Aloitetaan ensin vaihtotaseella, joka kertoo kansantalouksien velkaantumisesta (alijäämäinen vaihtotase) tai säästämisestä.
Oletetaan ensin, että jokaisella maalla on oma valuuttansa. Markkinatalousmaa ei voi pitkään pitää yllä keinotekoista valuuttakurssia. Suomi yritti parikymmentä vuotta sitten, ja huonosti siinä kävi. Jos maan vaihtotase on alijäämäinen, se joutuu ostamaan ulkomaanvaluuttaa enemmän kuin myy sitä ja maksaa tuon kaupan omalla valuutallaan. Siksi sen oma valuutta halpenee. Jos vaihtotase on ylijäämäinen, maan valuutan arvo vastaavasti nousee. Alijäämäisen maan valuttaa siis devalvoituu parantaen sen kilpailukykyä ja ylijäämäisen revalvoituu heikentäen sen kilpailukykyä. Näin valuuttakurssin vaihtelut pyrkivät tasapainottamaan vaihtotaseet. Jatka lukemista “Miksi Saksan kilpailukyky on muilta pois”

Vyöhykerajoista tulee oheisen kuvan näköiset ellei yllätyksiä satu. Tähän on jo päädytty hallituksen kädenväännössä. Vääntö koski erityisesti Espoota, joka olisi halunnut sisällyttää myös Espoon keskuksen B‑vyöhykkeeseen. Samassa lausunnossa kuitenkin sanottiin, ettei tämä saa maksaa Espoolle. Muut päätyivät siihen, ettei tariffitasoa voi nostaa niin paljon kuin Espoo lausunnossaan tarkoitti. Ongelmana Espoossa nähdään, että liityntäpysäköijät eivät jätä tämän jälkeen autoaan Espoon keskukseen vaan tunkevat Leppävaaran pysäköintipaikoille.
Espoon suunnalla pyöräillessäni huomasin, että ratakuiluun rakennettu superpyörätie Baana on avattu. Pakkohan se oli ajaa päästä päähän. Oikein hyvä ja joutuisa. Tämä yhteys tulee mullistamaan monen pyöräilijän reitin ja tulee varmasti lisäämään pyöräilyä ennen kaikkea Länsi-Helsingistä keskustaan, koska reitti on niin paljon nykyisiä sujuvampi. Minäkin joudun pohtimaan sitä, olisiko reitti Linnunlaulun kautta Baanalle parempi Espooseen kuin nykyisin käyttämäni Eiranrannan kautta kulkeva.