Puhe jota ei pidetty

Säh­läsin puheen­vuoropy­yn­nön val­tu­us­ton bud­jet­tikok­ouk­ses­sa ja jouduin jonon hän­nille. Oli pakko kiire­htiä min­is­teri Urpi­laisen ja val­tio­varain­valiokun­nan tapaamiseen, joten puheen­vuoro jäi pitämät­tä. Näin olisin puhunut.

On huole­hdit­ta­va tulopohjasta

Olen hyvin huolis­sani kaupun­gin tulopo­h­jas­ta. Kuten kaupung­in­jo­hta­ja sanoi, ener­gialaitok­sen tulou­tus, jon­ka varas­sa kaupun­gin talous suures­sa määrin lep­ää, on vaaras­sa. Pitkäl­lä aikavälil­lä isom­pi asia on kun­tien väli­nen kil­pailu vero­tu­loista, jos­sa Helsin­ki on sosi­aal­ista mieltä osoit­taen antanut paljon tasoi­tus­ta naa­pureilleen. Naa­pu­rit ovat valitet­tavasti käyt­täneet tätä itsekkäästi hyväk­seen. Jat­ka lukemista “Puhe jota ei pidetty”

Päästökauppa toimii

Lähde Euro­stat Taulukkoon pääsee tästä

Keskustelus­sa on epäilty, onko EU:n päästöoikeuskau­pal­la mitään tehoa. Oheinen kuva osoit­taa, että päästöt kään­tyivät lasku­un heti, kun päästökaup­pa alkoi jo sen ensim­mäisel­lä kokeilukaudel­la. Vuo­den 2009 pudo­tus johtuu lamas­ta, mut­ta tätä ennen elet­ti­in voimakas­ta nousukaut­ta ja päästöt puto­si­vat silti, suun­nitel­lus­sa tahdis­sa. Otin mukaan van­hat EU-maat, kos­ka uusil­la pudo­tus on ollut nopeam­paa ja johtuu lähin­nä sosial­is­min kaa­tu­mis­es­ta. Jat­ka lukemista “Päästökaup­pa toimii”

Kaupunkisuunnittelulautakunta 8.11.2011

Lausun­to ener­gialaitok­sen suunnitelmista

Annet­ti­in aika kova lausun­to siitä, että voisi­vat vapaut­taa Hanasaaren raken­nuskäyt­töön, kos­ka suun­nitel­mat on tehty tältä poh­jal­ta. Sitä kuitenkin pehmen­net­ti­in sil­lä, että lau­takun­ta tarkastelee asi­aa vain kaupunkisu­un­nit­telun näkökul­mas­ta. Menisi Kru­unuvuoren­ran­nan suun­nitel­mat uusik­si, jos ratikkay­htey­destä joudut­taisi­in luop­umaan. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 8.11.2011”

Hyvinvointivaltio puhtaalta pöydältä

Jos aloit­taisimme kaiken alus­ta, mil­laisen hyv­in­voin­ti­val­tion tekisimme?

Siitä tulisi hyvin eri­lainen. Hyv­in­voin­ti­val­tion uud­is­tamista vaivaa polkuri­ip­pu­vu­us; on vaikea ajatel­la, että asi­at tehtäisi­in toisin kuin on tehty aina. Sik­si Euroopan tasol­la on myös niin vaikea keskustel­la hyv­in­voin­tipoli­ti­ikas­ta, kos­ka kaikil­la on oma his­to­ri­ansa ja omat insti­tuu­tion­sa, joiden ulkop­uolelle ei oikein osa­ta ajatel­la. Myös eri­lai­sista organ­isaa­tioista on tul­lut itse­tarkoituk­sel­lisia. Yrit­täkääpä esit­tää, että työt­tömyysko­r­vauk­set hoidet­taisi­in kätevästi Kelas­ta ilman työt­tömyyskas­so­jen päällekkäistä toim­intaa. Paljon säästy­isi rahaa ja vaivaa, mut­ta se nyt ei vaan käy. Työ­nan­ta­jille taas ei käy, että luopuisimme ”yksi­ty­i­sistä” työeläkey­htiöistä ja siir­ty­isimme val­ti­ol­liseen eläke­jär­jestelmään. Eläke­poli­ti­ikkaan työeläkey­htiöitä ei tarvi­ta, mut­ta muuten ne ovat mukavia ole­mas­sa. Jat­ka lukemista “Hyv­in­voin­ti­val­tio puh­taal­ta pöydältä”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 8.11.2011

Töölön kirkon rakennussuunnitelmat

Pöy­dältä. Olen asi­as­sa esteelli­nen, joten en ole tutustunut.

Lausun­to Helsin­gin ener­gialaitok­sen kehityssuunnitelmasta

Ener­gialaitos ei oikein tiedä, mitä tehdä Hanasaaren voimalaitok­sel­la. Alun­perin sen hiili­varas­to piti pan­na maan alle, kuten on tehty Salmisaa­res­sa, mut­ta sit­ten esille nousi aja­tus, että koko komeus pan­naan koi­pus­si­in ja raken­netaan uusi voimala Vuosaa­reen. Tämä voisi käyt­tää myös biopolt­toainei­ta. Ener­gialaitok­sen lau­takun­ta kuitenkin päät­ti osaltaan toisin. Odote­taan ja päätetään neljän vuo­den kulut­tua. Siinä taas tule­vat vas­taan EU:n päästödi­rek­ti­iv­it, jot­ka edel­lyt­täi­sivät voimalaitok­seen mit­tavia investoin­te­ja epäter­veel­lis­ten päästö­jen vähen­tämisek­si. Niitä taas ei kan­na­ta tehdä vain muu­ta­maa vuot­ta varten.

Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lausun­tolu­on­nok­ses­sa kehote­taan siirtämään koko roju pois, kos­ka se hait­taa suuresti alueen asun­to­tuotan­toa. Lisäk­si on se Kru­unuvuoren ratikkasil­ta, joka on vaikeasti sovitet­tavis­sa yhteen hiililaivo­jen kanssa.

Minä en ole oikein vaku­ut­tunut siitä, että on järkevää muut­taa Helsin­gin läm­mit­tämi­nen hake­po­h­jaisek­si, siitä yksinker­tais­es­ta syys­tä, että kyse on päästökaup­pasek­torista. Päästöt eivät vähene, vaan siir­tyvät jon­nekin muualle EU:n alueel­la, ja mak­saa aika paljon. Samal­la halu­taan tukea turpeen polt­toa, kos­ka puu­ta ei riitä kor­vaa­maan turvetta.

Täl­lainen koordi­noimat­to­muus kaupun­gin tasol­la on toisaal­ta kehnoa poli­ti­ikkaa. Ensin suun­nitel­laan Kru­unuvuoren­ran­ta ratikan varaan ja sit­ten san­o­taan, ettei ratikkaa voi tuo­da, kun hiililaival­la pitää päästä Hanasaareen.

Lausun­to liiken­nesu­un­nit­telupääl­likön virantäytöstä

Puol­letaan Ville Lehmuskoskea HSL:stä. On sitä aikoi­hin elet­ty. Kun aloitin kun­nal­lispoli­ti­ikas­sa, liiken­nesu­un­nit­telupääl­likkö edusti mustin­ta taan­tu­mus­ta. Nyt kaik­ki kolme lop­pusuo­ralle päässeet oli­vat enem­män tai vähem­män vihreään ajat­telu­un kallellaan.

Peltomäen savustus

Vihrei­den puolue”risteilyllä” van­taalaises­sa hotel­lis­sa käsitelti­in myös lehdis­tön uuti­soin­tia. Yht­enä esimerkki­ta­pauk­se­na oli esil­lä asia, joka min­u­akin oli häirin­nyt, mut­ta jos­ta min­ul­la ei ollut riit­tävästi tieto­ja kir­joit­taak­seni asi­as­ta aiem­min. Kovin outo oli se tapa, jol­la Helsin­gin Sanomat savusti Juk­ka Pel­tomäen ulos Van­taan kaupung­in­jo­hta­jan paikalta.

En halua ava­ta keskustelua siitä, oliko Juk­ka Pel­tomä­ki hyvä vai huono val­in­ta Van­taan kaupung­in­jo­hta­jak­si, vaan ain­oas­taan tästä kir­joit­telus­ta. Jat­ka lukemista “Pel­tomäen savustus”

Ode radiossa 4.11.2011 hyvinvointiyhteiskunnasta

Yle Radio Suo­mi, Ajan­tasa 4.11.2011

Hyvinvointiyhteiskunta. nyt.

“Mil­lainen hyv­in­voin­tiy­hteiskun­ta olisi, jos se raken­net­taisi­in nyt — keskustele­mas­sa kansane­dus­ta­ja Osmo Soin­in­vaara ja sosi­aalipoli­ti­ikan pro­fes­sori Anneli Anttonen.”

Kuuntele tallenne tästä. (minuutit 07:40 — 26:42)

HSL:n hallitus 3.11.2011

HSL:n hal­li­tus kokoon­tui ylimääräiseen kok­ouk­seen päät­tämään tar­if­feista. Päätöstä ei voitu tehdä viime kok­ouk­ses­sa, kos­ka Helsin­gin bud­jet­tineu­vot­teli­jat oli­vat ilmoit­ta­neet, että kaupun­gin tar­if­fi­tu­ki  on pöydällä. 

Helsingis­sä päätet­ti­in lisätä tar­if­fi­tukea 2,8 miljoon­al­la eurol­la, jos­ta osa käytetään siihen, että sisäisen liiken­teen näyt­tölipun hin­ta nousee ”korkein­taan pros­entin”.  Lop­pu palve­lu­ta­son paran­tamiseen.  Seu­tulip­pu­un ei voitu koskea, kos­ka oli käsi­tys, ettei naa­purikaupunkien kukkaron­nyöre­jä höl­lätä. Jat­ka lukemista “HSL:n hal­li­tus 3.11.2011”

Oppositiopuolueilta varjobudjetit

On hienoa, että oppo­si­tiop­uolueet ovat saa­neet aikaan var­jobud­jetit. Tämä var­maankin järkevöit­tää myös eduskun­nan bud­jet­tikäsit­te­lyä, sil­lä tuskin nuo puolueet niin hup­su­ja ovat, että esit­tävät sel­l­aisia raha-asia-aloit­tei­ta, joi­ta eivät pitäneet mah­dol­lise­na rahoit­taa edes omas­sa var­jobud­jetis­saan. Tosin Keskus­tan bud­jet­ti ei ole selkeässä taulukko­muo­dos­sa. Jat­ka lukemista “Oppo­si­tiop­uolueil­ta varjobudjetit”

Kaupunkisuunnittelulautakunta 1.11.2011

Kok­ouk­sen alus­sa lau­takun­ta haas­tat­teli kolmea liiken­nesu­un­nit­telupääl­likök­si hak­enut­ta, Antero Alkua, Ville Lehmuskoskea ja Leena Sil­fven­bergiä. Esit­telijän kan­ta asi­aan tulee jul­ki tänään, kun lau­takun­nan lista ilmestyy KSV:n sivuille.

[Lisäys 2.11.2011: Virastopääl­likkö esit­tää virkaan Ville Lehmuskoskea]

Töölön kirkko

Asia jäi pöy­dälle. Kos­ka olin asi­as­sa vai­moni seu­rakun­nal­lis­ten har­ras­tusten vuok­si esteelli­nen, en tiedä mik­si. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 1.11.2011”