36. Kilpailevat kunnat

Päätin joukkois­taa kehit­teil­lä ole­van kir­jani Talous ja kaupun­ki ja julka­ista sen luku ker­ral­laan kom­men­toitavak­si. Sekä kri­it­tiset että kan­nus­ta­vat kom­men­tit ovat hyvin tervetulleita.

===

Yhdys­val­ta­lainen ekon­o­misti Charles Tiebout esit­ti vuon­na 1956 Tiebout ‑mal­li­na tun­netun teo­ri­an siitä, kuin­ka kun­tien väli­nen kil­pailu saman metropo­lialueen sisäl­lä johtaisi opti­maal­isi­in julkiseen kulu­tuk­seen. Kukin kun­ta tar­joaisi järkeväk­si kat­so­mansa paketin yhteistä hyvää ja laskut­taisi siitä veroina. Asukkaat äänestäi­sivät jaloil­laan. Sel­l­aista yhteistä hyvää, joka tulisi liian kalli­ik­si, ei kan­nat­taisi tuot­taa. Ihmiset tarvit­se­vat eri asioi­ta, joten kun­tien välille jäisi suuria ero­ja. Kun­ta, joka ei panos­ta koulu­tuk­seen, houkut­telisi van­hempaa väkeä ja lapset­to­mia. Tiebout ajat­telee lähin­nä kaupunke­ja ympäröiviä esikaupunkialuei­ta, ei kaupun­gin keskus­taa, jon­ka omi­naisuuk­sil­la on merkit­täviä vaiku­tuk­sia koko metropo­lialueelle. Nämä ehdot toteu­tu­vat parem­min amerikkalai­sis­sa kaupungeis­sa kuin eurooppalaisissa.

Suo­ma­lainen hyv­in­voin­ti­val­tio toteu­tuu tai toteu­tui ennen sote-uud­is­tus­ta suurelta osin kun­tien kaut­ta. Siihen Tiebout-malli ei sopisi. Rikkaat hakeu­tu­isi­vat omi­in rikkaiden reser­vaat­tei­hin­sa eivätkä rahoit­taisi julk­isia sote-palvelu­ja lainkaan ja köy­hät valikoi­tu­isi­vat omi­in kun­ti­in­sa tuke­maan toisi­aan. Tieboutin mukaan hyv­in­voin­tipalve­lut tulisikin tur­va­ta osaval­tion tai peräti liit­to­val­tion tasol­la, eli ei hänkään tätä tarkoita.

Ennen sote-uud­is­tus­ta Tieboutin malli olisi ollut Suomes­sa täysin mah­do­ton, mut­ta nyt kun sote toteutetaan laa­jem­mil­la hyv­in­voin­tialueil­la, voisi ajatel­la, että kun­nat todel­la kil­pail­i­si­vat keskenään yhteisen hyvän määräl­lä ja laadul­la sekä toisaal­ta veroil­la. Vaik­ka Tieboutin malli tun­tuu Suomen olois­sa epäre­al­is­tiselta, kil­pailul­la voisi olla niin voimakkai­ta ter­ve­hdyt­täviä vaiku­tuk­sia kun­tien hallinnol­liseen kankeu­teen, ettei aja­tus­ta kan­na­ta hylätä suo­ral­ta kädeltä. Pohdi­taan­pa siis het­ki ennakkolu­u­lot­tomasti, voisiko Tieboutin ajatuk­sia toteut­taa Suomen kaupungeissa.

Olisi var­maankin tarkoituk­sen­mukaista, että kaupunkialueel­la olisi vah­va metropoli­hallinto, joka toteut­taisi niitä tehtäviä, jot­ka Tieboutin ajat­telus­sa kuu­luisi osaval­tion tai liit­to­val­tion rahoitet­tavak­si sekä paikallis­ten kun­tien verkos­to, joka huole­htisi tehtävistä, jot­ka eivät vaa­di koko metropolin yhteisiä päätök­siä, vaan joiden osalta hajau­tus ja kil­pailu olisi paikallaan. Kos­ka nämä kun­nat oli­si­vat muu­ta kuin nykyiset kun­nat, kut­sun niitä pitäjik­si.  Näitä pitäjiä pitäisi esimerkik­si pääkaupunkiseudul­la olla selvästi enem­män kuin nyt on kuntia.

Sel­l­aise­naan Tieboutin mallia ei voi­da Suomes­sa toteut­taa, ellei hyväksytä voimakas­ta seg­re­gaa­tio­ta. Vapaa kil­pailu ajaisi rikkaat omille asuinalueilleen, jos­sa kun­nan vält­tämät­tömi­in menoi­hin riit­täisi paljon pienem­mät verot kuin muual­la ja jos­ta köy­hät pidet­täisi­in pois asumisen korkeal­la hinnalla.

Jokaisel­la pitäjäl­lä ei voisi olla omaa liiken­nepoli­ti­ikkaansa, vaan joukkoli­iken­teen ja pääväylien on voita­va kulkea kun­tien välil­lä. Helsin­gin seudul­lakin joukkoli­ikenne on annet­tu ylikun­nal­liselle HSL:lle.

Rajoit­tuneena julkiseen tilaan, siis esimerkik­si lähin­nä katu­i­hin ja puis­toi­hin ja toisaal­ta koulu­un, itsenäis­ten pitäjien malli voisi toimia. Vaik­ka rikkaat inhoa­vat vero­ja, he elävät mielel­lään siis­tis­sä ympäristössä, jos­sa tiet eivät ole kuop­paisia eikä katu­ti­la ränsistynyttä.

Ei var­maankaan ole tarkoituk­sen­mukaista, että lap­siper­heet asu­isi­vat omil­la asuinalueil­laan, lapset­tomat omil­laan ja van­huk­set omil­laan. Koulun ylläpitämisen olisi siis olta­va pakol­lista, toisin kuin Tieboutin ajatuk­sis­sa. Koulu­ja ei saisi myöskään lait­taa mak­sullisik­si, ellei halu­ta mallin aja­van rikkai­ta ja köy­hiä omille asuinalueilleen. Samas­ta syys­tä julk­isten koulu­jen rin­nal­la ei saisi olla mak­sullisia yksi­ty­isiä koulu­ja, kos­ka muuten rikkaiden alueil­la olisi surkea julki­nen koulu ja varakkaampi väki panisi lapsen­sa yksi­ty­isi­in kouluihin.

Sel­l­aise­naan Tieboutin malli toden­näköis­es­ti johtaisi siihen, että kadut oli­si­vat kuop­paisia ja rähjäisiä pien­i­t­u­loisil­la alueil­la, kos­ka sama vero­pros­ent­ti tuot­taisi niis­sä pienem­mät vero­tu­lot kuin rikkaiden kaupungi­nosis­sa. Jot­ta malli olisi reilu, siihen tulisi liit­tää vah­va vero­tu­lo­jen tasaus metropo­lialueen sisäl­lä. Tämä on vält­tämätön­tä myös sik­si, ettei metropoli jakaudu rikkaiden alueisi­in, jois­sa selvitään hyvän veropo­h­jan ansios­ta mata­lam­mil­la veroil­la, ja köy­hien alueisi­in, jois­sa joudu­taan ylläpitämään korkeam­paa verotasoa.

Mik­si köy­hät eivät muut­taisi matal­ien vero­jen alueille rikkaiden joukkoon? Asun­to­jen hin­nat estävät sen. Mata­la vero­tus kap­i­tal­isoi­tu­isi asumisen hin­taan. Ovathan nytkin asun­not Kau­ni­ai­sis­sa kalli­impia kuin vas­taavis­sa muis­sa Espoon lähiöis­sä. Kos­ka rikas hyö­tyy mata­las­ta vero­tuk­ses­ta euromääräis­es­ti enem­män kuin köy­hä, rikkaan kan­nat­taa mak­saa asun­nos­ta mata­lan veron alueil­la enem­män. Näin köy­hät pide­tään ulkona.

On kak­si tapaa toteut­taa vero­tu­lo­jen tasaus täy­del­lisenä. Lievem­mässä muo­dos­sa verot kerät­täisi­in metropoli­hallinnolle, joka jakaisi verot pitäjille niin, että keskimääräi­nen vero­pros­ent­ti tuot­taisi rikkaiden ja köy­hien asuinalueel­la yhtä paljon. Jos vero­pros­ent­ti poikkeaisi keskimääräis­es­tä, korkeampi vero­pros­ent­ti tuot­taisi rikkail­la alueil­la enem­män ja halvem­pi mak­saisi enemmän.

Aika, jol­loin sote oli kun­tien vas­tu­ul­la, herät­tää pes­simis­miä siihen, kirit­täisikö kil­pailu kun­tia tehokkaam­paan toim­intaan. Sotepalvelu­jen tuotan­tokus­tan­nuk­sis­sa oli kun­tien välil­lä merkit­täviä, jopa 30 pros­entin ero­ja. Se ei kuitenkaan saanut tehot­tomasti toimivia kun­tia kopi­oimaan käytän­töjä tehokkaam­min toimivista. Erot selitet­ti­in aina olo­suhteista johtu­viksi tai että naa­purikun­nan tapa toimia ei vai sovel­lu meille.

= = = =

Kiitän pro­fes­sori Marko Ter­viötä Aal­to-yliopis­ton talousti­eteen laitok­selta vinkistä.

Seu­raa­va luku tästä.

Kir­jan alku­un tästä

 

9 vastausta artikkeliin “36. Kilpailevat kunnat”

  1. Mitähän talous­teo­ri­at sanoo kodista? Jos ihmiset mielel­lään asu­isi­vat pitkään samas­sa asunnossa/talossa niin he var­maan halu­a­vat alueen palvel­e­van eri elämän­vai­heis­sa. Jos taas lähtöko­htana on jatku­va muut­ta­mi­nen alueelta toiselle, niin se ei ainakaan itselle tun­nu kotoiselta. Toki kysymys on, mil­lainen erilaisuus/eriarvoisuus on tavoiteltavaa/siedettävää.

  2. Kun­nat ovat liian pieniä yksiöitä, niille val­lan anta­mi­nen johtaa sub­op­ti­moin­ti­in (liian lyhy­itä metro­lai­ture­i­ta, hyvien veron­mak­sajien met­sästys­tä jne.)

    Maakun­tata­sol­la / työssäkäyn­tialue­ta­sol­la (“kan­tonit”) tuon saisi toim­i­maan. Parhait­en niin, että val­tion ja kun­tien vero­tus­portaat yhdis­tetään maakun­taveroksi, ja alueel­liset tulon­si­ir­rot maakun­tien yli lopete­taan kokonaan. 

    Toki hom­maa vaikeut­taa se, että nykyisel­lään osa maakun­nista ei kykene sei­so­maan omil­la jaloil­laan, sik­si pitäisi samal­la siir­tyä viiden maakun­nan malli­in (van­hat erikoissairaanhoitoalueet).

    1. Yritimme aikanaan eduskun­nas­sa ajaa tätä viiden maakun­nan mallia, mut­ta kepu­laiset sanoi­vat, että OK, mut­ta kai te ymmär­rätte, että niistä neljä on sil­loin Pohjanmaalla

      1. Ehkäpä sote-epäon­nis­tu­misen myötä ymmär­retään vih­doin alue­poli­ti­ikan todel­li­nen hin­ta Suomelle.

        Kaivoon kan­net­tu vesi ei siel­lä pysy.

      2. Soin­in­vaar­alle kom­ment­ti­na että kun hyv­in­voin­tialueil­la ei ole vero­tu­soikeut­ta niin Tieboutin malli ei käytän­nössä ole toteu­tunut kos­ka hyv­in­voin­tialuei­den rahoi­tus tulee suo­raan val­tion bud­jetistä. Kor­vamerkit­ty verora­hoit­teinen rahoi­tus eli maakun­tavero tasoit­taisi maakun­tien ero­ja mikäli vero olisi alus­sa tasavero jon­ka sum­ma olisi sama ja se määrätään val­tio­varain­min­is­ter­iöstä jokaiselle maakun­nalle. Sit­ten kun maakun­ta saisi itse päät­tää vero­pros­entin olisi kil­pailua hyvistä veron­mak­sajista alka­nut kos­ka maakun­tavero toimisi näin olleen kiin­teistöveron tyyli­in kun se toimisi ylhäältä määrät­tynä tasaverona arvon­lisävero tyylin kosk verokan­nat oli­si­vat samat kaikille.

  3. Tässä joitain ajatuk­sia kun­ta­hallinnon tehostamiseksi.

    1) Hallinto­lain (434/2003) sovelt­a­mi­nen pitäisi min­i­moi­da kun­nis­sa, sil­lä se on erit­täin mon­imutkainen byrokra­tia, vaatii paljon resursse­ja ja laa­jo­ja lausun­tok­ier­roksia. Se on hidas ja kallis, eikä sovel­lu rajul­la nopeudel­la koko ajan muut­tuvaan reaal­i­maail­man vaa­timuk­si­in. Tämän lisäk­si päätök­sen­tekoon pääsee sekaan­tu­maan kaiken­laiset valit­ta­jat, poli­it­tiset juonit­te­lut, sulle-mulle kor­rup­tio, etc.
    Kaikkein älyt­tömin piirre hallinto­lais­sa on se, että päätök­sen allekir­joit­ta­ja ei ole siitä vas­tu­us­sa, vaan esit­televä virkamies!!! Haisee tsaari­naikaiselta käytännöltä…
    2) Mak­si­maa­li­nen määrä kun­nan talout­ta koske­vista päätök­sistä pitää siirtää osakey­htiölain (624/2006) piiri­in. Siinä ovat voimas­sa tehokkaat ja koetel­lut lait & ase­tuk­set, toimin­nan vas­tu­ut ja velvol­lisu­udet ovat selkeästi ja läpinäkyvästi tiedossa. 

    Utopisti­nen idea kaikkea toim­intaa kuris­ta­van byrokra­t­ian pienen­tämisek­si: Kaik­ki parit­toma­l­la numerol­la ole­vat lait ja ase­tuk­set pitää julis­taa mitättömiksi…

    Sep­po Korp­poo, joka “vihaa” toim­i­ma­ton­ta ja talout­tamme rau­nioit­tavaa byrokratiaa…

  4. Kukois­tavis­sakin suurkaupungeis­sa kuten Helsingis­sä on paljon köyhiä->Asuntojen korkeat hin­nat eivät pidä köy­hiä pois­sa. Lisäk­si, mik­si rak­en­ta­ja rak­en­taisi köy­hien alueelle jos ker­ran rikkaiden alueelle rak­en­ta­mal­la saa parem­man hin­nan. Tieboutin malli toimii kun vain hiukan hyö­dyn­netään markki­noiden anta­maa tietoa. Detroitin kri­isi hoidet­ti­in näil­lä peri­aat­teil­la. Puo­let väestä muut­ti pois mut­ta uskon että lop­putu­los olisi Euroopan lääkkeil­lä (kri­isi­tukieu­ro­jen kaatamisel­la Detroiti­lais­ten niskaan) ollut paljon huonom­pi kuin Amerikkalais­ten kon­stil­la (=muut­takoot ihmiset sinne mis­sä val­taa pitävät eivät rys­si asioi­ta yhtä pahasti)

    1. Nim­imerk­ki Ros­molle kom­ment­ti­na Detroitin ongel­mat oli­vat taloudel­lisia eivätkä poli­it­tisia. Auto­te­ol­lisu­us ajau­tui 1970-luvun lopus­sa kri­isi­in vuo­den 1973 öljykri­isin takia jon­ka seu­rauk­se­na Chrysler jou­tui tur­vau­tu­maan liit­to­val­tion hätälain­oi­hin kun amerikkalais­ten auto­jen kysyn­tä hiipui etenkin halpo­jen län­sisak­salaisen ja japani­lais­ten ja myöhem­min eteläko­re­alais­ten tuon­ti­au­to­jen takia . Detroit kär­si tästä kos­ka Chrysler jou­tui lopet­ta­maan tehtai­ta etenkin Detroitis­sä . Kyl­lä Euroopan koheesioma­lli olisi pelas­tanut Detroitin. Aja­tus että muut­takaa pois ei nyt ole mah­dol­lista kaikille kos­ka asun­not pitää myös myy­dä ja uusi työ­paik­ka voi olla tuhan­sia kilo­me­trien päässä. Itse asi­as­sa sil­loinen pres­i­dent­ti Ford kär­si Michi­gan­is­sä vuo­den 1976 vaal­i­tap­pi­on kun hän sanoi Detroitin kri­isille että Drop Death. Roso­molle muis­tu­tus että Michi­gan jos­sa Detroit sijait­see on vaa’aankieli osaval­tio etenkin pres­i­dentin­vaaleis­sa. Yhdys­val­lois­sa auto­te­ol­lisu­us on kak­si ker­taa joutunut tur­vau­tu­maan hätälain­oi­hin 1978–1979 ja 2008–2009

  5. Piilaak­sos­sa on nimeno­maan toimit­tu Thibautin mallin mukaises­ti ja se on johtanut siihen, että uut­ta ei raken­neta ettei köy­hiä tule paikalle pilaa­maan hyviä koulu­ja ja niin edelleen. Kiitos että sain tälle teo­ri­alle nimen!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.