47. Autopaikat ovat paljon metroa suurempi investointi

Päätin joukkois­taa kehit­teil­lä ole­van kir­jani Talous ja kaupun­ki ja julka­ista sen luku ker­ral­laan kom­men­toitavak­si. Sekä kri­it­tiset että kan­nus­ta­vat kom­men­tit ovat hyvin tervetulleita.

===

Suomes­sa asun­to­ja ei saa rak­en­taa rak­en­ta­mat­ta autopaikko­ja asukkaiden autoille. Ase­makaa­va velvoit­taa toteut­ta­maan uusil­la asuinalueil­la autopaikat ton­til­la tai jois­sakin harv­inai­sis­sa tapauk­sis­sa osta­maan ne asukkaiden käyt­töön kau­pal­lis­es­ta pysäköin­ti­laitok­ses­ta. Ennen autois­tu­mista raken­ne­tu­il­la van­hoil­la alueil­la ei täl­laista velvoitet­ta ole. Niiden asukkaat saa­vat pysäköidä huo­mat­tavasti halvem­mal­la asukaspysäköin­tipaikoil­la kadunvarsissa.

Aja­tus autopaikko­jen pakol­lis­es­ta rak­en­tamis­es­ta tuli Suomeen Yhdys­val­loista. Yhdys­val­lois­sa on voimakas auto­te­ol­lisu­us, jon­ka etu­jen mukaista tietysti on ollut autopaikko­jen toteut­ta­mi­nen pakol­lisi­na. Onhan se erään­laista sub­ven­tio­ta autoilulle.

Myös Yhdys­val­lois­sa pakol­lis­ten autopaikko­jen järkevyyt­tä on alet­tu kyseenalais­taa ja esitet­ty, että autopaikko­jen määrän tulisi perus­tua kysyn­tään – siihen kuin­ka moni halu­aa ostaa tai vuokra­ta autopaikan kus­tan­nuk­sia vas­taaval­la hin­nal­la. Antaa siis markki­noiden hoitaa.

Autopaikko­ja on myös kaup­pakeskusten ja työ­paikko­jen yhtey­dessä. Niitä ei tässä käsitel­lä, kos­ka niiden rak­en­tamien on vapaae­htoista. Yri­tys rak­en­taa niitä niin paljon kuin järkeväk­si näkee. Siihen ei pidä yri­tyk­siä pakot­taa, mut­ta pysäköin­tipaikko­jen rak­en­tamista voi kyl­lä rajoit­taa. Erään­laise­na liiken­neru­uhkia tor­ju­vana sec­ond best ‑ratkaisuna Helsin­gin kan­takaupungis­sa on viimeiset 50 vuot­ta rajoitet­tu työ­matkali­iken­net­tä palvele­vien pysäköin­tipaikko­jen määrää. Yleen­sä olisi parem­pi verot­taa sitä, mitä halu­taan rajoit­taa, tässä tapauk­ses­sa ajamista ruuhkatun­teina. Pysäköin­nin rajoit­ta­mi­nen menee osit­tain ohi maalin, vaik­ka se onkin toimin­ut tehokkaasti  – Helsin­gin niemelle tule­va autoli­ikenne ei ole kas­vanut puoleen vuosisataan.

Lähiörak­en­tamisen aikaan autopaikko­jen vaa­timi­nen vei tont­ti­maa­ta, mut­ta ei tul­lut kovin kalli­ik­si. Ne sijoitet­ti­in kus­tan­nussy­istä pysäköin­tiken­tik­si maan pin­nalle. Maa­ta kyl­lä Suomes­sa riit­tää, ajatelti­in vielä tuol­loin. Nyt kun raken­netaan tiivi­im­pää eikä autopaikko­ja voi­da sijoit­taa pysäköin­tiken­tik­si maan päälle, ongel­mak­si on muo­dos­tunut autopaikko­jen korkea hin­ta ja se, kenen mak­set­tavak­si se oikein kuu­luu. Joku sen nimit­täin maksaa.

Kysyntä, tarjonta, hinta ja kuluttajan ylijäämä

Suun­nit­teli­ja puhuu autopaikko­jen tarpeesta. Tarve las­ke­taan yhtälöstä, jos­sa on mukana muun muas­sa joukkoli­iken­nepalvelu­jen taso alueel­la ja se, onko talo tarkoitet­tu opiske­li­joille, van­huk­sille vai ”taval­lisille” ihmisille, mut­ta ei lainkaan autopaikan hin­taa. Se, mak­saako autopaik­ka tuhat vai satatuhat­ta euroa, ei käyte­tyn kaa­van mukaan vaiku­ta paikko­jen tarpeeseen lainkaan.

Ekon­o­misti taas puhuu autopaikko­jen kysyn­nästä. Kaikkien hyödykkei­den kysyn­tä riip­puu hin­nas­ta, eikä autopaik­ka poikkea tästä mitenkään. Mitä kalli­impi on hin­ta, sitä pienem­pi on kysyntä.

Markki­na­t­alouden keskeisi­in peri­aat­teisi­in kuu­luu, että hyödyk­keen valmis­t­a­mi­nen on järkevää, jos osta­ja on halukas mak­samaan siitä kus­tan­nuk­sia vas­taa­van hin­nan. Jos hän voisi mak­saa enem­mänkin, hänen mak­sim­i­hin­tansa ja käyvän hin­nan ero­tus on hänen saa­maansa kulut­ta­jan yli­jäämää. Hyv­in­voin­ti­tap­pi­o­ta syn­tyy, jos hyödyke pää­tyy kulut­ta­jalle, vaik­ka tämä ei arvos­ta sitä niin paljon, että olisi valmis mak­samaan siitä kus­tan­nuk­sia vas­taa­van hin­nan. Hyv­in­voin­ti­tap­pi­o­ta syn­tyy sekä sil­loin, kun kulut­ta­ja saa hyödyk­keen lah­jana että sil­loin, kun hänen on jostain syys­tä pakko ostaa hyödyke. On tuh­laus­ta tuot­taa kulut­ta­jalle kallis hyödyke, joka ei ole tälle niin arvokas, että se peit­tää kus­tan­nuk­set. Hyv­in­voin­ti­tap­pi­o­ta syn­tyy myös, jos kulut­ta­ja olisi valmis mak­samaan tuot­teesta jopa enem­män kuin sen tuot­ta­mi­nen mak­saisi, mut­ta syys­tä tai tois­es­ta se ei ole hänen ostatettavissaan.

Moni syn­tymäpäivälah­ja on saa­jalleen hyödytön, mut­ta emme mure­h­di turhi­in lahjoi­hin haaskau­tunei­ta raho­ja hyv­in­voin­ti­tap­pi­ona. Huomion kohteena ovat yhteiskun­nan päätök­sistä johtu­vat suuret hyvinvointitappiot.

Poikkeuk­se­na mak­suhalukku­u­den peri­aat­teesta ovat niin san­otut meri­it­ti­hyödyk­keet, joiden kulut­tamista on kat­sot­tu tarkoituk­sen­mukaisek­si tukea. Esimerkkeinä täl­lais­es­ta ovat ter­vey­den­huolto, koulu­tus ja kohtu­ullisen tasoinen asum­i­nen ja kulttuuripalvelut.

Syn­tyy hyv­in­voin­ti­tap­pi­o­ta, jos autopakko­jen määrä ei vas­taa niiden kysyn­tää. Autopaikko­ja voi olla liian vähän. Asukkaat oli­si­vat valmi­it mak­samaan use­am­mas­ta autopaikas­ta kuin on saatavil­la eikä niitä voi­da rak­en­taa enää jäl­keen­päin mil­lään kohtu­ullisel­la hin­nal­la. Tästä syytetään herkästi kaavoit­ta­jaa, mut­ta kaa­va aset­taa autopaikoille vain min­im­imäärän. Taloy­htiö saa rak­en­taa niitä niin paljon kuin halu­aa. Syyl­lisel­lä ei ole kuitenkaan enää väliä. Hyv­in­voin­ti­tap­pio ei riipu siitä, kenen syy paikko­jen vähäisyys on.

Taval­lisem­paa kuitenkin on, että autopaikko­ja on raken­net­tu liikaa. Kalli­ille paikoille ei ole niin paljon kysyntää.

Tässä on kyse hyvin suurista taloudel­li­sista tap­pi­oista. Helsinkiläisil­lä taloy­htiöl­lä on autopaikko­ja use­an mil­jardin euron edestä ja niitä raken­netaan lisää noin sadal­la tai kahdel­lasadal­la  miljoon­al­la eurol­la vuodessa. Autopaikko­jen rak­en­t­a­mi­nen on eri­tyisen kallista tiheästi raken­netus­sa kaupungissa.

Mauno Koivis­to kiin­nit­ti jo yli 60 vuot­ta sit­ten huomio­ta siihen, että pysäköinti­nor­mi tekee lähiöistä väljiä ilman, että niistä tulisi luon­non­läheisiä. Autopaikat vievät lähiöis­sä maa­ta enem­män kuin asuin­talot. Asioin­ti­matkoista koulu­un, kaup­paan, joukkoli­iken­teen äärelle ja har­ras­tuk­si­in tulee pitk­iä, mikä tekee autos­ta mon­elle vält­tämät­tömän. Jos aluete­hokku­us puolit­tuu, keskimääräiset etäisyy­det kas­va­vat 40 pros­en­til­la. Helsin­gin ran­noille raken­netaan nyt noin kah­den tont­tite­hokku­udel­la, lähiöis­sä tehokku­us on noin 0,5. Se tarkoit­taa noin kaksinker­taisia matkoja.

Parkkiken­tät syr­jäyt­tävät raken­nu­soikeut­ta ja raken­nu­soikeudel­la on hin­tansa. Pysäköin­tikent­tien alle menete­tyn maan arvo ei kuitenkaan ole lähiöis­sä eri­tyisen suuri, korkein­taan joitakin sato­ja euro­ja neliötä kohden. Autopaik­ka vie ajo­ramppei­neen 30 neliötä, joten autopaikan suo­rak­si hin­naksi tulee yleen­sä alle 10 000 euroa. Tämän päälle tulee Koivis­ton mainit­se­ma lähiöi­den heiken­tynyt toimivu­us, joka on peri­aat­teessa arvioitavis­sa rahas­sa siitä miten se vaikut­taa asun­to­jen arvoon.

Autopaikko­jen korkea hin­ta on kaupunkien ongel­ma. Haja-asu­tusalueil­la ne eivät muo­dos­ta mainit­tavaa ongel­maa, joten se mitä tässä kir­joite­taan, ei koske niitä.

Tiivi­is­sä kaupunki­rak­en­teessa pysäköin­nin kus­tan­nuk­set ovat aivan toista luokkaa kuin väljis­sä lähiöis­sä. Maan­pääl­liset pysäköin­tiken­tät eivät tule kyseeseen, kos­ka ne syr­jäyt­täi­sivät arvokas­ta raken­nu­soikeut­ta. Jätkäsaaren kaltaisil­la uusil­la asuinalueil­la tont­tite­hokku­us on noin kak­si, eli tuhan­nen neliön ton­tille voidaan rak­en­taa noin 2000 ker­rosneliömetrin raken­nus. Jos tilaa on varat­ta­va pysäköin­tiken­tille, mak­si­maa­li­nen tehokku­us las­kee 0,8:aan, eli menetet­täisi­in noin 60 % raken­nu­soikeud­es­ta. Sik­si pysäköin­ti on laitet­ta­va maan alle tai eril­lisi­in pysäköintitaloihin.

Maan alle sijoitet­tu pysäköin­tipaik­ka mak­saa maaperän laadus­ta riip­puen noin 50 000 euroa ja pysäköin­ti­talois­sa noin 20 000 euroa. Pysäköin­ti­ta­lo kuitenkin syr­jäyt­tää asuin­talon. Riip­pumat­ta siitä, mil­lä hin­nal­la pysäköin­ti­talon tont­ti luovute­taan, sen vai­h­toe­htoisakus­tan­nus vas­taa asuin­talon raken­nu­soikeu­den hin­taa. Kun menetet­ty raken­nu­soikeus ote­taan huomioon, pysäköin­ti­ta­lo on suun­nilleen samahin­tainen kuin maanalainen pysäköin­tilu­o­la. Tiivi­is­sä kaupunki­rak­en­teessa autopaik­ka mak­saa siis yleen­sä selvästi enem­män kuin auto.

Upon­nei­ta kus­tan­nuk­sia ei kan­na­ta jäädä sure­maan. Olisi tyh­mää hin­noitel­la jo raken­netut autopaikat tyhjik­si. Ne ovat olleet virhe, mut­ta sille ei voi enää mitään. Huomio kan­nat­taa keskit­tää siihen, paljonko uusille asuinalueille kan­nat­taa rak­en­taa autopaikko­ja. Tietysti joil­lakin van­hoil­la asuinalueil­la voidaan pysäköin­tikent­tien paikalle rak­en­taa asuntoja.

Helsingis­sä raken­netaan vuosit­tain 7 000 asun­toa, mikä tarkoit­taa noin 450 000 ker­rosneliötä asun­to­ja. Jos autopaikko­ja tulee rak­en­taa yksi jokaista 120 ker­rosneliötä kohden, vuosit­tain raken­netaan kaavamääräys­ten mukaan noin 3 700 autopaikkaa. Se tarkoit­taa noin 150 miljoo­nan euron investoin­tia vuodessa tai enem­mänkin, jos pysäköin­ti­talon alle jäävä tont­ti arvoste­taan vai­h­toe­htoiskus­tan­nusten mukaan, siis asun­to­ton­tin hin­nal­la. Toisen arvion saa raken­nus­li­ikkeiltä, joiden mukaan autopaikkanor­mi nos­taa raken­nuskus­tan­nuk­sia noin 500 eurol­la neliötä kohden eli yli 200 miljoon­al­la eurol­la vuodessa.

Pakol­lis­ten autopaikko­jen aja­tus­ta perustel­laan sil­lä, että muuten ihmiset pysäköi­sivät mihin sat­tuu. Tämä voi olla tot­ta, mut­ta asian voi ratkaista toisinkin. Tokios­sa ei saa han­kkia autoa, ellei ole han­kkin­ut sille autopaikkaa. On loogisem­paa sitoa autopaikkavaa­timus autoon kuin asuntoon.

Talon alle raken­net­ta­vat autopaikat on toteutet­ta­va yhtä aikaa talon kanssa. Mis­tä voidaan tietää, paljonko pysäköin­tipaikko­ja asukkaat tarvit­se­vat kymme­nen vuo­den kulut­tua? Vaikeampiakin asioi­ta raken­nus­li­ik­keet joutu­vat ratkaise­maan. Onhan niiden ennustet­ta­va sekin, minkä kokoi­sis­sa asun­nois­sa ihmiset aiko­vat asua, sil­lä sinkut voivat solmia parisuhtei­ta ja saa­da lap­sia. Jos elämän­ti­lanne muut­tuu, joutuu usein etsimään itselleen sopi­vam­man asun­non. Sekä uusi lap­si että uusi auto voivat yhtälail­la syn­nyt­tää tarpeen vai­h­taa asuntoa.

Pysäköin­ti­talon hyvä puoli maanalaiseen pysäköin­ti­in ver­rat­tuna on, että niis­sä autopaikko­jen määrää on helpom­pi sopeut­taa jälkikä­teen kysyn­tään. Pysäköin­ti­talok­si kaavoitet­tu tont­ti voidaan kaavoit­taa muuhun käyt­töön, jos paikko­jen kysyn­tä osoit­tau­tuu oletet­tua pienem­mäk­si. Maan alle tehtävien paikko­jen menek­ki pitää arva­ta talon raken­nus­vai­heessa. Hyvä kom­pro­mis­si on rak­en­taa osa sekä maan alle ja maan päälle, jol­loin maan päälle kaavoite­tut pysäköin­ti­talot toimi­vat erään­laise­na paisuntasäiliönä.

Val­lit­se­va poli­ti­ik­ka voi johtaa siihen, että riip­puen keneltä kysyy autopaikko­ja on sekä liikaa että liian paljon. Helsin­gin Ara­bi­an­ran­nas­sa vihaiset autoil­i­jat valit­ti­vat, että ovat jääneet ilman taloy­htiön edullista autopaikkaa. Alueel­la on myös kau­palli­nen pysäköin­tiy­htiö, joka tar­joaa autopaikko­ja selvästi alle sen hin­nan, mitä lisä­paikko­jen rak­en­t­a­mi­nen taloy­htiön ton­tille olisi mak­sanut. Ne eivät mene silti kau­pak­si. Tämän mukaan autopaikoille ei siis ole kysyntää.

Oma­l­ta kannal­taan ilman taloy­htiön edullista autopaikkaa jääneet ovat kuitenkin oike­as­sa. He ovat mak­sa­neet autopaikas­ta asun­ton­sa hin­nas­sa, mut­ta jääneet silti ilman. On tapah­tunut vääryys taloy­htiön sisäl­lä, kun taloy­htiö on jakanut paikat muodol­lista kor­vaus­ta vas­taan ensik­si ehtineille. Jos autopaikko­jen vuokra olisi vas­tan­nut niiden rak­en­tamiskus­tan­nuk­sia, kaik­ki paikat eivät olisi men­neet kau­pak­si eli paikko­ja olisi ollut liikaa. Eihän kau­palli­nen yhtiökään saanut tar­joami­aan halvem­pia paikko­jaan kau­pak­si. Taloy­htiön sisäl­lä syn­tynyt käytän­tö suosii toisia osakkai­ta tois­t­en kus­tan­nuk­sel­la. Sen seu­rauk­se­na ilman autopaikkaa jää sitä todel­la tarvit­se­va, kos­ka joku toinen säi­lyt­tää siel­lä hal­paa kesäau­toaan tal­ven yli muodol­lista kor­vaus­ta vas­taan. Osakkaiden tas­a­puo­li­nen kohtelu edel­lyt­täisi, että taloy­htiö määrää paikko­jen vuokrat huu­tokau­pal­la. Ilman paikkaa jäävät hyö­tyvät autopaikoista alem­pana yhtiövastikkeena.

Seu­raa­va luku toden­näköis­es­ti 23.11

Kir­jan alku­un tästä.

35 vastausta artikkeliin “47. Autopaikat ovat paljon metroa suurempi investointi”

  1. Yksinään tai läheis­ten kanssa tapah­tu­vaa, seinien suo­jaa­maa liikku­mista voidaan pitää peru­soikeutena län­si­mais­sa. Nykyisel­lään sitä kut­su­taan autoiluksi. 

    Teknolo­gia harp­paa sel­l­aista vauh­tia, että nykyisen kaltainen autoilu tulee vähen­emään kahdessa vuosikymme­nessä. Se vähen­tää myös parkkipaikko­jen tarvet­ta merkittävästi. 

    Tilalle tule­vat lähili­iken­teeseen itsea­ja­vat tak­sit ja keski­matkoil­la, n. 30 km alka­en — tulee sähköiset lento­lait­teet jot­ka pystyvät nouse­maan ja laske­maan pysty­suo­raan. Kumpikaan ei tarvitse parkkipaikko­ja samal­la taval­la mitä nykyau­toilu. Samal­la vähe­nee mm. moot­toritei­den tarve. Tyhjänä aja­vat bus­sit pois­tu­vat jne.

    1. Nuo sähköiset lento­lait­taat. Jos niil­lä on tarkoi­tus olla merk­i­tys­tä liiken­teessä, niitä tarvi­taan aika mon­ta. Jos ruuh­ka-aikana Pääka­supunkiseudul­la olisi ilmas­sa vasikka­pa 200 000 lento­laitet­ta, miten ne vält­täi­sivät tör­määmästä toisiiinsa.

      1. Ei tarvi­ta niin paljoa. Arvioisin, että 1 laite tuo aamul­la yhteen­sä ainakin kymme­nen ihmistä. Nopeuten­sa ansios­ta se ehtii tekemään mon­ta 30 km edestakaista matkaa. Ja ilmas­sa on kyl­lä tilaa.

      2. Sama kos­kee näitä söpöjä kaup­paro­bot­te­ja. Niil­lä ei ole volyymien määrän vuok­si mitään merk­i­tys­tä. Enkä halu­aisi elää sel­l­aises­sa dystopi­as­sa, jos­sa niitä kulk­isi kaupungilla tuhansittain.

    2. Teknolo­gian kehi­tys on sen ver­ran arvaam­a­ton­ta, että en jäisi noi­ta lento­lait­tei­den varaan tekemään ratkaisu­ja. Itsea­jav­ista autoista on jo aika toimivia pro­to­tyyppe­jä ole­mas­sa, joten niiden saamiseen paris­sa vuosikymme­nessä min­ul­la on enem­män luottoa.

      Muis­taak­seni innokkaim­mat arvioi­vat, että lentäviä auto­ja saataisi­in jo vuodek­si 2000. Vielä eivät kuitenkaan ole tulleet.

      1. Vas­tauk­se­na Jori A. Puskalle:

        Hienoa, että tuo­ta teknolo­giaa kehitetään. Toiv­ot­tavasti saa­vat sen toimimaan.

        Olen eniten huolis­sani siitä, mihin tuol­la lait­teel­la voi laskeu­tua. Tuo vide­ol­la näkyvä laskeu­tu­misalus­ta vie aika paljon tilaa, joten niitä ei ihan joka kadunkul­maan voi lait­taa. Jos ajatel­laan tilan­net­ta, jos­sa tavalli­nen ihmi­nen tek­isi työ­matkansa tuol­laisel­la, täy­ty­isi laskeu­tu­misalus­taka­p­a­siteet­tia olla melkoisesti.

        Työ­matkali­iken­net­tä varten tuskin voidaan tehdä lennon­jo­htoa kuten lento­ken­til­lä, joten pitäisi myös laa­tia jokin muu sys­tee­mi laskeu­tu­mis­ten ja nousu­jen ohjaamiseen. Jos tätä ei saa­da toim­i­maan järkevästi, voi käy­dä niin, että pul­lonkaula syn­tyy laskeu­tu­misalustalle, ja ruuhkat siir­tyvät ilmaan laskeu­tu­misalus­to­jen läheisyyteen.

      2. Lisätään vielä, että tuo­ta laitet­ta main­os­te­taan lentävänä taksi­na, eli sitä lentää var­maankin fir­man palkkalis­toil­la ole­va kul­jet­ta­ja. Luul­tavasti se olisi siis samas­sa hin­talu­okas­sa tak­sien kanssa, vaik­ka itse teknolo­gia saataisi­inkin hyvin edullisek­si. Kovin mata­la­palkkaiselle se ei siis sovel­tu­isi jokapäiväiseen käyttöön.

    3. Peru­soikeutena? No eipä sitä kukaan ole kieltämässä. Lentävät väli­neet vaa­ti­vat lennon­jo­hdon ja riit­tävästi ilmati­laa. Sekä tietysti lentolu­pakir­jan. Kun kaupungis­sa halu­taan autoil­la hyvin lyhy­itäkin matko­ja, tarkoit­taa tämä sitä että keskus­tas­sa tulee ole­maan pulaa ilmatilasta.

      1. Nämä lento­tak­sit on kyl­lä suun­nitel­tu niin että ne lentävät ilman pilot­tia autonomis­es­ti. Tämähän ei sinän­sä ole mitään ihmeel­listä, taval­liset lentokoneet lentävät autopi­lotil­la jatku­vasti. Suurin vaara nykyään onkin se että ihmispi­lot­ti alkaa veivaa­maan sauvo­ja itse.

        Ilmati­laa riit­tää myös kos­ka lento­tak­sit laite­taan lentämään use­al­la eri lento­ta­sol­la kuten lentokoneetkin. Maali­iken­teel­lä on vain yksi taso mut­ta lentoli­iken­teel­lä niitä on kym­meniä joten väl­i­tyskyky ilmas­sa on aivan toista luokkaa.

        Lisäli­iken­net­tä tulee sit­ten siitä että tavarakul­je­tuk­set siir­tyvät droonien avul­la tehtäväk­si. Tämähän olisi todel­lisu­ut­ta jo tänä päivänä jos vain kaupunkien infra sen sallisi.

  2. Autolähiöistä ja parkkipaikkanormeista saa syyt­tää 1960–80 luvul­la TKK:ssa opet­tanei­ta liiken­netekni­ikan, yhdyskun­tatekni­ikan ja arkkite­htu­urin professoreita.

    Mitä lento­lait­teisi­in tulee niin jopa Tapi­o­laan suun­nitelti­in 1960-luvul­la naa­ma vaka­vana parkkipaikko­ja yksi­ty­isille helikoptereille.

  3. No, hait­taako ne joten kun be parkkipaikat? Jos ei ole kyse kaupun­gin rahoista.

    Parkki­laitok­set ei saa vuokra­ta läh­eskään aina yri­tyk­sille parkkipaikkaa. Mekin jätet­ti­in Hekan tila vuokraa­mat­ta kos­ka 0 parkkipaikkaa. Esit­telijä sanoi että tossa on joutomaa­ta kai siihen voi jät­tää. Meil­lä siis 75 henkeä olisi tarvin­nut 3 parkkipaikkaa. No men­ti­in Vantaalle

    1. “No, hait­taako ne joten kun be parkkipaikat? Jos ei ole kyse kaupun­gin rahoista.”

      Kyse on kaupun­gin rahoista. Helsingis­sä kaupun­ki omis­taa maan. Kaupun­ki (=veron­mak­sa­jat) myy tai vuokraa ton­tit ja saa enem­män rahaa niistä, jos gryn­der­iä ei pakote­ta rak­en­ta­maan kan­nat­ta­mat­to­mia parkkipaikko­ja. Veron­mak­sa­jat siis viimekädessä mak­sa­vat pysäköin­nin (raken­nuskus­tan­nusten ja markki­nahin­nan välisen osan).

      Muitakin hait­to­ja on:
      — heiken­tää kaupunkiym­päristöä (esim pihakan­sil­la ei kas­va puita)
      — vähen­tää asun­to­tuotan­toa ja sitä kaut­ta nos­taa asun­to­jen hintoja
      — “ylimääräiset” autot kiusaa­vat mui­ta autoil­i­joi­ta ruuhkaut­ta­mal­la teitä

  4. Min­ua ihme­tyt­tää Osmon jutut autopaikoista. Taloudel­lises­sa mielessä lienevät oikein. Epäilen kuitenkin, että kun ote­taan inhimil­lisem­pi ote niin tilanne on toinen.
    Suo­mi on muut­tunut muu­ta­mas­sa vuosikymme­nessä maat­alousy­hteiskun­nas­ta kaupunkikeskeisek­si. Use­at ovat joutuneet jät­tämään kotiseu­tun­sa. Sinne jää kuitenkin paljon muut­ta­jien lähipi­ir­iä. Ja tyhjää asuin­ti­laa. On luon­nol­lista, että kaupunki­in muut­tanut vierailee lähipi­irin­sä luona maal­la. Autoa tarvi­taan, kun usein nämä maal­ta­muut­ta­neet ovat nuo­ria ja lap­si­akin on.
    Minus­ta inhimil­liseltä kan­til­ta kat­sot­tuna autopaikat ovat tärkeämpi sijoi­tus kuin metro. Metroa tarvit­se­vat yri­tyk­set, että työn­tek­i­jät pää­sevät töi­hin. Autopaikko­ja tarvit­se­vat yksi­tyiset ihmiset.

    1. Inhimil­lis­es­ti ottaen autopaikko­ja on var­masti riit­tävästi Helsingis­sä. Autopaikko­ja tarvit­se­vat löytävät halutes­saan var­masti asun­non ja autopaikan. Ja heille ketkä autopaikkaa ei tarvitse voisi lisätä mah­dol­lisuuk­sia rak­en­taa asuin­talo­ja ilman niihin koplat­tavia autopaikko­ja, taik­ka rajal­lis­ten paikko­jen jaos­sa tehdä jako huu­tokau­pal­la taik­ka mak­su­ja korot­ta­mal­la kunnes kipu­ra­ja tulee vastaan.

    2. Eiköhän Osmon point­ti ole, että autopaikko­ja raken­netaan tarpeet­toman paljon. Parin viikon välein Helsin­gin keskus­tas­sa autol­la käyvänä olen samaa mieltä. Kalli­olu­olis­sa on aina tilaa ja keskus­tas­sa kaik­ki kohteet ovat lyhyen matkan päässä jostakin luolasta.

      Pysäköin­nin hin­ta on sit­ten toinen jut­tu. Kun mak­san parin viikon välein muu­ta­mas­ta tun­nista, hin­nal­la ei ole todel­lisu­udessa merk­i­tys­tä. Sen sijaan Helsingis­sä asu­vat lapseni valit­ta­vat pysäköin­nin hin­nas­ta. Jos heil­lä on auto lainas­sa, he palaut­ta­vat sen hyvin mielel­lään kehyskun­taan heti tarpeen päätyttyä.

    3. Mik­si lähipi­irin­sä luona maal­la vierail­e­vat tarvit­sisi omaa autoa? Useim­mis­sa tapauk­sis­sa he voivat men­nä bus­sil­la tai junal­la paikkakun­nalle ja joku lähipi­iristä voi sit­ten hakea autol­laan hei­dät kotiinsa.

      Lisäk­si täy­tyy huomioi­da, että myös asun­to­ja tarvit­se­vat yksi­tyiset ihmiset. Autopaikat vievät tilaa asun­noil­ta. Ne, jot­ka autopaikko­ja tarvit­se­vat, voivat mak­saa niistä ilman kaavoit­ta­jan apua.

      1. Ei se ole niin help­poa aina. Nuore­na autot­tomana kun matkustin bus­sil­la sil­loisen tyt­töys­tävän, nykyisen vai­moni, van­hempi­en luokse itäiselle Uudelle­maalle, piti kulkea hitaal­la vakiovuorol­la kos­ka he eivät suos­tuneet tul­la hake­maan läheis­es­tä kaupungista jos­sa pikavuoro olisi pysähtynyt. Sama jut­tu hei­dän kesämökkin­sä kanssa, lähin rautatiease­ma oli Mikke­li mut­ta kun jäin junas­ta pois kesti yli tun­nin kunnes he viit­sivät tul­la pitkin ham­pain hake­maan. Oli lop­ul­ta pakko han­kkia auto. Appiukko on sodan ajan sukupolvea jolle oma auto merk­it­see edis­tys­tä kun taas julkiset ovat suos­ta, ja hän halusi täl­lä taval­la kaupunki­laisvävye­hdokkaalle näyt­tää mis­tä kana kusee. Oman auton pitämi­nen ei ole min­ul­la ollut parkkipaikko­jen suh­teen ongel­ma kos­ka en ole koskaan asunut kan­takaupungis­sa. Toki sit­ten kun muu­timme yhteen asumaan niin tois­es­ta autos­ta piti luop­ua kun sille ei ollut paikkaa taloy­htiön parkkipaikalla, ja se kävi muutenkin turhaksi.
        Tämä tari­na olkoot esimerk­ki mil­laisi­in tilanteisi­in voi joutua jos han­kkii puoli­son jon­ka van­hem­mat ovat aito­ja lan­de­paukku­ja jot­ka eivät halua jous­taa periaatteistaan.

      2. Ossille huo­maut­taisin, että minä tarkoi­tan vierailul­la use­am­man päivän visiittiä.
        Min­ul­la on kyl­lä koke­mus­ta asi­as­ta. Se tavaramäärä, mitä lap­siper­he tarvit­see mukaansa, on melkeim­pä järjetön.
        Sanois­in, että bus­si­matkoina hoidet­tuna nuo vierailut maal­la supis­tu­isi­vat min­imi­in, pari ker­taa vuodessa ja silleen.

      3. Auton voi tarvit­taes­sa myös vuokra­ta. Joka tapauk­ses­sa, mitkään taloudel­liset seikat eivät ole sen vähem­män inhimil­lisiä kuin per­heen luona vierailu maaseudul­la. Suun­nilleen kaik­ki mikä mak­saa, on jonkin­lainen uhraus joltakul­ta ihmiseltä, sil­lä muuten siitä ei tarvit­sisi mak­saa kovin paljoa. Vas­taavasti, suun­nilleen kaik­ki, mis­tä olla valmi­ita mak­samaan, on jollekin ihmiselle arvokas­ta, sil­lä muuten siitä ei kukaan olisi valmis mak­samaan. Per­heen luona vierailu ei ole mikään erikoistapaus. Jos autoa tarvit­see sitä (tai jotain muu­ta tarkoi­tus­ta) varten, niin sit­ten pitää olla valmis myös auton säi­lyt­tämis­es­tä mak­samaan markki­nahin­taa eikä pyytää kaavoit­ta­jaa pakot­ta­maan sen hin­taa alas. Sil­lä, että päivit­täi­nen työ­mat­ka sujuu hel­posti esim metrol­la on suuri inhimilli­nen merk­i­tys mon­elle. Sik­si en pidä noi­ta autopaikko­ja inhimil­liseltä kannal­ta metroa tärkeämpänä.

      4. R.Silfverberg
        ” hän halusi täl­lä taval­la kaupunki­laisvävye­hdokkaalle näyt­tää mis­tä kana kusee.”

        Mui­s­tat kai nämä tapah­tu­mat joka ker­ta, kun he pyytävät apua?

        Omat van­hempani eivät koskaan aut­ta­neet mm. las­ten­hoi­dos­sa. Kun he iän takia nyt tarvit­se­vat apua ja seu­raa, niin suh­teel­lisen hil­jaista on.

  5. Yksi esimerk­ki muu­tok­ses­ta: Tapi­olan remont­ti metron saa­pumisen myötä, jos­sa mm. Ain­oan ostoskeskus raken­net­ti­in. Aikaisem­man ‘keskus­ta-alueen’ reunal­la ja myös parkkiken­tän kaisto­jen väleis­sä oli vaahter­arive­jä, jot­ka osaltaan loi­vat Tapi­olan tun­nel­maa puistokaupunkina.

    Remon­tin yhtey­dessä vaahter­at kaadet­ti­in, eikä uusia ole istutet­tu, ilmeis­es­ti sik­si että vaahteroiden juurille ei ole tilaa nyt kun van­han parkkiken­tän alle on raken­net­tu pysäköin­ti­laitos. Erään­lainen maan alle hau­dat­tu pysäköin­ti­ta­lo, jon­ka ylim­män betonikan­nen pääl­lä ei ilmeis­es­ti ole riit­tävästi humusta.

    En ota kan­taa onko muu­tos hyvä vai huono; esimerkik­si metron tulo vaatii joka tapuk­ses­sa tiivistä asum­ista ympärilleen. Mut­ta tosi­a­sia on että seu­tu on ankeu­tunut entis­es­tä, eikä Tapi­o­las­sa enää näy ulko­maisia arkkite­hte­jä joi­ta ennen aina ilmestyi bus­si­lastill­i­nen ker­ral­laan kameroi­neen tutus­tu­maan paikkaan. Lasikahvi­lalle vara­tus­sa raken­nuk­ses­sa eivät ole enää kahvi­lan­pitäjät pär­jän­neet; paah­ta­van kuuma betoni­tasanko ei enää pär­jää aikaisem­malle vaahteroiden var­josta­malle teras­sille, vaan asi­akkaat ovat siir­tyneet Ain­oan sisätiloihin.

    En tiedä onko muu­tos ollut väistämätön osa kaupun­gin kehi­tys­tä, mut­ta tuon­pa sen yht­enä rikkana tämän kaupunkisu­un­nit­teluketjun rokkaan.

    1. Lisää rikko­ja tähän rokkaan ja kom­ment­te­ja Mikolle: Minus­ta Tapi­olan keskus­ta on kyl­lä kehit­tynyt parem­paan suun­taan: Ankea parkkikkent­tä (Ain­oan itäpuolel­la siis), jos­sa aikaisem­min lähin­nä park­keer­atut autot naut­ti­vat vaahteroiden var­jos­ta, on muut­tunut viher‑, ja tapah­tu­ma-alueek­si ja “paah­ta­va betoni­tasanko” on oikein kivan läm­min jo aikaisin kevääl­lä ja myöhään syksyl­lä. Ei meil­lä kovin mon­taa paivää ole “paahteista”, sil­loin voi hakeu­tua sinne sisäkahviloi­hin tai ympäristön niity­ille joista sitä var­joa kyl­lä löy­tyy. Ja istu­tus­laatikoil­la yms. saadaan kyl­lä melko isokokois­takin vihreää sinne tasan­goillekin, laatikot ovat myös hel­posti siir­ret­tävis­sä ja hyvin muun­neltavis­sa vuo­de­naiko­jen mukaan.

  6. Mauno Koivis­to myös ajat­teli että lähiöt (joi­ta pankkin­sa rahoit­ti) ovat hal­val­la raken­net­tu väli­aikaisratkaisu joka hoituu itses­tään kun ne pure­taan teknisen käyt­töiän tul­tua umpeen noin 40 vuo­den päästä. Näin ei käynyt vaan väljän kaavoituk­sen ja hajaute­tun omis­tuk­sen hai­tat ovat yhä seuranamme.

  7. Alueel­la ole­va pysäköin­ti­ta­lo on mon­es­sa mielessä hyvin eri­lainen kuin asuin­talon alla ole­va pysäköin­tilu­o­la tai edes pihal­la ole­va autopaik­ka. Kulkem­i­nen esim. ostosten kanssa tai sort­ti­ase­malle tavaraa vietäessä on merkit­tävästi han­kalam­paa, ja työ­matkoi­hin kuluu enem­män aikaa pait­si sen pienen lisäkäve­lyn takia, myös sen takia että ruuh­ka-aikoina pysäköin­ti­talon sisään- ja ulosajoväylät ruuhkau­tu­vat paljon nopeam­min, ja eri­tyis­es­ti pysäköin­ti­talon yläk­er­roksista (tai ison hallin alak­er­roksista) ulosajo kestää pidem­pään. Myös tur­vat­to­muu­den tunne voi tul­la helpom­min parkki­talos­sa, vaik­ka kyseessä ei olisikaan Myyr­mäen ase­man tyy­li­nen “piri­park­ki”.

    Sik­si pysäköin­tipaikan arvo asun­non yhtey­dessä ei ole sama, kuin pysäköin­tipaikan arvo autohallissa.

    1. Hyvä kir­joi­tus. Tämä on yksi peruste lisää sille, mik­si autopaikko­jen määrää tai niiden sijain­tia ei tulisi säädel­lä kaaval­la. Myös paikko­jen laadul­la on merk­i­tys­tä ja se näkyy hinnassa.

      Raken­nut­ta­ja päät­täköön onko fik­suin­ta tehdä (omil­la rahoil­la toki) iso kalli­olu­o­la, parkki­ta­lo, pieni kel­lar­i­hal­li vai muu­ta­ma kadunvarsipaikka.

  8. Mitä ne hai­tat on ? Siel­lä lähiöis­sä asuu se maail­man onnel­lisin kansa

  9. Sen parem­paa kasvu­paikkaa lap­sille ei ollutkaan, kun 60–80 luvul­la nämä lähiöt. Kuten nyh vaik­ka Uit­ta­mo, joka sijait­see 4 kilo­metrin päässä Turun ytimestä eli Kauppatorilta.

    jooh, 70-luvul­la raken­net­tu “city” uit­ta­mo, mis­sä 6–12 vuo­ti­aana asuin. Siel­lä oli park­keer­aus jär­jestet­ty siten, että oli maan­pin­nal­la auto­hal­li, jos­sa lukit­ta­va iso liukuovi autoille. Sen hallin pääl­lä sit­ten oli kan­si­ta­so, joka myös oli autopaikoitettu.

    Tuliks parkkipaikkoi vähän liikaa? Ei hätiä mitiä, lapset pelas ja leik­ki yhden hallin-osan kan­nel­la pal­lopele­jä sekä vaikka­pa juok­si­vat kil­paa. 4‑maalia usein siel pelat­ti­in. Autoil­i­jat eivät siit­tä osas­ta yleen­sä ittelleen autopaik­ka otta­neet, peläten niiden vau­ri­oi­tu­mista. Mikäs sen koko oli, joku 20x60 metrii ehkä.

  10. Olen koit­tanut vuokra­ta omis­ta­maani auto­hal­li­paik­ka kan­takaupun­gin liepeil­lä uud­is­alueel­la, mut­ta ei ole kysyn­tää edes pelkil­lä korkoku­luil­la 80e/kk. Näitä on naa­pureil­lakin tyhjänä. Olisi aika äly­va­paa­ta rak­en­taa viereiselle ton­tille tule­vaan taloon myös liikaa autopaikko­ja, kos­ka sieltä pysty­isi myös kävel­lä mei­dän hal­li­in 20 metriä kadun yli vuokrapaikalle.

    Toisaal­ta itsekin ostin paikan, kos­ka se pitää vielä nykyään olla jos aikoo myy­dä asun­non hyvään hin­taan — osta­jat usein kun vaa­ti­vat oman autopaikan eikä epä­var­ma vuokra­paik­ka käy.

  11. Pari kom­ment­tia:

    Täl­lai­sis­sa suo­ma­laisen kokoi­sis­sa kaupungeis­sa on tuskin mah­dol­lista tehdä sel­l­aista kaupunki­raken­net­ta, jos­sa kaik­ki työ­mat­ka- ja asioin­tili­ikenne olisi tehtävis­sä julk­isil­la kulkuneu­voil­la. Sikäli velvoite rak­en­taa parkkipaikko­ja voi olla tulkit­tavis­sa saman­laisek­si haitallis­ten ulkois­vaiku­tusten vält­tämisek­si kuin muuhunkin liiken­n­ev­erkkoon varat­ta­va tila. Tai mik­si ei?

    Täy­den­nys­rak­en­tamisen han­kkeis­sa pysäköin­tipaikko­jen määrän vaa­timus saat­taa tul­la maan omis­taval­ta yksi­tyiseltä as oy:ltä, joka halu­aa säi­lyt­tää autopaikko­jen määrän. Hin­ta tulee uusien asukkaiden maksettavaksi.

    1. Mitä haitallista ulkois­vaiku­tus­ta pysäköin­tipaikko­jen rak­en­tamis­pakol­la mielestäsi tor­ju­taan? Itse keksin ain­oas­taan väärin­pysäköin­nin, mut­ta sen tor­ju­miseen on myös paljon parem­min kohden­tu­va ja tehokkaampi keino, eli pysäköin­nin­valvon­ta ja pysäköintivirhemaksu.

      Pysäköin­nistä ei ole ulkoishyö­tyä, vaan pysäköin­nistä saata­va hyö­ty kohdis­tuu kokon­aan siihen auton halti­jaan itseen­sä. Pysäköidys­tä autos­ta ei ole kenellekään ulkop­uoliselle minkään­laista hyö­tyä, ain­oas­taan haittaa.

  12. Jos Man­ner­heim­intie raken­netaan umpeen kolmekym­men­täk­er­roksisia tor­ni­talo­ja, ton­teista saataval­la rahal­la raken­net­taisi­in kevyesti moot­tori­tie talo­jen alle.
    – Maise­makaan ei pilaan­nu, kos­ka se on pilat­tu jo muutenkin.

    1. Mik­si tehdä moot­tori­ti­etä, kun sitä ei mihinkään tarvi­ta. Man­ner­heim­intie on ollu läh­es sul­jet­tu jo pari vuot­ta, eikä kaupun­ki ole tuhoutunut. Päin­vas­toin, asukkaana on mukavaa kun liiken­net­tä on vähem­män. Jatkos­sakin kak­si kaistaa voisi riit­tää, kun­han ratikat taas pää­sevät kulke­maan. Ja tämä “pilat­tu maise­ma” on Helsin­gin halut­tavimpia asuinpaikkoja.
      t. Manskulainen

  13. Man­skul­la on varaa pitâä siirtolapuutarhamökkejä
    Ne ei taas­tusti mak­sa oikeaa vuokraa
    Ne ton­tit korkeille taloille

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.