32. Miten torjua segregaatiota?

Päätin joukkois­taa kehit­teil­lä ole­van kir­jani Talous ja kaupun­ki ja julka­ista sen luku ker­ral­laan kom­men­toitavak­si. Sekä kri­it­tiset että kan­nus­ta­vat kom­men­tit ovat hyvin tervetulleita.

===

Seg­re­gaa­tio on kaupungeille hyvin vihe­liäi­nen ongel­ma. Se tulee eri tavoin niin kalli­ik­si, että sen selät­tämisek­si kan­nat­taa käyt­tää paljon rahaa. Tärkein­tä ei kuitenkaan ole käyt­tää mah­dol­lisim­man paljon rahaa vaan saa­da jotain aikaan.

Tärkein ja ainakin kallein seg­re­gaa­tio­ta tor­ju­va keino on sekoit­tunut asukas­rakenne. Se tarkoit­taa, että ARA- ja HITAS-asun­to­ja raken­netaan myös kalli­isi­in kaupungi­nosi­in, joi­hin jotkut onnekkaat pää­sevät asumaan selvästi markki­nahin­taa halvem­mal­la. HITAS-asun­not ovat tässä hyvin lyhyt­näköi­nen keino, kos­ka ne vapau­tu­vat 30 vuo­den kulut­tua hin­tasään­nöstelystä ja myy­dään eniten tar­joav­ille. Kos­ka HITAS-poli­ti­ikas­ta on päätet­ty luop­ua, en keski­ty tähän sen enempää.

Jos yhden asun­non vuokra Jätkäsaa­res­sa tai Kalasa­ta­mas­sa alit­taa markki­navuokran 500 eurol­la kuus­sa, tarkoit­taa se, että tuhan­nen asun­non tuki on yhteen­sä kuusi miljoon­aa euroa vuodessa. Se vas­taa raha­sum­maa, joka käytetään Helsingis­sä koulu­jen posi­ti­iviseen diskrim­i­noin­ti­in, ja tässä kuitenkin oli kyse vain tuhannes­ta asunnosta.

Kuusi miljoon­aa euroa ei olisi mitenkään suuri sum­ma, jos sil­lä pystyt­täisi­in tehokkaasti estämään seg­re­gaa­tio­ta. Mut­ta pystytäänkö sillä?

Keino on läh­es teho­ton, jos pidämme seg­re­gaa­tion varsi­naise­na ongel­mana köy­hyys­tasku­jen syn­tymistä. ARA-asun­to­jen rak­en­t­a­mi­nen hyville alueille takaa, ettei niistä tule vain hyväo­sais­ten aluei­ta, mut­ta sil­lä ei saa­da hyväo­saisia muut­ta­maan huono-osais­ten alueille. Köy­hyys­tasku­jen tor­ju­mises­sa kiin­tiököy­hien asut­ta­mi­nen hyväo­sais­ten kaupungi­nosi­in on teho­ton ja kallis keino.

Yhteiskun­nal­lisen ilmapi­irin kannal­ta on sinän­sä hyvä tor­jua myös rikkaiden reser­vaat­te­ja. Olisi hyvä, että kaik­ki yhteiskun­talu­okat oli­si­vat tekemi­sis­sä keskenään ja tun­ti­si­vat tois­t­en­sa arkea. Aika vähäisek­si jää kuitenkin myös rikkaiden reser­vaat­tien tor­jun­nas­sa, sil­lä val­taosa helsinkiläi­sistä asuu van­hoil­la alueil­la, joi­hin sekoit­ta­mi­nen uus­tuotan­toalueil­la ei osu. Sit­ten on vielä Espoo ja sen tar­joa­mat reser­vaatit rikkaille.

Köy­hyys­taskui­hin on tietysti tämän jäl­keen vähän vähem­män väkeä tar­jol­la, mut­ta tämän vaiku­tus on mar­gin­aa­li­nen. Lisäk­si syistä, joi­hin en tässä mene, hyväo­sais­ten alueille pää­tyvät ARA-asukkaat ovat valikoitu­ja eivätkä yleen­sä eri­tyisen huono-osaisia. Köy­hyys­taskuista pelaste­taan pois vääriä ihmisiä.

ARA-poli­ti­ikalla voidaan kuitenkin estää köy­hyys­tasku­jen syn­tymistä niin kauan kuin niiden vuokrat ovat halvem­pia kuin markki­navuokrat mis­sään päin kaupunkia. Sil­loin huono-osaisim­mat pää­tyvät lähin­nä vain niihin. Pide­tään vain huol­ta, ettei ARA-asun­to­ja keskitetä millekään seudulle liikaa ja jos on jo keskitet­ty, myy­dään niitä kovan rahan asun­noik­si. Suurim­mas­sa osas­sa Suomea ARA-asun­to­jen kus­tan­nus­pe­rusteiset vuokrat eivät poikkea markki­navuokrista, eivät ainakaan alaspäin. Moni maakun­tien ARA-yhtiö on taloudel­li­sis­sa vaikeuk­sis­sa, kos­ka asun­toi­hin ei saa­da vuokralaisia. Jos pääkaupunkiseudun asun­top­u­la joskus helpot­taa, markki­navuokrat saat­ta­vat laskea alle ARA-vuokrien kaupun­gin huono­maineisim­mil­la alueil­la.  Täl­löin huono-osaisim­man väestön keskit­tymistä näi­hin kaupungi­nosi­in ei voi enää estää rajoit­ta­mal­la ARA-asun­to­jen määrää niis­sä. Tämä on todel­lisu­ut­ta jo nyt. Mon­et omis­tusasun­noik­si raken­netut asuin­talot pää­tyvät sijoi­tusasunoik­si. Niistä tulee yksi­ty­isiä vuokra-asun­to­ja, joi­hin huono-osaisil­la alueil­la keskit­tyy huono-osaista väestöä.

Val­taosa Helsin­gin asun­tokan­nas­ta on van­ho­ja vapaara­hoit­teisia asun­to­ja, joiden asukkaisval­in­taan yhteiskun­ta ei voi vaikut­taa. Voi kaupun­ki tietysti ostaa asun­to­ja yksit­täi­sistä asun­to-osakey­htiöistä vuokra-asun­noik­si. Tätä Helsingis­sä tehti­in 1990-luvul­la, mut­ta se on lopetet­tu, mitä pidän valitettavana.

Helsingis­sä on menos­sa voimakas valikoi­va muut­toli­ike, jos­sa keskilu­okkaiset, eri­tyis­es­ti korkeasti koulute­tut lap­siper­heet, muut­ta­vat huono-osaisik­si leimau­tuneil­ta alueil­ta keskilu­okkaisille alueille. Sen seu­rauk­se­na eri­tyis­es­ti koulu­tuserot kas­va­vat kaupungi­nosien välil­lä. Sama ilmiö näkyy suuris­sa kaupungeis­sa ympäri maail­maa. Uut­ta on vain se, että ilmiö on rantau­tunut voimal­la myös Suomeen. Eri­tyis­es­ti lap­siper­heet muut­ta­vat, kos­ka halu­a­vat lapsen­sa hyvänä pidet­tyyn koulu­un. Tämä van­hana asun­tokan­nan sisäl­lä tapah­tu­van muut­toli­ik­keen vaiku­tus sosi­aal­isi­in eroi­hin eri aluei­den välil­lä on määrältään moninker­tainen ver­rat­tuna niihin toimi­in, joi­ta tehdään uudessa asun­tokan­nas­sa. Niin kauan, kun on huono­ja asuinaluei­ta, huono-osaisim­mat pää­tyvät niihin. Tätä ei voi estää kuin korkein­taan kieltämäl­lä ihmisiltä oikeus vali­ta asun­ton­sa, mihin tuskin ollaan valmiita.

Niin kauan kuin on fyy­sisiltä omi­naisuuk­sil­taan huono­ja asuinaluei­ta, ne pää­tyvät huono-osais­ten asut­tamik­si köy­hyys­taskuik­si. Ei siis pitäisi rak­en­taa huono­ja asuinaluei­ta lainkaan ja jos sel­l­aisia on tul­lut joskus raken­netuk­si, niitä tulee kor­ja­ta. Kor­jaami­nen ei ole mah­do­ton­ta. Helsingis­sä on saatu eri­no­maisia tulok­sia Myl­ly­puron statuk­sen nos­tamis­es­ta. Se tosin edel­lyt­ti ammat­tiko­rkeak­oulun sijoit­tamista alueelle, eikä niitä riitä joka kaupunginosaan.

Helsin­ki panos­taa nyt merkit­tävästi kaupunki­u­ud­is­tusalueisi­in. Vähän leimau­tunei­ta aluei­ta paran­netaan niiden houkut­tele­vu­u­den. Nyky­isiä kaupunki­u­ud­is­tusaluei­ta ovat Malminkar­tano ja Kan­nelmä­ki, Mal­mi, Mel­lunkylä sekä Meri-Rasti­la. Tarkoituk­se­na on kaavoit­taa niihin lisää omis­tusasun­to­ja. Tässä on kuitenkin tör­mät­ty yleiseen uud­is­tus­rak­en­tamisen vas­tus­tuk­seen, mikä uhkaa viedä tehoa niiden sosi­aalisen statuk­sen nostolta.

Eri­tyisen tärkeätä on tur­va­ta se, että kaik­ki koulut ovat hyviä. Jos koulus­sa on paljon maa­han­muut­ta­jalap­sia tai mata­lasti koulutet­tu­jen kan­ta­suo­ma­lais­ten lap­sia, sinne on osoitet­ta­va enem­män resursse­ja kuin koului­hin, jois­sa oppi­laat ovat opet­ta­jan kannal­ta vähem­män vaativia.

Kaupun­ki voi tehdä kaik­ista kaupungi­nosis­taan hyviä, mut­ta sille ei voi mitään, että kauas on pitkä mat­ka.  Jos ei tehdä mitään, asu­tus pyrkii ker­rostu­maan niin, että hyvä­tu­loisim­mat asu­vat lähel­lä keskus­taa ja tulota­so heikke­nee kauem­mas men­täessä. Tämä kos­kee eri­tyis­es­ti radanvarsilähiöitä.

Hyvä­tu­loiset suo­si­vat keskus­taa lähel­lä ole­via aluei­ta vain hyvis­sä kaupungeis­sa. Aiem­min mainit­ti­in, että vuokrasään­nöste­lyl­lä on slum­mi­utet­tu mon­en euroop­palaisen kaupun­gin keskus­ta päästämäl­lä talot rähjään­tymään. Amerikkalainen kaupunki­talousti­eteil­i­jä Edward Glasi­er korostaa kir­jas­saan Tri­umph of the city, että kesku­s­tat ovat arvokkaimpia aluei­ta joukkoli­iken­teeseen nojaavis­sa kaupungeis­sa ja slum­mi­tu­vat autoli­iken­teeseen perus­tu­vis­sa kaupungeis­sa. Joukkoli­iken­nekaupungeis­sa keskus­ta on parhait­en saavutet­tavia aluei­ta, autoli­iken­neval­tai­sis­sa vaikeim­min saavutet­tavia. Joukkoli­iken­neval­tai­sis­sa kaupungeis­sa, jol­lainen Helsinkikin on, kauem­pana ole­vi­in lähiöi­den houkut­tele­vu­ut­ta voidaan paran­taa niiden vahvuuk­sia kehit­tämäl­lä. Onhan vähän kauem­pana oleville alueille helpom­paa syn­nyt­tää luon­non­läheistä asum­ista. Myös autoilun esteet ovat niis­sä vähäisem­piä, mihin palataan seu­raavis­sa osissa.

Seg­re­gaa­tion tor­jun­taa ei voi lykätä tuon­nem­mak­si. Siihen on myöhäistä puut­tua, kun kur­jis­tu­misen noidanke­hä on joskus päässyt val­loilleen. Saatamme olla jo pahasti myöhässä.

Asi­aa tekee vielä mon­imutkaisem­mak­si se, että seg­re­gaa­tion tor­jun­nan nimis­sä ei saisi tuho­ta aluei­den oma­leimaisu­ut­ta. Kun­tien väli­nen kil­pailu hyvistä veron­mak­sajista ei sekään helpota asiaa.

Seu­raa­va luku ilmestynee 9.11.24

Kir­jan alku­un tästä

32 vastausta artikkeliin “32. Miten torjua segregaatiota?”

  1. Itse asi­as­sa tilas­to­jen mukaan Espoos­sa seg­re­gaa­tio on vähäisem­pää kuin monis­sa muis­sa kaupungeis­sa, samaa luokkaa Helsin­gin ja Tam­pereen kanssa. Sen sijaan Turus­sa seg­re­gaa­tio­ta esi­in­tyy tilas­to­jen mukaan enem­män. Wikipedi­akin ker­too, että Espoos­sa tulo­erot suu­raluei­den sisäl­lä ovat paljon suurem­mat kuin tulo­erot suu­raluei­den välil­lä. Ja Tapi­olan kaupungi­nosan alkuaikoina pyrkimyk­senä oli se, että kaupungi­nosas­sa asuu väkeä mon­en­lai­sista tulolu­ok­ista. Espoos­sa on myös val­takun­nan keskiar­voa mata­lampi työt­tömyysaste, ja tämäkin ehkäisee alueel­lista köy­hyyt­tä. Ja Espoo on ollut viime vuosi­na yksi Suomen nopeim­min väk­ilukuaan nos­taneista kun­nista, mikä sekin ker­too siitä että Espooseen muut­taa mon­en­laisia ihmisiä ja asun­torak­en­t­a­mi­nen on vilkasta.

    1. Nim­imerk­ki Etelä­suo­ma­laiselle kom­ment­ti­na että syy mik­si Espoos­sa ei ole mitään ns lev­o­ton­ta asuin aluet­ta johtuu siitä että kaavoituk­ses­sa pyritään otta­maan huomioon asui rak­en­tamisen monipuolisu­u­den. Toinen tek­i­jä on sijain­ti. Espoon suu­ralueet sijait­se­vat maanti­eteel­li­sistä itä-län­si akselil­la sekä kesksisel­lä akselil­la rantaradas­ta. Pohjois-Espoos­sa on erit­täin har­vaan asuttu

    2. Espoos­sa seg­re­gaa­tio keskit­tyy postinu­meroalueelle 02760 (Suvela, Tuo­mar­i­la, Kulo­valkea, Saarni­raiv­io, Suna). 40% asukkaista vierask­ielisiä. Itse Suve­lan ker­rostalolähiössä vielä enem­män. Menee heit­tämäl­lä turun Varis­suon ohi.

      1. Sil­fver­bergille kom­ment­ti­na tuo­hon että Suve­lan, Tuo­mar­i­lan, Kulo­valkean, Saarni­raiv­ion ja Sunan alueel­la asuu paljon vierask­ielisiä mut­ta suh­teessa kuin­ka paljon niitä asuu esimerkik­si Itäkeskuk­sen alueel­la on paljon suurem­pi lukumäärä kuin kuin­ka paljon niitä asuu Espoon keskuk­ses­sa. Espoon keskus on myös sijain­nil­taan sen ver­ran syr­jässä että sen vaiku­tuk­set mui­hin Espoon asuinalueisi­in on pieni. Turus­sa vaiku­tuk­set ovat pienem­mät kos­ka sen väk­iluku on pienem­pi kuin Espoon

      2. Espoon keskuk­sen palvelui­ta käyt­tävät myös kan­ta­suo­ma­laiset jot­ka asu­vat siel­lä ja myös viereisil­lä alueil­la. Esim myös Jär­ven­perä-Lip­pa­järvi käyt­tää samaa ter­veyskeskus­ta kuin Espoon keskus, ja koulut ovat nyt mitä ovat. Onnek­si Espoon keskuk­ses­sa on myös ruotsinkieli­nen sekä ala- että yläk­oulu ja päiväkodit. Jos sitä ei olisi niin olisi “valkoinen pako” aika totaalista.

      3. Sil­fver­bergille kom­ment­ti­na että ei Espoon keskus ole kokon­aisuute­na saman­lainen vierask­ielis­ten väestön keskit­tymä kuin esimerkik­si Itäkeskus. Espoon keskus on liiken­teen sol­muko­h­ta. Suvela ja Suna ovat molem­mat sen ver­ran kaukana muista asu­tuk­ses­ta että ne ovat jo oma saareke . Syy mik­si Espoon keskuk­ses­sa on ruotsinkieli­nen koulu johtuu siitä että Kauk­lahdessa asuu paljon ruotsinkielisiä.

      4. Espoon keskuk­sen ruotsinkieli­nen koulu laa­jen­net­ti­in 2000-luvul­la kaikkia luokkia kat­tavak­si perusk­ouluk­si kos­ka kes­ki-espoolaiset ruotsinkieliset yläaseen oppi­laat kävivät ennen koulua Kau­ni­ai­sis­sa, mut­ta sil­lä koul­ul­la ei ollut enää varaa laa­jen­tua ja Kau­ni­ainen halusi eroon espoolai­sista oppi­laista jot­ka oli­vat enem­mistö koko koulussa.
        Joka tapauk­ses­sa sijain­ti valit­ti­in kos­ka se oli keskel­lä ja joukkoli­iken­ney­htey­det joka suun­taan hyvät. Moni suomenkieli­nen per­he lait­taa kanssa lapsen­sa siihen ja on jopa siir­to­laisia oppilaina.

  2. Eiköhän hyväo­saiset tunne aika hyvin syr­jä­tynei­den arkea kos­ka val­ta­me­di­at julkai­se­vat sos­supokea köy­histä jatku­vasti, monel­la pal­stal­la ja sivulla.

  3. Kiin­nos­ta­va aihe tuo “koulushop­paile­vien” lap­siper­hei­den muut­toli­ike huonok­si kat­so­tu­il­ta alueil­ta keskilu­okkaisille alueille. Kuten Osmokin tek­stis­sä mainit­see, olisi tärkeää toteut­taa entistä enem­män posi­ti­ivista diskrim­i­naa­tio­ta huono­jen aluei­den kouluille. Entä, jos esim. Kon­tu­la-Vesalan koulu­jen opet­ta­jille asetet­taisi­in kuukausi­palkak­si 10000€? Kävisikö sit­ten niin, että “parhaat” opet­ta­jat meni­sivät töi­hin täl­laisi­in koului­hin. Sil­loin koulu­jen maine saat­taisi muut­tua. Vielä pitäisi saa­da määritel­tyä riit­tävän objek­ti­iviset kri­teer­it koulu­jen luokittelemiselle.

  4. Onko maa­han­muut­to meille ja maa­han­muut­ta­jille hyödyl­listä, jos se johtaa huono-osais­ten kaupungi­nosien syn­tymiseen? Tai sit­ten vaatii rahaa tämän ehkäisemiseen.

    1. Timo A:lle kom­ment­ti­na että huono-osais­ten kaupungi­nosien syn­tymiseen syy on palvelu­iden puute ja asuin rak­en­tamisen yksipuolisu­us. Suomes­sa maa­han­muut­ta­jat etenkin tur­va­paikan­hak­i­jat ja pako­laiset muut­ta­vat näi­hin asuin alueille kos­ka siel­lä on kun­nal­lisia vuokra asuntoja

      1. Ainakaan Varis­suol­la ei ole kyse palvelu­jen puut­teesta! Eikä yksipuolisu­us. Tuo viimeinen kyl­lä pitää paikkansa. Usein taitaa olla niin, etteivät nämä “huono-osaiset” saa mui­ta kuin näitä kun­nal­lisia asuntoja.

    2. Jokaisen ihmisen inte­groi­tu­mi­nen yhteiskun­taan vaatii rahaa syn­tymästä läh­tien. Ja maa­han­muu­tos­ta riip­pumat­ta voi syn­tyä huono-osais­ten kaupungi­nosia mikäli ei panos­te­ta seg­re­gaa­tion tor­ju­miseen. Jokaisen etu on ettei yhteiskun­taan syn­ny seg­re­gaa­tio­ta eikä varsinkaan eksluusiota.

      1. Jokainen voi tosi­aan miet­tiä mon­tako sataa tuhat­ta euroa (vai meneekö miljooni­in?) jokaisen kan­ta­suo­ma­laiseen on panos­tet­tu rahaa ennenkuin hänestä tulee net­toveron­mak­sa­ja. Eri­toten korkeasti koulute­tut jot­ka siir­tyvät myöhään täysi­aikaises­ti työelämään luo­vat melkoisen potin yhteiskun­nan maksettavaksi.

        Ei vain koulu­tus, ter­vey­den­huolto, varhaiskas­va­tus, vaan osu­us kaik­ista palveluista, tapah­tu­mista, tuista, osu­us infra­s­ta jne.

        Eri­toten työperäi­nen maa­han­muut­to on lot­tovoit­to Suomelle, sil­lä kaik­ki ne aiem­mat kulut on mak­sanut jokin toinen yhteiskun­ta. Se että pis­tetään jotain kielikurssia ja muu­ta inte­graa­tio­ra­haa kiin­ni on pieni hin­ta siihen verrattuna.

        Sama ilmiö toki toimii myös Suomen sisäl­lö. Pääkaupunkiseudun lot­tovoit­to on ollut houkutel­la työvoimaa muual­ta Suomes­ta jon­ka varhaiskas­va­tus, koulu­tus, infra, ter­vey­den­hoitoku­lut on mak­sanut jokin toinen kun­ta mut­ta joka sit­ten ei ole saanut ko. henkilöstä kun­nal­lisveron maksajaa.

      2. Ihanne- tai pikem­minkin nor­maal­i­ta­pauk­ses­sa se raha tulee syn­tyneen ihmisen van­hempi­en kukkaros­ta. Seg­re­gaa­tion tor­jun­nas­sa kaikkien yhteis­es­tä kukkarosta.

  5. Näk­isin yht­enä aiheeseen liit­tyvänä ongel­mana sen, että seg­re­gaa­tion aiheut­tamia ongelmia ei oikein tiedoste­ta. Itsel­lenikin ne ovat aika epä­selviä. Jotkut alueet muut­tuvat huonom­mik­si, mut­ta kenenkään ei ole pakko asua siel­lä, tai edes käy­dä siellä.

    Toinen ongel­ma on se, että mon­et seg­re­gaa­tio­ta tor­ju­vat keinot soti­vat yleistä oikeusta­jua vas­taan. Ei tun­nu oikeu­den­mukaiselta, että joku onnekas voit­taa arvon­nas­sa val­tion (osit­tain) kus­tan­ta­man asun­non kalli­il­ta alueelta. Ei myöskään tun­nu reilul­ta, että jos jos­sakin koulus­sa häiriköidään jatku­vasti, häiriköin­ti palk­i­taan anta­mal­la koul­ulle lisärahoitusta.

    1. Kyl­lä seg­re­gaa­tion ongel­mat ovat tiedos­sa, mut­ta jos ei halu­ta tehdä toimia joil­la estetään ongelmien syn­tymi­nen, vaan mielu­um­min ummis­te­taan silmät ongelmil­ta, niin mitä se aut­taa. Jos asia on jäänyt epä­selväk­si, niin ihan wikipedi­as­takin voi päivit­tää omat tieton­sa seg­re­gaa­tios­ta ongelmineen, .

      Eikö kuitenkin enem­män yleistä oikeusta­jua vas­taan sodi se jos seg­re­gaa­tion aiheut­tami­in ongelmi­in ei puu­tu­ta, kuin se että ongelmia ehkäistään pitämäl­lä asuinalueet het­ero­geenis­inä. Kaikel­la on tietysti hin­tansa, mut­ta pitää ymmärtää myös seg­re­gaa­tion tor­ju­misen arvo koko yhteiskun­nan kannal­ta. Ongel­mat tule­vat nimit­täin lop­ul­ta paljon kalli­im­mak­si kuin niiden torjuminen.

      Ja mitä palk­it­semista se on jos häiriköin­ti halu­taan saa­da kuri­in? Toki jos se tun­tuu palk­it­semiselta, niin sit­ten kan­nat­taa panos­taa siihen ettei tuo­ta tarvet­ta “palk­it­semiseen” synny.

      1. Lueskulin tuos­ta seg­re­gaa­tion wikipedia-artikke­lista luvun “Seg­re­gaa­tion seu­rauk­sia”. Käsit­te­len sieltä löytämiäni ongelmia.

        Yht­enä ongel­mana sen, että taloudelli­nen huono-osaisu­us keskit­tyy tiety­ille alueille. Työl­listymiseen liit­tyvien ongelmien lisäk­si aluei­den palve­lu­ta­so huononee. En oikein näe tuo­ta oikeu­den­mukaisu­uskysymyk­senä, kos­ka jokainen saa vali­ta asuin­paikkansa itse, joten kenenkään ei ole pakko tuol­laiselle alueelle men­nä asumaan.

        Toinen artikke­lis­sa mainit­tu ongel­ma on rikol­lisu­us. Siihenkin ryhtymi­nen on yksilön oma val­in­ta. Rikosten viat­tomille uhreille tämä on jos­sain määrin oikeu­den­mukaisu­uskysymys. Ajat­telisin, että mei­dän yhteiskun­nas­samme on oikeuslaitok­sen vas­tu­ul­la varmis­taa, että rikok­sen uhrit saa­vat oikeutta.

      2. Kyl­lä se minus­ta on palk­in­to, jos koulu saa lisära­hoi­tus­ta. Minä ainakin toivoisin, että oma oppi­laitok­seni saisi lisää rahaa. Var­masti löytäi­sivät sille jotain min­ua hyödyt­tävää käyttöä.

      3. Tuol­la logi­ikalla ei tietenkään voisi tehdä.mitään seg­re­gaa­tion ehkäisemisek­si, kos­ka kaik­keen olisi panos­tet­ta­va saman ver­ran tarpeista riip­pumat­ta. Kyl­lä var­masti kaikelle rahalle löy­tyy muu­takin käyt­töä mut­ta eihän se ole koulun vika jos sen on palvelta­va oppi­laiden­sa js yhteiskun­nan tarpeita.

  6. Seg­rekaa­tio tor­ju­un­tuu kunisä ja äiti menee molem­mat töi­hin tai opiskelee eikä kökötä kotona las­ten kanssa. Ja vaik­ka asu­isikin idässä mum­mon luona niin kävisi töis­sä muual­la ja liikkuisi ja näk­isi ihmisiä. Seg­rekaa­tio­ta enem­män pitäisi tor­jua komeroi­tu­mista. Elämä ei ole netissä

    Juuri tämä komeroi­tu­mi­nen nyykähdyt­tää kesku­s­tat ja elät­tää woltit. Komerossa ei ole väliä naapurostolla

  7. Neljä teesiä segregaatiosta:

    1. Suurkaupungis­tu­mi­nen johtaa väistämät­tä asuinaluei­den eriy­tymiseen. Seg­re­gaa­tion tor­ju­mi­nen on vält­tämät­tä suurkaupungis­tu­misen torjumista.

    2. Suomes­sa kaik­ki koulut ovat jotakuinkin yhtä hyviä; niiden infra­struk­tu­uri, opet­ta­ja-aines ja käyt­tö­menot ovat jotakuinkin saman­ta­soista. Erot ovat oppi­laiden taus­to­jen eroissa.

    3. Seg­re­gaa­ti­ol­la on merkit­täviä tehokku­ushyö­tyjä: yhden­laisia palvelu­ja tai toim­into­ja voidaan kohden­taa tehokkaasti yhdelle alueelle ja toisen­laisia toiselle, eriy­tyneen kysyn­nän mukaisesti.

    4. Mah­dol­lisuuk­sien tasa-arvo toteu­tuu, kun kaikkial­la lah­jakku­udet tun­nis­te­taan ja ohjataan heille parhait­en sovel­tuville harrastus‑, opiskelu- ja työurille. Seg­re­gaa­tio ei itsessään hait­taa tun­nistamista ja ohjaamista.

  8. Hei Osmo,

    Tek­stistäsi saa käsi­tyk­sen, että Myl­ly­puron hyvän kehi­tyk­sen taustal­la olisi ammat­tiko­rkeak­oulun kam­puk­sen rak­en­t­a­mi­nen alueelle. Var­masti täl­läkin on osansa. Helsin­gin kaupun­gin Asumisen ja siihen liit­tyvän maankäytön toteu­tu­so­hjel­ma 2024 antaa seli­tyk­sek­si Myl­ly­puron posi­ti­iviselle kehi­tyk­selle pien­talo­val­taisen Puu-Myl­lypy­ron rak­en­tamisen eikä pelkän ammat­tiko­rkak­oulun. Osaatko sanoa, onko Myl­ly­puron ns van­hois­sa ker­rostalois­sa asukkaiden sosioekonomi­nen indek­si nous­sut vai selit­tääkö Myl­ly­puron kehi­tys­tä pelkästään Puu-Myl­ly­puroon muut­ta­neet asukkaat?

  9. Seg­re­gaa­tion tor­jun­nas­sa tehokkai­ta ovat eri keinot, jos tarkastel­laan 5, 15 tai 50 vuo­den aika­jän­net­tä. Huono­jen aluei­den koulu­jen (ja muiden julk­isten palvelu­iden) pysyvä ”yliresurssoin­ti” aut­taa nopeasti. Hie­man pidem­mäl­lä aikavälil­lä ns. huono­jen aluei­den (van­ho­jen ja uusien) kaupunkiym­päristön laadun nos­to aut­taa. Pidem­mälle kat­soen pitää rikkoa myös hyväo­sais­ten alueku­plat — kaavoituk­sel­la, tue­tul­la asumisel­la ja mm. osta­mal­la kämp­piä kaupun­gin vuokra-asun­tokäyt­töön. Kaikkia näitä tarvi­taan, muu­toin ei saa­da pysyviä vaiku­tuk­sia. Kiin­teistövero on oikea tapa rahoit­taa kaikkea tätä.

  10. “Sama ilmiö näkyy suuris­sa kaupungeis­sa ympäri maail­maa. Uut­ta on vain se, että ilmiö on rantau­tunut voimal­la myös Suomeen. Eri­tyis­es­ti lap­siper­heet muut­ta­vat, kos­ka halu­a­vat lapsen­sa hyvänä pidet­tyyn kouluun.”

    Jos halu­at kom­ment­te­ja kir­jaan, niin pidän vähän out­ona, että et uskalla puhua maa­han­muu­tos­ta edes sen häveliäisem­mäl­lä nimel­lä, esim. puhu­mal­la vaik­ka vierask­ielis­ten lukumäärä. Itseäsi lainat­en tun­tuu, että insinööri ei halua ottaa pain­ovoimaa huomioon.

    Tämä seg­rekaa­tio, jos­sa puhutaan köy­hyy­destä tai köy­hyys­taskuista on ongel­malli­nen, kos­ka siinä annetaan ymmärtää, että “köy­hien” ain­oa ongel­ma on se, että heil­lä ei ole rahaa.

    Olen näh­nyt myös erään opet­ta­jan käyt­tävän ter­miä “köy­hä”, kun hän kuvaili erään alueen päi­hdeon­gelmia. Jokainen var­masti ymmärtää, että nämä eivät ole syn­onyymejä. On myös köy­hiä, joil­la on täy­delli­nen elämän hallinta, jot­ka esim. luke­vat paljon, käyvät kir­jas­tossa jne.

    Koke­musasiantun­ti­jana voin sanoa, että van­hempia ei kiin­nos­ta pätkän ver­taa koulun taso. Ihan tavalli­nen riit­tää. Sel­l­ainen koulu, mikä oli stan­dar­di vuon­na 1990. Mut­ta jos yli puo­let oppi­laista ei puhu suomea ja kaik­ki aika menee muuhun kun opiskelu­un, niin moni suo­ma­lainen van­hempi tulee johtopäätök­seen, että on aika vai­h­taa maise­maa. Tämä ei ollut ongel­ma vuon­na 1990 ja sik­si ilmiö on uusi.

    Uskon, että tun­net esim. maa­han­muut­toon liit­tyvät juurisyyt varsin hyvin. Sik­si suosit­telisin myös rehellisyyt­tä, kun kuvailet niitä.

    1. Kyl­lä Helsingis­sä oli köy­hyys­tasku­ja ennen maa­han­muut­toa, Jakomä­ki kuu­luisim­pana esimerkkinä. Ennen Hekl­sn­ki jakau­tui Pitkän sil­lan mukaan.

      1. “Kyl­lä Helsingis­sä oli köy­hyys­tasku­ja ennen maa­han­muut­toa, Jakomä­ki kuu­luisim­pana esimerkkinä. Ennen Hekl­sn­ki jakau­tui Pitkän sil­lan mukaan.”

        Toki. Juuri tätä yritin sanoa. Mut­ta jos tähän päälle lisätään, että puo­let oppi­laista ei puhu suomea, niin ongel­man nimi ei vält­tämät­tä ole “köy­hyys”. Seg­rekaa­tio kyl­lä, mut­ta se ei johdu siitä että ihmisil­lä on vain vähän rahaa käytössään.

        Suo­ma­lais­ten van­hempi­en syyl­listämi­nen tai rikkaiden alueku­plien puhkaisu eivät kyl­lä kuu­losta voit­tavil­ta ratkaisuil­ta tähän ongelmaan.

      2. Soin­in­vaar­alle kom­ment­ti­na että Pitkän sil­lan toinen puoli ei nyt ollut mikään slum­mi­alue mut­ta syy mik­si se oli köy­hyys­tasku vielä 1980-luvulle asti joh­tui siitä että asun­not oli­vat Sörnäi­sis­sä, Sil­tasaa­res­sa ja Kallios­sa oli­vat pieniä ja ahtai­ta. Sörnäi­nen-Kallio-Sil­tasaari alue on ehkä hyvä esimerk­ki siitä että se sijait­see Helsin­gin keskus­tan lähel­lä. Luon­nol­lis­es­ti asun­to­jen kysyn­tä on vaikut­tanut alueen kehi­tyk­seen. New Yorkissä hyvä esimerk­ki on Harlem joka oli alun­perin köy­hyys­tasku mut­ta ei ole enään. Lon­toos­sa East End oli alun­perin köy­hyys­tasku mut­ta ei ole enään.

    2. Janne sanoo:
      10.11.2024 10:10

      ”Kyl­lä Helsingis­sä oli köy­hyys­tasku­ja ennen maa­han­muut­toa, Jakomä­ki kuu­luisim­pana esimerkkinä. Ennen Hekl­sn­ki jakau­tui Pitkän sil­lan mukaan.”
      Jan­nelle kom­ment­ti­na että kyl­lä sosioekonomiset ongel­mat ovat yksi tek­i­jä sille mik­si maa­han­muut­ta­jataus­taiset lapset eivät opi kun­nol­la suomea. Van­hempi­en sosioekonomi­nen taus­ta ja lähtö­maa etenkin jos on tur­va­paikan­hak­i­ja tai pako­lainen on eri ase­mas­sa kuin esim työperäi­nen maa­han­muut­ta­ja jol­la on jo työ­paikkka Suomessa.Vertailu pitäsi tehdä maa­han­muut­ta­jien välil­lä. Aasialaiset maa­han­muut­ta­ja pär­jäävät parem­min koulus­sa ja työelämässä kuin Pohjois-Afrikas­ta ja Lähi-idästä tulleet maa­han­muut­ta­jat. Kyl­lä suo­ma­lais­ten van­hempi­en omat valin­nat esim koulu shop­pailulle on tuot­tanut sen ongel­man että jos­sain kouluis­sa suomenkielisiä on vähem­mistönä. Näitä rikkaiden alueku­plia on Espoos­sa vähem­män kos­ka kaavoituk­ses­sa ote­taan huomioon monipuo­li­nen rak­en­t­a­mi­nen. Helsingis­sä his­to­ri­al­lis­ten syi­den takia alueku­plat ovat keskit­tyneet yhteen paikkaan. Toki Espoos­sa on myös Wes­t­end mut­ta se on pienem­pi alue kuin esim Matinkylä kokon­aisuute­na johon kuu­luu myös Haukilahti.

  11. »seg­re­gaa­tion selät­tämisek­si kan­nat­taa käyt­tää paljon rahaa
    Ehdotan, että kan­nus­teet seg­re­gaa­tion selät­tämisek­si “insinöörimäistä ratkaisua”, jos­sa insti­tu­tion­al­isoidaan ja koneis­te­taan tulovero­tuk­sen “seg­re­gaa­tiovähen­nyk­sek­si” niin, että jokainen saa automaat­tis­es­ti huomioidun vähen­nyk­sen, jon­ka verot­ta­ja las­kee jokaiselle henkilölle ja jokaise­na vuon­na henkilön tulo­jen ja henkilön asuin­paikan postinu­meroalueen tulo­jen ero­tuk­ses­ta. Näin ihan kaikil­la (myös meil­lä äver­iäil­lä) on jatku­va ja uni­ver­saali kan­nuste seg­re­gaa­tio­ta pienen­tävään muut­toon. Nykyi­nen ratkaisu­ta­pa on sosionomeille ja ekon­o­mis­teille tyyp­il­listä “top­down näperte­lyä” (ARA/HITAS tyyliset mekanis­mit), joiden vaiku­tus on hyvin paikalli­nen niis­sä mikroskoop­pisen pienis­sä paikois­sa, jois­sa kyseisiä pro­jek­te­ja sat­u­taan toteuttamaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.