42. Hiljaisen ajan liikenne

Päätin joukkois­taa kehit­teil­lä ole­van kir­jani Talous ja kaupun­ki ja julka­ista sen luku ker­ral­laan kom­men­toitavak­si. Sekä kri­it­tiset että kan­nus­ta­vat kom­men­tit ovat hyvin tervetulleita.

===

Toinen tilanne, jos­sa voi luop­ua täy­den mak­sun per­im­is­es­tä joukkoli­iken­teessä on keskipäivän hil­jaisen ajan liikenne.  Vaik­ka vuoro­ja on keskipäiväl­lä vähem­män kuin ruuh­ka-aikoina, niis­sä on hyvin tilaa. Kap­a­siteet­tia ei voi eri syistä laskea matkus­ta­jamääriä vas­taavak­si. Sil­loin lip­pu voisi olla huo­mat­ta­van paljon halvem­pi tai peräti ilmainen.

HSL kokeili tätä eläkeläisil­lä. He sai­vat ostaa lipun puoleen hin­taan, mut­ta se oli voimas­sa vain klo 10 – 14. Aikara­joi­tus ärsyt­ti eläkeläisiä niin paljon, että pahan mie­len tor­ju­misek­si HSL luopui koko lipusta.

Täl­laiseen hin­noit­telu­un voi pää­tyä myös markki­nae­htois­es­ti. VR ja lentoy­htiöt hin­noit­tel­e­vat vuorot jyrkästi ajanko­hdan mukaan. Esimerkik­si VR:n toisen luokan lip­pu Helsingistä Tam­pereelle mak­saa saman päivän aikana ja samaan aikaan ostet­tuna vähim­mil­lään 5,90 € ja enim­mil­lään 23,90 €. Tämä on lisän­nyt junien matkus­ta­jamääriä huo­mat­tavasti, kos­ka ennen läh­es tyhjinä kulke­vi­in hil­jaisen ajan juni­in riit­tää nyt matkus­ta­jia. Ruuhkavuoro­jen matkus­ta­jamäärät taas eivät ole vähen­tyneet, kos­ka hin­noit­telu tähtää siihen, että ne myy­dään liki täy­teen. Toisin kuin ennen, nyt jokaiseen vuoroon saa toden­näköis­es­ti lipun. Myös matkus­ta­jat ovat voit­ta­neet, kos­ka lipun keskimääräi­nen hin­ta on laskenut. Monia vai­htel­e­vat hin­nat har­mit­ta­vat. He halu­aisi­vat, että liput oli­si­vat halpo­ja aina. Jos dynaamis­es­ta hin­noit­telus­ta luovut­taisi­in, hin­nat eivät olisi aina halpo­ja vaan aina kalli­ita ja junat tyhjempiä.

Dynaamisen hin­noit­telun ansios­ta lentokoneet kulke­vat nyt paljon täy­demp­inä, minkä ansios­ta liput ovat keskimäärin halvem­pia ja ilmas­tokuor­ma matkus­ta­jaa kohden on laskenut.

Mut­ta palatkaamme metron hin­noit­telu­un. Se, ettei metro­matkus­ta­jil­ta kan­na­ta per­iä kuin muut­tuvat kus­tan­nuk­set nojasi ajatuk­seen, että kap­a­siteet­tia on tarpeek­si. Ruuh­ka-aikoina ei ole. Metroliput voisi­vat olla hyvin halpo­ja, mut­ta eivät ruuh­ka-aikoina ruuhkan suun­taan. Opti­maa­li­nen hin­noit­telu edel­lyt­täisi siinäkin ajanko­hdan mukaan vai­htele­via hin­to­ja, joskin halpo­ja tun­te­ja voisi olla paljon enem­män kuin opti­maalises­sa bus­sili­iken­teessä. Tämä tuot­taisi suuria hyö­tyjä, mut­ta jär­jestelmästä tulisi mon­imutkainen ja eripu­raa aiheut­ta­va. Eiväthän eläkeläisetkään pitäneet heille myön­netys­tä hil­jais­ten aiko­jen alennuksesta.

Ruuh­ka-aiko­jen korkeampia hin­to­ja vas­taan voi esit­tää kak­si argu­ment­tia. Sitä voi pitää vääränä, kos­ka työssä käyviä ran­gais­taan. Hehän eivät voi mitään sille, että ruuh­ka-aikana on matkustet­ta­va. Kaik­ki eivät voi, mut­ta jotkut voivat. Monil­la on liuku­va työai­ka. Vaik­ka työai­ka olisi kiin­teä, sen ei tarvitse alkaa klo 8. Jos henkilökun­nan on halvem­pi tul­la töi­hin yhdek­säk­si ja lähteä iltavi­ideltä, yri­tys ehkä vai­h­taa töi­den alkamisajan.

Joku voi taas sanoa, että kus­tan­nus­vas­taavu­us edel­lyt­täisi, että hin­to­jen on olta­va ruuh­ka-aikoina halvem­pia. Ovathan bus­sit sil­loin täy­dem­piä, eli bus­sikuskin palkkaa on jaka­mas­sa use­ampi. Mon­en mielessä on täl­lainen mekaa­ni­nen kus­tan­nus­vas­taavu­us ja monia yhteiskun­nal­lisia palvelu­ja jopa hin­noitel­laan sen mukaan, mut­ta kokon­aisu­ut­ta ajatellen sel­l­ainen ei olisi järkevää. Samal­la peri­aat­teel­la voisi sanoa, ettei autoil­ta pidä per­iä ruuhka­mak­sua kaupungeis­sa vaan päin­vas­toin lisä­mak­sua ajamis­es­ta haja-asu­tusaluei­den vähäli­iken­teisil­lä teil­lä.  Siinä ei olisi mitään järkevää. Tiev­erkon rak­en­t­a­mi­nen haja-asu­tusalueille on kallista, mut­ta kun tiet on raken­net­tu, niil­lä ajami­nen ei tuo­ta mainit­tavaa lisäkustannusta.

Jos ei tarvit­sisi ajatel­la transak­tiokus­tan­nuk­sia ja jär­jestelmä mon­imutkaisu­ud­es­ta aiheutu­via mui­ta hait­to­ja, joukkoli­iken­teen suurestikin vai­htelevil­la hin­noil­la voitaisi­in saa­da paljon tehokku­ussäästöjä, mut­ta näin mon­imutkaiseen jär­jestelmään ei ole mah­dol­lista men­nä. Sik­si mah­dol­liset hil­jaisen ajan alen­nuk­set oli­si­vat opti­moin­nin kannal­ta parhaim­mil­laankin vain ”sinne päin”.

Seu­raa­va luku tästä.

Kir­jan alku­un tästä.

13 vastausta artikkeliin “42. Hiljaisen ajan liikenne”

  1. Eläkeläiset eivät tykkää odot­taa päivän hil­jaisia aiko­ja. Opin tämän kun kävin joskus kun­nal­lises­sa ter­vey­den­hoi­dos­sa. Heti aamu­tu­imaan siel­lä oli kilo­metri eläkeläisiä jonos­sa. Kiva siinä oli työssä käyvän jonotella.

    1. Muis­tan kanssa joutuneeni sel­l­aisi­in jonoihin.
      Kyse on ilmeis­es­ti lab­o­ra­to­ri­opalveluista, ennen veri ja pis­sakokei­ta pitää olla syömät­tä, juo­mat­ta ja virt­saa­mat­ta 10 tun­tia ja har­va jak­saa pidätel­lä pidem­pään, sik­si tul­laan jonot­ta­maan heti kun ter­veysase­ma avaa. Ne labrako­keet ja lääkäris­säkäyn­nit eivät kuitenkaan ole jokapäiväisiä tapah­tu­mia että ne hirveästi lohkaisee kukkaroa jos ei saa alen­nus­ta matkalippuihin.

  2. Ennen oli HKL:llä ja YTV:llä alen­nus eläkeläisille joka kos­ki vain ruuh­ka-ajan ulkop­uolel­la ker­ta- tai sar­jalipuil­la tehtäviä matko­ja. Se voitaisi­in palauttaa. 

    Mitä HSL voisi lopet­taa on las­ten­vaunu­jen kanssa matkus­tavien ilmais­matkat. Syy niille on pois­tunut kän­nykkälip­pu­jen myötä.

    HSL voisi ottaa käyt­töön myös lisä­mak­sun yöaikaan matkus­tamis­es­ta. Esim Turus­sa Föli-liiken­nelaitos soveltaa sitä. Sen voi mak­saa kän­nykäl­lä tai matkakortilla.

    1. Viralli­nen jos­sain asi­akir­jas­sa luke­va perustelu ja kunkin päät­täjän tosialli­nen syykokon­aisu­us eivät aina ole täysin samat. Las­ten­rat­taiden osalta aikoinaan on asi­akir­jaan saatet­tu kir­ja­ta perus­teek­si tur­val­lisu­us, mut­ta tosi­asi­as­sa jo alun­perin on ollut kyse myös pien­estä taloudel­lis­es­ta kisätues­ta pieniä lap­sia saaneille + tavoit­teesta ehkäistä uuden lapsen syn­tymän jäl­keen eri­tyisen herkästi tapah­tu­vaa autoistumista.

  3. Ruuh­ka-aikana matkus­tamisen osalta tässä on sivu­utet­tu yksi keskeinen tek­i­jä työa­jois­sa. Nimit­täin koulu­jen ja varsinkin päiväko­tien aikataulut. Niistä tulee lap­siper­hei­den töis­sä käyville aikuisille hyvin tiukat ja pakot­ta­vat aikataulut, mihin tulee oma työaikansa sovittaa.

    1. Tuo on ihan tot­ta. Päivähoidon tar­jol­la ole­vat aikataulut sanel­e­vat lap­siper­heille niin päivien työa­jat kuin loma-ajatkin. Per­he­vap­aatkin päät­tyvät useim­miten eloku­uhun, kos­ka päivähoidon varauskäytän­nöt ovat niin jous­ta­mat­to­mia. Työaikaa ei voi venyt­tää yli viiden, jos lapset pitää olla haet­tuna ennen sitä. Eikä työpäivää voi aloit­taa rajat­toman aikaisinkaan, kos­ka las­ten koulu­a­jat ja päivähoitoa­jat ovat mitä ovat. Näis­sä työsken­televil­läkin on usein vielä omia lapsia…

  4. Jos yksinker­tais­taa asioi­ta, niin jos hin­to­jen alen­tämi­nen hil­jaisi­na aikoina lisää julk­isten käyt­töä kokon­aisu­udessaan, voi niiden alen­t­a­mi­nen sil­loin mak­saa hyvinkin itsen­sä takaisin kun huomio­daan samal­la tavoite vähen­tää yksi­ty­isautoilun fossiilikuormaa.

    Toisaal­ta mm. eläkeläis­ten houkut­telem­i­nen julkisen liiken­teen käyt­täjik­si luulisi kiin­nos­ta­van ainakin niitä jot­ka halu­a­vat lisätä julk­isten käyt­töä. Eläkeläisil­lähän ei ole “kiire” eikä heil­lä ole välttämättä
    tarve päästä aina paikas­ta toiseen mah­dol­lisim­man nopeasti, vaan edullis­es­ti ja kohtu­ullisen vaivattomasti.
    Se ettei HSL sitä tajua ja jostain syys­tä pelleili rajoit­ta­mal­la alen­nuk­set 10–14 ja sit­ten vielä kiukut­teli pois­ta­mal­la nekin on kyl­lä HSL:n päät­täjien hölmöyt­tä. Ilman muu­ta­han hin­noit­telun pitäisi olla sel­l­aista että eläkeläiset käyt­täi­sivät mah­dol­lisim­man paljon joukkoli­iken­net­tä vuorokau­den ajas­ta riip­pumat­ta. Kum­ma kun joidenkin mielestä sähkön riit­tävyys voidaan kyl­lä jät­tää kulu­tus-/kysyn­täjous­ton varaan , mut­ta ei ymmär­retä että sama ilmiö liit­tyy myös eläkeläi­nen liikku­miseen. Eivät eläkeläiset halua liikkua väk­isin pahim­paan ruuh­ka-aikaan vaik­ka se mak­saisi saman kuin muinakin aikoina ja siitä syys­tä on aivan turha ohja­ta hei­dän liikku­mis­taan tiet­ty­i­hin aikoi­hin, vaan antaa liikku­mis­mukavu­u­teen liit­tyvän kulu­tus-/kysyn­täjous­ton hoitaa ja pitää vaan lip­pu­jen hin­nat heitä houkuttavina.

    1. En usko, että ikän­sä autoil­lut eläkeläi­nen siir­tyy joukkoli­iken­teen käyt­täjäk­si, ellei terveys/lääkäri pako­ta. Mitä tiedän autoil­i­joi­ta niin tavas­ta kehit­tyy hyvin nopeasti riip­pu­vu­ut­ta muis­tut­ta­va ehdot­to­muus eikä mitään vai­h­toe­hto­ja harki­ta edes. Koulutet­tu­jen ja hyväo­sais­ten kesku­udessa sit­ten on näitä työ­matkapyöräil­i­jöitä, joille työ­matko­jen pyöräi­ly on kun­to­har­ras­tus­ta, mut­ta muuten ollaan ihan yhtä lail­la autori­ip­pu­vaisia ja asu­taan omakoti­talos­sa jne. Ja tal­ven tullen tai yhtään huonom­mal­la sääl­lä kul­je­taan taas autol­la. Tämän päät­te­len siitä, kuin­ka moni pyöräilee ilman takaloka­suo­jaa. Eivät täl­läiset autori­ip­pu­vaiset siir­ry julkisen pari­in tai yhteiskäyt­töau­toi­hin ilman merkit­tävää hin­tao­h­jaus­ta [autoilun hin­nan korot­tamista], auto on kiin­teä osa elämän­ta­paa, eikä edes eri­tyisen kallis sel­l­ainen siihen ver­rat­tuna kuin­ka paljon matkus­tus­mukavu­ut­ta ja ‑jous­tavu­ut­ta se antaa.

  5. 70 luvul­la ratkaisu oli pk seudul­la ruuh­ka-aikoina julkiset myyti­in viimeistä sal­lit­tua (?) sei­soma­paikkaa myöten täy­teen. Huonom­pi jut­tu oli ettei ihan aina mah­tunut kyytiin.

  6. No jospa uno­hdet­taisi­in eläkeläisalet. Jos kaikille olisi ker­tal­i­pus­sa 3 por­tainen dynaami­nen hinnoittelu?

    Ihan käyt­töas­teen mukaan plus yötaksa.

    Toki joo tot­tumi­nen kestää mut­ta kaik­ki on joutunut muual­lakin tot­tumaan siihen. Ja eläkeläiset ei voi valit­taa kun voi sanoa Etta näin on kaikille . Ehkä kel­paa päiväai­ka lâäkäri­in sitten.

  7. Töistä tut­tu perustelu sille että ei tehdä mitäân muu­tok­sia joista on vaivaa: tätä on ennenkin kokeil­tu. Ajat muut­tuu ja kel­lu­va rev­enue hin­noit­telu ei tarvitse erikoisalen­nus­ryh­miä. Ihan jokainen voi päät­tää mil­loin kul­kee ja mitä ostaa. Joskus kun on tunget­ta­va ruuhkahuip­pu­un siitä mak­se­taan. Jos ei halua mak­saa niin sit­ten suun­nitel­laan menot järkevästi

  8. Help­po toteut­taa pois­ta­mal­la lipun­tarkas­tuk­set ruuh­ka-aiko­jen ulkop­uolel­la. Me köy­hät ajaisimme pummilla.

  9. Kum­ma kyl­lä, osa eläkeläi­sistä tun­tuu otta­van keskipäivän alen­nus­tun­nit loukkauk­se­na. Hin­nan tulisi olla eläkeläiselle aina sama (hal­pa) vaik­ka ajelisi sun­nun­taiyönä. Tässä on jotain mitä en oikein ymmär­rä, mut­ta enhän ole vielä eläkkeellä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.