin ja tulee var­masti lisäämään pyöräi­lyä ennen kaikkea Län­si-Helsingistä keskus­taan, kos­ka reit­ti on niin paljon nyky­isiä suju­vampi. Minäkin joudun pohti­maan sitä, olisiko reit­ti Lin­nun­laulun kaut­ta Baanalle parem­pi Espooseen kuin nyky­isin käyt­tämäni Eiran­ran­nan kaut­ta kulke­va. Jat­ka lukemista “Baana korkattu”

Vuorossa Espanja

Euroopas­sa omak­sut­tu uusi talous­poli­ti­ikan oppi, jon­ka mukaan työt­tömyy­den nos­t­a­mi­nen on paras tapa ter­ve­hdyt­tää talout­ta, ei näytä oikein toimi­van. Espan­ja on tehnyt kaiken niin oikein, että työt­tömyyskin on saatu hilatuk­si 25 pros­ent­ti­in, mut­ta kaikkien yllä­tyk­sek­si talous ei tas­apain­o­tukaan, kos­ka työt­tömät eivät mak­sa vero­ja. Maa on seu­raa­vana kaatu­vien jonossa.

Pitäisikö seu­raavak­si kokeil­la päin­vas­taisia lääkkeitä, työl­lisyy­den paran­tamista, vaik­ka se onkin van­hanaikaista makro­talous­poli­ti­ikkaa? Josch­ka Fis­cherin mukaan Sak­sa on tuhoa­mas­sa Euroop­paa kol­man­nen ker­ran. Ehkä Ran­s­ka rien­tää täl­lä ker­taa pelas­ta­maan Euroop­paa tältä talous­poli­it­tiselta hul­lu­udelta? Jat­ka lukemista “Vuorossa Espanja”