Espoossa kaavaillaan Histan alueelle noin 20 000 asukkaan omakotilähiötä.
Uudenmaan maakuntakaavassa alue on rakentamisen kehityssuunta kuitenkin siten, että rakentamisen pitäisi liittyä raideyhteyteen. Tuota kautta on suunniteltu rataa Lohjalle ja sieltä edelleen Saloon. Tämä Espoo-Salo rata korvaisi aikanaan viimeaikojen ehkä suurimman iframunauksen, Rantaradan, joka olisi alunperinkin pitänyt vetää tätä kautta. (Kun joskus kirjoitan kirjan, mitä kaikkea pahaa RKP on saanut aikaan, tämä munaus ansaitsee siinä kokonaisen luvun)
Espoossa näköjään välitetään vähät maakuntakaavoista. Olavi Louko kertoi alueen joukkoliikenne vaihtoehdoksi riittävän bussiyhteyden Espoon keskukseen. Tätä kautta joutilas ihminen voi körötellä Helsinkiin, mutta yhteydestä tulee niin heikkotasoinen, että bensan hinnan on noustava kahteenkymmeneen euroon litralta, ennen kuin sitä aletaan laajemmin käyttää.
Noin ei voi tehdä. Kymmenen tuhatta autoa aamuruuhkaan lisää on lisää bensankulutusta noin 10 miljoonalla litralla vuodessa ja hidastaa kaikkien matkantekoa, minkä lisäksi se edellyttäisi tieinvestointeja summalla, jolla se4n radan rakentaisi pariinkin kertaan. Maakuntaliiton on pantava tässä kova kovaa vastaan ja pysyttävä kannassaan, jonka mukaan Hista rakennetaan raideliikenteen varaan tai ei ollenkaan. Jos stä ei suunnitella raideliikenteeseen tukeutuvaksi, radan rakentaminen jälkeenpäin on hyödytöntä. Autokaupunki on rakenteeltaan aivan erilainen kuin raideliikennekaupunk eikä autokaupungista saa raidekaupunkia kuin purkamalla se ja rakentamalla kokonaan uudestaan.
On turha odotella Espoo-Lohja-Salo -rataa. Voihan sen ensimmäisen osan Espoosta Histaan rakentaa ensin jatkoa odottelemaan.
Juuri näin, tämän Histan raideyhteyden kanssa on tärkeää olla koplaamatta ELSA-rataa siihen. Espoossa on ajateltu nimenomaan ELSAa ja se on todettu turhan kalliiksi, joten raiteet on unohdettu. Liikenne voitaisiin kuitenkin hoitaa hyvinkin halvalla jatkoraiteella Espoon keskuksesta,
Joukkoliikennefoorumilla aiheessa käydyssä keskustelussa Antero Alku sanoi mielestäni kaiken olennaisen Histasta: ”Yksiraiteinen Espoosta Turun ratalinjausta noudattava paikallisrata ja pari kolme huokeata pysäkkiä Histan alueella. Etäisyys on niin pieni, ettei radalla tarvita edes kohtausmahdollisuutta…. YIT:ssä kehitelty suunnitelma lähtee siitä, että Espoo-Lohja -suurnopeusradan tilavaraus on tässä kohdassa moottoritien rinnalla. Metromaiseen tapaan ajatellaan, että radalla voisi olla asema tässä, joten Histan keskuksen on pakko sijaita Histan reunalla, jotta se olisi aseman luona…. Suurnopeusradan toteutuminen on [ajankohtaista] aikaisintaan 50 vuoden päässä, joten sitä ei pidä ottaa huomioon lainkaan Histan liikenteen kannalta. Mikä hyvänsä paikallisrata ehtii peruskorjausikään ennen suurnopeusrataa… Paikallisjunaliikenne on tarkoituksenmukaista ja kannattavaa suunnitella vain ja ainoastaan Histan näkökulmasta.” http://jlf.fi/f20/2183-histan-suunnittelu-ja-joukkoliikenneyhteydet/
Taustalla tässä on mielestäni pääkaupunkiseudun raidehankkeita vaivaava mammuttitauti. Kartalle piirretään toinen toistaan isompia ja komeampia ratoja, joidenka toteutus on pysävästi kymmenen vuoden päässä. Pienempiä hankkeita ei sitten tarvitse tehdä kun se ja se rata tekee ne tarpeettomiksi.
Verrattaen halpa Raidejokerikin on minusta tästä hyvä esimerkki, jos se tehtäisiin suosiolla pala kerrallaan vaikka jatkamalla ykkösen ratikkakiskoja Oulunkylän kautta Viikkin, ja toisaalta kympin kiskoja Huopalahden kautta Maunulaan, jne. niin voisi tulla joskus valmistakin. Mutta kun pitää tehdä kerralla, ja sitäpaitsi Maunulaan ja Viikkiin tulee metro minä hetkenä hyvänsä…
Jokerin on kyllä siirryttävä raiteille kerralla. Muutenhan siinä tulee vaihto jossakin kohdin, ja vaihdot ovat aina hankala asia.
Bloginpitäjä puhuu asiaa. Histan suunnan rata palvelisi myös muita saman kolkan asuinalueita (Veikkola, Vihti), joista pendelöidään yhä ahkerammin.
Pelkään vaan, että Espoon äskettäinen metropäätös ajaa kaikkien muiden joukkoliikennehankkeiden etenkin raidehankkeiden edelle, ja tulee huonontamaan myös vielä jotenkuten toimivia (mutta jo huonontuneita) Espoon bussiyhteyksiä säästötarpeiden muodossa.
Muut asiat itsekullakin mielesssä, mutta lyhyesti…
Jokerin pitää toki siirtyä kerralla raiteille. Se ei tarkoita sitä etteikö Jokerin reitin osilla voi olla raitiovaunuliikennettä jo aiemmin. Eli esim. kuormittava Viikki – Oulunkylä väli voisi olla ykkösen jatke jolloin Jokeribusseja ei tarvittaisi niin paljon.
Mielestäni on suhteellisen selvää mihin raitiotieverkkoja pitäisi jatkaa: Huopalahteen, Viikkin, Munkkivuoreen, Pitäjänmäelle ja Maunulaan näin alkajaisiksi. Myöhemmin voi miettiä Kehä I toisella puolella olevia kohteita kuten Malmi tai Konala. Lisäksi on pienempiä tarpeellisia pätkiä kuten Kumpulan joukkoliikenneväylä.
Näille pitäisi olla vuotuinen raha budjetissa, esim. kuusi miljoonaa euroa jolla helpohkoissa esikaupunkiolosuhteissa tekee ehkä nelisen kilometriä rataa vuodessa. Jokerissa maksaa sillat ja tunnelit ongelmallisissa paikoissa, väli Oulunkylästä Maunulaan sekä Kehä I ja Turunväylän ylitykset Espoossa.
Minun amatööriarvaus on että tuolla rahalla ja tahdilla saataisiin yllämainitut pätkät tehtyä helposti jo ennen kuin bussijokerin sopimus loppuu 2013. Vertailun vuoksi, kymmenellä miljoonalla ei saa edes yhtä metron pinta-asemaa.
Uudet alueet kuten Jätkäsaari ja Kruunuvuori on asia erikseen ja tulee rakentaa ja rahoittaa muun rakentamisen yhteydessä.
Olen samaa mieltä kirjoitajan kanssa ja juuri siksi päätimmekin kaupunginhallituksessa palauttaa Histan osayleiskaavaluonnoksen uudelleen valmisteltavaksi. Palautusta perusteltiin sillä, että on monta asiaa mitä vielä pitää selvittää ennen kuin edes luonnosta voi laittaa nähtävillä. Joukkoliikenteen ratkaiseminen on niistä aivan perustavaa laatua oleva asia.
Näin kirjoitin siitä kokouksen jälkeen:
http://jaanaleppakorpi.blogspot.com/2007/10/draamaa-kaupunginhallituksessa.html
Jaana Leppäkorpi
Espoon kaupunginhallituksen jäsen
Kympin jatkaminen huopalahden asemalle olisi mielestäni tavoite numero yksi.
Manskun pohjoispäähän on rakennettu/kaavoitettu paljon uusia toimistoja, joihin Myyrmäen ja Espoon junista sekä jokeri linjalta on hankala päästä. Tämä tarkoittaa siis lisää autoja manskulle ja entistä pahempaa härdelliä. Hakamäen tien tunneli tuskin tätä asiaa auttaa.
Raitiolinjat nyt takaisin kunniaan ennen kuin joukkoliikenne tilanne on pääkaupunkiseudulla yhtä surullinen kuin muissa suomen kaupungeissa.
Nyt alkaa olla kiire!