Karhuvaara sanoi F1 sopimusta tehdessään, että ottavat tietoisen riskin, mutta ei varmaan tiennyt riskin suuruutta.
Suomessa kauhistellaan, kun kiinalaiset kontrolloi nettiä. Ruotsalaisten omistama MTV3 sensuroi yhdessä netti-operaattorien kanssa formulalähetykset. Kisojen alkaessa streami katkesi kuin leikaten. Suomi on kaiketi ainoa maa maailmassa, missä ei formuloita näe ilmaiseksi ei televisiossä eikä netissä.
Itse tosin nautin koko formulakauden kiinalaisen CCTV5:n verkkoon lähettämistä formuloista. SopCast ohjelmalla tämä lähetys näkyi moitteetta ja kun vielä avasi pari informatiivista web-sivua, niin formulakokemus oli parempi kuin televisiosta.
Jos formuloissa siirryttäisiin bensiinimoottoreista aurinkokennoihin saataisiin sarjan insinööritaidot, taloudelliset resurssit sekä kilpailu palvelemaan jotakin tosielämässäkin hyödyllistä. Nyt voimavarat menevät joidenkin kaksoisulokesiipien kehittelyyn, joista ei ole mitään hyötyä sarjan ulkopuolella, eikä edes sarjassa seuraavana vuonna.
Jos ilmastonmuutoksen haitat toteutuvat tulevaisuudessa ennustetussa laajuudessa, ei Suomen ralli- ja formulasankareille taideta patsaita pystytellä.
Ei voi kuin ihmetellä kuinka paljon ilmaista mainosaikaa autoteollisuus saa, kun autourheilua täysin kritiikittömästi raportoidaan lähes jokaisessa ”urheiluruudussa”.
Aurinkokennoihin siirtyminen ei varmaan ole realistista. Jossain määrin hyödyllisempää olisi siirtyä dieselmoottoreihin ja biodieseliin. Nekin tosin alkavat olla aika pitkälle kehitettyjä myös henkilöautoissa. Polttoaineen määrälle voisi olla tiukka kiintiö, esim. 100 litraa per auto per kisa, sisältäen aika-ajot ja itse kisan. Saa tankata miten parhaaksi näkee, mutta jos löpö loppuu, niin se loppuu.
Uusi yllättävä piirre Osmosta, että oikein formuloista keskustelua herättelet, en tiennytkään että olet F1 fani. Vai oletko pelkästään huolissasi MTV3:n taloudesta, jos MTV3 menee konkkaan niin jäät paitsi kaikista niistä hyvistä (ei nyt tuu heti esimerkkiä mieleen) ohjelmista. Matalaotsaisin vaihtoehto olisi vihjata että olet vahingoniloinen mutta sellainen tuskin kuuluu hyveellisiin luonteenpiirteisiisi.
Eikö se ole ollut selvää jo toista vuotta, että ilmastonmuutoksella ei ole mitään tekemistä hiilidioksidin kanssa. 😀 😀 😀 Ilmasto muuttuu. Sitä on syytä tutkia. Syyt ovat jossain ihan muualla, eikä ihminen voi niihin vaikuttaa.
On se niin väärin, että suomalaiset Kimit, Heikit, Hirvoset jne turmelevat maapallon ilmaston. Voi hyvä tavaton! Mitä, jos säädetään laki vihreiden aloitteesta, jossa kielletään suomalaisia osallistumasta mihinkään kilpailulajiin, missä käytetään bensa/dieselkoneita? Samalla voitaisiin kieltää urheilijoita matkaamasta kilpailuihin ulkomaille muilla kuin kävellen tahi purjelaivoilla. Toki polkupyöräkin käy.
Mikähän vihreitten EU-edustajien päästöt vuositasolla ovat, kun sahaavat Hesan ja Brysselin väliä? Ei sekään ihan pieni voi olla.
Pitäisikö urheilujutuissa aina kertoa, miten paljon mikin juttu rasittaa luontoa?
Kanadassa on kohta talviolympialaiset. Paljonko tulee päästöjä, kun lasketaan kaikkien urheilujoukkueiden, median ja turistien reissut?
Mihin se raja vedetään??
Jos F1 on tylsä laji nyt, niin aurinkokennoautoilla siitä tulisi suunnilleen yhtä jännittävää kuin maalin kuivumisen seuraamisesta.
Ympäristökatastrofina taitaa ratojen rakentaminen ja yleisömassojen liikehdintä olla huomattavasti pahempia kuin formula-autojen kiertoajelu. Kilpa-auto tietysti kuluttaa paljon polttoainetta, mutta jo yleisön saamiseen paikalle on palanut varmasti rutkasti enemmän.
Minä pidän rallia paljon pahempana lajina kuin formuloita, koska formulakisojen seuraaminen ei anna huonoja liikennevaikutteita kenellekään, mutta Jyväskylän rallista tiedämme, että vauhti tarttuu katsojiin. Rallissa on tarkoitus markkinoida autoja – siksi nuo ralliohjukset on naamioitu siviiliauton näköisiksi – mutta kukaan ei houkuttele minua ostamaan McLarenia. Formuloiden suurin rikos on, että kisoja seuraamaan tulee jopa 200 000 henkeä. Heidän kuljettamisensa paikalle vie löpöä paljon enemmän kuin nuo kehää kiertävät huippupalkatut.
Onko kukaan laskenut kuinka paljon ympäristö säästyy kun kymmenet miljoonat autoilu-orientoituneet katsojat istuvat kotisohvillaan formulalähetysten ajan?
Tämä siis sensijaan että menisivät ostoksille automarketiin, ajelisivat 60km kahvilaan tai Ikeaan tms.
Voi hyvinkin olla että TV:n passivoivan vaikutuksen ansiosta formulasirkuksen CO2- ja muut päästöt nollaantuvat. Ehkä Ecclestone jopa ansaitsee ympäristöpalkinnon 🙂
Osmo Soininvaara: Formuloiden suurin rikos on, että kisoja seuraamaan tulee jopa 200 000 henkeä. Heidän kuljettamisensa paikalle vie löpöä paljon enemmän kuin nuo kehää kiertävät huippupalkatut.
Sinivihreä:
Yhtä hyvin voi väittää, että maailman kolmanneksi katsotuin urheilutapahtuma pitää kymmenet jos ei sadatmiljoonat ihmiset television ääressä, poissa löpöä kuluttamasta. Kisapäivänä ei sitten enää tarvitse ajankulukseen esimerkiksi lähteä autoilemaan Viikkiinrantaan lintuja bongaamaan.
Formuloiden suurin rikos on, että kisoja seuraamaan tulee jopa 200 000 henkeä. Heidän kuljettamisensa paikalle vie löpöä paljon enemmän kuin nuo kehää kiertävät huippupalkatut.
Siis veikkaat, että tämä formulaturismi on jotenkin huomattavasti pahempi asia kuin se vaihtoehto mihin ihmiset kuluttaisivat rahansa, jos eivät menisi katsomaan formuloita. Millä perusteella?
Eikö rahat riitä? Toi McLaren MP4-12C on tosiaan aika kallis. No, voi aina valita Mercedeksen, BMW:n, Renaultin tai Toyotan.
Formuloiden tulevaisuus taitaa tosiaan riippua siitä, saadaanko imago käännettyä ekologiseen suuntaan. Mahdollisuuksia on monia. Radikaali ratkaisu olisi vaihtaa vety- tai sähköautoihin. Käytännössä varmaan riittäisi maltillisemmin, jos autot alkaisivat käyttää uusiutuvaa biopolttoainetta. Sähköautot voisivat kyllä tuottaa kiihtyvyydellään näyttävämpiä kisoja. Akkujen varaus vain ei kestäisi montakaan kierrosta.
Ehdotankin siis, että autot pistetään kulkemaan edellisen kisan Baja-majoista kerätyllä paskalla ja siitä tehdyllä etanolilla. Sponsorit kyllä täytyy sitten ehkä vaihtaa tuolta Hugo Boss -linjalta Hankkija Maatalouden suuntaan.
”…mutta kukaan ei houkuttele minua ostamaan McLarenia. Formuloiden suurin rikos on, että kisoja seuraamaan tulee jopa 200 000 henkeä.”
Tulevaisuudessa tulee fotorealistiset formuloiden nettipelit, joten ei enää erota ajaako ammattikuljettaja oikeassa autokisassa vaiko onko kyseessä ammattimainen nettipelin pelaaja? Joten kiinnostus voikin siirtyä siihen nettipelin seuraamiseen ja siten kulunut energia vaihtuu kokonaan sähköenergiaksi. Eikä enää kukaan viitsi mennä paikanpäälle seuraamaan, kun netissä oleva kisa on kiinnostavampi ja voi jopa olla osa jotain tallin joukkuetta, eli mukana ja kehittelemässä omaa tiimiä.
MTV:llä on tehty riskianalyysit ja tämäkin vaihtoehto on sopimusta tehtäessä otettu huomioon liiketaloudellisena riskinä ja analysoitu sen seurauksia. Tämä on osa normaalia liiketoimintaa joka on samanlaista joka firmassa, joten asiassa ei ole mitään ihmeellistä. Näin vain saattaa käydä kun bisnestä tekee.
Mitään teknistä ongelmaahan ei olisi kisata biopolttoaineilla. Amerikan formulasarjoissa on iät ja ajat kilpailtu metanolilla.
Todennäköisesti F1-polttoainettakin pohdittaisiin tällä hetkellä vakavasti, ellei F1-autojen mottorikehitystä olisi kielletty. Sinällään hassua, että huipputekniikaksi brändätty sarja ei salli moottorikehitystä: ei ole moneen vuoteen sallinut. Kieltopäätöksen aikaan biopolttoaineet eivät vielä olleet pinnalla, ja moottorikehityksellä kilpailu katsottiin rahan tuhlaukseksi. Sopivilla säännöillä F1:tkin voisivat olla taas tekniikan eturintamassa.
Nnykyään kehitystyötä tehdään ihan muiden sarjojen parissa. Esim. Le Mans -protoissa on sallittu diesel-moottorit – itseasiassa tehty pakollisia, koska speksien mukaisesta diesel-koneesta saadaan jo nyt enempi irti kuin bensakoneesta. Kisa on voitettu jo useampana vuonna dieselillä. Diesel-konehan on tunnettu sitä, että se kulkee millä tahansa, vaikka paistorasvalla, kuten Mythbusters-sarjassakin totesivat 🙂
Ihan olen muistavinani, että Suomea käytettiin koemarkkinana, että kannattaako näyttää maksullisena, ja millä tavoin ja niin pois päin. Oisko peräti niin, että Maikkari ei ole maksanut paljon mitään? Ja jos on maksanut, no, hölmöjähän ne on, jos ei ole pistänyt klausuulia suomalaisten ajajien määrästä. Kyse lienee nimittäin urheilusta, jossa hurrataan enemmän kuskien kuin moottorien kansallisuuksien mukaan. Olen ainakin kuullut, että sveitsiläiset ovat vähintään yhtä innostuneita Räikkösestä kuin monacolaiset Häkkisedästä.
Dennis: Jos Suomi oli koemarkkina, se tapahtui aikoinaan Canal Digitalilla. Canal Digital toi Suomeen satelliitti-digitv:n 2000-luvun alkupuolella. Niihin aikoihin kauppasivat formuloita jonkinlaisena monikanavaisena lähetyksenä (eri kuvakulmia yms eri kanavilta). Se saattoi hyvinkin olla tuo mainitsemasi markkinakokeilu. Mtv3 ei taatusti ole ollut missään asiassa ensimmäisten joukossa. Noh, se offtopikista.
Näkyyhän formulat Suomessa ilmaiseksi Astra sateliitilta. Itse ostin aikoinaa Suomeen rantautuneesta Saksalaisesta halpakauppaketjusta antennin ja virittimen muutamalla kympillä.
Elikkä kääntäkää ne vanhat sateliiti antennit Astran suuntaan ja katelkaa ilmaiseksi. Tulee monet talviurheilutkin paremmin toimitettuna sieltä. Ei se ole pöljä joka pyytää, vaan se joka maksaa
Formuloiden poltaine taloudesta sen verran,että kaikkien autojen kisakauden bensoilla ei jumbojetti pääse atlantin yli
Karhuvaara sanoi F1 sopimusta tehdessään, että ottavat tietoisen riskin, mutta ei varmaan tiennyt riskin suuruutta.
Suomessa kauhistellaan, kun kiinalaiset kontrolloi nettiä. Ruotsalaisten omistama MTV3 sensuroi yhdessä netti-operaattorien kanssa formulalähetykset. Kisojen alkaessa streami katkesi kuin leikaten. Suomi on kaiketi ainoa maa maailmassa, missä ei formuloita näe ilmaiseksi ei televisiossä eikä netissä.
Itse tosin nautin koko formulakauden kiinalaisen CCTV5:n verkkoon lähettämistä formuloista. SopCast ohjelmalla tämä lähetys näkyi moitteetta ja kun vielä avasi pari informatiivista web-sivua, niin formulakokemus oli parempi kuin televisiosta.
Olen hankkinut sen Maikkarin Maxin aikanaan. Mikäli Kovalainen ei aja, lähtee sopimus pois heti. Kimin tilannehan on nyt selvä.
Jos formuloissa siirryttäisiin bensiinimoottoreista aurinkokennoihin saataisiin sarjan insinööritaidot, taloudelliset resurssit sekä kilpailu palvelemaan jotakin tosielämässäkin hyödyllistä. Nyt voimavarat menevät joidenkin kaksoisulokesiipien kehittelyyn, joista ei ole mitään hyötyä sarjan ulkopuolella, eikä edes sarjassa seuraavana vuonna.
Jos ilmastonmuutoksen haitat toteutuvat tulevaisuudessa ennustetussa laajuudessa, ei Suomen ralli- ja formulasankareille taideta patsaita pystytellä.
Ei voi kuin ihmetellä kuinka paljon ilmaista mainosaikaa autoteollisuus saa, kun autourheilua täysin kritiikittömästi raportoidaan lähes jokaisessa ”urheiluruudussa”.
Aurinkokennoihin siirtyminen ei varmaan ole realistista. Jossain määrin hyödyllisempää olisi siirtyä dieselmoottoreihin ja biodieseliin. Nekin tosin alkavat olla aika pitkälle kehitettyjä myös henkilöautoissa. Polttoaineen määrälle voisi olla tiukka kiintiö, esim. 100 litraa per auto per kisa, sisältäen aika-ajot ja itse kisan. Saa tankata miten parhaaksi näkee, mutta jos löpö loppuu, niin se loppuu.
Uusi yllättävä piirre Osmosta, että oikein formuloista keskustelua herättelet, en tiennytkään että olet F1 fani. Vai oletko pelkästään huolissasi MTV3:n taloudesta, jos MTV3 menee konkkaan niin jäät paitsi kaikista niistä hyvistä (ei nyt tuu heti esimerkkiä mieleen) ohjelmista. Matalaotsaisin vaihtoehto olisi vihjata että olet vahingoniloinen mutta sellainen tuskin kuuluu hyveellisiin luonteenpiirteisiisi.
Teemu: ”Jos formuloissa siirryttäisiin bensiinimoottoreista aurinkokennoihin…”
En usko, että tuota nähdään koskaan. 🙂 Sen sijaan polttokennoformula saatetaan hyvinkin nähdä aikanaan. Sihen menee kuitenkin vielä muutamia vuosia.
Syterskalet: ”Jos ilmastonmuutoksen haitat toteutuvat tulevaisuudessa…”
Eikö se ole ollut selvää jo toista vuotta, että ilmastonmuutoksella ei ole mitään tekemistä hiilidioksidin kanssa. 😀 😀 😀 Ilmasto muuttuu. Sitä on syytä tutkia. Syyt ovat jossain ihan muualla, eikä ihminen voi niihin vaikuttaa.
On se niin väärin, että suomalaiset Kimit, Heikit, Hirvoset jne turmelevat maapallon ilmaston. Voi hyvä tavaton! Mitä, jos säädetään laki vihreiden aloitteesta, jossa kielletään suomalaisia osallistumasta mihinkään kilpailulajiin, missä käytetään bensa/dieselkoneita? Samalla voitaisiin kieltää urheilijoita matkaamasta kilpailuihin ulkomaille muilla kuin kävellen tahi purjelaivoilla. Toki polkupyöräkin käy.
Mikähän vihreitten EU-edustajien päästöt vuositasolla ovat, kun sahaavat Hesan ja Brysselin väliä? Ei sekään ihan pieni voi olla.
Pitäisikö urheilujutuissa aina kertoa, miten paljon mikin juttu rasittaa luontoa?
Kanadassa on kohta talviolympialaiset. Paljonko tulee päästöjä, kun lasketaan kaikkien urheilujoukkueiden, median ja turistien reissut?
Mihin se raja vedetään??
Postauksen aiheena oli MTV3:n huono kauppa.
Jos F1 on tylsä laji nyt, niin aurinkokennoautoilla siitä tulisi suunnilleen yhtä jännittävää kuin maalin kuivumisen seuraamisesta.
Ympäristökatastrofina taitaa ratojen rakentaminen ja yleisömassojen liikehdintä olla huomattavasti pahempia kuin formula-autojen kiertoajelu. Kilpa-auto tietysti kuluttaa paljon polttoainetta, mutta jo yleisön saamiseen paikalle on palanut varmasti rutkasti enemmän.
Minä pidän rallia paljon pahempana lajina kuin formuloita, koska formulakisojen seuraaminen ei anna huonoja liikennevaikutteita kenellekään, mutta Jyväskylän rallista tiedämme, että vauhti tarttuu katsojiin. Rallissa on tarkoitus markkinoida autoja – siksi nuo ralliohjukset on naamioitu siviiliauton näköisiksi – mutta kukaan ei houkuttele minua ostamaan McLarenia. Formuloiden suurin rikos on, että kisoja seuraamaan tulee jopa 200 000 henkeä. Heidän kuljettamisensa paikalle vie löpöä paljon enemmän kuin nuo kehää kiertävät huippupalkatut.
Onko kukaan laskenut kuinka paljon ympäristö säästyy kun kymmenet miljoonat autoilu-orientoituneet katsojat istuvat kotisohvillaan formulalähetysten ajan?
Tämä siis sensijaan että menisivät ostoksille automarketiin, ajelisivat 60km kahvilaan tai Ikeaan tms.
Voi hyvinkin olla että TV:n passivoivan vaikutuksen ansiosta formulasirkuksen CO2- ja muut päästöt nollaantuvat. Ehkä Ecclestone jopa ansaitsee ympäristöpalkinnon 🙂
Osmo Soininvaara: Formuloiden suurin rikos on, että kisoja seuraamaan tulee jopa 200 000 henkeä. Heidän kuljettamisensa paikalle vie löpöä paljon enemmän kuin nuo kehää kiertävät huippupalkatut.
Sinivihreä:
Yhtä hyvin voi väittää, että maailman kolmanneksi katsotuin urheilutapahtuma pitää kymmenet jos ei sadatmiljoonat ihmiset television ääressä, poissa löpöä kuluttamasta. Kisapäivänä ei sitten enää tarvitse ajankulukseen esimerkiksi lähteä autoilemaan Viikkiinrantaan lintuja bongaamaan.
Osmo:
Siis veikkaat, että tämä formulaturismi on jotenkin huomattavasti pahempi asia kuin se vaihtoehto mihin ihmiset kuluttaisivat rahansa, jos eivät menisi katsomaan formuloita. Millä perusteella?
”kukaan ei houkuttele minua ostamaan McLarenia.”
Eikö rahat riitä? Toi McLaren MP4-12C on tosiaan aika kallis. No, voi aina valita Mercedeksen, BMW:n, Renaultin tai Toyotan.
Formuloiden tulevaisuus taitaa tosiaan riippua siitä, saadaanko imago käännettyä ekologiseen suuntaan. Mahdollisuuksia on monia. Radikaali ratkaisu olisi vaihtaa vety- tai sähköautoihin. Käytännössä varmaan riittäisi maltillisemmin, jos autot alkaisivat käyttää uusiutuvaa biopolttoainetta. Sähköautot voisivat kyllä tuottaa kiihtyvyydellään näyttävämpiä kisoja. Akkujen varaus vain ei kestäisi montakaan kierrosta.
Ehdotankin siis, että autot pistetään kulkemaan edellisen kisan Baja-majoista kerätyllä paskalla ja siitä tehdyllä etanolilla. Sponsorit kyllä täytyy sitten ehkä vaihtaa tuolta Hugo Boss -linjalta Hankkija Maatalouden suuntaan.
Osmo Soininvaara: !Postauksen aiheena oli MTV3:n huono kauppa.”
Tämmöstä tämä nettikeskustelu on. Vähänkin vaikeammat aiheet jäävät kaikenlaisen vouhkaamisen jalkoihin.
On helppo sabotoida järkeväkin keskustelu laittamalla pari riviä pakolaisista tai ylisuurista optioista.
”…mutta kukaan ei houkuttele minua ostamaan McLarenia. Formuloiden suurin rikos on, että kisoja seuraamaan tulee jopa 200 000 henkeä.”
Tulevaisuudessa tulee fotorealistiset formuloiden nettipelit, joten ei enää erota ajaako ammattikuljettaja oikeassa autokisassa vaiko onko kyseessä ammattimainen nettipelin pelaaja? Joten kiinnostus voikin siirtyä siihen nettipelin seuraamiseen ja siten kulunut energia vaihtuu kokonaan sähköenergiaksi. Eikä enää kukaan viitsi mennä paikanpäälle seuraamaan, kun netissä oleva kisa on kiinnostavampi ja voi jopa olla osa jotain tallin joukkuetta, eli mukana ja kehittelemässä omaa tiimiä.
MTV:llä on tehty riskianalyysit ja tämäkin vaihtoehto on sopimusta tehtäessä otettu huomioon liiketaloudellisena riskinä ja analysoitu sen seurauksia. Tämä on osa normaalia liiketoimintaa joka on samanlaista joka firmassa, joten asiassa ei ole mitään ihmeellistä. Näin vain saattaa käydä kun bisnestä tekee.
Mitään teknistä ongelmaahan ei olisi kisata biopolttoaineilla. Amerikan formulasarjoissa on iät ja ajat kilpailtu metanolilla.
Todennäköisesti F1-polttoainettakin pohdittaisiin tällä hetkellä vakavasti, ellei F1-autojen mottorikehitystä olisi kielletty. Sinällään hassua, että huipputekniikaksi brändätty sarja ei salli moottorikehitystä: ei ole moneen vuoteen sallinut. Kieltopäätöksen aikaan biopolttoaineet eivät vielä olleet pinnalla, ja moottorikehityksellä kilpailu katsottiin rahan tuhlaukseksi. Sopivilla säännöillä F1:tkin voisivat olla taas tekniikan eturintamassa.
Nnykyään kehitystyötä tehdään ihan muiden sarjojen parissa. Esim. Le Mans -protoissa on sallittu diesel-moottorit – itseasiassa tehty pakollisia, koska speksien mukaisesta diesel-koneesta saadaan jo nyt enempi irti kuin bensakoneesta. Kisa on voitettu jo useampana vuonna dieselillä. Diesel-konehan on tunnettu sitä, että se kulkee millä tahansa, vaikka paistorasvalla, kuten Mythbusters-sarjassakin totesivat 🙂
Ihan olen muistavinani, että Suomea käytettiin koemarkkinana, että kannattaako näyttää maksullisena, ja millä tavoin ja niin pois päin. Oisko peräti niin, että Maikkari ei ole maksanut paljon mitään? Ja jos on maksanut, no, hölmöjähän ne on, jos ei ole pistänyt klausuulia suomalaisten ajajien määrästä. Kyse lienee nimittäin urheilusta, jossa hurrataan enemmän kuskien kuin moottorien kansallisuuksien mukaan. Olen ainakin kuullut, että sveitsiläiset ovat vähintään yhtä innostuneita Räikkösestä kuin monacolaiset Häkkisedästä.
Dennis: Jos Suomi oli koemarkkina, se tapahtui aikoinaan Canal Digitalilla. Canal Digital toi Suomeen satelliitti-digitv:n 2000-luvun alkupuolella. Niihin aikoihin kauppasivat formuloita jonkinlaisena monikanavaisena lähetyksenä (eri kuvakulmia yms eri kanavilta). Se saattoi hyvinkin olla tuo mainitsemasi markkinakokeilu. Mtv3 ei taatusti ole ollut missään asiassa ensimmäisten joukossa. Noh, se offtopikista.
Näkyyhän formulat Suomessa ilmaiseksi Astra sateliitilta. Itse ostin aikoinaa Suomeen rantautuneesta Saksalaisesta halpakauppaketjusta antennin ja virittimen muutamalla kympillä.
Elikkä kääntäkää ne vanhat sateliiti antennit Astran suuntaan ja katelkaa ilmaiseksi. Tulee monet talviurheilutkin paremmin toimitettuna sieltä. Ei se ole pöljä joka pyytää, vaan se joka maksaa
Formuloiden poltaine taloudesta sen verran,että kaikkien autojen kisakauden bensoilla ei jumbojetti pääse atlantin yli