Helsingin Sanomat kirjoittaa tänään, että nivelrikot voisivat parantua, jos potilas saisi jo reuman alkuvaiheessa kallista biologista lääkettä. Lisäksi kirjoituksessa puututuaan siihen, että lääkärit Jatka lukemista “STM:n pitäisi nöyrtyä”
Tekijä: Osmo Soininvaara
Isoja asuntoja lisää
Rakennusliikkeet näyttävät aloittaneen marmatuksen siitä, että Helsinki on asettanut kaavoituksessa tavoitteeksi, että uusien asuntojen keskikoko on vähintään 75 m². Tätä vastaan on esitetty erilaisia perusteita, joista viimeisin on, että näin rakennetaan asuntoja vain kaikista rikkaimmille, koska isot perheasunnot Helsingissä ovat kovin kalliita. Tämä väite nyt ainakin kaatuu itseään vastaan. Jatka lukemista “Isoja asuntoja lisää”
Tätä Helsingin, Espoon ja Vantaan kilpailu teettää
Päivän Helsingin Sanomat kirjoittaa, että Helsingissä on lisätty autoilua rakentamalla keskustaan noin 2000 pysäköintipaikkaa. Tätä olen vähän epäillytkin. Jatka lukemista “Tätä Helsingin, Espoon ja Vantaan kilpailu teettää”
Sokerinviljely ei sovi Suomeen
En tiedä, tietävätkö suomalaiset, että sokerinviljelystä Suomessa käytetään kansainvälisessä keskustelussa humoristisena esimerkkinä siitä, kuinka älyttömään työnjakoon maataloustuki voi johtaa. Kaiken järjen mukaan sokeri pitäisi tuottaa tropiikissa, mutta kun oikein tuetaan, sitä voi viljellä melkein napapiirillä. Jatka lukemista “Sokerinviljely ei sovi Suomeen”
Maahanmuuttajakeskustelusa
Aika kiihkeän keskustelun sain aikaan lyhyellä ulkomaalaispolitiikkaa koskevalla kommentillani “Maassa maan tavalla”. Ajatus siitä, että suvaitsevaisuuden rajat olisi hyvä määritellä, sain Uudenmaanliiton hallituksen vierailulla Torontossa. Kanada, joka teollisuusmaista ottaa ehkä eniten ulkomaalaisia maahansa väkilukuun suhteutettuna, on jotain tuollaista tehnyt.
Blogikeskustelu kirjoituksestani on saanut Jatka lukemista “Maahanmuuttajakeskustelusa”
Maakuntien etu on kouluttaa lapsistaan Helsinkiin muuttajia?
Jokin työryhmä näyttää esittävän opettajakoulutuksen aloituspaikkojen lisäämistä Helsingissä ja vähentämistä muualla. Muualla on tästä älähdetty, minkä nyt tietysti saattoi arvatakin. Näin sitä siirretään työpaikkoja maakunnista Helsinkiin! Samaa keskustelua on käyty hoitajakoulutuksesta. Jatka lukemista “Maakuntien etu on kouluttaa lapsistaan Helsinkiin muuttajia?”
Kannabissätkästä soppajonoon?
Ministeri Sari Sarkomaa esittää, että päihderiippuvaiset opiskelijat erotettaisiin hoitoalan oppilaitoksista, koska nämä narkkarit sairaaloiden lääkekaapeille päästyään varastavat huumausaineita ja myyvät niitä kaduilla.
Ensimmäinen reaktioni tuohon oli — pakko myöntää — että ajatuksessa on järkeä. Kaikki ihmiset eivät sovi kaikille aloille. Sitten tulin järkiini.
Tässä ajatuksessa on ainakin kolme ongelmaa: Jatka lukemista “Kannabissätkästä soppajonoon?”
Maanpuolustuksen tabut tulevat kalliiksi
Kenraali Kaskeala on sanonut, että armeijan sodanaikaista vahvuutta pitäsi laskea kolmanneksella, jotta rahat riittäisivät nykyaikaisiin aseisiin. Tämä on tiedetty koko ajan, mutta sitä ei uskalleta sanoa ääneen. Senkin jälkeen jäisi yli 200 000 miestä, mikä on tuplasti sen, miutä muilla Pohjoismailla on yhteensä.
Kaskealakin meni väittämään, ettei tämän takia tarvitse koulutettavien asevelvollisten määrää laskea. Vai sanoiko. Oikeastaan hän sanoi vain, ettei asevelvollisuudesta kannata luopua. Asevelvollisuus se on Ruotsissakin, vaikka vain pieni osa ikäluokasta koulutetaan sotimaan.
Kysyin pari vuotta sitten hyvin korkea-arvoiselta sotilashenkilöltä, Jatka lukemista “Maanpuolustuksen tabut tulevat kalliiksi”
Mokasiko Tehy?
Työnantaja väittää tarjonneensa Tehylle 270–400 euron palkankorotusta. Se olisi aika paljon, vaikka Iltalehti onkin luvannut 500 euroa. Tehy hylkäsi tarjouksen suoralta kädeltä ja sanoi, että työnantaja ei puhu totta tarjouksen tasosta. Jatka lukemista “Mokasiko Tehy?”
Arkkitehtipoliittinen ohjelma
Osmo Soininvaara
Vihreiden ryhmäpuheenvuoro arkkitehtipoliittisen ohjelman lähetekeskustelussa Helsingin kaupunginvaltuustossa 12.9.2007
Arvoisa puheenjohtaja!
Jokseenkin kaikki, mitä arkkitehtipoliittisessa ohjelmassa on esitetty, on hyvää ja kannatettavaa. Kovin kapea-alainen ja asiantuntijakeskeinen ohjelma kuitenkin on. Eikö politiikkaohjelmassa pitäisi paneutua siihen, tukeeko päätöksentekoprosessi hyvää arkkitehtuuria. Ei sanaakaan kansalaisten vaikuttamiskanavista. Ei mainintaakaan Hitaksessa käytetystä laatukilpailusta. Eikö rakennetun ympäristön suhde luontoympäristöön kuuluisi asiaan? Puolustaako ohjelma käytännössä rakennussuojelua? Helsinki tarvitsee laajemman arkkitehtipoliittisen ohjelman, jossa käsitellään myös suunnittelukäytäntöjä. Jatka lukemista “Arkkitehtipoliittinen ohjelma”