40. Second best ratkaisu:  joukkoliikenteen subventio

Päätin joukkois­taa kehit­teil­lä ole­van kir­jani Talous ja kaupun­ki ja julka­ista sen luku ker­ral­laan kom­men­toitavak­si. Sekä kri­it­tiset että kan­nus­ta­vat kom­men­tit ovat hyvin tervetulleita.

===

Jok­seenkin kaikissa teol­lisu­us­maid­en suuris­sa kaupungeis­sa on päädyt­ty sub­ven­toimaan joukkoli­iken­net­tä, jot­ta saataisi­in hilli­tyk­si autoli­iken­teen kasvua ja ruuhkia.  Joukkoli­ikenne ratkaisi myös Helsingis­sä aiem­min maini­tun 45 min­uutin matkan Puoti­las­ta Helsin­gin keskus­taan. Nyt se sujuu metrol­la 20 min­uutis­sa, mut­ta yhtä nopeasti tai nopeam­minkin se sujuu henkilöau­tol­la. Sujuu, kos­ka niin moni käyt­tää metroa. Muuten istut­taisi­in yhä ruuhkissa.

Ongel­ma ratke­si jo ennen metroa. Itäväyläl­lä otet­ti­in autoil­ta tilaa bus­sikaistoille. Samal­la joukkoli­iken­teen lipun­hin­to­ja alet­ti­in sub­ven­toi­da voimakkaasti. Kun bus­sil­la pääsi nopeasti ja hal­val­la, riit­tävän moni siir­tyi autos­ta bus­si­in ja liikenne alkoi sujua.

Voi pitää yllät­tävänä, että tilan otta­mi­nen autoil­ta lisäsi autoli­iken­teen suju­vu­ut­ta. Väylän kap­a­siteet­ti las­ket­tuna ajoneu­voina min­u­ut­tia kohden ei kaupungeis­sa riipu kaisto­jen määrästä vaan siitä, miten väylältä pääsee pois eli miten liikenne vetää väylän päässä ja ulos­meno­ram­peil­la. On aivan sama, kuin­ka monel­la kaistal­la pul­lonkaulaan jonote­taan. Kun väylä ylikuor­mit­tuu, sen väl­i­tyska­p­a­siteet­ti las­kee väylän kok­ies­sa erään­laisen infark­tin. Seiso­vas­sa ruuhkas­sa kap­a­siteet­ti on nol­la. Sik­si kaistan otta­mi­nen henkilöau­tol­ta bus­seille ei vähen­tänyt vaan lisäsi Itäväylän väl­i­tyskykyä henkilöau­to­jen kannalta.

Suures­sa kaupungis­sa henkilöau­tot eivät pysty huole­hti­maan liiken­teestä, kos­ka tähän ei ole tilaa. Teo­ri­as­sa tietysti voitaisi­in purkaa talo­ja kaupunkia halkovien moot­toritei­den ja näi­den ramp­pi­en tieltä. Kaupun­ki menisi perus­teel­lis­es­ti pilalle tekemäl­lä siitä taval­laan esikaupunkialuet­ta. Jos halu­taan toimi­vaa ja viihty­isää kaupunkia, on raken­net­ta­va metro­ja, pikaratikoi­ta ja rai­vat­ta­va tilaa bus­sikaistoille. Tämänkin jäl­keen joukkoli­iken­teen käyt­täjiltä menee matkaan enem­män aikaa. Jos kaik­ki ajat­tel­e­vat vain omaa etu­aan, kuten talous­teo­ria olet­taa hei­dän ajat­tel­e­van, tarpeek­si väkeä ei siir­ry autos­ta joukkoli­iken­teen käyt­täjäk­si ja kaik­ki istu­vat ruuhkissa.

Tämän takia joukkoli­iken­teen lip­pu­ja sub­ven­toidaan jok­seenkin kaikissa suuris­sa kaupungeis­sa. Osa autoil­i­joista taval­laan lahjo­taan joukkoli­iken­teen käyt­täjik­si, jol­loin ruuhkat vähenevät ja autoilu nopeu­tuu. Rahat sub­ven­tioon kerätään veroina sekä autoil­i­joil­ta että joukkoli­iken­teen käyt­täjiltä. Net­tomääräis­es­ti autoil­i­jat mak­sa­vat joukkoli­iken­teen käyt­täjille, mut­ta he hyö­tyvät ruuhkissa haaskau­tu­van ajan vähen­e­misenä. Toinen vai­h­toe­hto on, että tas­apaino saavute­taan niin, että autoli­ikenne ruuhkau­tuu sen ver­ran, että osan autoil­i­joista kan­nat­taa siir­tyä joukkoli­iken­teen käyt­täjik­si. Jot­ta tämäkään voisi onnis­tua, tarvi­taan oman raiteet ja bus­sikai­stat joukkoli­iken­teelle, sil­lä jos joukkoli­ikenne seisoo samoissa ruuhkissa henkilöau­to­jen kanssa, mat­ka on aina nopeampi henkilöau­tol­la ja käy niin kuin kävi Itäväyläl­lä 1960-luvun lop­ul­la. Kaik­ki häviävät.

Ruuhkien tor­ju­misek­si Helsingis­sä alet­ti­in 1970-luvul­la sec­ond best ‑ratkaisuna rajoit­ta­maan työ­matkali­iken­teen käytössä ole­via autopaikko­ja. Tämä oli tehokas keino aamu­ru­uhkia vas­taan, mut­ta kaukana opti­maalis­es­ta, kuten myöhem­min tässä kir­jas­sa osoitetaan.

Käytän­nön elämä on pakot­tanut suuret kaupun­git sub­ven­toimaan joukkoli­iken­net­tä kaikissa teol­lisu­us­mais­sa. Silti tämä on talous­teo­ri­an vas­tainen toi­mi. Jos ongel­mana ovat autoli­iken­teen ulkoiset kus­tan­nuk­set, siis hai­tat muille ihmisille ja ilmas­tolle, oikea vai­h­toe­hto ei ole sub­ven­toi­da joukkoli­iken­net­tä vaan verot­taa autoilua ulkois­t­en kus­tan­nusten ver­ran. Kut­sun tässä autoilun verot­tamista ruuhka­mak­suik­si, vaik­ka tapo­ja verot­taa autoilua on muitakin.

Joukkoli­iken­teen sub­ven­tion kor­vaami­nen ruuhka­mak­suil­la on parem­pi kahdes­ta syystä.

Valit­taes­sa joukkoli­iken­teen sub­ven­tio, tul­laan samal­la sub­ven­toi­neek­si liikku­mista yleen­sä ja lisän­neek­si sitä kaupun­gin sisäl­lä. Yllä on puhut­tu autoilun ulkoi­sista kus­tan­nuk­sista, mut­ta hai­ta­ton­ta ei ole joukkoli­iken­nekään. Liikku­misen sub­ven­toin­ti piden­tää sekä asioin­ti- että työ­matko­ja ja tukee palvelu­jen keskit­tymistä, jol­loin lähiöi­den palve­lu­ta­so pysyy heikkona. Se vie meitä pois­päin 15 min­uutin kaupun­gin ihanteesta ja tekee siitä mah­do­ton­ta esikaupunkialueilla.

Kos­ka liiken­net­tä on enem­män, kus­tan­nuk­set ovat suurem­pia. Toteu­tu­uhan sil­loin myös matko­ja, joiden tekem­i­nen ei kan­nat­taisi, jos olisi valit­tu autoilun ruuhka­mak­sut joukkoli­iken­teen sub­ven­tion sijasta.

Toisek­si joukkoli­iken­teen verot­tamiseen perus­tu­va vai­h­toe­hto tulee julkiselle taloudelle huo­mat­tavasti kalli­im­mak­si kuin ruuhka­mak­sui­hin perus­tu­va. Joukkoli­iken­teen sub­ven­tio mak­saa Helsin­gin kaupungille sum­man, joka vas­taa vähän yli yhtä pros­ent­tiyk­sikköä kun­nal­lisverossa. Ruuhka­mak­sut taas tuot­taisi­vat suun­nilleen saman ver­ran. Näin ollen kun­taveroa voitaisi laskea kahdel­la pros­ent­tiyk­siköl­lä siir­tymäl­lä joukkoli­iken­teen tues­ta ruuhka­mak­sui­hin. Jokainen voi laskea, paljonko itse säästäisi verois­sa. Jo saa palkkaa 3000 €/kk, kun­nal­lisvero lask­isi siis 720 €/vuosi. Tämän laskel­man tehtyään moni autoil­i­jakin huo­maisi, että ruuhka­mak­sut oli­si­vat hänelle taloudel­lis­es­ti edullisia sen lisäk­si, että ne joudut­taisi­vat hänen matkan­tekoaan. Voit­ta­jia olisi enem­män kuin häviäjiä, sil­lä liiken­teen määrä vähe­nee ja sen kokon­aiskus­tan­nus las­kee. Lisäk­si tulo­jen verot­ta­mi­nen heiken­tää taloudel­lista tehokku­ut­ta, joten kun­nal­lisverona kerät­ty euro mak­saa todel­lisu­udessa paljon enem­män kuin euron.

Mut­ta eivätkö pien­i­t­u­loloiset syr­jäy­ty­isi kököt­tämään omis­sa lähiöis­sään, jos mat­ka vaikka­pa keskus­taan olisi selvästi nyky­istä kalli­impi? Tämä olisi väl­itön vaiku­tus, mut­ta se johtuu siitä, että liikku­misen sub­ven­toin­ti on keskit­tänyt palvelu­ja kaupun­gin keskus­taan ja heiken­tänyt niitä lähiöis­sä. Jos liiken­net­tä ei sub­ven­toitaisi, lähiöi­den palve­lu­ta­so olisi olen­nais­es­ti korkeampi. Tämän voi havai­ta Lon­toon lähiöis­sä, joi­ta ei oikeas­t­aan voi kut­sua lähiöik­si, kos­ka juuri parem­man palve­lu­ta­son­sa vuok­si ne tun­tu­vat enem­mänkin pie­niltä kaupungeil­ta. Lon­toos­sa joukkoli­iken­teen sub­ven­tio on vähäistä, jos sitä on lainkaan, mut­ta autol­la keskus­taan tulem­i­nen on todel­la kallista ruuhka­mak­su­jen vuok­si, jot­ka ovat siis kymme­nen pun­taa, yli kymme­nen euroa, päivältä.

Itäkeskuk­ses­sa on hyvä palve­lu­ta­so, eivätkä itäis­ten kaupungi­nosien työt­tömät juurikaan matkus­ta keskustaan.

Myöhem­mis­sä luvuis­sa kysytään, onko kaupun­gin sisäisen liiken­teen sub­ven­toimi­nen sit­tenkin järkevää.

Seu­raa­va luku tästä

Kir­jan alku­un tästä.

18 vastausta artikkeliin “40. Second best ratkaisu:  joukkoliikenteen subventio”

  1. Vaik­ka kir­joi­tus on pääpi­irteis­sään tot­ta, joukkoli­iken­teen sub­ven­tios­sa tulee ottaa huomioon , että riit­tävän tiheän vuorovälin saavut­taak­seen, joukkoli­ikenne ajaa usein puoli­ty­hjänä. Jos sub­ven­ti­ol­la saadaan kulku­vä­li­neet enem­män täy­teen, ei tästä aiheudu hait­taa (= lisää liikennettä).

    Esim. mak­su­ton liikenne ei kuitenkaan ole järkevää siitä syys­tä, että se vähen­tää käve­lyä ja polkupyöräilyä.

    Paras ratkaisu olisi sub­ven­toi­da uni­ver­saalil­la palvelusetelil­lä, joista joukkoli­ikenne olisi vain yksi käyt­tö­tarkoi­tus muiden julk­isten palvelu­iden rinnalla.

  2. Syi­hin, mik­si joukkoli­iken­net­tä ei pidä sub­ven­toi­da voi lisätä kol­man­nek­si yleisen kaikki­in yri­tys­tuki­in liit­tyvän ongel­man. Ne jäyk­istävät rak­en­tei­ta. Luo­va tuho hidas­tuu, kun vaki­in­tunei­ta toim­i­joi­ta tue­taan. Joukkoli­iken­nekään ei ole täy­del­listä, sinne mah­tuu vielä paljon etenkin asi­akkaan koke­maa palve­lu­ta­soa paran­tavia innovaatioita.

    Autoilun verot­tamis­es­ta kan­nat­taa muis­taa, että kyl­lähän keskus­tas­sa kävi­jöiltä jo nykyään kerätään veroa. Jokainen järkevästi toim­i­ja pysäköi auton­sa johonkin pysäköin­tilu­o­laan, joiden tun­ti­tak­sat ovat HSL:n ker­tal­ip­pua korkeampia. Vero menee vain pääosin yksi­ty­is­ten toim­i­joiden taskuihin.

    1. Ei pysäköin­ti­mak­su ole vero. Pysäköin­ti­mak­su on hin­ta jon­ka pysäköin­tipalvelus­ta joutuu maksamaan.

  3. Soin­in­vaara vetää mutkia suo­rak­si totut­tuun tapaan puhues­saan joukkoli­iken­teestä. Kaupungis­sa tämä juuri ja juuri toteu­tuu mut­ta kaikissa maantie-osuuk­sis­sa esim. bus­sikaistoil­la on jär­jetön määrä tilaa niiden tuot­ta­maan kap­a­siteet­ti­in nähden.

    Esimerkkinä Soin­in­vaara on main­in­nut, että jos joukkoli­iken­teen väki siir­ret­täisi (usein) yksin matkaile­vi­in autoi­hin niin jonon pitu­us olisi vaikka­pa kilo­metrin mut­ta uno­htaa autu­aasti, että sen joukkoli­iken­teen täyt­töaste on xx% ja sen vuoroväli on usei­ta min­u­ut­te­ja eli oikeasti niil­lä on itsel­lään kilo­me­trien pitu­inen vir­tu­aal­i­jono joka tässä tapauk­ses­sa on tyhjä kaista jol­la muut eivät saa ajaa. Se jos jokin on epäte­hokas­ta tilankäyt­töä. Soin­in­vaara puhuu kuin niitä olisi peräperää kym­meniä ver­rates­saan niitä autoihin.

    Edes tiuhaan liiken­nöidyl­lä Helsin­gin val­taväylil­lä ei mene busse­ja peräperää vaan niitä saa odot­taa muu­ta­man min­uutin liiken­teen sol­muko­htia luku­unot­ta­mat­ta puhu­mat­takaan val­tateistä jos­sa tuo väli voi olla vielä pidem­pi tai vaik­ka olisi sama niin huomioiden auto­jen nopeu­den ja siten liiken­nemäärän se joukkoli­ikenne, eri­tyis­es­ti lin­ja-autot, on ääret­tömän epäte­hokas liikkumismuoto.

    Metrol­la ja raitio­vaunul­la tilanne on jo parem­pi kos­ka ne eivät aina edes vie autoil­ta sitä tilaa ja niiden kap­a­siteet­ti on korkeampi kuin linja-autoilla.

    Noin muu­toin itse muut­taisin esim. raitio­vaunut ilmaisek­si kaikille tai ainakin joitain lin­jo­ja. Esim. Perthissä on näin ja se tukee hyvin pait­si tur­is­mia niin myös sitä muu­ta liikku­mista. Lähempää saman taisi tehdä Tallinna?

  4. Edes tiuhaan liiken­nöidyl­lä Helsin­gin val­taväylil­lä ei mene busse­ja peräperää vaan niitä saa odot­taa muu­ta­man min­uutin liiken­teen sol­muko­htia luku­unot­ta­mat­ta puhu­mat­takaan val­tateistä jos­sa tuo väli voi olla vielä pidem­pi tai vaik­ka olisi sama niin huomioiden auto­jen nopeu­den ja siten liiken­nemäärän se joukkoli­ikenne, eri­tyis­es­ti lin­ja-autot, on ääret­tömän epäte­hokas liikkumismuoto. 

    Kir­joituk­ses­sa nimeno­maan sivut­ti­in tätä asi­aa. Pääväyläl­lä suo­raan ajami­nen ei ole kaikkea liiken­net­tä määrit­tävä kri­it­ti­nen sol­muko­h­ta vaan esimerkik­si neljän tien risteys on. Kun täl­läisessä solkuko­hdas­sa yksi puolitäyt­töi­nen bus­si kään­tyy ris­teävälle tielle alle kymme­nessä sekun­nis­sa, niin vas­taa­va määrä henkilöau­to­ja ei ehdi men­nä risteyk­ses­tä yksien val­o­jen vai­h­don aikana.

    Toki voi argu­men­toi­da että bus­sit eivät keskimäärin ole puolitäyt­töisiä. Eivät olekaan, mut­ta ne ovat eniten täyn­nä juuri niinä aikoina kun liiken­net­tä on muutenkin eniten. Ruuh­ka-aikoina bussien täyt­töas­teet ovat ainakin Helsingis­sä hyvinkin isot joten vaiku­tus ruuhkaisu­u­teen on merkit­tävästi isom­pi mitä keskiver­totäyt­töas­teesta voisi päätellä.

  5. Itäkeskuk­ses­ta ei matkuste­ta keskus­tan palvelui­hin sik­si että mon­et niistä ovat julkises­ta sub­ven­tios­ta huoli­mat­ta idän asukkaiden saavut­ta­mat­tomis­sa. Oop­pera, nyky­taiteen museo, ateneum, fin­la­dia-talo, oodi ja ovat kaikkien rahoit­tamia mut­ta niistä pääsee naut­ti­maan lähin­nä oma­l­la autol­la liikku­va tai valmi­ik­si keskus­tan miljoona-asun­nois­sa käve­lyetäisyy­del­lä asu­va valkoinen taloudelli­nen eliitti.

    1. Idästä matkuste­taan poikit­tain töi­hin ja koulu­un ja kavereille ja Kaup­pakeskuk­si­in. Helsin­ki on muu­takin kuin keskus­ta. Las­ten­ratasvä­ki pääsee edelleen maksutta 

      Keskus­ta Helsingis­sä on kallis. Ja elämä on paikallista. Ei Punavuores­ta tarvitse nykyään usein keskus­taan men­nä jos työ on lähel­lä. Keskus­tas­sa kävin kun asuin kauem­pana ja en tehnyt etätöitä. Voisiko sub­ven­toitu lip­pu saa­da työn­tek­i­jät taas kont­to­rille jos sub­ven­tion antaisi viher­rystuke­na yri­tyk­sille? Työ­suhdelip­pu ei kai oikein toi­mi vai myy­däänkö niitä muillekin kuin verora­hoil­la mak­se­tu­ille työntekijöille

      1. Voisiko sub­ven­toitu lip­pu saa­da työn­tek­i­jät taas kont­to­rille jos sub­ven­tion antaisi viher­rystuke­na yrityksille?

        Oman koke­muk­sen mukaan ei. Omas­sa työ­paikas­sani joukkoli­iken­teen käyt­töä tue­taan ja yri­tyk­sen pysäköin­nistä joutuu mak­samaan ja näin on ollut jo use­am­man vuo­den. Kävi­jämäärä on yhä pieni ja niistäkin osa tulee autol­la, kaikesta tästä huolimatta.

        Aika har­val­la se joukkoli­ikenne pysäk­ki on niin lähel­lä kotia, että se olisi järkevä liikku­mistapa. Vaatii vai­h­don, on hitaampi tai sit­ten vaan se tyyp­illi­nen mat­ka ei ole vain kodista töi­hin ja takaisin vaan siinä saat­taa olla matkalla muu­ta­ma muukin pysähdys vaikka­pa päiväkoti­in tai ruokakaup­paan. Auto on ylivoimainen liikku­mistapa suurim­mal­la osalle. 

        Niille joille joukkoli­ikenne on toimi­va ratkaisu niin kiitos teille. Tei­dän ansios­ta on sit­ten vähem­män sitä ruuhkaa muual­la tosin jos pystyy men­emään töi­hin jon­ain muu­na aikana kuin kel­lo 8 tai 9 niin eipä sitä ruuhkaa ole nytkään. Onnek­si yhä use­am­mat työ­paikat mah­dol­lis­ta­vat etä­työsken­te­lyn tai liuku­vat työa­jat niin että ei tarvitse pakkau­tua kaduille samaan aikaan.

        Tämä voi olla itseasi­as­sa se suurin syy mik­si joukkoli­iken­net­tä ei käytetä. Ei käytetä tosin auto­jakaan kos­ka työ­paik­ka on kotona ja ihmette­len, ettei Soin­in­vaara julista etä­työn ilosanomaa kos­ka nimeno­maan vähen­tää niitä auto­ja määräl­lis­es­ti eniten. Vai huo­let­taako sit­tenkin HSL tulot enem­män kuin ympäristö?

    2. Mitä oikein tarkoi­tat? Autot­tomana län­siespoolaise­na olen käynyt tämän vuo­den aikana noista kaikissa muis­sa pait­si Fin­lan­dia-talos­sa (ja sen sijaan olen kyl­lä käynyt viereisessä Musi­ikki­talos­sa). Ei todel­lakaan vaa­di autoa tai keskus­ta-asun­toa, jot­ta noista pää­sisi nauttimaan.

  6. Joukkoli­iken­teen sub­ven­tioaste on luokkaa 50 %. Jos sitä ei olisi, se tarkoit­taisi lipun hin­to­jen tuplaan­tu­mista ja huo­mat­tavasti nyky­istä heikom­paa palve­lu­ta­soa kun hin­to­jen koro­tus karkot­taisi matkus­ta­jat. Ei jatkoon.

  7. Kuin­ka sup­peasti tai laa­jasti sitä sub­ven­tio­ta kat­so­taan ja sen hyötyjä. 

    Jos ei ole varaa niin en ota työkeikkaa vas­taan tai lähde har­ras­ta­maan. Kun ei ole varaa joku van­hus jät­tää lääk­keet hake­mat­ta ja joutuu sairaalaan. Kun ei ole varaa en posits kotoa ja mie­len­ter­veys hajoaa. Vähe­neekö saas­teet ja helsin­ki säästää ter­veys­menois­sa. Onko kaik­ki tulot ja säästöt todel­la las­ket­tu ? Jos vain tui­jot­taa yhtä osa-aluet­ta se on huijaamista.

  8. Kysymys siis kuu­luu — miten Helsin­gin tulee suun­nitel­la joukkoli­ikenne että voidaan puolit­taa lipun hin­nat ja säästää 12,5 pros­ent­tia kuluista — siis kat­taa puo­let ales­ta. Ja sit­ten jostain muual­ta on säästet­tävä tai saata­va lisää katetta.Eloniako meil­lä kai­vataan vai osa­taanko itse? 

    Kulut siis 1000
    500 tulee tukiaisilla
    Euron liput kat­taa puo­let ja 50 sentin 25 pros­ent­tia. 25 pros­ent­tia on siis alen jäl­keen rahoitet­ta­va uudelleen tai säästet­tävä. Jospa ter­veyshyödyt ja lisää­tynyt toimeli­aisu­us kat­taisi osan tai kaik­ki? Tai tont­tien vuokraus? Mon­tako sairaslavuorokaut­ta säästyy kunnskuu­tit on kalliimpia?

  9. lkäänkuin “ruuhka­mak­su­ja” ei opti­moitaisi juuri siten, että siit­tä saadaaan suurim­mat maksutulot!..Jos autoli­ikenne vähenisi liikaa kalli­in ruuhka­mak­sun takia, ruuhka­mak­sua alennetaan!.. 

    Siinä ei paina yhtään mitkään luon­to tai viihty­isyys tai kenenkään käyt­tämä mat­ka-aika minnekkään.

    Ei julk­ista liiken­net­tä sub­ven­toi­da sik­si, että ihmiset siir­ty­i­sivät henkilöau­toista joukkoli­iken­teeseen, vaan sik­si, että yhteiskun­ta olisi ylipäätään mah­dolli­nen, kos­ka jokaisel­la ei ole varaa omaan autoon ja näin ihmiset jumi­u­tu­isi­vat kotei­hin­sa, eikä työssäkään voisi käydä.

    oli tilanne miten vain jär­jestet­ty, aina löy­tyy opti­mi ja luon­nolli­nen tas­apaino. Jos julk­ista liiken­net­tä ei sub­ven­toitaisi, tai ei olisi joukkoli­iken­net­tä, niin esim. Helsingis­sä olisi var­maan parisa­taa tuhat­ta henkilöö vähem­män asukkai­ta, ainakin keskus­tas­sa ja sen liepeil­lä, kun kaik­ki ei mah­du autoinen­sa sinne. Ja jos ruuh­ka jumit­taa, ettei min­nekkään pääse, niin sit ihmiset muut­taa pois sieltä väl­jem­mille alueille.

    eli teki niin tai näin, ei vaiku­tus­ta lop­putu­lok­seen.. Toki toki, jos ei joukkoli­iken­net­tä olisi, niin ihmisiä vähem­män ja helsin­gin päästöt sun muut ympäristö­vaiku­tuk­set rom­ah­taisi kaik­in­puolin, lihaakin ja safkaa kuluisi vähem­män, ja läm­mi­tys­tarve laskisi

    1. Rami Rou­ta: “lihaakin ja safkaa kuluisi vähem­män, ja läm­mi­tys­tarve laskisi”

      Ei safkan eikä läm­mi­tyk­sen kulu­tus vähenisi vaan ain­oas­taan siir­ty­isi muualle.

      1. mut­ta jos elin­ti­la lop­puisi, nin ei olisi tilaa minne siirtyä.

  10. mitä sit­ten työ­matkail­i­ja tekee, kun julki­nen liikenne on jatku­vasti lakos­sa, kuten viime tal­ve­na? jos ei oo omaa henkilöau­too ja töi­hin pitäisi päästä, kun se fil­laroin­ti tai suk­ses­t­a­m­i­neenkaan ei oikein inspiroi talvimyrskyssä tai loskassa?

    1. Nelisenkym­men­tä vuot­ta julk­isil­la eri puo­lille pk seudul­la töi­hin ja koti­in kulke­neena en muista yhtäkään ker­taa että olisin joutunut jäämään koti­in lakko­jen takia. Aina jokin dösä tai juna kul­ki, jos ei ihan kotipysäk­iltä niin sit­ten vähän kauem­paa. Järjestelykysymys.
      Ja ei se talvimyrskyl­lä tai­da henkilöau­tokaan olla taku­u­var­ma töihinviejä.

  11. Kun julki­nen oli lakosaa meillä:

    Kimp­pakyy­dit
    Kävely
    Hiihto
    Etätyöt 

    Kaik­ki pääsi töi­hin kyllä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.