Eduskunnan kuppila oli yhtä hymyä, kun varmistui, että hallitusta aletaan kasata entiseltä sixpack-pohjalta. Tätä olivat toivoneet jokseenkin kaikki – siis kepulaisia ja perussuomalaisia lukuun ottamatta. Työ, joka Säätytalolla oli edennyt aika pitkälle, ei siis mennyt hukkaan.
Hallituskaudesta on sinänsä tulossa vaikea, koska valtiontaloutta joudutaan tukemaan verokorotuksin ja menosäästöin.
Hallitusohjelman on tarkoitus olla valmis perjantaina, puolue-elimet käsittelevät sen viikonlopun aikana tai viimeistään maanantaina ja uusi hallitus nimitetään ennen Juhannusta.
Siis jos.
Jos ei, ovat vaihtoehdot vähissä.
Vähän turhan jännää tämä hallituksen muodostaminen. Olen iloinen sixpackin puolesta, mutta taustalla kalvaa silti epäilys onnistuuko tälläkään kertaa. Valmiiksi jo hirvittää, miten suureksi opposition kannatus nousee ennen seuraavia vaaleja. Vai joko olisi katto tulossa vastaan?
Vasemmistoliitto ei ainakaan lähde, jos vero-ohjelma ei ole eriarvoisuutta vähentävä ja tuloeroja kaventava. Pitkälti riippuu demareista, pitääkö se, mitä Urpilainen vaalikampanjassaan kotisivuillaan vakuutteli vai pettääkö se Vasemmistoliiton ja äänestäjät, kuten kävi jo Portugai tuissa.
Nyt Katainen joko antaa periksi tai menee oppositioon. Sävel on selvä ja SDP:lle helppo. Mielenkiintoista nähdä, mitkä voimat siellä jyllää.
PS pitää sitten ensi kaudella huolta eriarvoistumisesta, kun saa uuden jytkyn.
Tätä blogia on riskialtista kommentoida koska tilanne luultavasti on ehtinyt taas muuttunut ennen kuin kommentti julkaistaan.
Heittäydyn kuitenkin tällä kertaa optimistien joukkoon. Vaihtoehtojen vähyys on käynyt nyt lopullisesti kaikille selväksi.
Mitä, eikös perussuomalaiset toivoneet nimenomaan tätä, koska kerran kieltäytyivät kaikista hallituspohjista, joita heille tarjottiin? Sama kai pätee myös Keskustaan.
Miten hallitus käytännössä sitten nimitetään? Presidenttihän sen ymmärtääkseni tekee, mutta onko hallitukselle esim. jotain muodollisia vaatimuksia?
Mitä jos Kokoomus pyytäisi Halosta nimittämään Kokoomuksen yksin hallitukseen? Eihän se toki ensimmäisestä luottamusäänestyksestä selviäisi, mutta noin niinku aivojumppana koitan tässä itseäni sivistää kyselemällä.
Ja miten se hallituksen hajottaminenkin menee? Eduskunta äänestää luottamuksesta, mutta presidentti sen hajottaa? Miten ne linkittyvät toisiinsa?
Olis ehkä melko kingiä jos olisi aikanaan yhteiskuntaopin tunneilla tehnyt muutakin kuin kaivanut nenää.
On vain yksi vaihtoehto?/tai
Perussuomalaiset ja Vihreät samaan hallitukseen.
Kokeilkaa edes.
Ei maailma siihen kaadu.
Toivotaan sitten hyviä ja päteviä ministereitä.
Maahanmuuttoministerin sijaan Suomessa tarvitaan nyt IT-ministeriä. Nokian myllerrys on suuri asia ja vaikuttaa Suomeen monin tavoin useita vuosia. Samoin julkisen sektorin IT-hankkeita voisi suitsia ja keventää.
Suomen tulisi myös kaikin tavoin ajaa EU:ssa vapaata ja avointa tiedonvälitystä. Vihreätkin voisivat hieman tarkentaa linjauksiaan yleisen sananvapauden suhteen.
http://www.effi.org/
TM, PS vastustaa hallitusta ja muuta pakkovaltaa, ja menee sekavaksi jos on itse hallituksessa. Se on sitä periaatteellisuutta.
Suomen keskustan edustajien naamat eivät taida kovin iloiset olla…
Eiköhän sellainen erillinen uusi iiteeministeriö nimenomaan vain lisäisi ja monimutkaistaisi niitä hankkeita…
Pikemminkin olemassaolevien ministeriöiden it-ymmärrystä tulisi lisätä sekä myös valita kaikkiin ministerin tehtäviin pätevin eikä mukavin.
Ehkä kokoomus ja SDP vielä pyytävät Osmoa kompromissimielessä pääministeriksi.
Sdp-kepu-persut-kd pohjaa ei kai ole vielä tarjottu, mutta ilmeisesti se pelottaa myös tuon hallituksen potentiaalisia jäseniä sen verran, että sitä ei ole uskallettu ääneen ehdottaa.
Veronkorotuksia ei todellakaan tarvita. Maataloudessa ja puolustusmenoissa riittää kakkua leikattavaksi
tcrown, eikös se ole se pohja, jonka Urpilainen tietää olevan edessä jos Katainen heittää pyyhkeen kehään. Toki sillä erolla, että KD:n sijasta hallitukseen mennee Vas.
Persut ei mene hallitukseen kuin haulikolla uhaten, koska Soini tuntee SMP:n historian. Kukaan ei pääse syleilemään kuoliaaksi, kun ei edes lähde tanssiin.
Mutta pelasiko Soini kuin Millwall vai hu-huuhkajat? Harhautukset ovat olleet ilmeisesti taidokkaita, koska kommentaattorit tuntuvat uskovan Soinin hallitushaluihin. Yritys ottaa pelikenttä haltuun epäonnistui kuitenkin surkeasti.
Pelin yleisilme on ollut, kuten kaikki tietävät, äärimmäisen tylsä. Edes Soini ei ole onnistunut tarjoamaan kuin satunnaisen sutkauksen. Soinin vaara, onkin sortua pelaamaan omaa pikkunäppärää laidoilla, samaan aikaan kuin ottelun tulos ratkaistaan Soininvaaran haikailemilla rohkeilla pystysyötöillä.
Ei kai asia ihan niin selvä ole, että kaikki oppositioon joutuvat ovat onnettomia, ja kaikki hallitukseen joutuvat onnellisia. Eivät kai ministerien palkat ja valta niin suuria ja tärkeitä sentään ole. — Tai ehkä ovatkin, kuka tietää.
Keskustahan ilmoittautui heti oppositioon, joten lienee onnellisempi siellä. Eikä perussuomalaisillakaan mitään hinkua hallitukseen ole tainnut olla. He ovat systemaattisesti pitäneet kiinni ohjelmavaatimuksistaan, ja ovat tienneet, että muut puolueet saavat taipua mutkalle jos hyväksyvät ne. Molemmat kykenevät tällä kertaa ajamaan tavoitteitaan (tappiosta toipumista ja EU-kriittisyyttä) paremmin oppositiosta käsin kuin hallituksesta. Eli voivat olla hyvinkin tyytyväisiä sixpack-ratkaisuun (joidenkin menettämät Audit pois lukien).
Perussuomalaiset eivät kai ole kieltäytyneet mistään hallituspohjasta, mutta ovat kai olettaneet, että vihreiden kanssa yhteistä ohjelmaa ei synny (voi lyhentää iltapäivälehtiversiossa myös niin, että kieltäytyvät vihreiden seurasta).
Ja vielä “vähissä olevista vaihtoehdoista”. Ehkä demarit haluavat sittenkin mieluummin mukaan sixpackiin “toiseksi suureksi” kuin päämisnisteripuolueeksi yhteiseen hallitukseen perussuomalaisten kanssa. Vähemmistöhallitusta kukaan ei taida haluta.
persut on aika yksin EU:n hajoittamislinjallaan. Ei siihen kelkkaan kovin moni muu ole hyppäämässä.
Pian julkaistava tutkimus kertoo sen, mikä on täällä moneen kertaan todettu. Miljardeja on pantu maatalouden ympäristötukiin ja päästöt vesistöihin ovat sen kuin lisääntyneet. Tarvittiin tutkimus selvitettämään jopa se, jonka voi jokainen havaita: suojavyöhykeitä ei ole kuin paperilla.
Ode voisi ottaa haltuunsa ympäristöministeriön ja Annika Lapintie maa- ja metsätalousministeriön, niin vesistöjen tila saadaan korjattua ja miljardeja euroja säästyy!
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Maatalouden+ymp%C3%A4rist%C3%B6tuki+on+ollut+tehoton/1135266801752
p.s. ellei näitä ministeriöitä sitten yhdistetä, kuten olisi tarkoituksenmukaista.
Jäitä ministerihattuihin näilläkin helteillä, epäilen hymyjen hyytyvän Euro-alueen talouspuhurien ja trombien, johdosta ennenkuin käki ensi keväänä kukkuu…
Suomi tarvitsee toki(enemmistö)hallituksen.
Normaalioloissa kannatan myös aktiivista osallistumista hallintoon ja päätöksentekoon, mutta seuraavat neljä vuotta eletään “vaaran vuosia” Euroopassa, sen rakenteellisten ongelmien, kasvavan velkataakan ja työttömyyden hidastaessa talouden kasvua ja tasapainon saavuttamista.
Kuten OS toteaa hallituskaudesta on tulossa vaikea, Kuopiossa on siis syytä tehdä realistinen tilannearvio ja poliittinen kustannus — hyöty analyysi.
Minkä “poliittisen hinnan” vihreät ovat valmiit maksamaan osallistumisestaaan p i e n osakkaana eripuraiseen hallitukseen, jonka pitäisi ratkoa kotimaiset sekä osaltaan koko EU:n hallinnon että Euro-alueen talousongelmat, joista todennäköi- sesti alkaneen vaalikauden aikana tulee jo EKP:n ja vakuusrahastojen kautta otetuista vastuista MAKSETTAVAKSI muutaman miljardin laskut.
Voi olla, että talousmiehenä korostan liikaa taloudellisia argumentteja ja riskejä mutta
poliitikot voivat arvioida kannatusprosentteina ja edustajapaikkoina. Kestääkö puoluejohto ja aktiivit & äänestäjät toisen ja kolmannen tappion jos nyt lähdetään jo tekovaihessa vuotavaan hallitusveneeseen.
Talouden ja kilpailukykymme lähtökohdat huomioiden ja kiistellyn kestävyysvajeen huomioiden mahdollisuudet kompensoida noita em. ikäviä riskejä ja uutisia vihreidenkin tavoittelemilla sosiaaliturvan parannuksilla tai
tuloerojen kavennuksilla ovat varsin rajallisia.
Ei nyt ruveta peeloileen sen IT:n kanssa kun se on valtionvarainministeriön johdolla vihdoin menossa oikeaan suuntaan. Ne tekee just sitä mitä yllä toivotaan, selkeitä kilpailua avaavia standardeja, yhtenäistämistä ja ihan niiden koko hallinnon prosessien tarkastelua eikä pelkkää softaa. Esimerkiksi julkishallinnon yhteinen CRM on hurja idea.
Toivottavasti tämä hallitus nyt saadaan kasaan nopeasti. Kreikan kriisin seuraava vaihe on käsillä lähiviikkoina, ja siitä savotasta ei sixpack selviä, ellei hallitus ole jo pystyssä. Kaikille politiikkaa seuraaville on tässä vaiheessa selvää, että Perussuomalaiset eivät halunneet missään tapauksessa ottaa hallitusvastuuta niskoilleen — toivottavasti Ode ja muut poliitikot pitävät tätä asiaa esillä myös jatkossa. Näin se saattaisi saavuttaa myös maan perussuomalaiset piirit ennen seuraavia vaaleja. Ja talouden osalta toivon, että kompromissi on se, että sekä alv:ia että tuloveron progressiota nostetaan. Valtion kassa huutaa tyhjyyttään.
No, katsotaan nyt Kuopion päätökset ja arvioidaan sisältyykö niihin muutoksen mahdollisuus — lehtitietojen mukaan jäsenkuntahan kasvoi reilun kuukauden aikana lähes 40 %, joten jonkinlainen Jytky siinäkin muhii 🙂
Tietysti myös hallitusneuvotteluihin ja ‑ohjelmiin
liittyy vielä omat yllätysmomenttinsa, joten uusi puoluejohto ja hallintoelimet saavat kyllä tulikasteensa lähiviikkoina.
“i nyt ruveta peeloileen sen IT:n kanssa kun se on valtionvarainministeriön johdolla vihdoin menossa oikeaan suuntaan.”
Kunnat ovat itsenäisiä päätöksentekijöitä ja jokainen kunta rakentaa omat tietojärjestelmänsä, jotka ovat tarkoituksella yhteensopimattomia .
Mutta vaikka tietojärjestemiä kehitettäisiin järkevästi niin säätö olisi vain parin mikjardin luokkaa.
Julkisne sektorin palkat eivät ole sidottuja tuottavuuden nousuun vaan yksityisen sektorin palkkatasoon .
Kaikista tärkeintä olisi sitoa julkisen sektorin palkat verotuloihin , näin julkisen sektorin sopeutuminen olisi ainakin osittain automaattista.
Vastapalveluna irtisanomissuoja olisi edelleen hyvä.
Nykyinen vaje olisi hoidettavissa 30 % palkanleikkauksilla
No jos se on totta, että Katainen oli tarjonnut persuille hallituspaikasta mahdollisuutta äänestää vain kahdesti tukipaketteja vastaan (ja että RKP:n on oltava hallituksessa mukana), niin ei se minusta kovin ihme ole etteivät persut tuohon mukaan lähteneet. Vähän sama kuin ehdottaisi Vihreille, että äänestäkää 2 ensimmäistä ydinvoimalupaa vastaan, mutta muiden puolesta.
JOs Kepu on oppositiossa, niin kuntarakenne kannattaa laittaa kuntoon. Oliko se niin, että asiasta oli jo sovittukin työssäkäyntialueiden pohjalta — mikä toki on ainoa JÄRKEVÄ kunnan koko.
Touko Mettinen
naapureilleen teatterit
vastentahtoisesti tarjoava
Sivusta hallitussekoilua seuranneena mieleen on jäänyt kaksi asiaan liittyvää hallitsevaa mielikuvaa.
1)On hienoa, että Suomen kansa saa äänestää. Vielä hienompaa olisi, jos äänestyksen tulos vaikuttaisi jotenkin hallituksen muodostamiseen ja hallitusppolitiikkaan,
2) Vanha sananlasku sanoo, että rehellisyys maan perii. Tälläkin palstalla on lukuisia kertoja tuotu esiin päinvastainen mielipide. Vaaditaan, että persujen olisi “maan edun” nimissä pitänyt pettää vaalilupauksensa. Näin ovat muutkin muka tehneet, miksei sitten persut. On kuulemma halveksittavaa ja vastuun pakoilua, jos vaalien jälkeenkin pitää voimassa sen, mitä on äänestäjille tullut luvanneeksi vaalitaistelussa. Tämänkin ketjun kirjoittajat ovat esittäneet tälläistä. Sen sijaan persujen rehellisyyttä ei tällä palstalla ole liiemmälti kehuttu.
Minä en ole sanonut, että maan edun nimissä persujen pitäisi tinkiä vaalilupauksistaan. Mutta se johtuukin siitä, että minusta on maan etu, että persut pelaavat itsensä oppositioon kaikkinen tavoitteeneen.
Mutta tämä jäykkäniskaisuuden ihannointi on muuten aika hankalaa monipuluejärjstelmässä. Oletetaan, että ratkaistavana on vaikapa vain kymmenen kysymystä, joista puolueet voivat luvcata joko ehdottomasti kyllä tai ehdottomasti ei. Näistä tulee 1024 erilaista riviä. Jos kaikki puolueet ovat suoraselkäisiä, eivätkä luovu yhdestäkäänlupauksesta, on täysin mahdotonta saada maahan minkäänlaistö hallitusta.
Jos puolueelle luvataan, että se saa noista kymmenestä kysymyksestä ratkakistuksi yhdeksän haluamallaan tavalla, mutta yhdestä se joutuu luopumaan, onko hyvä ajaa nuo yhdeksän satamaan vai olisiko kunniakkaampaa jäädä mököttämään oppositioon, ja antaa m,uiden päättää niin, että puolueen tavoitteista toteutuu vain viisi?
Monien mielestä hallituksen muodostamisen vaikeus on siinä, että puolueet ja jopa edustajaehdokkaat antoivat vaalitaistelussa kynnyskysymyksinä lausuntoja, joissa he takasivat pitävänsä antamansa lupauksen myös vaalien jälkeisissä neuvotteluissa. Jotkut epäröivät sitten tälläisen kynnyskysymyksen vastaisten mielipiteiden hyväksymisessä, vaikka heidät oli valittu kansanedustajiksi. Tälläisten “totuuden torvien” takia oli vaikeaa löytää hallitusohjelmaksi msopivalle ohjelmalle riittävää kannatusta eduskunnasta.
Koska tilanne saattaa olla vastaava myös tulevaisuudessa, esitän lainsäädännön muutosta ongelman poistamiseksi.
Ehdokkaalla on tietysti aina vaalitaistelussa lupa antaa valilupauksia. Tälläiset lupauksethan sisältävät sen, että ehdokas, valituksi tultuaan, pyrkii kyseisen lupauksen täyttämiseen. Tilanne olisi siis sama kuin nykyisinkin.
Säädettäköön kuitenkin lakiin uusi kohta. Jos ehdokas (tai puolue) määrittää jonkun vaalilupauksensa “kynnyskysymykseksi” tämä lupaus katsotaan edustajaa juridisesti sitovaksi. Tälläisen “kynnyskysymyksen” vastainen toiminta on tietysti petos äänestäjää kohtaan. Siispä rangaistus siitä petoksesta vertaantuu petokseen liike-elämässä. Yleinen syyttäjä haastaa tälläiset pettäjä-edustajat tai pettäjä-puolueet oikeuteen, joka tutkii ja tuomitsee lain rikkojat.
Kyseinen laki vähentäisi “kynnyskysymyksien” määrää vaalitaisteluissa. Se lisäisi äänestäjien oikeusturvaa merkittävästi. Äänestäjien olisi helpompaa erottaa “vaalilupaukset” todellisista “kynnyskysymyksistä”. Se lisäisi äänestäjien uskoa ehdokkaiden (ja puolueiden)puheiden ja lupausten rehellisyyteen. Ehdokkaiden oikeudet ja velvollisuudet säilyisivät nykyisellään.
Tapasin tänään eduskunnan kuppilassa suuresti kunnioittamani kansanedustajan, joka kertoi luvanneensa vaalikentillä taitetun indeksin korjaamista. Sanoin tähän, että minun ei tarvinnut, koska lähdin ehdokkaaksi aika vastahakoisesti. Päätin silloin, että jos valituksi tulemiseksi pitää valehdella, en halua tulla valituksi ja siksi en valehdellut tässäkään asiassa, mikä tuotti kyllä paljon vihaisia kommentteja eläkeläisiltä.
Keskustelukumppanini sanoi, että hän teki saman päätöksen paitsi, että taitetusta indeksistä saa ja pitää valehdella. Tähän hän oli päätynyt, kun hänen kotikaupuinkinsa vaalitilaisuuteen oli aikanaan pälähtänyt merkittävä kepulainen, joka oli ilmoittanut, että jos keskustaa äänestätte, taitettu indeksi korjautuu ja jopa pohjaosa tulee takaisin. Jos kepulaiset saavat menestyä valehtelemalla, hänkin saa.
Minä en oikein käsitä miksi mollaat perussuomalaisia koko ajan. Suurin osa tuntemistani perussuomalaisten kannattajista on mitä rehellisintä ja ystävällisintä porukkaa. Suurin osa perussuomalaisten kansanedustajistakin vaikuttaa kunnon ihmisiltä. Onko rehtiä demonisoida ihmisiä vain siksi, että ajat erilaista politiikkaa?
“Jos puolueelle luvataan, että se saa noista kymmenestä kysymyksestä ratkakistuksi yhdeksän haluamallaan tavalla, mutta yhdestä se joutuu luopumaan, onko hyvä ajaa nuo yhdeksän satamaan vai olisiko kunniakkaampaa jäädä mököttämään oppositioon, ja antaa m,uiden päättää niin, että puolueen tavoitteista toteutuu vain viisi?”
Perussuomalaisten tapauksessa ongelma on kai se, että heille keskeisimmässä kysymyksessä, siinä jolla he ratsastivat ja tekivät suuren osan vaalivoittoaan, he eivät voi kääntää takkiaan. Ja samaisessa kysymyksessä muut eivät halua joustaa toiseen suuntaan. Eivät vihreätkään suostuisi vaikkapa luonnonsuojelun lopettamiseen saadakseen adoptio-oikeuden samaa sukupuolta oleville pareille.
Hallitus voi ajaa useampia hallituspuolueiden tavoitteita eteenpäin kuin oppositiopuolueiden, mutta kyllä hallituspuolueetkin joutuvat tyytymään pienimpää yhteiseen tavoitejoukkoon, plus ehkä yhteen sovittuun asiaan, jossa muut voivat antaa periksi. Ja toisaalta oppositiossa on etunsa, kuten vapaus kalastella ääniä hallitukseen tyytymättömiltä kansalaisilta.
Ja perussuomalaisten tapauksessa todennäköisesti hallituspuolueidenkin kannat lähentyvät hieman perussuomalaisten kantoja monissa asioissa, sillä hallituspuolueille on riski ajaa jatkossakin sellaista politiikkaa, joka voisi tuoda perussuomalaisille toisen peräkkäisen vaalivoiton. Tarkoitan tällä sitä, että perussuomalaisten tavoitteet saattavat edetä paremmin heidän istuessaan oppositiossa kuin jos he menisivät mukaan hallitukseen, jonka linja on heidän linjaansa nähden vastakkainen, mutta heillä olisi oikeus änestää joissain tapauksissa sitä vastaan, ja velvollisuus pitää suunsa kiinni lopuissa heidän vastustamissaan asioissa.
Kai perussuomalaiset saisivat enemmän aikaiseksi yhteistyössä muiden samanmielisten kanssa enemistöhallituksessa. Mutta näyttää siltä, että tuollaista samanmielisten enemmistöä ei ole, vaan perussuomalaiset voisivat saada hallitusohjelmaan ehkäpä vain yhden oman kohtansa lohdutuspalkinnoksi.
Osmo:
“Jos puolueelle luvataan, että se saa noista kymmenestä kysymyksestä ratkakistuksi yhdeksän haluamallaan tavalla, mutta yhdestä se joutuu luopumaan, onko hyvä ajaa nuo yhdeksän satamaan vai olisiko kunniakkaampaa jäädä mököttämään oppositioon, ja antaa m,uiden päättää niin, että puolueen tavoitteista toteutuu vain viisi?”
Tästähän sä saat tilastonikkarina vaikka minkälaisia mallinnuksia aikaan, mutta sä unohdat yhden olennaisen asian: nimittäin ajettavien asioiden laadulliset erot. Ilmeisesti Persuille ei ole tärkeintä saada mahdollisimman monta asiaa läpi, vaan pitää niistä tärkeimmistä (ja tässä tapauksessa siitä tärkeimmästä) asioista kiinni. Näin ollen yksi ajettava asia voi olla merkittävämpi kuin yhdeksän tai jopa yhdeksänkymmentä vähäpätöisempää asiaa.
Pakkoruotsin kannattajat kiittävät Persujen suoraselkäisyyttä.
Tämäkin ketju keskittyy lähinnä naamojen iloisuuteen eikä hallitusohjelman asiakysymyksiin. Ehkei lähestymistapa leipää tuo, mutta eräänlaisia sirkushuveja se kylläkin tarjoaa. Vaikka valittu ”avoimuuslinja” jatkuneekin, puutun yhteen asiakysymykseen.
Vihreät näyttäisivät puoluekokousasiakirjojen mukaan siirtyneen VR-uskosta agnostiikan suuntaan, mutta muiden joukossa on monia ”tosiuskovaisia” ynnä ministeri Häkämies, joka halunnee jatkaa henkilöjunaleikkejä VR:n yksinoikeuden ja puhtaan liiketalousajattelun pohjalta. Valtio-omistuksesta kiinni pitäminenkään ei tosin olisi täydellinen este dynamiikan luomiseksi kiskoille, jos päättäjät viitsisivät hiukan käyttää (ylä)päätään. Oheisessa linkissä on yksi vaihtoehto.
http://www.rautatiematkustajat.fi/SRM_PR.pdf
Toinen kiinnostava kysymys on sallitaanko VR:n yhä tuhota käyttökelpoista rautatiekalustoa omien intressiensä turvaamiseksi. Eduskunnassa oli käsittelyssä asiaa koskeva lakialoite, joka kuitenkin raukesi eduskuntakauden päättymisen vuoksi. Mitä tekee uusi hallitus?
http://217.71.145.8/faktatmp/utatmp/akxtmp/la_105_2010_p.shtml
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_120_2010_ke_p_4.shtml
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Tärkeintä on tyollisyysasteen nosto. Ilman sitä ei velkoja makseta vaan ollaan pian velkakurimuksessa.
Toivon etteivät populistiset kateuden vaivaamat tasaisen tulonjaon puolustajat (kommunistit, demarit, vasemmistovihreät) estä myös pienituloisia ihmisiä kohentamasta omaa asemaansa työnteolla. Olisiko tässä syytä ottaa mallia Ruotsista, maa on nimittäin velaton ja työllisyys on hyvä.
“Ilmeisesti Persuille ei ole tärkeintä saada mahdollisimman monta asiaa läpi, vaan pitää niistä tärkeimmistä (ja tässä tapauksessa siitä tärkeimmästä) asioista kiinni. Näin ollen yksi ajettava asia voi olla merkittävämpi kuin yhdeksän tai jopa yhdeksänkymmentä vähäpätöisempää asiaa.”
.….….….….….….….….….….……
No tuossa on se ongelma että persut eivät saa sitä yhtä asiaansa ajettua hallituksessa haluamakseen ja vielä vähemmän se onnistuu oppositiossa. Hallituksessa sentään oli mahdollista viedä linjaa edes vähän omaan suuntaan.
Eli on se ja sama tuon asian kanssa miten tekevät. Ainut ero tulee siinä että oppositioon jäädessä (asian takia joka ei muutu oppositioon jäämällä mihinkään) ei saa ajettua muitakaan asioitaan (joita piti olla kymmeniä ja nekö eivät yhtäkkiä vaalejen jälkeen olekaan tärkeitä vaan on hirttäydyttävä yhteen asiaan ja jankattava “suoraselkäisyydestä”). Silloinhan tuossa olisi edes osittaista järkeä, jos tuon yhden asian saisi läpi jäämällä oppositioon, mutta nyt ei saa mitään ja samalla jäävät kaikki muut tavoitteet. 4 vuotta on pitkä aika.
Kritisoisin sitäkin että ihan aidostiko nyt väitetään että persut onkin yhtäkkiä yhden asian liike ja muut linjaukset ovat täysin merkityksettömiä.. yksi kohta jota ei voi muuttaa oppositiossakaan tärkeämpi kuin kaikki muut yhteensä?
Soininvaara on siinä oikeassa että monipuoluejärjestelmässä puolueiden täytyy joustaa tai meillä ei ole hallitusta koskaan. Jos jokainen on jäykän suoraselkäinen ei hallitusta ole kahden vuoden päästäkään.… ja päätökset eivät oikein odota loputtomiin.
persujen oppositiotaival on nopein reitti poistaa pakkoruotsi.
Sixpäkin tekemien tuhojen jälkeen persuilla tulee olemaan vankka ykkösasema hallituksessa jossa rkp ei ole mukana.
Onko sinusta reilua että puolueen politiikkaa tai tapaa ajaa sitä, vaalilupauksia suhteesssa todellisuuteen, ei saa kritisoida koska he on ihan kivoja hyvää tarkoittavia ihmisiä ja se on sitten jotenkin määritelmällisesti noiden ihmisten pilkkaamista? Ja varmaan ovatkin siinä kuin muutkin, poliitiikka ei ole Suomessa niin kivaa tai hyvin palkattua että ihmiset ihan ilkeyttään siihen lähtisivät.
Perussuomalaiset ovat äänestäjilleen jättimäinen kansalaistaidon oppitunti demokratian ja kompromissien suhteesta. Seuraavissa vaaleissa moni äänestäjä on valveutuneempi ja Perussuomalaisillakin voi olla kunnon ohjelma vailla änkyräretoriikkaa. Juuri nyt Soinilla ei ole mandaattia oikein mihinkään vastustamista lukuunottamatta, siitä ylikävely.
PS-episodi on lähinnä hyvä osoitus järjestelmän toimivuudesta, eli hallitukseen ei pääse jos oma äänestäjäkunta ei ole valmis hyväksymään hallitusvastuun realiteetteja.
Osmo Soininvaara kirjoitti 11.6.2011 kello 9:50: Pakkoruotsin kannattajat kiittävät Persujen suoraselkäisyyttä.
Kataisen hallitusehdot Perussuomalaisille sisälsivät sen, että RKP on jokaisessa mahdollisessa hallituskoalitiossa mukana. Eli ei persut olisi joutuneet vain EU-näkemyksistään joustamaan.
Jos Katainen olisi tarjonnut koko kauden kestäviä erivapauksia tukipaketteihin, niin Soinia voisi syystä syyttää hallituskarkuruudesta. Nyt ne Kataisen ehdot vaikuttavat lähinnä vittuilulta.
Ode:“Päätin silloin, että jos valituksi tulemiseksi pitää valehdella, en halua tulla valituksi ja siksi en valehdellut tässäkään asiassa, mikä tuotti kyllä paljon vihaisia kommentteja eläkeläisiltä.
Keskustelukumppanini sanoi, että hän teki saman päätöksen paitsi, että taitetusta indeksistä saa ja pitää valehdella. Tähän hän oli päätynyt, kun hänen kotikaupuinkinsa vaalitilaisuuteen oli aikanaan pälähtänyt merkittävä kepulainen, joka oli ilmoittanut, että jos keskustaa äänestätte, taitettu indeksi korjautuu ja jopa pohjaosa tulee takaisin. Jos kepulaiset saavat menestyä valehtelemalla, hänkin saa.”
Järkyttävä esimerkki “talon tavoista”, mille uudetkin kansanedustajat tulee nopeasti opettaa. Täytyy erikseen päättää,ettei valehtele ja sille pitää löytää vielä perusteet. Kohta jäävät jesuiitatkin toiseksi. Välittömästi tulee mieleen kysymys siitä mitä muuta hyödyllistä tapoihin kuuluu. Samat ihmiset kuitenkin ihmettelevät persujen valtavaa äänivyöryä. +Parikymmentä vuotta Oden toimia sivusta seuranneena pidän häntä edelleen hyvänä, joskin harvinaisena, esimerkkinä siitä kuinka pahemmin korruptoitumatta saattaa silti päätyä ministeriksikin.
“Mutta tämä jäykkäniskaisuuden ihannointi on muuten aika hankalaa monipuluejärjstelmässä. Oletetaan, että ratkaistavana on vaikapa vain kymmenen kysymystä, joista puolueet voivat luvcata joko ehdottomasti kyllä tai ehdottomasti ei.”
Ruotsissakin on monipuoluejärjestelmä, mutta vaalit käydään koalitioiden väillä.Komprommissit rakennetaan ennen vaaleja ja äänestäjä tekee lopullisen kompromissin .
Suomessa lopputulos on epävarmempi kuin lotossa ja poliitikot voivat tehdä mitä haluavat kuuntelematta kansaa
Vaikka täällä mitä persuista maristaankin, niin minä ainakin nostan hattua yhdessä asiassa.
EU-tuissa PS on oikeassa, mikä seuraavalla vaalikaudella nähdään, kuten nähtiin jo tällä vaalikaudella. Kun EKP:n 400 mrd velkataakkaa ruvetaan maksamaan, niin konkreettisesti kansan keskuudessa nähdään, että PS oli alun alkaen rahaliittoasiassa oikeassa. Itse kannatin sinne menoa silloin, koska ajattelin valuvian olevan korjattavissa. Sen sijaan sitä kasvatettiin. Kansanäänestystä ei liitosta järjestetty.
PS:n olisi pitänyt saada läpi EU-tukia vastustava linjansa, se oli äänestäjien tahto. Valituista 135 edustajaa vastusti EU-tukia vaalikoneissa. Portugalituessa takki kääntyi Sdp:lla ja KD:lla ja äänestytulos olikin päinvastainen kuin vaalilupaus. Ymmärrän kyllä, että Suomelle olisi ollut noloa, jos Katainen oli jo luvannut tuen, mutta sitten se evätään, mutta sitä on demokratia.
Sääli vain, että PS joutuu selvittelemään 2015 aikaisempien hallitusten sotkuja ja velkoja. Silloin on edessä karut leikkaukset/isot veronkorotukset tai takausvelkojen maksamatta jättäminen. Pakkoruotsin poistaminen on vain pieni lohtu.
Kreikka pyytää taas pian lisälainan. Vakuuksia sillä ei voi olla, koska muuten se saisi rahaa yksityiseltä sektoriltakin. Veikkaan että lainaa annetaan ja hallituksessa vain Vasemmistoliitolla on munaa vastustaa.
Rami totesi persuista seuraavaa:“Eli on se ja sama tuon asian kanssa miten tekevät. Ainut ero tulee siinä että oppositioon jäädessä (asian takia joka ei muutu oppositioon jäämällä mihinkään) ei saa ajettua muitakaan asioitaan (joita piti olla kymmeniä ja nekö eivät yhtäkkiä vaalejen jälkeen olekaan tärkeitä vaan on hirttäydyttävä yhteen asiaan ja jankattava “suoraselkäisyydestä”). Silloinhan tuossa olisi edes osittaista järkeä, jos tuon yhden asian saisi läpi jäämällä oppositioon, mutta nyt ei saa mitään ja samalla jäävät kaikki muut tavoitteet. 4 vuotta on pitkä aika.”
Ramin järkeily on loogista. Ramin pähkäily vastaa hyvin tämänkin ketjun yleistä asennetta. Persujen menettelyä pidetään persuille huonona, koska sen seurauksena persut eivät välttämättöä saa läpi joitakin mita vaatimuksiaan.
Tosiasiassa persuille jää asiasta hyvä mieli. On hienoa, olla äänetäjille annettujen vaalilupausten kannalla vaikka se merkitsisi sitä, ettei saa omaa Audin takapenkkiä käyttöönsä. Uskoakseni persulaisten hyvät omat tunnot ja tieto omasta rehellisyydestä korvaa selkeästi Audin takapenkin menetyksen.
Toivottavasti seuraavissa vaaleissa kansa muistaa, kenen vaalilupauksiin voi luottaa ja kuka näyttää oikean karvansa heti vaalituloksen tultua.
“Kreikka pyytää taas pian lisälainan. Vakuuksia sillä ei voi olla, koska muuten se saisi rahaa yksityiseltä sektoriltakin. Veikkaan että lainaa annetaan ja hallituksessa vain Vasemmistoliitolla on munaa vastustaa.”
Hai..Tästä vastustuksesta katainen antaa erivapauden äänestää vasureiden tukea vastaan, ja taas ojennetaan kreikalle, tällä kertaa juhannus- rahaa. Arhinmäki kukkuu taas sen jälkeen kuin käki karjalankunnailla iloisesti, kuinka vas ei hyväksynyt tukea. Voi, hitto. Ja tyhmä kansa taputtaa känsäisiä käpäliään onnellisena, joskin suolet kurnien yhteen.
Tässä Pirkka-Pekka ja Aake parhaimmillaan parodioidessaan — mitä sitten parodioivatkaan.
Pulttibois — Palkkaliukuja ja haastattelija
http://www.youtube.com/watch?v=PomsDyjAlqA&feature=related
No näin odotellessa hallituksen lopullista muodostusta.
“Ministerien on oltava rehellisiksi ja taitaviksi tunnettuja Suomen kansalaisia”, mutta on tuosta ennenkin tingitty.
Ei taida riittää, kun mentiin miinoista luopumaan.
uusi perustuslaki on susi.
2kuukautta jahkattu ja ollaan melkein lähtötilanteessa.
eikö lakiin olisi voinut lisätä aikoja(esim 3vkoa)jonka aikana hallitus muodostettava?
tai vetäjä vaihtuu esim.
siinä ainakin idea sinne eduskuntaan perustuslakia varten.
Uuden hallituksen pitäisi panna YLE ojennukseen — siis tuotannollis-taloudellisesti:
1) YLE:n TV:n pitää lopettaa kaupallisen puolen jäljittely/kilpailu ja keskittyä perustehtäviinsä.
2) YLE:n radion pitää lopettaa kilpailu ja toiminta alueellisten yksityisten radioiden kanssa ja keskittyä valtakunnalliseen ohjelmatoimintaan alueiden merkittäviä teemoja/asioita unohtamatta.
3) YLE:n byrokratia pitää lopettaa ja poliittiset nimitykset purkaa. Kokoomuslaisten osuuskauppa ja puhelinmiesten sekä Olli-Pekka Heinosten tilalle pitää rekrytoida alan ammattilaiset.
4) Talous pitää saada kuntoon. Perjantaina viimeksi YLE:n TV:n talousuutiset toivotti kaikille hyviä kesiä. Yleisradion kesätarjonta on täynnä uusintojen uusintoja. Ei MTV3, ei lehdet, mikään muu vastaava media lyö lappua luukulle ja jää tällä tavalla palkallisille kesälomille.
5) Vasta kun johtaminen, tarjonta ja kustannukset on saatu kuntoon, pitää TV-maksu rahastoida verovaroista.
Soininvaara:“kepulaisia ja perussuomalaisia ”
Oikea muoto olisi keskustalaisia ja perussuomalaisia. Jos halutaan käyttää halventavaa nimitystä niin sitten:” kepulaisia ja persuja”. Jos taas Osmo Soininvaara haluaa halventaa ninmittelemällä ainoastaan keskustalaisia, niin silloin lauseeseen kuuluu :” kepulaisia ja perussuomalaisia”.
Keskustan puoluenimi on KESKUSTA, varmistan tämän siltä varalta , että kansanedustaja Osmo Soininvaara ei ole nimenmuutosta vielä havainnut. Keskustaa puolueena kannattavista käytetään nimitystä keskustalaiset tai yksikössä keskustalainen.
Eipä ole ihme, että poliitikkoja ei arvosteta kansalaisten keskuudessa, kun itse kansanedustajat käyttäytyvät epäkorrektisti toisiaan kohtaan.
Yhtä vaan ihmettelen, mitä asioita vihreät vastustavat oppositiossa ? Hallitus on toteuttanut ja toteuttaa tulevaisuudessakin vihreiden kannattamaa politiikkaa.
Hyvin kirjoitit
“Hallituskaudesta on sinänsä tulossa vaikea, koska valtiontaloutta joudutaan tukemaan verokorotuksin ja menosäästöin.”
Nythän sitten pitää nämä asiat konkretisoida. Lapsilisät ei ole mielestäni ensisijainen kohde, vaan on etsittävä muita.
Apteekkilaitos muutetaan vastaamaan nykyaikaa, jossa lääkkeet tehdään lääketehtaissa. Pikku kuntienkin miljonääriapteekkarit eivät ole oikeudenmukaista. Ja syntyy monia monia etuja mahdollistaen bioalan kasvun. Lääkkeiden tuoteselosteet ovat hyvät, ja atk-pohjaiset lääkkeiden yhteenopimattomuusohjelmat hoitavat paremmin kuin lääkkeenjakajan muisti kaikki nämä, ja atk-muisti on aina tuore ja suuri.
- Apteekkiuudistus kaatuu porvarien vastustukseen (SDP + Vasemmistoliitto)
http://www.demari.fi/arkisto?id=14459
- Uudenmaan Kokoomusnuorten mielestä reseptivapaat lääkemarkkinat tulisi avata ja näin ollen valtion apteekkimonopoli purkaa
http://www.uudenmaankokoomusnuoret.fi/galleria/?x117800=117825
- Vihreät ilmeisesti ovat apteekkimonopolin poistamisen kannalla
Sillä, että jotkut yrittää keksiä uuden lääkkeen, pitää olla suuri kannuste. Nykyisin tilanne Suomessa on täysin vastakkainen. Kuntien miljonääriksi pääsee myymällä lääkkeitä monopolin tuomin eduin. Pienellä tutkijan palkalla lääketututkijat tekevät arvokasta, uuden lääkkeen keksimistä, pitkäjänteistä työtä, kun saman koulutuksen saannut apteekissa on verokalenterin kärjessä ilman yrittäjän riskiä.
Nimimerkki Harri kysyi, miten hallitus käytännössä nimitetään.
Olennaista on se, mitä eduskuntaryhmät keskenään sopivat. Eduskuntaryhmien jokin enemmistö voisi sopia myös, että nyt luontevin hallitus on vähemmistöhallitus, jota jotkut oppositiopuolueet tukevat luottamuslausetta kysyttäessä. Enemmistöhallituksia on vain pidetty parempina muun muassa siksi, että niissä voi selkeästi osoittaa, keillä on sekä valtuu että vastuu.
Jos eduskuntaryhmät päättäisivät tukea vähemmistöhallituksen muodostamista, he välittäisivät siitä tiedon presidentille. Presidentti tekee ehdotuksen pääministeriksi, josta eduskunta äänestää. Kun presidentti on nimittänyt pääministerin esittämän hallituksen, eduskunta äänestää myös uuden hallituksen ohjelmasta ja samalla sen luottamuksesta.
Jos esimerkiksi uusiin vaaleihin mentäisiin, luontevinta olisi, että muodostettaisiin tilapäinen vähemmistöhallitus, jonka ohjelma/tehtävä olisi esittää presidentille ennenaikaisia vaaleja. Toivotaan, ettei mennä — ei niillä 70-luvullakaan ihmeitä saatu aikaan.
Myös presidentin roolia haikailevien soisi muistelevan Kekkosen runnaaman hallituksen vankkuutta. Miettusen hätätilahallitus kesti alle vuoden. Presidentti voi nykyisinkin toimia sovittelijana, jos eduskunnassa siihen on tahtoa, ja hän saa myös tietoa neuvotteluiden kulusta. Jos ei eduskunnassa ole tahtoa, ei sitä hallitusta väkisin pysty ulkopuolelta muodostamaan.
Lisää: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731 60–62 § ja 44 §, http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/akxhref.sh?{KEY}=HE+1/1998+Yksityiskohtaiset+perustelut+2/3
Turkistuottajien tilikauden myynti oli 600 miljoonaa euroa. Turkistuottajia on suomessa n. tuhat eli keskimääräinen myynti per. tila oli oli 600.000 euroa. Voittokaan ei varmaan ole mitenkään vähäinen.
Miksi näille tuottajille maksetaan verovaroista lomituspalvelut?
Turkiksille pitäisi laittaa 20 prosentin ylimääräinen turkisvero. Siitä maksettaisiin lomitukset + valtion kassaa jäisi jotain kattamaan turkistuotannosta aiheutuvia valvonta- ym. muita kuluja.
Minusta on vähän omituista vihreiden (ja muidenkin) huoli siitä, onko persut pettäneet äänestäjänsä. Olettaisin, että persuja äänestäneet itse päättävät, kokevatko tulleensa petetyiksi. Ainakin nettikeskusteluiden perusteella porukka vaikuttaa hyvin tyytyväiseltä.
Ja toiseksi, voisiko joku luetella, mitkä “yhdeksän asiaa” persuilta jää saavuttamatta jäämällä oppositioon? Nythän kaikki jo ennen vaaleja (jopa vihreät!) olivat kilvan tiukentamassa suhtautumistaan maahanmuuttajiin. Samoin joku persuista (en muista kuka enkä jaksa googlata) jopa kiitteli vihreitä sixpack-neuvottelujen ensimmäisellä kierroksella esittämästä perusturvan nostosta.
Nyt persut voivat oppositiossa keksiä uusia muutosehdotuksia ja hallitus todennäköisesti paniikissa kiirehtii niitä toteuttamaan, jotta persujen kannatus ei entisestään kasvaisi. Lisäksi hallitus saa syykseen tulevat verojen korotukset sekä mahdollisesti elvytyksen lopettaminen laukaisee uuden syöksyn taloudessa. Siinä onkin sitten seuraaviin vaaleihin hyvät eväät kasassa. Pakkoruotsi jää vielä kirsikaksi kakun päälle — ja persut kiittävät vihreitä ja RKP:tä suoraselkäisyydestä!.
Ei puutu muuta kuin, että Soini onnistuu pääsemään vielä presidentiksi, niin Osmon hymy voi olla vähän vaivautunutta.
Miten tämä on hyvä asia äänestäjän kannalta?
Näinhän äänestäjän ääni ei vaikuta neuvoteltuun politiikkaan lainkaan.
Demokratian irvikuva tuommoinen.
Hymy- taikka surunaamoista en tiedä, mutta ainakin minusta Suomalaisessa politiikassa on nykyään, kiitos Perussuomalaisten, sellainen jako jollaista ei ole ollut moneen kymmeneen vuoteen. Tämä on vain hyväksi suomalaiselle poliittiselle järjestelmälle.
Poliittisen järjestelmän jakautuminen kulminoituu monessakin mielessä EU ‑linjaukseen, vaikka vastaava jako on havaittavissa muissakin asioissa mm. verotuksillisissa kysymyksissä. Tuossa poliittisissa linjauksissa toisaalla on Perussuomalaiset njiet njiet ‑linjallaan ja Kokoomus jee jees ‑linjallaan. Soini sen enempää kuin Katainenkaan ei ole valmiita tinkimään omastaan. Kun kaikki loput puolueet ovat enemmän tai vähemmän tuuliviirinä tulossa jomman kumman perässä, niin tulos on nähdyn kaltainen.
Edellä mainitut puolueet eivät mahdu samaan hallitukseen, siihen en yksikertaisesti usko. En uskonut siihen ennen vaaleja, enkä usko siihen vieläkään. Sen sijaan ennen vaaleja Demarit olivat monissa kysymyksissä, jopa EU-kysymyksissä hyvin lähellä Persujen linjaa. Kataisen nimittäminen hallitustunnustelijaksi muutti tämän. En usko ollenkaan etteikö tuo asia olisi muuttunut uudestaan jos tunnustelia olisi vaihtunut.
Vaikka kovaan ääneen mukamas manguttiin Perussuomalaisia muka hallitukseen, niin tosiasia on se ettei Katainen Perussuomalaisia oikeasti hallitukseen halunnut, eikä halua vieläkään. Tähän viittaa mm. oman linjan jäykkyys sekä annetut koalitiovaihtoehdot ja tapa jolla demarit painostettiin ennen varsinaisten neuvottelujen alkua tiettyyn EU-linjaukseen. Tämä tietysti olikin luontevaa, sillä ero Kokoomuksen ja Perussuomalaisten on tässä kohtaa niin suuri.
Toivottavasti niiden, jotka kannattavat EU-takauksia/lainoja, on oikea. Surkealta nyt näyttää, kun Kreikan tilannetta seuraa. Jos tuo linja menee mönkään, niin meillä on kohta todella vaikea tilanne. Ehkä Soini tietää, mitä tekee. Eikä mikään muukaan tilanne täällä ole kovin helppo saada pisteitä.
Hienoa! Nyt sitten viimein pistätte kepun estämät ympäristöuudistukset hoitoon. Erityisesti maatalouden vesistökuormitus ja hölmöily hukkaan menevillä ympäristötuilla pitää hoitaa heti kun siihen on kepun oppositiossaolon myötä mahdollisuus.
On täysin päätöntä että maatalouspinta-ala ja päästöt kasvavat vaikka maatalous on kuulemma entistä kannattamatonta. Suoraan vesistöihin viettävillä pelloilla viljelyn voisi suoraan kieltää.