Tämän takia erosin HUS:n hallituksesta

Pidän HUS:n nyky­isiä säätöjä liki tuhan­nen hen­gen irti­sanomiseen jär­jet­töminä. Tämä on seu­raus­ta HUS:n omis­ta­jien, Uuden­maan hyv­in­voin­tialuei­den päätök­ses­tä leika­ta HUS:n rahoi­tus­ta vielä yli 40 miljoon­al­la eurol­la, vaik­ka jo sitä ennen oli joudut­tu tekemään melko kipeitä säästöpäätöksiä.

Yhtymäkok­ous, jos­sa neljä hyv­in­voin­tialuet­ta ja Helsin­ki päät­tivät asi­as­ta, oli erim­ieli­nen. Helsin­ki ei olisi leikan­nut enää enem­pää, Van­taa-Ker­a­va olisi leikan­nut vielä enem­män. Päätök­sek­si tuli Län­si-Uuden­maan esi­tys. Kun lehdis­tö haas­tat­telee HUS:n päät­täjiä säästöistä, kan­nat­taisi haas­tatel­la myös Mia Lai­hoa (kok), joka on Län­si-Uuden­maan hyv­in­voin­tialueen hal­li­tuk­sen puheen­jo­hta­ja ja siten vas­tu­us­sa näistä lisäsäästöistä, joiden takia nyt ollaan väkeä vähentämässä.

Kun tuo päätös yli 40 miljoo­nan lisäsäästöistä tuli, päätin ero­ta protesti­na HUS:n hal­li­tuk­ses­ta. Olen aika hyvä ymmärtämään numeroi­ta, joten osasin laskea, mitä on edessä. HUS:n hal­li­tus joutuu pakos­ta rikko­maan lakia hoitoon pääsys­tä. Tilanne on HUS:in hal­li­tuk­sen osalta kohtu­u­ton, niin kuin tietysti kaikkien niidenkin osalta, joiden hoito lykkäy­tyy ja lykkäytyy.

HUS ei saa rahaa val­ti­ol­ta. Val­tio antaa rahaa jonkin salaisen kaa­van perus­teel­la Helsingille ja neljälle hyv­in­voin­tialueelle, jot­ka anta­vat sitä edelleen HUS:lle. Tässä mallis­sa on se vika, että hyv­in­voin­tialuei­den omat tarpeet tule­vat aina ensin. Onkin ehdotet­tu, että HUS saisi rahansa suo­raan val­ti­ol­ta, niin etteivät hyv­in­voin­tialueet pää­sisi vetämän välistä itselleen.

Ei ole help­poa noil­la hyv­in­voin­tialueil­lakaan. Sik­si on taval­laan ymmär­ret­tävää, vaik­ka min­un mielestäni ei hyväksyt­tävää, että ne otti­vat HUS:lta rahaa itselleen. Toisaal­ta hul­vat­tomasti ovat Uuden­maan neljä hyv­in­voin­tialuet­ta lisän­neet rahankäyt­töä ver­rat­tuna siihen, mitä samoi­hin kohteisi­in meni sil­loin, kun kun­nat vielä huole­hti­vat sotes­ta. Menot ovat kas­va­neet vuodessa 12–16 %. Helsin­gin menot kasvoivat run­saat neljä pros­ent­tia. Tästä pitäisi tietää enemmän.

Paljonko terveydenhuolto saa maksaa?

Koko ala on kaaok­ses­sa, kos­ka hal­li­tus tavoit­telee ter­vey­den­huol­losta suuria säästöjä. Tavoite olisi järkevä, jos Suomen ter­vey­den­huolto olisi kallista ver­rat­tuna mui­hin mai­hin, mut­ta kun ei ole. Ter­vey­den­huol­lon brut­tokansan­tuo­teo­su­us on alem­pi kuin vas­taavis­sa muis­sa teol­lisu­us­mais­sa. Sik­si ei ole real­is­tista ajatel­la, että meno­ja voitaisi­in olen­nais­es­ti alen­taa heiken­tämät­tä poti­laiden hoitoa.

On myös huo­mat­ta­va, että suo­ma­laiset ovat mui­ta ikään­tyneem­piä ja sairaampia, joten oikeas­t­aan voisi olet­taa, että meil­lä ter­vey­den­huoltoon kuluu enem­män rahaa kuin vaikka­pa Ruot­sis­sa tai Ran­skas­sa, mut­ta menee selvästi vähemmän.

Jatkos­sa sote tulee viemään rahaa aina vain enem­män. Väki ikään­tyy ja sairaan­hoito kehit­tyy niin, että nyt voidaan paran­taa sairauk­sia, joille ei voitu tehdä ennen oikein mitään. Nämä uudet hoit­o­muodot ovat valitet­tavasti aika kalliita.

Hoitoa vain omalla rahalla?

Voidaan tietysti päät­tää, että uusia hoito­ja saa vain itse mak­samal­la ja että ikään­tynei­den sairauk­sia ei hoide­ta, kos­ka niin voite­taan vain vähän elinvuosia.

Näin tuskin kehdataan avoimesti päät­tää, mut­ta sitä nämä säästö­toimen käytän­nössä kuitenkin merk­it­sevät. Hoitoa ei viral­lis­es­ti evätä, mut­ta poti­las pan­naan jonoon, jos­ta hän ei pääse koskaan hoitoon. Se, että uusim­mat ja tehokkaim­mat hoit­o­muodot kohdis­tu­vat vain rikkaisi­in, muut­taisi hyv­in­voin­tiy­hteiskun­taamme syväl­lis­es­ti. Var­maankin hoito­ja vähen­netään ikään­tyneiltä, jot­ka hyö­tyvät hoi­dos­ta elin­vu­osi­na las­ket­tuna nuorem­pia vähemmän.

Olisi kuitenkin reilua rajoit­taa oikeut­ta hoitoon lak­i­ta­sol­la sen sijaan, että laki lupaa vaik­ka mitä, mut­ta käytän­nössä bud­jet­ti­ra­joi­tus estää lain noudattamisen.

Hoitoon toisen EU-maahan?

Tosin tämäkään tapa säästää ei ehkä onnis­tu. Suo­ma­laisil­la on nimit­täin oikeus men­nä hoitoon toiseen EU-maa­han, jos oma maa ei tar­joa hoitoa järkevässä ajas­sa. Lasku tulee tietysti Suomeen. Tätä mah­dol­lisu­ut­ta osaa­vat tois­taisek­si käyt­tää vain val­is­tuneim­mat ja varakkaim­mat, mut­ta en olisi yllät­tynyt, jos jokin yri­tys kek­sisi alkaa jär­jestää taval­lisille suo­ma­laisille matko­ja EU-maid­en sairaaloi­hin. Eihän sitä tarvitse men­nä Tallinnaa kauem­mak­si. Joku suo­ma­la­sista ter­veysalan yri­tyk­sistä saat­taa perus­taa Tallinnaan jopa oman sairaalan ja hoitaa poti­laiden lähet­tämisen sinne itse.

= = = =

HUS on suo­ma­laisen sairaan­hoidon kru­u­nun­jalokivi. Sen ansios­ta alan osaami­nen pysyy korkeana — niin kauan kuin pysyy. Nyt sitä ollaan romut­ta­mas­sa. Sitä tul­laan katumaan.

37 vastausta artikkeliin “Tämän takia erosin HUS:n hallituksesta”

  1. Perus­tu­lo ja peruster­veys. Kaikille taataan nuo. Mis­sä rajat?

  2. Voisko säästöt aloit­taa siitä Apo­tista, siitä leiv­ot­ti­in kasaan sel­l­ainen verora­ho­jen mus­ta aukko. Jär­jestelmä on van­hen­tunut jo aiko­ja sitten.

    1. Apotin ongel­mana on pait­si uto ohjel­moin­tikieli myös se, että se on tehty Yhdys­val­ta­laiseen ympäristöön, jos­sa ohjel­man pää­tarkoi­tus on tuot­taa vaku­u­tusy­htiölle lasku annetus­ta hoi­dos­ta. Mut­ta rahaa ei kyl­lä säästy­isi, jos ostet­taisi­in tilalle kokon­aan uusi ohjel­ma. Ne eivät ole halpoja.

      1. Noin puo­let lääkärin työa­jas­ta menee sen käyt­tämiseen, eli ongelmia on paljon muual­lakin. Täysin kelvo­ton käytet­tävyys syö suo­raan rahaa työvoimaresurssien muo­dos­sa. Nyt on markki­noil­la jo ensim­mäisiä sel­l­aisia tekoälyavusteisia ter­vey­den­hoidon jär­jestelmäratkaisu­ja, jois­sa lääkäri ei kir­joi­ta mitään vaan sanelee ja tekoä­ly täyt­tää tieto­jär­jestelmän käyttöliittymät.

        Rahaa ei säästy uudessa jär­jestelmähank­in­nas­sa kahdes­ta syys­tä. Valmiso­hjelmis­tot tarkoit­ta­vat, että suo­ma­laisen ter­vey­den­hoidon pros­es­sit on taivutet­ta­va jär­jestelmän vaa­timuk­si­in eikä suinkaan päin­vas­toin. On paha virhe lähteä räätälöimään ja usko­maan toimit­ta­jaa. Juuri siinä palaa rahaa. Tot­ta kai toimit­ta­jat ker­to­vat, että voidaan muoka­ta osta­jan tarpeisi­in. Sil­loin vilkkuu euron kuvat silmissä.

        Toinen syy on mam­mut­ti­jär­jestelmien kehit­tämisen sovel­tumat­to­muus tieto­jär­jestelmien kehi­tys­par­a­dig­moi­hin. Tästä aika vähän puhutaan. Van­hat jär­jestelmät ovat olleet vuosia käytössä ja niitä on kehitet­ty vuosia. Sit­ten se uusi pitäisi saa­da käyt­töön muu­tamien vuosien aikana. Käytän­nössä määrit­te­ly­työ on val­ta­va urak­ka ja ihmisiltä tiedon saami­nen siihen kom­mu­nikoimal­la menee yleen­sä pieleen aika mon­es­sa kohtaa. Aika on jo ajanut kauan sit­ten nyky­is­ten tieto­jär­jestelmien kehi­tys­me­to­di­en ohitse. Maail­ma on muut­tunut. Siitä syys­tä suurin osa jär­jestelmäpro­jek­teista epäon­nis­tuu ja syystäkin.

      2. @ihmettelijä

        Kyl­lä se näi­den poti­lasti­eto­jär­jestelmien ihan kir­jat­tu ja ilmoitet­tu tavoite oirei­den, sairauk­sien ja hoit­o­muo­to­jen ja samal­la hoito­tu­losten rak­en­teelli­nen kir­jaami­nen. Tavoit­teena on hel­posti haet­ta­van ja sähköis­es­ti tilas­tol­lis­es­ti käsiteltävän tiedon tuot­ta­mi­nen, jot­ta tietoa voidaan käyt­tää tutkimuk­seen ja hoidon kehit­tämiseen. Tässä on kuitenkin hyvin paljon kaiken­laisia käytän­nön ongelmia, esimerkik­si kir­jaus­pe­rustei­ta ja ‑tyyppe­jä eivät pääsään­töis­es­ti päätä tutk­i­jat, enkä oikeas­t­aan ole var­ma kuka niitä päät­tää. Käytän­nössä tässä siis kehit­tyy ja ilme­nee GIGO-peri­aate käytän­nössä. Sit­ten tiety­istä itses­tään selvistä syistä kir­jaus­pe­rustei­ta ja vai­h­toe­hto­ja ei voi muut­taa, kos­ka tiedon pitkän aikavälin luotet­tavu­us kärsii.

        Käytän­nössä siis tavoite on vain tuot­taa tietoa, mut­ta suuri osa tuote­tus­ta tiedos­ta on huonoa ja huonos­ti kir­jat­tua ja kir­jausten perus­teet ja vai­h­toe­hdotkin voivat olla huonos­ti perustel­tu­ja ja lop­putu­lok­se­na käytetään vain paljon aikaa ja vaivaa turhaan työhön. Tätä toimin­nan ideaa ja ide­olo­giaa ei myöskään mitenkään selvästi rum­mute­ta käytän­nön kir­jaa­jille, jol­loin toimin­nan perus­teet hämär­tyvät ja samoin moti­vaa­tio tehdä työtä oikein kun kir­jaa­jat eivät vain ymmär­rä mitä heiltä käytän­nössä odote­taan. Varsinkin kun Apot­ti on kyl­lä funk­tion­aalis­es­ti lähel­lä Exceliä, jon­ka päälle on vielä raken­net­tu hirveä määrä makroja.

        Ide­ol­o­gis­es­ti ja ideaal­i­ta­sol­la koko him­meli muis­tut­taa Neu­vos­toli­iton visioi­ta keskusti­etokan­nas­ta ja tämän ana­lyysin perus­teel­la tapah­tu­vas­ta koko val­tion ja tuotan­non toimin­nanoh­jauk­ses­ta, joka tosin tapah­tuu tässä tapauk­ses­sa vain julkisen ter­vey­den­huol­lon tasolla.

        Idea­han on silti hyvä, en vain ole ollenkaan vaku­ut­tunut että täl­lä tavoin saadaan oikeasti hyvää tietoa gen­eroitua kos­ka tiedon analysoin­ti ja tiedon keru­un perus­teet on liian tehokkaasti eris­tet­ty toi­sis­taan. Koko him­meli on pohjim­mil­taan byrokraat­ti­nen ja kankea ja väitän ettei moni sen kanssa korkeam­mal­la tasol­la työsken­televä edes tiedä perustei­ta, mik­si jokin asia tehdään jol­lain tietyl­lä tapaa. Joku vaan on jos­sain vai­heessa päät­tänyt että tämä tehdään näin, eikä sitä enää pystytä muut­ta­maan vaik­ka perus­teet muu­tok­seen löytyisivät.

      3. Jatkona edel­liseen viestiini:

        Huo­maan kyl­lä suo­ma­laises­sa työn­jo­h­dos­sa trendin, mikä on ehkä perua armei­jan johtamiskult­tuurista: Työn tavoit­tei­ta ja syitä ja perustei­tate­hdä työtä tietyl­lä tapaa ei usein halu­ta ava­ta työn­tek­i­jälle, joko näitä pide­tään täysin itses­tään selv­inä tai sit­ten tarpeet­tomana tiet­ona työn­tek­i­jälle. Tämä taas on puolestaan vain tiedonku­lun puutet­ta, käytän­nössä ter­vey­den­huol­lon työn­tek­i­jälle lyödään kurssi eteen että “Apot­ti­in kir­jaami­nen” ja sit­ten sinne kir­jataan ohjei­den mukaan, mut­ta eipä juuri perustel­la mik­si kir­jaamista tehdään ja mik­si kir­jaamisen tulisi olla hyvin stan­dar­d­oitua. Lop­putu­lok­se­na moni ajat­telee, että kir­jaami­nen on vain poti­laan tieto­jen tal­len­tamista keskite­tysti yhteen jär­jestelmään, mut­ta tämä ei kir­jaimel­lis­es­ti ole Apotin päätavoite.

        No en minä var­masti tiedä oikeas­t­aan mikä se pää­tavoite on, tässä on vain min­un oma tulk­in­ta keskite­tyn poti­lasti­eto­jär­jestelmän toimin­nan ideas­ta kos­ka mitään kat­tavaa kuvaus­ta ja tavoit­tei­ta ei ole saatavil­la. Eihän työn­tek­i­jän tarvitse tietää. Tosin epäilen, ettei moni ylem­pänä tasol­lakaan päätök­siä tekevä oikeasti tiedä mitä tavoitel­laan, tässä on sel­l­ainen mon­en ihmisen omien ideoiden ja näke­mys­ten ketjukir­je ja rikkinäi­nen puhe­lin leik­ki jon­ka lop­putu­lok­se­na on mono­li­it­ti­nen tietoko­neo­hjel­ma, joka toimii miten toimii, sil­lä kukaan ei oikeas­t­aan tien­nyt tai osan­nut ilmaista mitä halu­taan tehdä tarkalleen ja mikä on toimin­nan tavoite. Erään­lainen tilkkutäk­ki, ja jokaisen tilkun lisääjäl­lä oli oma visio ja idea kokonaisuudesta.

  3. Mik­si Osmo ette saa­neet siel­lä HUS:n hal­li­tuk­ses­sa HUS:n lait­to­mia han­k­in­to­ja kuri­in? Suuria han­k­in­to­ja on tehty sään­nön mukaises­ti kil­pailut­ta­mat­ta, mikä on aika usko­ma­ton­ta. Se on laiton­ta toim­intaa ja koituu veron­mak­sa­jan tappioksi.

    1. Tämä kun läh­tee vauhti­in niin läh­tee vauhdil­la myös lain tar­joa­mat kor­vauk­set hoi­dos­ta ja oikeus hoitoon.

      Eihän se bud­jet­ti­ra­joite nyt niin toi­mi, että ihmiset vain hake­vat muual­ta hoidon nopeasti ja menot kas­va­vat, eihän? Bud­jet­ti­ra­joite rajoit­taa hoitoon pääsyä, jol­loin ihmiset kuol­e­vat jonoi­hin. Jenkeis­sä näitä bud­jet­ti­ra­joite ylip­itkä hoito­jono ‑viritelmiä kut­sut­ti­in mm. ‘death pan­els’ ter­vey­den­huol­lok­si. Käytän­nössä sen vuok­si, että jonkin­lainen mus­tan laatikon kaltainen ter­vey­den­huol­lon pri­or­isoin­tipa­neeli ‘asian tun­ti­joi­ta’ päät­tää, kuka saa hoitoa ja mitä hoitoa ja mis­sä järjestyk­sessä? Tietysti vielä parem­pi, että nämä kuole­man paneel­it on yhtiöitet­ty demokraat­tisen kon­trol­lin ulkop­uolelle, jol­loin mus­tan laatikon kaltainen ole­mus tehos­tuu. Nythän HUS:issakin säästö­jen kanssa samaan hen­gen­ve­toon van­not­ti­in, että erikois­sairaan­hoidon rahoi­tus ja toim­inta kyl­lä varmis­te­taan, mikä on kai jokin kier­toil­maus sille, että leikkauk­set kohdis­tu­vat kaiken­laiseen peruster­vey­den­huoltoon (läh­es määritelmäl­lis­es­ti kus­tan­nuste­hokkaaseen hoitoon) samal­la kun hyvin kalli­iden erikois­sairaan­hoidol­lis­ten oper­aa­tioiden toteu­tus­ta jatke­taan. Asi­aa vier­estä seu­ran­neena erikois­sairaan­hoi­dos­sa on aika paljonkin leikkaus­varaa, mitä nyt tehdään lonkkatekoniv­elleikkauk­sia muis­ti­sairaille, joiden odotet­tu elinikä muis­ti­sairaud­es­ta johtuen on luokkaa 1–5 vuot­ta tarkasteluhetkestä. Tämähän on läh­es kir­jaimel­lis­es­ti rahan tuh­laamista. Ilmeis­es­ti Suomes­sa ja HUSil­la on kuitenkin tärkeää ylläpitää imagoa sairaan­hoidon erit­täin korkeas­ta hoitopo­ten­ti­aal­ista, mikä ei kuitenkaan bud­jet­ti­ra­joit­teista johtuen real­isoidu käytän­nön ter­vey­den­huol­lon hoitopotentiaalina.

  4. Toisen maan EU-hoitoa eivät käytä vain varakkaim­mat. Euroop­palaisia sairaan­hoitoko­rt­te­ja on Suomes­sa noin 2 miljoon­al­la kansalaisel­la, ja tämä kort­ti toden­taa julkisen ter­vey­den­huol­lon käyt­töoikeu­den kaikissa EU-mais­sa. Esimerkik­si medioiden uuti­sis­sa Espan­jas­sa asu­vista, mut­ta Suomes­sa kir­jansa silti yhä omaav­ista suo­ma­lai­sista, esi­in­tyy toisi­naan väärä väite siitä, että esim. tal­vet Espan­jas­sa asu­van, Suomes­sa pysyvän asuin­paikan papereis­sa omaa­van eläkeläisen julki­nen ter­vey­den­hoito Espan­jas­sa olisi Suomen val­ti­olle ilmaista.

    Asia ei ole niin, vaan EU-maista läh­tee julkisen ter­vey­den hoidon käyt­töön perus­tu­vat laskut hoidon kus­tan­nuk­sista henkilön koti­maa­han sil­loin kun kyse ei ole niis­sä mais­sa pysyvästi kir­joil­la ole­vien kansalais­ten ter­veyspalveluista. Tur­is­tit ja muut viral­lis­es­ti kir­joil­la ulko­mail­la olemat­tomat saa­vat ter­veyspalvelun­sa muis­sa EU-mais­sa paikallis­ten julkisen ter­vey­den­huol­lon tak­soil­la, mut­ta lasku läh­tee EU-lakien mukaises­ti siitä kyl­lä julkiselle sek­to­rille palvelun käyt­täjän kotimaahan.

    Sitä en tiedä, meneekö laskut vaik­ka matkail­i­joiden Espan­jan ter­vey­den­huol­lon käytöstä Suomes­sa hyv­in­voin­tialueelle vai val­ti­olle. Tietääkö joku tarkem­min siitä?

    1. Tekoä­ly vas­tasi näin. (Alla ole­va.) Liit­tyen noi­hin matkail­i­joiden ter­vey­den­hoitoa­sioi­hin. Ilmeis­es­ti jo suun­nitel­tu­ja hoito­ja ei saa. Tämä ilmeis­es­ti tarkoit­taa sitä, että jos roikkuu jos­sain hoito­jonos­sa niin sil­loin hoito on jo suun­nitel­tu ja sitä ei siis kor­vat­taisi julk­i­sista varoista?

      Tärkeim­mät tavat hoidon jär­jestämiseen ovat:

      Euroop­palainen sairaan­hoitoko­rt­ti (EHIC): Tämä kort­ti antaa oikeu­den saa­da lääketi­eteel­lis­es­ti vält­tämätön­tä hoitoa toises­sa EU-maas­sa samal­la hin­nal­la kuin kyseisen maan kansalaiset. Kor­tilla voi saa­da hoitoa, jota tarvi­taan oleskelun aikana, mut­ta se ei yleen­sä kata suun­nitel­tu­ja hoito­ja, kuten syöpähoitoa.

      Ennakkolu­pa (S2-lomake): Jos halu­at saa­da syöpähoitoa toises­sa EU-maas­sa, sin­un on saata­va ennakkolu­pa koti­maasi ter­veysvi­ra­nomaisil­ta. Luvan saami­nen edel­lyt­tää, että hoitoa ei voi­da tar­jo­ta koti­maas­sasi riit­tävän nopeasti tai että kyseessä on eri­tyi­nen hoito, jota ei ole tar­jol­la koti­maas­sasi. Jos saat ennakkolu­van (S2-lomake), koti­maasi julki­nen ter­vey­den­huolto kat­taa hoitokus­tan­nuk­set kohde­maan hintatasolla.

      Poti­las­di­rek­ti­ivi: Voit hakeu­tua hoitoon toiseen EU-maa­han ilman ennakkolu­paa ja hakea kor­vaus­ta koti­maasi ter­vey­den­huolto­jär­jestelmältä hoidon jäl­keen. Tämä kor­vaus on yleen­sä saman suu­ru­inen kuin mitä hoito olisi mak­sanut koti­maas­sasi, ja saatat joutua mak­samaan ylimenevän osu­u­den itse.

  5. Media voisi kysyä myös San­na Marinil­ta, Krista Kiu­rul­ta, Maria Ohisa­lol­ta ja Li Ander­ssonil­ta että miten tuon HUSin rahoi­tushim­meli meni noin niinkuin omas­ta mielestä.

  6. Mik­si hie­man alle Pietarin väestön kokoisen kansan pitäisi jär­jestää kaik­ki kiireetön hoito markki­nol­la itse? Eikö tossa voisi tukeu­tua suuri­in EU-markki­noi­hin kuten jota käsit­telit hie­man kir­joituk­ses­sasi? Lentäen toiseen EU-maa­han tai laival­la tms. ei nyt ole iso vai­va. Tämä mah­dol­lisu­us on ollut min­ul­lakin tiedos­sa ja vai­h­toe­htona. Nyt jää väli­in­putoo­jaryh­mänä ne jot­ka eivät ole otta­neet yksi­ty­isiä ter­veysvaku­u­tuk­sia aikanaan kun ovat luot­ta­neet suo­ma­laiseen ter­vey­den­hoitoon. Sain Maisas­sa ilmoituk­sen kän­nykkääni, että resurssip­u­lan takia luomi­tarkas­tus venyy ja jään roikku­maan hoito­taku­u­jonoon. Samoin kävi sydän­tarkas­tuk­sen kanssa. Se hoito­taku­u­jono taitaa olla lait­toman pitkä.

  7. Jokainen kokoomusve­toinen hal­li­tus on leikan­nut tutkimus­pe­rusteis­es­ta osaamis­es­ta samal­la kun tehot­to­muut­ta ja suo­ranaista huo­nout­ta luo­vat yri­tys- ja maata­laoustuet pyörivät täysil­lä. Mut­ta kos­ka bud­jet­ti on edelleen 12 mil­jar­dia ali­jäämäi­nen, on selvää että jos­sain vai­heessa suh­muroin­nille tulee seinä vas­taan ja täy­tyy luo­da toimi­va alue­malli ja tur­va­ta osaamisen edel­ly­tyk­set. Onnek­si on jo osvi­it­taa tarvit­tavalle ohjel­malle: https://liberaalipuolue.fi/leikataanreilusti/

  8. “Suo­ma­laisil­la on nimit­täin oikeus men­nä hoitoon toiseen EU-maa­han, jos oma maa ei tar­joa hoitoa järkevässä ajas­sa. Lasku tulee tietysti Suomeen.”

    Tämän voisi kään­tää toisin päin ja jär­jestää HUS:n toimin­nan niin hyväk­si että ulko­mail­ta halu­taan tänne hoitoon ja Suomen val­tio saisi tulo­ja. Samal­la voisi rohkaista yri­tyk­siä jär­jestämään ter­veys tur­is­mia tännepäin.

    1. Oliko (Itä-?)Suomessa takavu­osi­na han­ke houkutel­la rikkai­ta venäläisiä ter­veys­tur­is­teik­si Suomeen? Aika oli tietysti olen­nais­es­ti nyky­istä rauhallisempi…

  9. Hus:n toim­i­tusjo­hta­jan selit­te­lyt Yle:ssä oli­vat mie­lenki­in­toiset. Selit­teli, että joo tota tuol­ta muista palveluista säästetään ja pyritään vält­tämään hoito­työtä teke­vi­in kohdis­tu­via säästöjä. Suo­ma­lais­ten hen­ki ei vaaran­nu. Noi on koulutet­tu­ja selit­telemisen taitoon. Seli­tyk­set haiskah­ta­vat heti. Ikään kuin nykyään olisi val­tavasti löysää muis­sa palveluis­sa joista ottaa pois ja sit­ten jäl­jelle jäävät juok­se­vat vaan vähän ripeämmin.

    En ole pere­htynyt Hus:n bud­jet­ti­in mut­ta henkilöstöbud­jetista suo­raan näkee mikä on real­is­mia ja mikä on vain selit­te­lyjä. Tietenkin riip­puu siitä mil­lä tarkku­udel­la se henkilöstöbud­jet­ti kerrotaan.

  10. Ketjus­sa on kolme huomio­ta, joi­hin tartun.
    I. Apotin — ja muu­ta­man muun tieto­jär­jestelmän — ongel­ma on vaa­timus tiedon rak­en­teisu­ud­es­ta. Eli käyt­täjä tuot­taa tiedon tietyssä ohjel­man pakot­ta­mas­sa määrä­muo­dos­sa. Käytän­nössä lääkäri toteaa vas­taan­otol­la nopeasti, että poti­laal­la on peuka­lo mur­tunut. Ja naput­telee sit­ten tieto­jär­jestelmään jonkin ”poti­las > raa­ja > käsi > oikea > käm­men > 1. sor­mi > pudo­tus­va­likos­ta ”mur­tu­ma”. Näin tuote­taan hitaasti ja kankeasti dataa, jota on haet­tavis­sa hel­posti tietokan­nas­ta. Ennen kuin tekoä­ly ja big datan hakual­go­rit­mit tekevät tästäkin hom­mas­ta tarpeetonta.

    II. Julk­isia han­k­in­to­ja paljon seu­raa­vana uskallan väit­tää, että HUS:n julkiset han­k­in­nat eivät ole huonos­ti hoidet­tu­ja — ja noinko­han sitä ovat koskaan olleetkaan. Tässä näkyy vähän ”joka ker­ran kek­sitään, sitä aina epäil­lään” ‑ilmiö. Han­k­in­tayk­sikön tekemien han­k­in­to­jen määrä on niin val­ta­va, että aina jotain huo­mautet­tavaa löy­tyy kun riit­tävän kauan etsii. Ja sitä huo­mautet­tavaa voi sit­ten retostel­la. Maas­samme toimii paljon lev­äperäisem­min han­k­in­ta­laki­in suh­tau­tu­via han­k­in­tayk­siköitä. Ovat vain niin pieniä, etteivät jää medi­an tai KKV:n haaviin.

    III. Verora­hoista mak­set­ta­van hoidon ja yksi­tyiseltä haet­tavien, itse mak­set­tavien kokeel­lis­ten hoito­jen asetel­ma on tosi­aan absur­di. On nimit­täin ihmisiä, jot­ka ovat työu­ral­laan mak­sa­neet reip­paasti julk­i­sista ter­veyspalveluista, mut­teivät juuri käyt­täneet niitä. Ja eläkeiässä kun tarvet­ta tulee, havaitaan ettei hoitoa ole saatavil­la. Sama ilmiö uhkaa tuoret­ta VM:n esi­tys­tä julk­isten palve­lu­talo­jen var­al­lisu­us- ja tulope­rustei­sista mak­su­ista. Jos ehdotus/ajatus menee läpi, voi olla, että pika­puoli­in nähdään high end ‑van­hainkote­ja, jot­ka ovat asukkailleen silti halvem­pia kuin kun­nalli­nen palvelu.

    1. Ellei lakia ole viime aikoina muutet­tu, van­hainkodin korkein mah­dolli­nen mak­su on sen tuotan­tokus­tan­nus, on poti­las kuin­ka varakas tahansa. Tätä ei yleen­sä tiede­tä, eivätkä nämä laitok­set edes julkaise tuo­ta korkein­ta maksua.

      1. Asi­akas­mak­su­lais­sa on edelleen kaikkia Hyv­in­voin­tialuei­den tuot­tamia sote-palvelui­ta koskien määräys “Palvelus­ta perit­tävä mak­su saa olla enin­tään palvelun tuot­tamis­es­ta aiheutu­vien kus­tan­nusten suu­ru­inen.”. Se reunae­hto pätee hyv­in­voin­tialueil­la kaik­keen muuhunkin asi­akaslasku­tuk­seen kuin van­hainkotei­hin. Ja pätee myös siihen, jos vaik­ka ulko­mail­ta ostet­taisi­in hoitoa Hyv­in­voin­tialuei­den sairaaloista. Voiton tekem­i­nen sote-palveluil­la on Hyv­in­voin­tialueil­ta kiel­let­ty. Yksi­ty­istä sek­to­ria tämä rajoite ei koske.

  11. Taas pitäisi syi­den arvioin­tia yksinker­tais­taa: mikä tämän aiheutti?
    Sote?
    Onko Suomen ter­vey­den­huol­lon konkurssi todel­lakin se hin­ta, mikä mak­set­ti­in kepun mukaan saamis­es­ta Marinin hal­li­tuk­seen jot­ta mah­dol­lis­tet­ti­in val­taan punainen ja vihreä unelmavärisuora? 

    En tiedä onko sotea enää mah­dol­lista purkaa ja pala­ta yksinker­taisi­in perusase­tuk­si­in, mut­ta jos on, se olisi tehtävä pian. Kaikkien muiden tehostamis­toimien ohella. 

    Osaako Soin­in­vaara tai joku muu vas­ta­ta mikä on ITC:n osu­us HUS:in budjetista?
    Jos on yli 5 pros, on liikaa.
    Itses­tään selvä suun­ta on aloit­taa voimakkaim­min menokarsin­ta sieltä, tosi­asial­li­sista tulon­si­ir­roista it-fir­moille ohjelmis­toista jot­ka usein vain vaiket­ta­vat lääkärien ja hoita­jien työtä.

  12. Eroami­nen on yhtä kuin luovut­tamista. Ei auta asi­aa yhtään, tekee siitä vain pahem­man. Samaa ihmettelin Suo­ma­laisen Klu­bin kohdal­la, mikä jär­ki on ero­ta ja lisätä vastapuolen valtaa?

  13. Rohkeaa, rehellistä ja viisas­ta puhet­ta tilas­toti­eteen ammat­ti­laiselta. Kiitos.

    Kolum­ni on eloku­ul­ta. Hyvin ajankohtainen.

    Min­ul­la on sel­l­ainen muis­tiku­va, että kun HUSn jät­ti­ra­haleikkauk­sista ilmoitet­ti­in ensi ker­ran, niin samal­la todet­ti­in, että henkilöstön määrää ei tul­la juuri vähen­tämään. Ihmettelin sitä väkevästi.
    Se lie ollut muun­netun totu­u­den tak­ti­ikkaa, jon­ka tarkoi­tus oli pehmen­tää shokkiuutista.

    Se on yksi nyky­medi­apoli­ti­ikan piirre.

    Suo­mi on muut­tumas­sa hyvin rumak­si yhteiskun­naksi. Tilanne on tässä suh­teessa yhä enem­män sama kuin aikoinaan Neu­vos­toli­itossa: laki takaa tasa-arvon — käytän­tö ei. Käytän­tö alkaa polkea köy­hien perusoikeuksia.

    Sama kaiku askel­ten on mon­es­sa muus­sakin maas­sa. Kun Elon Musk alkaa toden­näköisenä yhden­laise­na min­is­ter­inä vähen­tämään byrokra­ti­aa USAs­sa, niin seu­rauk­set ovat toden­näköis­es­ti tylym­mät ja karum­mat kuin Suomessa.

    1. Kyl­lä HUS puhui henkilöstön vähen­tämis­es­tä heti kun tämä Län­si-Uuden­maan esit­tämä leikkaus bud­jet­ti­in toteutettiin.

      1. Ilmaisin itseäni vähän epä­selvästi ja voi olla, että muis­tiku­vani on väärä, mut­ta muis­ti­ni mukaan todet­ti­in, että merkit­tävää, suur­ta määrää irti­sanomi­sisa ei tule varsinkaan hoito­henkilön­nan kohdalle, että säästöt toteut­taisi­in muul­la tavoin. Ja muis­tan ihme­telleeni, miten näin suuret säästöt voitaisi­in toteut­taa ilman suuria irtisanomisia.

      2. Ilmaisin itseäni puut­teel­lis­es­ti. Kun HUS ensim­mäisen ker­ran ilmoit­ti suurista säästöistä, muis­ti­ni mukaan todet­ti­in, että suuria henkilöstö­supis­tuk­sia ei tehdä hoito­henkilökun­nan kesku­udessa, että säästöt toteutetaan muu­ta kaut­ta. Muis­tan ihme­telleeni asi­aa: miten näin suuret säästöt voitaisi­in toteut­taa ilman suuria hoito­henkilökun­nan irtisanomisia.

      3. Sen jäl­keen tuli­vat nuo 43 miljoo­nan lisäsäästöt ja se vas­taa suun­nilleen tuo­ta irti­san­ot­tavien määrää.

  14. Tänään 2.12. Hesaris­sa HUS-tilanne isosti esil­lä. Täl­lä ker­taa Hesarin kom­ment­tiosas­tossa täy­delli­nen osoi­tus todel­li­sista mit­talu­ok­ka-asioiden ymmärtämis­es­tä, eli siitä miten Helsingillä/valtiolla rahaa olisi HUSin tilanteen oikaisuuun. 

    ”Kun Husin yhtymäkok­ous leikkasi kesäku­us­sa yliopis­to­sairaalan ensi vuo­den rahoituk­ses­ta yli 40 miljoon­aa euroa, tiesin heti, ettei Hus voi enää hoitaa lak­isääteisiä tehtäviään.” 

    Näin sanoi HS:ssä Soin­in­vaara, ja ihan oikein ja kunnioitettavasti. 

    Mut­ta kom­men­toi­ja muistutti,että samalla: 

    “40 miljoon­aa on ihan pikku­ra­ho­ja. Helsingis­sä poltet­ti­in 30 miljoon­aa sekä pyörä­tun­neli­in, että kaskon valmis­tu­mat­tomaan tieto­jär­jestelmään. Kip­par­lah­den 150 metrin pyörä­tien oikaisu mak­saa 15 miljoon­aa ja pikaratikois­sa puhutaan sadoista miljoonista.”

    Eikä tässä auta nyt viisas­telu että eri sek­torin rahaa tms. Samaa yhteiskun­nan ja veron­mak­sajien (velan­oton) rahaa tuo on. Varsinkin hifi-pyörätei­den ja tun­nelien rak­en­t­a­mi­nen tai rahan polt­ta­mi­nen tieto­jär­jestelmien kanssa opet­telu­un on pk-seudun ter­vey­den­huol­lon ahdin­gon rin­nal­la moraalitonta.

    1. Sotket nyt val­tion rahat ja kun­nan rahat. Onko ajatuk­sesi, että Helsin­gin pitäisi lahjoit­taa rahaa val­ti­olle, jot­ta val­tio ohjaisi sen HUS:lle. Parem­pi ver­tailuko­h­ta onkin turk­istaloudelle annet­ta­va tuki, kos­ka se aidosti kil­pailee samas­ta rahasta.

      1. En sotke, ihan perusa­sia, tarkoi­tan että viime kädessä val­tion ja kun­nan rahat ovat samaa rahaa, kansalais­ten rahaa, niin­hän tuos­sa kom­men­tis­sani totesinkin.
        Eri asia on sit­ten miten ohjaus­menetelmät jär­jestetään ja nimetään. 

        Yhteiskun­nan (val­tion, kaupun­gin, yhdessä, erik­seen) tulisi pri­or­isoi­da niin että elin­tärkeä ter­vey­den­hoito hoide­taan ennen vapaa-ajan har­raste­meno­ja. Kuin sym­bol­i­na nämä “hifis­te­ly-pyöräti­et” ,
        joista yksi kuin sat­tumoisin on suun­nit­teil­la siihen Meilah­den sairaalan juurelle, ovat ulkoke­hän toim­into­ja yhteiskun­nan varoil­la jär­jestet­täväk­si. Ainakin sil­loin kun näin vakavas­ta rahoi­tus­va­jeesta on kysymys. 

        Mikä estäisi muuten Helsinkiä osal­lis­tu­mas­ta vaik­ka 20 miljoon­al­la HUS:in lisära­hoit­tamiseen, ainakin tois­taisek­si. Oli­han rahaa lait­taa esim. Kaskon tietokone­hölmöi­lyynkin sama sum­ma. Ja siinä ei pelastet­tu yhtään ihmishenkeä tai lisät­ty kenenkään terveytä.

      2. Pyöräil­i­jäitä on enem­män kuin autoil­i­joi­ta, mut­ta autoil­i­joille tehdään katu­ja moninker­taisel­la sum­mal­la. Jos käytetän samaa kan­nat­tavu­us­mit­taria kuin auto­jen kohdal­la, 10 €/säästetty tun­ti, Kaisaniemen tun­neli on erit­täin kannattava.

      3. Ver­tailus­ta sit­ten turk­istarhaus­ra­hoituk­seen (val­tion rahat nyt sit­ten tässä) olen täysin samaa mieltä. Sieltä apu­ja saisi otta­mal­la tuet pois, ja muitakin kohtei­ta voisi luetel­la jokainen meistä vaik­ka kuin­ka monia. Miel­tymys­temme mukaan. 

        Kiin­nos­tavaa olisi tietää mis­sä kohtaa tämä HUSIn rahoi­tus­va­je on alka­nut syn­tyä ja mihin päätök­si­in se on perus­tunut. Apotti?
        Poli­it­tis­es­ti kuumim­mat tule­vat tietenkin puhu­maan että tämän por­var­i­hal­li­tuk­sen syy, mut­ta onhan tämä kehi­tys alka­nut jo Marinin hal­li­tuk­sen aikana.
        Medi­a­han tätä ei tule näin kysymään eikä tutkimaan.

      4. Tai jos nyt liiken­teestä, niin maakun­tal­en­to­kent­tin 43 miljoon­aa ois just saman kokoinen kuin HUS:n säästö.

  15. Miten päin vain, kyl­lähän tuo raha, aika pieni pitäisi ottaa mis­tä tahansa, kyse on ykkösprioriteetista.
    Jos syynä on hal­li­tuk­sen päätök­set, pitäisi sit­ten vaikka­pa Helsingillä olla moraal­ista selkärankaa tul­la apuun.
    Mik­si? Kos­ka HUS on mm. yksi suurim­mista työl­listäjistä täällä.
    Kos­ka HUSis­sa pide­tään huol­ta myös helsinkiläis­ten ter­vey­destä ja hengistä.
    Ja kos­ka: Helsingillä olisi kyl­lä, taas pri­or­isoimal­la, tuo sum­ma kassassaan.
    Paljonko oli Hkin kaupun­gin bud­jet­ti plus­merkki­nen viime vuon­na. Muu­tamia vuosi sit­ten ainakin sato­ja miljoo­nia plussalla. 

    Jos kok-rkp-per­suhal­li­tuk­sel­la ei ole arvo­ja tässä, Helsingillä tulisi olla. Niistä arvois­ta­han se aina paljon puhuu. 10 miljoon­al­la voisi osal­lis­tua myös Espoo. 

    Itse olen edelleen sitä mieltä että yhteiskun­tamme säästäisi sato­ja miljoo­nia jos tietoko­neo­hjelmis­tois­sa ja sovel­luk­sis­sa käytet­täisi­in han­k­in­nois­sa edes kohtu­ut­ta. Val­tion ja kun­tien kaikkien toimi­alo­jen hukut­ta­mi­nen jak­tu­vi­in uusi­in sovel­luk­si­in ja ohjelmi­in (esimerkkinä Apot­ti) on dig­i­taa­li­nen hybris jos­ta pitäisi pian alkaa tässä maas­sa toipua, ja tyy­tyä yksinker­taisimpi­in eli toimivimpi­in ratkaisuihin.

  16. Ja kyl­lähän kaiken taustal­la on SOTE-uud­is­tus; tämän taisi Soin­in­vaarakin reilusti hesaris­sa myön­tää. Mon­ethan näkivät Soten haak­sirikon jo etukäteen.
    Mut­ta lyhyt on kansan muisti, tämä kaik­ki niin kuin kaik­ki muukin kaik­ki, on tietenkin pop­ulistien mukaan Purra­Or­pon vika.
    Soten vei maali­in (tässä yhtey­dessä kyl­läkin omaan maali­in) Marinin hallitus. 

    Onko koko Sotes­ta enää mitään mah­dol­lisuuk­sia peru­ut­taa pois ja pala­ta rahoi­tus­mall­ei­hin joil­la suo­ma­lainen ter­vey­den­hoito vielä pyöri.
    Nyt jos saataisi­in uudet vaalit, niistä pitäisi tehdä Sote-vaalit. Ei mitään rahoitu­jar­gonia ja lupaus­löpinää, vaan vai­h­toe­htona hal­li­tus­po­h­ja, joka purkaisi koko Soten ja palaisi lähtöru­u­tu­un. Apotit yms. palau­tuk­seen tek­i­jälle myös.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.