Jäähyväiset HUS:lle (1) Menokehys

Eilen maanan­taina olin elämäni viimeisen ker­ran HUS:in hal­li­tuk­ses­sa – toden­näköis­es­ti. Se varaus on tehtävä, että jos yhtymäkok­ous ei saa vahvis­te­tuk­si seu­raa­jani val­in­taa eikä nykyi­nen vara­jäse­neni pääse kok­ouk­seen, ei sitä paikkaa voi tyhjäk­sikään jättää.

Jätin paikkani protestik­si yhtymäkok­ouk­sen päätök­ses­tä HUS:n meno­raamik­si. Tämä asetel­ma vaatii sel­ven­tämistä niille, jot­ka eivät tunne ter­vey­den­huol­lon rahoitusta.

Hyv­in­voin­tialueet saa­vat rahoituk­sen­sa val­ti­ol­ta könt­tä­sum­mana. Sil­lä rahal­la niiden on huole­hdit­ta­va sekä peruster­vey­den­huol­loista että erikois­sairaan­hoi­dos­ta. Rahaa niiltä menee myös sosi­aal­i­huoltoon ja palo- ja pelastustoimeen.

Uudel­la­maal­la raken­nel­ma on toinen. Uusi­maa jakau­tuu viiteen hyv­in­voin­tialueeseen, joista Helsin­ki muo­dostaa yhden. Helsingis­sä ei ole erik­seen alue­val­tu­us­toa, vaan kaupung­in­val­tu­us­to huole­htii sen tehtävistä, mut­ta sote-rahat tule­vat Helsingillekin valtiolta.

HUS ei saa rahaa val­ti­ol­ta, vaan hyv­in­voin­tialueet jaka­va val­ti­ol­ta saamis­taan rahoi­ta tarpeel­lisek­si kat­so­mansa osan HUS:ille. Alun­perinkin oli uhka, että hyv­in­voin­tialueet koke­vat omat tarpeen­sa tärkeäm­mik­si, eikä HUS:lle oikein riitä rahaa. Se on nyt toteutunut.

Hyv­in­voin­tialuei­den menot kasvoivat merkit­tävästi siitä, mitä samo­jen tehtävien hoito mak­soi kun­nal­lise­na toim­intana. Esimerkik­si Van­taa-Ker­a­va kulut­ti rahaa 16 pros­ent­tia enem­män yhdessä toimien kuin nuo kak­si kun­taa kulut­ti­vat erik­seen toimien. Vain Helsin­ki pystyi pitämään nimel­lis­meno­ja kasvun inflaa­tion puit­teis­sa, kasvua run­saat neljä pros­ent­tia. Tämä vähän viit­taa siihn, että jotenkin tuo meno­jen raju kasvu liit­tyy kun­nal­lisen toimin­nan muut­tumiseen ylikun­nal­lisek­si, kos­ka hoitoalan palkat ja väestön ikään­tymi­nen vaikut­ta­vat Helsingis­sä samal­la taval­la kuin muual­la Uudel­la­maal­la. Tosin vähän hölmö palkko­jen har­mon­isoin­ti ei tietenkään koskenut Helsinkiä, kos­ka siihen ei liit­tynyt uusia alueita.

Kun omat menot ovat kas­va­neet, hyv­in­voin­tialueil­ta ei oikein riitä rahaa HUS:lle. Kävi siis juuri niin kuin pelättiin.

HUS oli jo aiem­pi­en päätösten vuok­si joutunut säästämään todel­la rajusti niin, että esimerkik­si eläk­keelle siir­tynei­den tilalle ei saa palkata uut­ta väkeä kuin eri­ty­is­lu­val­la. Nämä säästöt oli­vat todel­la epä­tarkoituk­sen­mukaisia. Kir­joitin tästä blogillani. Vuodelle 2025 oli määrä tehdä vielä 55 miljoon­aa lisää säästöjä, joiden kohtei­ta alkoi olla jo vaikea kek­siä. Jo se tun­tui mahdottomalta.

Sit­ten tuli pom­mi. Yhtymäkok­ous, siis nuo hyv­in­voin­tialueet, päät­tivät, että HUS:n on tämän jäl­keen säästet­tävä vuon­na 2025 vielä 43,6 miljoon­aa euroa lisää. Suu­ru­us­lu­okas­ta ker­too jotain se, että sum­ma vas­taa noin 900 hoita­jan palkka­meno­ja. Tiet­tävästi hyväksyt­ti­in Län­si-Uuden­maan ehdo­tus, Helsin­ki olisi ollut valmis varaa­maan HUS:lle sen bud­jetin mukaisen sum­man. Van­taa-Ker­a­va olisi halun­nut leika­ta HUS:lta vielä enemmän.

Tämä oli aivan tolku­ton­ta. Jo aiem­pi säästö­vaa­timus tarkoit­ti, ettei HUS:illa ollut mitään mah­dol­lisuuk­sia saa­da hoito­jono­ja lain tarkoit­ta­malle tasolle. Tämän jäl­keen jonot tuli­si­vat vain kas­va­maan. Suuri määrä hoita­jia joutuu hakeu­tu­maan ulko­maille, ja sinne he jäävät.

Päätös merk­it­see myös, että HUS joutuu rikko­maan räikeästi lakia hoito­taku­us­ta. En halun­nut kan­taa juridista vas­tu­u­ta päätök­ses­tä, jota vas­tustin ja ilmoitin eroavani.

Min­ul­la on tiet­ty erikois­suhde hoito­taku­useen, kos­ka aikanaan perus­palve­lu­min­is­ter­inä vaikutin omas­ta mielestäni suuresti hoito­taku­u­lain syntymiseen.

 Painopiste perusterveydenhuoltoon

Yksi suo­ma­laisen ter­vey­den­huol­lon rak­en­teel­li­sista vioista on ollut liika erikois­sairaan­hoitopain­ot­teisu­us. Käyt­tämäl­lä enem­män rahaa peruster­vey­den­huoltoon säästetään erikois­sairaa­hoi­dos­sa. Suurem­pi osa poti­laista voidaan hoitaa ja tutkia yleis­lääkärin vas­taan­otol­la ja vähem­män pitää lähet­tää keskus­sairaalaan. Oliko siis oikein, että HUS:n rahoi­tus­ta leikat­ti­in rajusti hyv­in­voin­tialuei­den hyväksi?

Vaik­ka hyv­in­voin­tialueet ovat käyt­täneet paljon aiem­paa enem­män rahaa,  ne eivät ole paran­ta­neet peruster­vey­den­huoltoa. Ainakaan lähet­tei­den määrä ei ole vähen­tynyt, vaan on kas­vanut entiseen tahti­in. Jonot tietysti kas­va­vat, kun lähet­teitä tulee enem­män ja poti­lai­ta on varaa hoitaa vähemmän.

Rahat suoraan valtiolta?

On esitet­ty, että Uuden­maan eril­lis­ratkaisua muutet­taisi­in niin, että HUS saisi rahansa suo­raan val­ti­ol­ta, eivätkä hyv­in­voin­tialueet voisi vetää siitä välistä rahaa itselleen. Ratkaisu tun­tuu perustel­lul­ta, mut­ta johtaisi ojas­ta allikkoon.

Sen jäl­keen hyv­in­voin­tialueille ei mak­saisi mitään lähet­tää poti­lai­ta HUS:in. Se vas­ta kalli­ik­si tulisi. Tätä kokeilti­in Nor­jas­sa otta­mal­la erikois­sairaan­hoito val­tion vas­tu­ulle ja jät­tämäl­lä peruster­vey­den­huolto kun­nille. Lähet­tei­den määrä erikois­sairaan­hoitoon kasvoi ja jär­jestelmän kulut kasvoivat merkit­tävästi. Onnek­si Nor­jal­la oli se öljy.

Nytkään hyv­in­voin­tialueet eivät joudu mak­samaan siitä, että ne lähet­tävät enem­män poti­lai­ta HUS:iin. HUS saa nyt rahansa könt­tä­sum­mana eikä suorit­tei­den mukaan, kuten aiem­min. Täysin vail­la ohjaus­ta ei kuitenkaan olla. Jos yksi hyv­in­voin­tialue käyt­tää HUS:ia enem­män kuin muut, se joutuu mak­samaan vähem­män käyt­täville, mut­ta jos kaik­ki lisäävät käyt­töään yhtä paljon, se ei mak­sa niille mitään. Helsin­ki muuten sai palautusta.

Todet­takoon, että yksi­tyi­nen ter­vey­den­huolto voi lähet­tää kus­tan­nuk­sit­ta poti­lai­ta HUS:iin aivan mielin määrin. Jotkut, eivät kaik­ki, myös tun­tu­vat lähet­tävän aika herkästi. Tässä on meil­lä taas yksi iso kor­jaus­ta vaa­ti­va kan­nustin­virhe ter­vey­den­huolto­jär­jestelmässämme. Onnek­si ei ole enää min­un tehtäväni pohtia, miten tämä virhe kor­jataan. Jonkin­lainen sakko suures­ta määrästä turhia lähet­teitä pitäisi olla.

Suoritusperustainen maksu marginaalikustannusten mukaan

Sil­loin ennen kun kun­nat mak­soi­vat lähet­tämistään poti­laista erikois­sairaan­hoi­dos­ta suori­tus­pe­rustei­den mukaan, erikois­sairaan­hoidon laskut kasvoivat joka vuosi ja kun­nat jou­tu­i­v­at säästämään nekin rahat heiken­tämäl­lä peruster­vey­den­huoltoa. Tämä ei ollut tarkoituksenmukaista.

Tarkoituk­sen­mukainen ei ole tämäkään, että lähet­tämi­nen on taval­laan ilmaista. Esit­täisin, että palat­taisi­in suori­tus­pe­rusteiseen mak­samiseen niin, että lasku­tus perus­tu­isi mar­gin­aa­likus­tan­nuk­si­in ja kiin­teät kus­tan­nuk­set kor­vat­taisi­in könttäsummana.

Kun mak­sut perus­tu­i­v­at kokon­aiskus­tan­nuk­si­in, jokainen hoidet­tu poti­las tuot­ti HUS:lle yli­jäämää. Käyt­töä näin syn­tyville tuloille tietysti löy­tyi, mut­ta melkoisen menoau­tomaatin se tuot­ti. Mar­gin­aa­likus­tan­nuk­si­in perus­tu­va lasku­tus ei tuot­taisi yli­jäämää, mut­ta palk­it­sisi hyv­in­voin­tialuei­ta siitä, että nämä lähet­tävät poti­lai­ta mah­dol­lisim­man vähän. Jos lähet­teitä tulisi enem­män, HUS saisi mar­gin­aa­likus­tan­nusten ver­ran rahaa, jon­ka avul­la se voisi hoitaa poti­lai­ta enemmän.

Sar­ja jatkuu: seu­raavak­si priorisoinnista

11 vastausta artikkeliin “Jäähyväiset HUS:lle (1) Menokehys”

  1. Ris­tus mikä sotku. Kukaan ei halua tehdä päätök­siä siitä, ketä ei jatkos­sa hoide­ta joten VM leikkaa hyv­in­voin­tialueil­ta jot­ka leikkaa­vat ensisi­jais­es­ti HUS:ilta ja vas­ta sit­ten omas­ta toimin­nas­taan. Ja uud­is­tuk­sista huoli­mat­ta maan väkirikkaim­mal­la alueel­la ei kukaan edelleenkään vas­taa koko hoitoketjusta.

    Tulok­se­na lie­nee kaoot­ti­nen myl­ly­tys, jos­sa poti­lai­ta valikoituu sat­un­nais­es­ti hoitoon ja vaku­u­tusy­htiöt myyvät hiki päässä koko ajan kallis­tu­via “sairausku­lu­vaku­u­tuk­sia” joil­la käytänössä saa vaka­van sairau­den sattues­sa nopeasti lähet­teen paikallaan seiso­vaan HUS:in hoito­jonoon (eli pal­lon­sa hoitolottokoneeseen).

    Usko­taanko VM:ssä todel­la että ter­vey­den­huol­los­sa on hirveästi löysää, vai arvel­laanko että kansan­ter­veys para­nee kun lääkäri­in ei enää pääse? (On ole­mas­sa kol­maskin vai­h­toe­hto, mut­ta se siivit­täisi vain koro­nan syn­nyt­tämiä eugeni­ikkasalali­it­toi­hin uskovia joten jätän sen sanomatta.)

  2. Eläke­hake­muk­sia arvioi vakuutuslääkäri.

    Entä jos lähet­teitäkin olisi arvioimas­sa kokenut lääkäri. Jos tulisi pääosin hyviä lähet­teitä, niin lähet­tävä taho saisi vuo­den lopus­sa kor­vauk­sen. Jos taas tulisi pääosin huono­ja lähet­teitä, niin vuo­den lopus­sa tulisi iso sakko.

    1. Kaik­ki lähet­teet arvioi jo nykysys­tee­mis­sä kokenut erikois­lääkäri, ja jo pelkkä lähet­tei­den arvioin­ti ja hylät­ty­jenkin lähet­tei­den palaut­tei­den lähet­tämi­nen syö merkit­tävästi verovaro­ja ja julkisen sek­torin erikois­lääkäriresurssia, tuli­vat lähet­teet sit­ten yksi­tyiseltä tai julkiselta sek­to­ril­ta. Joil­lain erikoisa­loil­la hylätään/palautetaan 80% lähet­teistä (joista merkit­tävä osa yksi­tyis­sek­to­ril­ta) ja pelkkä lähetekäsit­te­ly voi työl­listää pienel­läkin klinikalla täysipäiväisen erikoislääkärin.

      Minus­ta reilu vai­h­toe­hto vähäar­voisimpia lähet­teitä vähen­tämään voisi olla lähet­teen arvioin­ti­mak­su tai lyhyem­min lähetemak­su, joka perit­täisi­in jokaises­ta lähet­teestä lähet­tävältä tahol­ta eli ter­veysase­mal­ta tai yksi­tyiseltä lääkäri­ase­ma­ta. Yksi­tyi­nen voisi siirtää mak­sun poti­lailleen (mikä ken­ties vähen­täisi kevyesti perustel­tu­jen esh-lähet­tei­den vonkaamista yksi­ty­is­lääkäreiltä), julkises­sa peruster­vey­den­huol­los­sa mak­sut kan­nus­taisi­vat vähen­tämään vähempiar­voisia lähet­teitä ja hoita­maan enem­pi asioi­ta edullisem­mas­sa peruster­vey­den­huol­los­sa. Tämä myös toisi tulo­ja HUS:lle ja lähet­tei­den vähen­tyessä merkit­täviä kulusäästöjä. Karkeasti kus­tan­nus­pe­rusteis­es­ti arvioitu­na mak­sun suu­ru­us­lu­ok­ka lienisi 100–200€/keskimääräinen lähete.

  3. “Hyv­in­voin­tialuei­den menot kasvoivat merkit­tävästi siitä, mitä samo­jen tehtävien hoito mak­soi kun­nal­lise­na toim­intana. Esimerkik­si Van­taa-Ker­a­va kulut­ti rahaa 16 pros­ent­tia enem­män yhdessä toimien kuin nuo kak­si kun­taa kulut­ti­vat erik­seen toimien. ”

    Mik­si näin kävi? Eikö sotel­la pitänyt olla päin­vas­tainen vaikutus?

    1. Hal­li­tusten juh­la­puheis­sa oli (Katainen, Sip­ilä, Marin).

      Asiantun­ti­jat lausui­v­at koko ajan varsin johdon­mukaises­ti, että sote-uud­is­tus johtaa kus­tan­nusten nousemiseen.

  4. Mik­si uudelle­maalle luoti­in täl­läi­nen tilkkutäk­ki eikä yhtä hyv­in­voin­tialuet­ta? Äkik­seltään näyt­tää että tässä perit­ti­in saman­laiset ongel­mat mitä van­has­sakin mallis­sa oli, eli että jokainen kun­ta yrit­tää kek­siä por­saan­reik­iä miten sysätä omia kulu­ja muille ja kuiten pitää itsel­lä mah­dol­lisim­man kus­tan­nuste­hokas palvelu.

    Helsin­gin metropo­lialueen isoin viholli­nen on sen kun­tien väli­nen sisäi­nen ker­mankuor­in­takult­tuuri. Ei yhdessä rak­en­taen, vaan toisia kytäten ja kampittaen.

  5. Oman kyynisen tulk­in­tani mukaan Helsin­gin päät­täjät halu­si­vat pitää HUS:n eril­lisenä Helsin­gin peruster­vey­den­huol­losta, jot­ta hyväo­sais­tenkin käyt­tämän somaat­tisen erikois­sairaan­hoidon (HUS) hyvä resur­soin­ti pysy­isi ennal­laan samal­la kun heikko-osaisem­pi­en enem­pi käyt­tämä Helsin­gin peruster­vey­den­huolto ja psyki­a­tri­nen erikois­sairaan­hoito voitaisi­in pitää heikom­min resur­soitu­na. Nyt hyv­in­voin­tialueet päät­tivätkin säästää myös HUS:n toimin­nas­ta, joten lop­putu­los ei ollutkaan Helsin­gin hyväo­sais­ten toivei­den mukainen. Voitaisi­inko nyt alkaa valmis­tele­maan Uuden­maan hyv­in­voin­tialuei­den, Helsin­gin ja HUS:n niput­tamista yhdek­si organ­isaa­tiok­si? Riv­i­työssä Helsingillä ja HUS:ssa näkee hyvin, kuin­ka nykyi­nen eriytet­ty malli luo tehot­to­muut­ta: päällekkäistä työtä, sekavia hoitoketju­ja, osaop­ti­moin­tia ja tiedon siir­tymät­tömyyt­tä organ­isaa­tioiden välil­lä. Tämä kaik­ki nos­taa kus­tan­nuk­sia ja heiken­tää hoidon tuloksia.

    1. Tyhjäkäyn­ti 2,7–3,6%. Ihme on, että on näin alhainen. Ihmiset muut­taa, on ei tarpei­ta vas­taavia asun­to­ja, huol­los­sa, varataan väistöjä varten yms.

  6. 1) Uuden­maan him­meli on käsit­tämät­tömintä, mitä soteu­ud­is­tus tuot­ti. Siitä oli help­po arva­ta, että jokainen tulee osaop­ti­moimaan, ja se kai monel­la oli tavoitekin. Ja olisi­han sen sijaan voin­ut tes­ta­ta yliopis­to­sairaalapi­irin kokoista organ­isaa­tio­ta. 2) Eiköhän hyv­in­voin­tialueille olisi pikim­miten syytä mah­dol­lis­taa vero­tu­soikeus, joka toisi jous­tavu­ut­ta VVM:n etäsäätöön. Muu­toin­han kus­tan­nus­nousua selit­tävät pait­si ikärak­en­teen muu­tos, myös kun­tien alibud­je­toin­ti ennen kulu­jen siir­toa ja tehdyt th-henkilökun­nan palkkaratkaisut. Kun tulee kaik­ki ker­ral­la, se tuntuu.

  7. … liika erikoissairaanhoitopainotteisuus.

    Suuri ongel­ma tässä on, että poli­it­tiset päät­täjät käyt­tävät ASIANTUNTIJOITA valmis­tele­maan päätök­set, vaik­ka koko poli­it­ti­nen jär­jestelmä perus­tuu siihen, että «kansan edus­ta­jat» tekevät päätök­set. Se TODELLAKIN TARKOITTAA, että asioista ymmärtämät­tömil­lä maa­tias-ihmisil­lä pistäisi olla val­ta. Tätä vielä pahen­taa se, että asiantun­ti­joina käytetään «ter­vey­den­hoidon ammat­ti­laisia». Näistä ammat­ti­lai­sista korkeim­mal­la statuk­sel­la ole­vat, lääkärit, käyt­tävät painav­in­ta sanan­val­taa ja seu­rauk­se­na on jär­jestelmä, joka tar­joaa hyvät puit­teet erikois­tu­miselle ja tutkimustoiminnalle.

    Erikois­sairaan­hoito on suun­nitel­tu lääkäre­itä, ei poti­lai­ta, varten. Nykyään on mah­dol­lista erikois­tua sel­l­aisi­inkin asioi­hin, joil­la ei ole mitään tuot­tavu­us­vaiku­tus­ta ter­vey­den­hoidolle. Ja mikä vielä pahempaa: kun val­tio kus­tan­taa erikois­tu­misen, se myös määrää etukä­teen tulok­sen, johon tutk­i­jan pitää pää­tyä; vaikka­pa koskien kul­lois­takin tasa-arvopoli­ti­ikkaa. Mil­laista tutkimus­ta se sel­l­ainen on. Mut­ta tut­tua menoa sekin on. Neu­vos­toli­itossa ei yhtäkään väitöskir­jaa voitu hyväksyä, ellei siinä selkeästi esitet­ty, miten tutkimuk­sen tulos on seu­raus­ta marx­i­lais-leniniläis­es­tä aatekontekstista.

    On asioi­ta, joi­ta ei yksinker­tais­es­ti voi­da hal­li­ta poli­it­tis­es­ti. Yksi täl­lainen on ter­vey­den­hoidon käytän­nön menet­te­lyt. Täl­laiset kysymyk­set pitää jät­tää kokon­aan poli­it­tisen päätök­sen­teon ulkopuolelle.

    – Esimerkik­si kysymys siitä, kenelle kuu­luu val­tion mak­sama (ei siis tuot­ta­ma) ter­vey­den­huolto, pitää ratkaista käyt­täen asiantun­ti­joina äänestäjiä. Ei niitä, jot­ka saa­vat palkkansa ja palkanko­ro­tuk­sen­sa sen mukaan mil­laiseen päätök­seen poli­itikot päätyvät.

    – Toinen, mut­ta toimi­va esimerk­ki tästä aja­tus­mall­ista on vähit­täiskaup­pa. Sen käytän­nön toim­inta on suures­sa määrin jätet­ty poli­it­tisen ohjauk­sen ulkop­uolelle ja seu­rauk­se­na on ollut, että kaup­paan pääsee jonot­ta­mat­ta ja jopa eriko­is­myymälöitä löy­tyy kohtu­ullisen matkan päästä. Täl­lä tavoin on säästyt­ty luke­mat­tomil­ta poli­it­tisil­ta kiis­toil­ta siitä saako venäläistä metvurs­tia myy­dä sotati­lan aikana tai pitääkö lauan­taimakkaran mak­saa lauan­taina 50% enem­män ja sun­nun­taina 100% enemmän.

    Ratkaisumalli:
    – RAHA JAETAAN poli­it­tisen päätök­sen mukaises­ti niille, jot­ka tarvit­se­vat hoitoa, mut­ta eivät halua sitä itse maksaa.

    Sil­loin luon­nolli­nen ihmis­ten väli­nen hier­arkia määrää, että ensik­si [kansan]edustajat saa­vat ilmaisen hoidon itselleen ja per­heelleen ja jos ylimääräistä sit­ten jää niin pen­nosia voidaan heit­tää myös köy­hille ja ymmärtämät­tömille — kuitenkin sil­lä edel­ly­tyk­sel­lä, että ter­vey­den­hoitopi­irin edus­tus­saunan ilmainen, tai ainakin lääkete­htaiden kus­tan­ta­ma, käyt­tö jatkuu entiseen tapaan ja keskus­sairaaloiden ylin ker­ros varataan näille erikois­ta­son hoitoa vaa­tiville poti­laille omine palveli­joi­neen ja ihmis­ravin­nok­si kel­paavine ruokalistoineen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.