Ulkoministeri peruu puhetilaisuuden, jossa hänen piti käsitellä Suomen EU-politiikkaa, kun paha EU on mennyt luokan mallioppilasta sokeripolitiikassa. Pääkirjoittajat kertovat, että Suomen elintarviketeollisuus voi joutua vaikeuksiin, jos sokerista tulee maailmalla pula ja sen hinta nousee tuontisokerin varassa olevassa Suomessa kohtuuttomasti. Pääministeri ilmoittaa Suomen harkitsevan suhteitaan komissioon uudestaan. Maatalousministeriöstä löytyi heti miljoonia nostaa sokerinviljelijöiden kansallista tukea. Seuraavaksi Suomi varmaan kutsuu EU-suurlähettilään kotiin Brysselistä. Jatka lukemista “Hirvittävä sokeripäätös”
Tekijä: Osmo Soininvaara
Meritokraattinen painajainen
Terho Pursiainen lainasi minulle vuosia sitten Michael Youngin kirjan Meritokratian nousu vuodelta 1958. Vaikka kirja on kirjana hiono — se on yritetty kirjoittaa kaunokirjalliseen mutoon, jota kirjoittaja ei hallitse — se mullisti suuresti maailmankuvaani. Kirjassa esitettiin hyvin yksinkertainen ja vastaansanomaton hypoteesi. Jatka lukemista “Meritokraattinen painajainen”
Työsuhdeomistusasuntoja?
Tuo vähän puolihuolimattomasti heitetty ajatus kaupungin takauksesta asuntopolitiikan välineena alkoi tuntua niin hyvältä, että ajattelin palata siihen. Jatka lukemista “Työsuhdeomistusasuntoja?”
Kuinka köyhdytämme huumekauppiaan
Suomen Kuvalehti 38/2007
Asunto-osakeyhtiössämme on tilavat ullakkokomerot, mutta niissä ei säilytetä mitään arvokasta. Varkaita käy yhtenään. Tämä on osa huumeongelmaa.
Olin vuosikymmenen alussa huumepolitiikasta vastaava ministeri. Se oli tuskaista. Huumeet herättävät Suomessa sellaisia intohimoja, ettei ongelmaan kyetä suhtautumaan analyyttisesti. Jatka lukemista “Kuinka köyhdytämme huumekauppiaan”
Lainojen takaus halvinta asuntopolitiikkaa
Nimimerkki tiedemies kommentoi tätä keskustelua omalla blogillaan. Vastasin jo hänelle, mutta julkaisen vastauksen vähän editoituna myös täällä. Hänen kirjoituksena aihe oli se, millä perusteella omistusasumista tuylisi subventoida vuokra-asumista vastaan (kuten nyt tapahtuu).
Mitä sellaista yleistä hyvää omistusasumiseen liittyy, jota pitäisi subventoida? Jatka lukemista “Lainojen takaus halvinta asuntopolitiikkaa”
Ilmainen joukkoliikenne?
Helsingin kaupunginvaltuusto käsitteli eilen Päivi Lipposen ehdotusta, että joukkoliikenne muutettaisiin Helsingissä ilmaiseksi joko kokonaan tai ainakin ruuhka-aikoina. Lipponen perusteli tätä sillä, että näin vähennettäisiin autoliikennettä ja torjuttaisiin ilmastonmuutosta. Joskus olen minäkin ilmaista joukkoliikennettä kannattanut, mutta en kannata enää. Analysoidaanpa Lipposen esitys lyödä ilmastonmuutosta päähän ilmaisella joukkoliikenteellä. Jatka lukemista “Ilmainen joukkoliikenne?”
Jätkäsaaresta vähäautoinen
Jätkäsaaresta tulee toivottavasta Helsingin parhaita asuinalueita, ehkä paras. Sen yllä leijuu kuitenkin paha liikennemotin uhka. Tuonne pussinperälle on autoliikennettä vaikea saada sujuvaksi. Pysäköinnin järjestäminen tuolle alueelle tulee olemaan myös kohtuuttoman kallista. Jatka lukemista “Jätkäsaaresta vähäautoinen”
Mitä tehdään etupihalla?
Asuntorakennusyhdistys ARY järjesti eilen seminaarin peintalorakentamisesta. Aika kivoja alueita nyt syntyykin. Kun pyritään tiiviiseen pientalorakentamiseen, kaiken hukkatilan toivoisi pois.
Minä en ymmärrä, miksi yhä kaavoitetaan jalkakäytävän ja talon väliin kolmen metrin hyödytön etupiha. Jatka lukemista “Mitä tehdään etupihalla?”
Mitä todella ajattelen asuntopolitiikasta
Anna-Liisa Snicker kysyi kommentissaan artikkeliini “Lisää isoja asuntoja”, mikä on oikein asuntopoliittinen kantani ja luetteli eri kirjoissani olleita kantoja. Ilahduttavaa, että joku on lukenut niistä niin monia. Koska tässä joudutaan aivan toiseen aiheeseen, vastaan blogiteknisistä syistä uudella artikkelilla. Jatka lukemista “Mitä todella ajattelen asuntopolitiikasta”
Hernesaareen pari kunnon tornia?
Hernesaarta saa nyt kuulemma vapaasti ideoida. Helsingin Sanomat on antanut luvan. Paljonko sinne kannattaisi rakentaa? Jos rakennamme väljästi, siellä on kiva asua, mutta tätä riemua osuu harvemmille. Jos kaavoitamme tehokkaammin, ympäristöstä tulee ainakin joidenkin mielestä huonompaa, mutta tuolle unelmapaikalle pääsee useampi asumaan. Jatka lukemista “Hernesaareen pari kunnon tornia?”