Hallitusohjelman mukaan maanpuolustuksen menoja alennetaan 200 miljoonaa euroa vuositasolla. Tämä merkitsee reserviajan vahvuuden alentamista radikaalisti. Täsmällistä reservin kokoa ei näköjään mainita hallitusohjelmassa, mutta se on taustalla menosäästöissä. Yleinen asevelvollisuus säilyy eikä siis siirrytä valikoivaan, mutta kuuden kuukauden koulutus korvataan neljän kuukauden koulutuksella. Se on ohjelmassa piilotettu koodisanan ”Siilasmaan raportti” taakse. Jatka lukemista “Maanpuolustus remonttiin”
Poimintoja hallitusohjelmasta
Asuntolainan korkovähennystä pienennetään vuonna 2012 15 %:lla ja kahtena seuraavana vuonna 5 prosentilla. Poliittinen matematiikka menee niin, että vuonna 2014. 🙂 (+150 M€)
Olisi voitu alentaa enemmänkin, mutta hyvä näinkin. Jatka lukemista “Poimintoja hallitusohjelmasta”
Hyvästit PARAS-hankkeelle
Olin hallitusneuvotteluissa kunta- ja hallintotyöryhmässä. Ohessa subjektiivinen käsitykseni työmme tärkeimmästä tuloksesta.
Aikanaan kunta- ja palvelurakenneuudistusta tehtäessä Keskusta ajoi mallia, jossa sosiaali- ja terveyspalvelut olisi annettu maakunnille ja kuntarakenne olisi jäänyt ennalleen, ja demarit ajoivat kuntien yhdistämistä vahvoiksi peruskunniksi, jotka selviävät palveluista ilman yhteistoimintaa. Lopputuloksena molemmat saivat torjuntavoiton ja saivat estetyiksi toistensa ajatukset. Sen sijaan, että työ olisi julistettu epäonnistuneeksi, palvelurakennetta alettiin sotkea mitä kummallisimmilla pakollisilla yhteistoimintahimmeleillä. Jatka lukemista “Hyvästit PARAS-hankkeelle”
Kaupunkisuunnittelulautakunnan kokous 16.6.2011
Tatu Rauhamäki oli poissa, joten jouduin johtamaan puhetta, kunnes minäkin jouduin ryntäämään Säätytalolle.
Lausunto maakuntakaavasta
Hyvin vaiheikkaan ja monipolvisen keskustelun jälkeen saimme aikaan yksimielisen lausunnon. Esittelijä otti valtaosan muutosesityksistä nimiinsä. Alla on lainaus viraston tiedotteesta. Yritän suomentaa päätöksemme: Jatka lukemista “Kaupunkisuunnittelulautakunnan kokous 16.6.2011”
Vantaa jarruttaa Östersundomin kaavoitusta
Vantaa on ilmoittanut, että kaupunki haluaa lykätä Östersundomin asuinalueen rakentamisen kahdenkymmenen vuoden päähän. Perusteluina käytettiin esimerkiksi sitä, että kestää kauan, ennen kuin valtiolta tulee rahaa metrolle. Sitä paitsi kaavoista tehtävät valitukset viivyttävät joka tapauksessa. Jatka lukemista “Vantaa jarruttaa Östersundomin kaavoitusta”
Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 16.6.2011
En ehtinyt tehdä edellisestä lautakunnasta selostusta. Melkein kaikki pantiin pöydälle ja mitä ei pantu pöydälle, hyväksyttiin sellaisenaan. Nyt pitäisi olla viimeinen kokous ennen kesälomaa. Saas nähdä. Lautakunnan kokous pitäisi ehkä siirtää Säätytalolle, koska yli puolet lautakunnasta on siellä. Löytäkääpä muuten toinen vastaava lautakunta Suomesta!
Pöydältä: Lausunto Uudenmaan liiton maakuntakaavaluonnoksesta
Virastoa kehotettiin lisäämään lausuntoon kaavan periaatteita Helsingin ulkopuolella puoltavia näkökohtia, koska kaava edustaa terveitä maankäytön periaatteita, ja jonkun on syytä myös sanoa se. On nyt lisätty, ainakin joiltain osin. Muuten lausunnoissa on pelkkää marmatusta. Jatka lukemista “Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 16.6.2011”
Asiantuntijavalta ja politiikka
Tuomas Rantanen kirjoittaa Vihreässä langassa seuraavaa:
”Soininvaaralainen teknokratia kutsuu aina eturiviin asiantuntijuutta ja torjuu kansalaisten osallisuutta ja arvokeskustelua. Se voi joskus auttaa päätöksenteossa, mutta politiikan perustaksi siitä ei ole. Se on myös sen vanhan vihreyden antiteesi”
No jopas jotakin. Tähän asti minua onkin syytetty huithapeliksi taivaanrannanmaalaajaksi, joka ei osaa ottaa realiteetteja huomioon. Jatka lukemista “Asiantuntijavalta ja politiikka”
Anni oli hyvä puheenjohtaja
Vihreä jäsenistö äänesti selvin numeroin Anni Sinnemäen pois vihreän liiton puheenjohtajan paikalta. Minäkin äänestin äänestyksen voittanutta Ville Niinistöä, vähän raskain sydämin.
Kannatin aikanaan Anni Sinnemäkeä vihreiden puheenjohtajaksi – kannatin häntä jo vuonna 2004, jolloin valituksi kuitenkin tuli Tarja Cronberg. Olin jo silloin vakuuttunut Annin lahjakkuudesta ja pätevyydestä, enkä ole kantaani muuttanut. Jatka lukemista “Anni oli hyvä puheenjohtaja”
Hyvä kaupunki on tiivis mutta harva
Keskustelu Malmin lentoasemasta on kirvoittanut keskustelun siitä, tuleeko kaupunki rakentaa tiiviisti liikkumistarpeen vähentämiseksi ja paremman palvelutason takaamiseksi vai väljäksi ja luonnonläheiseksi puutarhakaupungiksi. Minun ihannekaupunkini on yhtä aikaa tiivis ja harva. Jatka lukemista “Hyvä kaupunki on tiivis mutta harva”
Iloisia naamoja eduskunnassa
Eduskunnan kuppila oli yhtä hymyä, kun varmistui, että hallitusta aletaan kasata entiseltä sixpack-pohjalta. Tätä olivat toivoneet jokseenkin kaikki – siis kepulaisia ja perussuomalaisia lukuun ottamatta. Työ, joka Säätytalolla oli edennyt aika pitkälle, ei siis mennyt hukkaan.
Hallituskaudesta on sinänsä tulossa vaikea, koska valtiontaloutta joudutaan tukemaan verokorotuksin ja menosäästöin. Jatka lukemista “Iloisia naamoja eduskunnassa”