Kunnon mökit ilman vakituisen asukkaan oikeuksia

Eräs tut­ta­vani haki raken­nuslu­paa kesämökki­ton­tilleen. Luvan ehtona oli, että mökin saa rak­en­taa, mut­ta ilman savupi­ip­pua. Mitä pahaa on savupiipussa?

Yritän arva­ta. Määräyk­sel­lä tähdätään siihen, ettei raken­nus saa olla talvi­a­sut­ta­va. Vähän ovat van­hanaikaisia keinot, sil­lä sähköläm­mi­tys­tä raken­nuslu­pa ei kuitenkaan kiel­lä. Talvek­si siis sähköt päälle. For­tum kiittää.

Mik­si talvel­la ei saa asua? Jot­ta taloon ei voisi muut­taa vak­i­tuis­es­ti. Vak­i­tuis­es­ti ei saa asua, kos­ka sil­loin kun­nalle tulisi velvol­lisu­us jär­jestää koulukyy­dit ja muut kun­nal­liset palvelut.

Entä jos säädeltäisi­in suo­raan sitä mitä halu­taan säädel­lä. Mökin saisi rak­en­taa niin hyvin kuin halu­aa ja siel­lä saisi viet­tää aikaa myös talvel­la, mut­ta vak­i­tuisen asun­non oikeuk­sia se ei saisi, vaik­ka kuin­ka vak­i­tuis­es­ti asu­isi. Oikeudet oli­si­vat samat kuin kesämökeil­lä. Ambu­lanssi voidaan tila­ta ja paloau­to, mut­ta ei koti­sairaan­hoitoa eikä koulukul­je­tuk­sia. Jos ei ole kir­joil­la muual­la, verot pitää mak­saa kyseiseen kun­taan ja lap­sille jär­jestetään perusk­oulu, mut­ta koulu­un tulee han­kki­u­tua omin voimin, jos asuu kesämökik­si tarkoite­tul­la tontilla.

54 vastausta artikkeliin “Kunnon mökit ilman vakituisen asukkaan oikeuksia”

  1. Olen ihme­tel­lyt tuo­ta samaa, oma veikkauk­seni on että pikkutei­den auraus ja talvikun­nos­s­api­to mak­saisi maaseu­tukun­nille aika paljon jos ihmiset, etenkin eläkeläiset, saisi­vat pitää kir­jansa mis­sä halu­aa eli kesämökeil­lään. Mut­ta tuo savupi­ipun kiel­to on jo aika kumma. 

    Tehokkaampi on vesives­san kiel­to. Ei huvi­ta nimit­täin käy­dä 30 asteen pakkasel­la mis­sään ulko­hu­us­sis­sa ja sisäkäyt­töön tarkoite­tut kom­pos­toi­vat ves­sat dunkkaa!

  2. Joo, mut­ta olisi sekin kestämätön tilanne, jos kun­ti­in muo­dos­tu­isi kak­si asun­tokan­taa — ne joil­la on palve­lut a ne joil­la ei ole. Ehkä syr­jäseuduille ja syr­jäseuduil­la myön­net­täisi­in vain noi­ta jälkim­mäisiä lupia.

    Savupi­iput­to­muus on mökil­lä siinä mielessä jör­jetön aja­tus, että takkat­ulen polt­ta­mi­nen ja makkaran käristys on hyvin per­in­teistä mökki­toim­intaa. Läm­mi­tyk­sen taas voi toteut­taa läm­pöpumpul­lakin ilman savu­ja. Ja ekol­o­gi­sista syistä pihan risut voisi hyvin käyt­tää lämmitykseen.

    Muitakin kikko­ja voisi olla, kuten vaikka­pa kiin­teistöveron per­im­i­nen niin, että sa ohjaa rak­en­tamista halut­tuun suun­taan tai kuit­taa kun­nalle aiheutu­via kustannuksia.

  3. Kyse on raken­nus­määräys­ten kohdas­ta, jos­sa ilman tulisi­jaa ole­va kevyt raken­nus voidaan tehdä ilmoi­tus­menet­te­lyl­lä ilman rakennuslupaa. 

    Jotkut kun­nat tulk­it­se­vat tätä lainko­htaa väljästi ja sal­li­vat jopa kesämökki­ta­soisia raken­nuk­sia tuol­la menet­te­lyl­lä tehtäviksi. 

    Nämä ovat niitä tei­dän lain­säätäjien aikaansaamia älyt­tömyyk­siä, joiden kanssa on vaan koetet­ta­va elää. Ja myös osoi­tus siitä, kuin­ka suo­ma­lainen “hyv­in­voin­tiy­hteiskun­ta” on todel­lisu­udessa hol­housy­hteiskun­ta, jos­sa byrokraatit valvo­vat, etteivät kansalaiset vaan tee asioi­ta oma­l­la parhaak­si kat­so­ma­l­laan taval­la, vaan elää byrokraatin määrit­tämäl­lä tavalla.

  4. Tuo­han on juoni pykälävi­idakol­la luo­tu keino estää vapaasti val­it­se­mas­ta asuin­paikkakun­taa. Vaik­ka tuol­la puu­tu­taan todel­liseen peru­soikeu­teen se tapah­tuu byrokra­t­ian epä­suorin keinoin. 

    Laitosvan­huk­sille­han tuo muut­to-oikeus on palautet­tu osit­taise­na. Ei siis kokon­aan vapaana ja muis­tiku­vani mukaan kulu­jen mak­sa­jana on silti van­ha kunta. 

    Olenkin vuosi ihme­tel­lyt mik­sei per­heemme kesämökil­lä olisi saanut asua vakituisesti.

    En muista oliko Suomes­ta, mut­ta jos­sain romaanis­sa muis­tan luke­neeni että seudun kokoa kuvat­ti­in ker­toma­l­la savupi­ip­pu­jen lukumäärä.

  5. Tietysti koko mökkikult­tuuri on varsin arve­lut­tavaa. Pitäisinkin ekol­o­gis­es­ti kestäväm­pänä juuri päin­vas­taista, savupi­ipun saa rak­en­taa, mut­ta se edel­lyt­tää vak­i­tu­ista asumista! 

    En sit­ten tiedä, onko autop­uolueen tukem­i­nen ja jokavi­ikon­lop­puiset yksi­ty­isautoral­lit mitä pitäisi sallia?

  6. Tuo­han olisi liian järkevää. 

    Nykyi­nen sys­tee­mi rankaisee aiku­sia ihmisiä. Itsepähän ovat asuin­paikkansa valin­neet. Jos las­ten kyy­dit tule­vat kohtu­ut­tomak­si esim ajan suh­teen, se on sit­ten tapaus erikseen.Useimmat van­hem­mat kyl­lä ajat­tel­e­vat las­ten­sa parasta.

  7. Var­masti savupi­ip­pukiel­los­sa ei siitä ole kysymys, jos kiel­to edes on oikein ymmärretty.

    Luulisin,että ton­til­la on jo savupi­ip­ulli­nen raken­nus, siis loma-asumus tai vak­i­naiseen asumiseen rak­en­teil­taan hyväksyt­ty asumus, ja myös sauna. Raken­nusjärjestys tai kaa­va rajoit­taa muut raken­nuk­set ulko­raken­nuk­sia luku­unot­ta­mat­ta ja ton­til­la on vielä ulko­raken­nuk­sille raken­nu­soikeut­ta jäl­jel­lä. Piip­pukiel­to estää väärinkäyt­tämästä nimiket­tä ulko­raken­nus toise­na asuin- tai lomarakennuksena.

  8. PS.Yrittääköhän joku myy­dä raken­nu­s­paikan nurkan omana tont­ti­na, jol­la on sanan­mukaises­ti raken­nu­soikeut­ta? Onhan sitä raken­nu­soikeut­ta, mut­ta vain ulko­raken­nuk­selle. Kai kau­up­pa, jos se on toteu­tunut, voidaan purkaa, kun tont­ti lohkotaan.

  9. Olisiko­han kyse van­has­ta kaavamääräyk­ses­tä, jos­ta aika on ajanut ohi? Ehkei sil­loin kun kaa­va on laa­dit­tu, ole osat­tu kuvitel­la, että alueelle tulee sähkö ja että joku edes läm­mit­täisi raken­nus­ta sähköl­lä. Kun itse rak­ensin vapaa-ajan asun­non vajaa kymme­nen vuot­ta sit­ten, alueen kaavamääräyk­sessä oli kiel­let­ty vesives­sa. Kun­nan raken­nus­tarkas­ta­ja käs­ki hake­maan poikkeuslu­paa ympäristömin­is­ter­iöltä, sil­lä kaa­van laa­timisen aikoi­hin ei ollut vielä nykyisen kaltaisia tiivi­itä lokasäil­iöitä. Hain luvan ja sain. Kaavamääräyk­set eivät rajoit­ta­neet vapaa-ajana­sun­tomme varus­tus­ta mitenkään, mut­ta lupaa vak­i­tuiselle asun­nolle ei saa, kir­joil­la pitää olla toisaalla.

  10. Hyvä ehdo­tus Osmol­ta! Minäkin kan­natan lämpimästi kaiken­laisen sään­te­lyn ja hol­houk­sen vähen­tämistä sekä omavas­tu­ullisu­u­den lisäämistä. Samal­la julkisen talouden rahoi­tus­tus­ka helpot­taa kuin itsestään.

  11. Mitä tekemistä kun­nal­la yleen­sä on sotke­mas­sa ton­tin omis­ta­jan asioi­ta? Ymmär­rän jonkin ver­rran sään­te­lyä, kuten sen, ettei kukaan saa rak­en­taa ker­rostalo­ja kaupunkikeskus­to­jen ruu­tukaa­va-alueen ulkop­uolelle. 😉 En ymmär­rä sitä, että joku asi­aan kuu­luma­ton taho estää rak­en­tamisen kesämökki­ton­til­la tai edes sitä, rak­en­taako ihmi­nen kesämökkin­sä rantaan vai ei.

    Sivutei­den auraus­ta jne. ei pidä sotkea tähän. Kun kun­ta ilmoit­taa, että vain nämä kadut aurataan, on täysin ton­tin omis­ta­jan asia auraut­taa päätieltä kotiovelle.

    Käsit­tääk­seni auraus ei ole se seik­ka, jon­ka takia kun­nat halu­a­vat estää mökki­a­su­tuk­sen laadun parane­mista. Todel­lisia syitä on kaksi:

    Ensin­näkin jois­sakin kun­nis­sa kaavoit­ta­ja yksinker­tais­es­ti halu­aa käyt­tää val­taa. Kaavoit­ta­ja halu­aa kyykyt­tää ihmisiä. Lem­päälässä, Tam­pereen kyl­jessä estet­ti­in sotavet­er­aa­nia tekemästä vesives­saa kesämökki­in­sä ilman mitään syytä. Kaavoit­ta­ja vain halusi näyt­tää, että hänel­lä on valtaa. 🙁

    Toinen syy on kun­tien halu vält­tyä infran, mm. koulu­jen rak­en­tamiselta. Tämän takia Siun­tio ei pitkään sallinut talvi­a­sut­tavia mökke­jä Pick­alaan. Mök­it toki sai varustel­la niin hyvin, että ulko­maankomen­nuk­sel­la ole­va per­he voi käyt­tää sitä Suomen tukiko­htanaan, mut­ta kaavamerk­in­tänä tuli pitää kesämökki. 🙁

    Kun­nille on annet­tu val­taa asi­as­sa, joka ei pätkääkään niille kuu­lu. Jos yksit­täi­nen, tehtävään­sä sopi­ma­ton virkamies ei käytä val­taansa väärin (esimerk­ki 1) niin kun­ta halu­aa säädel­lä rak­en­tamista taval­la, joka ei edes ole kun­nan edun mukaista (esimerk­ki 2). Kaavoituk­sen yksinker­tais­t­a­mi­nen ja keven­tämi­nen on kaikkien etu.

    1. Kalle
      Jos laki määrää, että kun­nan on jär­jestet­tävä koulukul­je­tus jokaises­ta vak­i­tuis­es­ta asun­nos­ta viak­ka hydrokopter­il­la kelirikkoaikana, ei ole enää yksi­ty­isa­s­ia, rak­en­taako talon­sa keskelle Saimaa­ta pienelle luodolle. Yri­in juuri sanoa, että jos tuo velvoite pois­te­taan, sil­loin jokainen voi oma­l­la vas­tu­ul­laan aset­tua asumaan vaik­ka kuuhun.

  12. Ensim­mäi­nen aja­tus kyl­lä on, että tut­tusi on ymmärtänyt asian väärin. Esim ollut rak­en­ta­mas­sa mökkiä pihava­joille tarkoite­tul­la toimen­pidelu­val­la kuten KariS arveli.

  13. Minä taas olen muu­tamia vuosikym­meniä miet­tinyt, mitä ker­rosneliöinä mitat­taval­la raken­nu­soikeudel­la oikein säädel­lään. Joskus piti tehdä vain hyl­lymäisen hute­ria uloke-parvekkei­ta, kos­ka sisäänvede­tyt (tai vaik­ka yhdel­läkin sivu­seinäl­lä parem­min tuulil­ta suo­jatut) olisi las­ket­tu ker­rosalaan. Joskus taas san­ot­ti­in, etteivät pak­sut mas­si­iviset seinärak­en­teet, jot­ka pitäi­sivät ään­tä tai läm­pöä hal­val­la (soraa beton­isi­ivu­jen välis­sä, olk­isavea tms…) käy mitenkään päin­sä, kos­ka niihin kuluu ulko­seinien mukaan määritel­tyä kerrosalaa. 

    Tulkin­nat ovat voineet muut­tua mon­estikin, mut­ta yhä asun­to­jen hin­to­ja ver­tail­laan lähtöko­htais­es­ti ker­roneliöhin­nan mukaan, vaik­ka todel­li­nen kus­tan­nus ei muo­dos­tu siten. Tyhjä suo­ra seinä tai lat­tia ei kauheasti mak­sa. Keit­tiö ja kylp­päri mak­sa­vat. Sit­ten asu­taan ahtaasti kun on säästet­ty sel­l­aisia neliöitä jot­ka eivät niin kalli­ita olisi olleetkaan. Nykyään kai las­ke­taan niin, että neliöhin­ta vai­htelee huoneis­tokoon mukaan, mut­ta lasken­tatavas­sa on silti jotain sisään­raken­netusti hölmöä.

    Luke­mat­tomi­in omakoti- ja riv­i­taloi­hin on raken­net­tu entiseen kel­lar­i­ti­laan takka‑, askartelu- ja las­ten­huonei­ta. Kaik­ki muuten jees, mut­ta kel­lar­i­huoneen korkeus saa olla enin­tään olikosenyt 220 cm, jot­ta sitä ei kat­sot­taisi asuin­huoneek­si, joka sit­ten kas­vat­taisi kerrosalaa.

    Kos­kee kesämökke­jäkin. Tiedän tapauk­sen, jos­sa rin­teeseen raken­net­ti­in muodol­lis­es­ti 2‑kerroksinen tönö + kel­lari alle. Tässä ns. kel­laris­sa on sauna ja saunatu­pa ja olisi vielä ollut makea näköalakin ilta-auringon suun­taan, mut­ta osayleiskaa­va kiel­si. Kel­lari­in ei saanut rak­en­taa ikku­naa. Raken­nus­tarkas­ta­ja tosin huo­maut­ti puoliääneen, että kun me nyt ollaan tämä tarkastet­tu, voit repiä seinää auki ja tehdä vaik­ka mil­laisen ikku­nan — ei me enää tämän jäl­keen tul­la sitä katsomaan.

    Yli­malka­an: mitä raken­nu­soikeudel­la (ker­rosalal­la) säädel­lään? Ei ainakaan pelkästään maise­maa, kos­ka eihän se muille näy mitä maan alle kaive­taan. Mitä sit­ten: ihmis­ten lukumäärääkö? Ei sekään liene itsessään niin kauhean tärkeä asia. Jos syr­jäkul­man tie aurataan, on ihan sama, onko kyy­dis­sä kolme vai neljä matkus­ta­jaa. Bussin suh­teen olisi suo­ras­taan suo­tavaa, että matkus­ta­jia riittäisi.

    No vesi­huolto, viemäri ja sähköjo­hdot? Jos ne on naftisti mitoitet­tu, voitaisi­in var­maan laskut­taa vedestä ja sähköstä ilman kerrosalaakin. 

    Jos kyseessä on kauhean meluisa poruk­ka, sil­loinkaan äänen­ta­so ei log­a­r­it­mis­es­ti kas­va enem­pää kuin 3 dB jen­gin kaksinker­taistues­sa. Ja kuka sitä nytkään vahtii, mon­tako deegua jon­nekin kesäper­jan­taina ker­tyy mölisemään — pait­si poli­isi jos pahak­si menee. Eivätkä ihmiset ole saman­laisia: yksi ain­oa kahjo apina voi saa­da aikaan ään­tä kymme­nen taval­lisem­man edestä.

    Toiset kuse­vat talvel­la han­keen, toiset eivät. 

    Siis mik­si ei saisi kaivaa isoakin pan­eloitua kuop­paa mökkin­sä alle, ellei poh­javesi vaaran­nu? Mik­si ei saisi rak­en­taa mietiske­ly­tor­nia katolle, jos mieli tekee, vaik­ka sal­lit­tu asuinker­rosala olisikin jo täynnä?

    Var­jos­tus, rähjäisyys, vaar­al­lisu­us, viinan­myyn­ti ja kam­mot­tavasti blinkut­ta­vat joulu­val­ot räys­tään reunas­sa ovat kaik­ki asioi­ta, joiden valvom­isen, sal­limisen tai kieltämisen ei min­un ymmärtääk­seni pitäisi mitenkään riip­pua viral­li­sista neliömetreistä.

    Jos asum­ista halu­taan verot­taa, ja mik­sipä ei, eikö asial­lisem­paa olisi sil­loin täl­löin potkaista ovi auki pikku­tun­neil­la ja laskea moniko tääl­lä nukkuu tai kukkuu? Koiraveron määrit­te­lykin kävisi samalla.

  14. R. Sil­fver­berg:
    Olen ihme­tel­lyt tuo­ta samaa, oma veikkauk­seni on että pikkutei­den auraus ja talvikun­nos­s­api­to mak­saisi maaseu­tukun­nille aika paljon. 

    Tehokkaampi on vesives­san kielto.

    Yleen­sä pienet mökki­ti­et ovat yksi­ty­is­teitä, joiden kun­nos­s­api­dos­ta huole­htii tiekun­nat, eli käyt­täjät. Nuo vesives­sakiel­lot eivät perus­tu nykyaikaan ja ympäristömin­is­ter­iö suh­tau­tuu poikkeuslupi­in käsit­tääk­seni ymmärtäväisesti.

  15. Ville Kom­si:
    Minä taas olen muu­tamia vuosikym­meniä miet­tinyt, mitä ker­rosneliöinä mitat­taval­la raken­nu­soikeudel­la oikein säädellään. 

    Kil­pailua? Siinä menee kartel­li, eiku markki­nat sekaisin jos ihan vaan raken­netaan taloja.

  16. Osmo, onko­han tuo asuin­paikan val­in­ta yksi­ty­isa­s­ia siinäkään tapauk­ses­sa, että päät­tää vali­ta asuin­paikak­seen vaik­ka sen uuden Öster­sun­domin, johon kun­ta (kaupun­ki) joutuu jär­jestämään kun­nal­lis­tekni­ikan, kadut, julkisen liiken­teen, rak­en­ta­maan koulut, päiväkodit jne. 

    Saimaan saa­reen omil­laan talon rak­en­tavalle ei tarvitse jär­jestää noi­ta palvelu­ja, hän saat­taa tarvi­ta sen koulukul­je­tuk­sen, mut­ta yhteiskun­nalle se tulee kuitenkin halvem­mak­si kuin uusien kaupungi­nosien rak­en­t­a­mi­nen neit­seel­liseen ympäristöön. 

    Jos kun­nil­ta pois­te­taan yksi helsinkiläisen näkökul­mas­ta ikävä velvoite, sil­loin on pois­tet­ta­va myös sel­l­aiset velvoit­teet jot­ka ovat maaseudun näkökul­mas­ta ikäviä, kuten vaik­ka Metron rak­en­t­a­mi­nen julk­isin varoin Östersundomiin.

  17. Van­hempani yrit­tivät saa­da 30 v sit­ten luvan rak­en­taa omakoti­taloon­sa saunasi­iv­en. Lupaa ei tul­lut eikä perustelu­ja kiel­lolle esitetty.
    Min­ulle on val­jen­nut, että lupa ehkä olisi tul­lut sil­loisel­la 100 markan setelillä. 

    Eli, mikä on kor­rup­tion ja lahjon­nan osu­us kum­m­mallis­ten virkamiespäätösten taustalla.

  18. Mul­la on toinen teo­ria, mik­si mökki­tont­tien raken­nu­soikeut­ta rajoite­taan. Suomes­sa­han jokainen per­he halu­aa jos­sain elämän­vai­heessa mökin, toiset aikaisem­min toiset myöhem­min, ja sen on olta­va veden äärellä. 

    Mökke­jä saisi hel­posti jos esim van­hempi­en ton­tille rak­en­taisi use­am­man, niin että jokainen alku­peräisen omis­ta­jan lapsen per­he rak­en­taisi omansa. Mut­ta tätä halu­taan rajoit­ta, syyt eivät aina liene puh­taasti ympäristön­suo­jelullisia, vaan epäilen että taustal­la ovat pakalliset maan­omis­ta­jat eli suomek­si maajussit.

    Maa­jus­seille mökki­tont­tien myyn­ti on ollut tuot­taisa bisnes ja hin­to­ja on voitu pitää korkeal­la säätelemäl­lä myyn­tiä. Jos van­ho­ja mökki­tont­te­ja pilkot­taisi­in van­ho­jen omis­ta­jien las­ten kesken, niin maan­omis­ta­jat jäi­sivät kärsimään.

  19. Meil­lä on talon alak­er­ras­sa huoneko­rkeus 220cm, kos­ka joskus 70-luvul­lä näin sai rak­en­taa enem­män tai jotain. Lisäk­si auto­tal­li­in on oma sisäänkäyn­ti, eikä auto­tal­lia ole kytket­ty muun talon ilman­vai­h­toon, edelleen jostain raken­nu­soikeudel­li­sista syistä. 

    Raken­nussäädök­set ovat näiltä osin kyl­lä niin lop­ut­toman jär­jet­tömiä, että en ymmär­rä miten niiden voidaan antaa säi­lyä. Tästä maas­ta ei aivan taku­ul­la löy­dy yhtään ain­ut­ta ihmistä, joka kykenisi vakaval­la naa­mal­la puo­lus­ta­maan edes puo­lia kaik­ista näistä säädöksistä. 

    Mik­si niitä silti vielä pide­tään yllä? Jos joskus näk­isi yhden puolueen kam­pan­joivan eduskun­tavaaleis­sa keskeisenä tee­m­anaan ole­mas­saolevin täysin epä­tarkoituk­sen­mukaisten ja type­r­ien sään­te­ly­mekanis­mien pois­tamisen, niin ainakin jokainen joskus vähänkään rak­en­tanut tai yrit­tänyt ihmi­nen äänestäisi näitä heti. Ellei sit­ten sat­tuisi ole­maan siinä saama­puolel­la, niinkuin kartel­lien kohdal­la nyt usein on.

  20. R. Sil­fver­berg:
    Mökke­jä saisi hel­posti jos esim van­hempi­en ton­tille rak­en­taisi use­am­man, niin että jokainen alku­peräisen omis­ta­jan lapsen per­he rak­en­taisi omansa. Mut­ta tätä halu­taan rajoit­ta, syyt eivät aina liene puh­taasti ympäristön­suo­jelullisia, vaan epäilen että taustal­la ovat pakalliset maan­omis­ta­jat eli suomek­si maajussit. 

    Ranto­jen suo­jelua tuo on. Use­am­man mökin muo­dost­a­mi­nen ton­tille on tarkoituk­sel­la halut­tu kieltää. Monis­sa kaavois­sa sal­li­taan 25 ker­ros-m2 vieras­mökin rak­en­t­a­mi­nen. Sisäti­laa jää sil­loin luokkaa 22 m² ja saa­han siihen tuvan ja maku­ualkovin, mut­ta tiukkaa tekee tilan kanssa. Sisäsaaris­to­jen kaavois­sa on yleen­sä kokon­aisala 150 ker­ros-m2. Eli 25 m² rantasauna ja tuo 25 m² vieras­mök­ki + lop­ut pääraken­nuk­selle ja talous­raken­nuk­selle. Mielestäni tuo riit­tää muuten hyvin kolmelle sukupolvelle, mut­ta vieras­mök­ki saisi olla mielel­lään vaik­ka 30 — 35 kerros-m2.

  21. Tiedemies, Pajunen (kaupung­in­jo­hta­ja) on esit­tänyt jos­sain laskel­mas­sa, että helsinkiläisen ker­rostaloa­sun­non hin­nas­sa on noin 1000 euroa neliölle ylimääräistä, kos­ka Helsin­gin kapun­ki tulk­it­see kaikkia noi­ta määräyk­siä asukkaan kannal­ta epäedullisim­mal­la (siis kus­tan­nuk­sia nos­taval­la) tavalla.

    Pajusen esimerkissä autopaik­ka on 400 euroa per neliö, esteet­tömyys­vaa­timusten sovelt­a­mi­nen ankarim­man mukaan 300 euroa ja väestön­suo­jien tarpee­ton rak­en­t­a­mi­nen toiset 300 euroa. 

    Määräyk­siä on lisät­ty ja rukat­tu vuosien var­rel­la mitä ihmeel­lisim­min verukkein, ja lop­putule­m­ana on säädösvi­idakko, joka ei palvele rak­en­ta­jan, ei asukkaan eikä edes vira­nomaisen etua. Kaik­ki kär­sii huonos­ta hallinnos­ta ja Osmon kaltai­sista osaa­mat­tomista päät­täjistämme (Osmo ei toki ole ain­oa, muis­takin puolueista heitä löy­tyy, esim Vapaavuori, mut­ta vihreis­sä osaa­mat­to­muut­ta tässä asi­as­sa kyl­lä pisaa mui­ta puoluei­ta enemmän).

  22. Tiedemies:

    Raken­nussäädök­set ovat näiltä osin kyl­lä niin lop­ut­toman jär­jet­tömiä, että en ymmär­rä miten niiden voidaan antaa säi­lyä. Tästä maas­ta ei aivan taku­ul­la löy­dy yhtään ain­ut­ta ihmistä, joka kykenisi vakaval­la naa­mal­la puo­lus­ta­maan edes puo­lia kaik­ista näistä säädöksistä. 

    Mik­si niitä silti vielä pide­tään yllä? Jos joskus näk­isi yhden puolueen kam­pan­joivan eduskun­tavaaleis­sa keskeisenä tee­m­anaan ole­mas­saolevin täysin epä­tarkoituk­sen­mukaisten ja type­r­ien sään­te­ly­mekanis­mien pois­tamisen, niin ainakin jokainen joskus vähänkään rak­en­tanut tai yrit­tänyt ihmi­nen äänestäisi näitä heti. Ellei sit­ten sat­tuisi ole­maan siinä saama­puolel­la, niinkuin kartel­lien kohdal­la nyt usein on.

    En ain­oas­taan liit­ty­isi puolueeseen, vaan tek­isin ilmaista vaal­i­työtä, antaisin rahaa ja rekry­toisin kavereita.

  23. Mei­dän talon kel­lar­iosaan ei saanut rak­en­taa kah­ta sisäänkäyn­tiä talon muista sisätiloista. Yläk­er­ran kylpy­huoneen sisäänkäyn­ti piti muut­taa maku­uhuoneesta eteiseen, kos­ka talon toinen kylpy­huone sijait­si kel­larik­si luokitel­lun tilan puolella.

    No, se oli run­saat kymme­nen vuot­ta sit­ten. Toiv­ot­tavasti ei enää ole vas­taavaa aivan käsit­tämätön­tä hölmöilyä.

  24. Itse saat­taisin lisätä takan jälkikä­teen kaikessa hil­jaisu­udessa, kos­ka toimin­nas­tani ei olisi kellekään mitään hait­taa, mut­ta min­ulle ja per­heel­leni iloa. Lisäk­si tak­ka saat­taisi tuo­da muu­ta­man euron ver­ran työtä ja toimeen­tuoloa jollekin ja takas­sa palavat puut saat­taisi­vat pikkiri­ikkisen vähen­tään hiil­isähkön tarvet­ta. Lisäk­si tyh­mien sään­tö­jen nou­dat­ta­mat­ta jät­tämi­nenkin on pieni askel byrokra­t­ian nitistämisessä.

  25. Raken­nus­määräyk­sis­sä sääde­tään muun muas­sa aivan perustel­lusti tur­vakaiteista ja niiden korkeuk­sista. Olen kuitenkin Helsingis­sä näh­nyt asut­ta­van juuri valmis­tuneis­sa uusis­sa omakoti­talois­sa, mis­sä pikku­lapset leikkivät vaar­al­lisil­la kaiteet­tomil­la terasseilla. 

    Ehkä taas tarvi­taan joku vaka­va onnet­to­muus, ennenkuin Helsin­gin kaupun­gin virkamiehet ryhtyvät kiin­nit­tämään huomio­ta oikeisi­in asioi­hin. Kyseisi­in taloi­hin ei olisi pitänyt antaa asumisoikeutta.

  26. Tiedemies:
    Meil­lä on talon alak­er­ras­sa huoneko­rkeus 220cm, kos­ka joskus 70-luvul­lä näin sai rak­en­taa enem­män tai jotain. Lisäk­si auto­tal­li­in on oma sisäänkäyn­ti, eikä auto­tal­lia ole kytket­ty muun talon ilman­vai­h­toon, edelleen jostain raken­nu­soikeudel­li­sista syistä. 

    Auto­tallin oma ovi ja ilman­vai­h­don eril­lisyys ovat palo­tur­val­lisu­usjut­tu­ja, ja niis­sä on järkeä takana. Auto­tallis­sa on usein auto ja siinä tank­ki ja siinä ben­saa. Niin kauan kuin mainit­tu litku pysyy kiltisti tankissa, se on liki­main hai­ta­ton­ta, mut­ta jos se esim. vuo­taa lat­tialle ja hai­h­tuu, se on sopi­vana ben­sa-ilma-seok­se­na räjähdysaltista (sen takia autois­sa on kaa­sutin että saadaan aikaan pikku räjähdyk­siä). Saat­taa myös olla että tallis­sa säi­lytetään muitakin hai­h­tu­via ja tule­narko­ja nesteitä, joiden hajukaan ei olisi kaikkien mielestä mukavaa keit­tiöön tunkeutuneena.

    Lisäk­si on niin, että riepui­hin, trasseli­in tai van­haan rakkaaseen öljyn­tahri­maan kan­gas­so­hvaan imey­tynyt ben­si­i­ni tms. syt­tyy melko roi­hul­la, jos sähkölait­teet lykkäävät kip­inää tai jos joku ääliö tupakoi. Sil­loin voi olla kiva, että on palo­muuri tallin ja makkarin välissä.

    Kaikkein ikävim­mässä tapauk­ses­sa (ben­sahöyryn kyl­lästämä ilma ja kip­inä) voi käy­dä niin että tal­li on tuu­sana ja keit­tiö tulessa.

    Min­ul­la ei ole käytän­nön näp­pitun­tu­maa siihen kuin­ka usein täl­laista tapah­tuu — tai tapah­tu­isi jos ei olisi näitä rak­en­tamis­määräyk­siä. Var­maa kyl­lä on, että enem­män ihmisiä (lue: yksin asu­via miehiä) kuolee vuo­teessa tupakoin­ti­in kuin auto­tallin räjähdyk­si­in. Vaan silti.

    Ainakin yksi syy siihen, ettei retkikeitin­spri­itä (sinol) näil­lä main myy­dä rautakaupois­sa vaan huoltoasemil­la (siinä lasolin vier­essä), lie­nee se että huoltoase­mat nykyään sijait­se­vat eril­lis­inä raken­nuksi­na omil­la ton­teil­laan eivätkä esim. asuin­talo­jen poh­jak­er­roksis­sa tai jät­timyymälämöhkälei­den keskellä.

    Noin puoli vuo­sisa­taa sit­ten Munkkiniemessä oli rautakaup­pa (Rake) joka räjähti. En siitä paljon muu­ta muista, mut­ta luulen että siitä pitäen sään­nök­siä on pikkuhil­jaa kiristetty.

    Helsin­gin pitkäaikainen pelas­tusko­men­ta­ja Rain­er Alho ker­toi parikym­men­tä vuot­ta sit­ten luen­noil­laan, että Brit­tilässä on oleel­lis­es­ti löy­sem­mät rak­en­tamis­määräyk­set kuin Suomes­sa. Rak­en­t­a­mi­nen tulee siel­lä sen takia halvem­mak­si, mut­ta tuli­palot ja muut onnet­to­muudet syövät hyö­dyn korkoineen.

    Ker­ron tämän vain todis­taak­seni, etten vas­tus­ta sään­töjä sil­loin kun ymmär­rän ja uskon että niis­sä on jokin pointti.

  27. KariS:
    Määräyk­siä on lisät­ty ja rukat­tu vuosien var­rel­la mitä ihmeel­lisim­min verukkein, ja lop­putule­m­ana on säädösvi­idakko, joka ei palvele rak­en­ta­jan, ei asukkaan eikä edes vira­nomaisen etua. Kaik­ki kär­sii huonos­ta hallinnos­ta ja Osmon kaltai­sista osaa­mat­tomista päät­täjistämme (Osmo ei toki ole ain­oa, muis­takin puolueista heitä löy­tyy, esim Vapaavuori, mut­ta vihreis­sä osaa­mat­to­muut­ta tässä asi­as­sa kyl­lä pisaa mui­ta puoluei­ta enemmän).

    Ensin­näkin se oli kaupung­in­jo­hta­ja Pent­tilä joka niistä normeista murisi, blo­gasin sil­loin joskus http://tolkku.blogspot.com/2010/03/paahanpinttymien-hinta.html

    Toisek­si nimeno­maan Ode jak­saa yrit­tää järkeistä pysäköinti­norme­ja, ja Vihreät noin yleisem­min ei noi­ta pom­misuo­jia halua. Kol­man­nek­si, taisi olla nimeno­maan Vapaavuori joka min­is­terikaut­e­naan käyn­nisty nor­mitalkoot, eli sen että niitä määräyk­siä yritetään lieventää.

    Mut­ta asi­as­ta sinän­sä samaa mieltä. Syy vaan on minus­sa koko raken­nus­lain­säädän­nön luon­teessa, sen pitäisi olla huo­mat­tavasti enem­män tavot­teel­lista eikä nor­mit­tavaa. Esimerkik­si niin että asun­toi­hin pitää päästä esteet­tömästi ilman turhia mutkia, toteu­tustapa sit­ten tapaus ker­ral­laan. Ei tom­moisia 300 euroa neliö vaiku­tuk­sia pelkkä esteet­tömyys selitä, tuos­sa täy­tyy olla kysymys jostain niistä seu­raavas­ta muus­ta ongelmasta.

    Toinen syy on se että ei ymmär­retä kaupunke­ja. Ei kaupungis­sa taloy­htiön tarvitse hoitaa kaikkea, esimerkik­si sil­lä ei tulisi olla yhtään mitään tekemistä pysäköin­nin tai väestö­suo­jien kanssa, kun nämä on palvelui­ta jot­ka joku muu toteut­taa kaupungissa.

  28. Kyl­lähän tuo oma vas­tuu tote­tu­tuu siinä, että saat asua mökissäsi ympäri vuo­den, kun­han et vaa­di lap­sille koulukul­je­tus­ta tai itselle­si koti­a­pua tai ate­ri­apalvelua, jos sitä jos­sakin vai­heessa tarvit­sisit. Ter­veyskeskuk­ses­ta saat ensi­a­pua, mut­ta muu lääkäri­hoito täy­tyy hakea muual­ta, sieltä mis­sä olet kir­joil­la (jos­sakin on olta­va). Kir­jas­tot eivät sen­tään kyse­le viral­lista kotikuntaa.
    Eli kun kun­nal­la on vas­tuu tiety­istä palveluista, on sil­lä tietysti myös hiukan val­taa siihen, minne niitä pitää järjestää.

  29. Ville Kom­si:
    Ker­ron tämän vain todis­taak­seni, etten vas­tus­ta sään­töjä sil­loin kun ymmär­rän ja uskon että niis­sä on jokin pointti.

    Mut­ta sil­loin kun tuo point­ti ei ole maal­likolle intu­iti­ivis­es­ti selvä, niin jos määräyk­sen ohes­sa ei tuo­ta point­tia ole perustel­tu, tuon perustelun puut­teen pitäisi olla rikko­muk­sen sattues­sa vähin­tään lieven­tävä asian­haara. Tai ehkä jopa rikko­jalle pitäisi antaa mitali harv­inais­es­ta tyhjäpäisen auk­tori­teetin kyseenalais­tamiseen pystymisestä.

  30. Muu­tamia kom­ment­te­ja ketjun viesteihin:

    Kukaan ei estä elämästä mökil­lä läpi vuo­den. Kyse on vain siitä, saako siel­lä olla kir­joil­la. Johonkin on vedet­tävä raja, mis­sä saa olla kir­joil­la. Muuten­han voisi kikkail­la vaik­ka jalas­mökil­lä itselleen sopi­van kirjoillaolokunnan. 

    Kel­larikikkailuis­sa on kyse siitä, että ton­tille on halut­tu rak­en­taa suurem­pi talo kuin kaa­va antaa mah­dol­lisu­u­den. Kel­lar­ia ei las­ke­ta raken­nu­soikeu­teen tietyin edel­ly­tyksin (esim. kuin­ka iso osa tilas­ta on maan alla, tilan korkeus ja ikku­nat), sil­lä jol­lain taval­la­han kel­larikin pitää määritel­lä. Mikäli rak­en­taa kel­lar­in raken­nu­soikeusneliöi­den puit­teis­sa, näitä rajoit­tei­ta ei luon­nol­lis­es­ti ole. Pohjim­mil­taan on kyse rahas­ta: mitä pienem­pi tont­ti, sitä pienem­pi raken­nu­soikeus ja hin­ta. Tälle mah­dol­lisim­man hal­valle ton­tille sit­ten halu­taan mak­si­maalisen suuri talo ja ihme­tel­lään, että onpas niuho­ja määräyk­siä, kun ei saa rak­en­taa niin kuin itse tahtoo. 

    Aina kun säädel­lään jotain, syn­tyy rajap­in­to­ja ja har­mai­ta aluei­ta, jot­ka voivat tun­tua type­r­iltä, mut­ta raja nyt on vain vedet­tävä johonkin.

  31. Pitääkö ymmärtää niin, että kir­joil­laolo­vaa­timus muual­la kuin vapaa-ajan asun­nos­sa on van­han jo 80-luvul­la kumo­tun irto­laispykälän uudem­pi versio?

  32. Helsingis­sä tuo raken­nu­soikeu­den vedä­tys on tiedettä
    Tuos­sa lähel­lä myyti­in tont­ti, jol­la raken­nu­soiekut­ta oli 125 m².
    Nyt ton­tille raken­net­tu talo oli myyn­nis­sä ja neliöitä oli jo yli 200 m²…
    Mut­ta enpä ole näh­nyt niin hieno­ja vint­ti­varas­to­ja muualla…

  33. Eikös ympärivuo­tiset asukkaat tuo kun­taan niitä vero­tu­lo­ja, kesämökkiläiset ain­oas­taan kiin­teistöveroa. Luulisi ole­van kun­nankin etu muut­taa kesämök­it vak­i­tu­isik­si asun­noik­si. Koulukyyti on vähäi­nen ja lyhy­taikainen kus­tan­nus. Koti­palvelua kun­nat eivät nykyäänkään jär­jestä syr­jäkylille, vaan muu­tat­ta­vat van­huk­set keskus­taa­ja­maan. Kaikesta kun­nal­lis­tekni­ikas­ta haja-asu­tusaluei­den asukkaat joutu­vat huole­hti­maan itse.

  34. Pohjim­mil­taan on kyse rahas­ta: mitä pienem­pi tont­ti, sitä pienem­pi raken­nu­soikeus ja hin­ta. Tälle mah­dol­lisim­man hal­valle ton­tille sit­ten halu­taan mak­si­maalisen suuri talo ja ihme­tel­lään, että onpas niuho­ja määräyk­siä, kun ei saa rak­en­taa niin kuin itse tahtoo.

    Osin noin. Mut­ta osin myös niin, että niitä isom­pia tont­te­ja ei ole saatavil­la halu­tu­im­mil­la alueil­la vält­tämät­tä lainkaan. Sil­loin sen pienen ton­tin osta­ja halu­aa rak­en­taa siihen ison talon, vaik­ka kyse ei edes ole ollut pihis­telystä ton­tin han­k­in­ta­hetkel­lä. Sopii etsiä vaik­ka Helsingistä sel­l­aisia omakoti­tont­te­ja, joille saa 200 m² ker­rosalaa. Niitä ei kovin mon­ta ole kaupan.

    On ihan ymmär­ret­tävää, että pienel­lä ton­til­la ole­va talo ei saa olla ihan minkä kokoinen hyvän­sä. Mut­ta on vaikeam­paa ymmärtää maan alle tapah­tu­van rak­en­tamisen rajoituk­sia. Tekniset rajoituk­set toki ovat paikallaan mon­es­takin syys­tä. Jos joku tulee onnel­lisek­si rak­en­ta­mal­la talon­sa alle 400 m² kalli­olu­o­laa, niin mik­si niin ei saisi tehdä?

  35. esit­tänyt jos­sain laskel­mas­sa, että helsinkiläisen ker­rostaloa­sun­non hin­nas­sa on noin 1000 euroa neliölle ylimääräistä, kos­ka Helsin­gin kapun­ki tulk­it­see kaikkia noi­ta määräyk­siä asukkaan kannal­ta epäedullisim­mal­la (siis kus­tan­nuk­sia nos­taval­la) tavalla.

    Tuo­ta lisää ei muuten Helsingis­sä mak­sa asukas!

    Mik­sikö? No kun asun­non hin­ta on H = T + R + K, jos­sa H on osta­jan mak­sama hin­ta, T on ton­tin hin­ta, R on raken­nuskus­tan­nuk­set ja K on rak­en­ta­jan kate.

    Kun rak­en­ta­ja tekee raken­nus­päätöstä, sen täy­tyy han­kkia tont­ti. Sil­loin yhtälö kään­tyy muo­toon T = H — R — K. Asun­non hin­ta H riip­puu osta­jien mak­sukyvys­tä, ja kat­e­vaa­timus K raken­nus­li­ik­keen strate­gias­ta. Niin­pä jos raken­nus­määräyk­set nos­ta­vat rak­en­tamisen hin­taa, rak­en­ta­ja tar­joaa ton­tista vas­taavasti vähemmän.

    Toisin sanoen nou­se­vat raken­nuskus­tan­nuk­set pudot­ta­vat tont­tien hin­to­ja. Sik­si itse asi­as­sa asun­non osta­jan etu on se, että raken­nus­määräyk­set vaa­ti­vat kaikkea mah­dol­lista. Niin kauan kuin T pysyy posi­ti­ivise­na, raken­nus­määräyk­siä voi tiukentaa.

    Maaseudul­la taas tont­ti­maa on hal­paa, jol­loin rajoit­tavak­si tek­i­jäk­si tule­vat raken­nuskus­tan­nuk­set. Siel­lä määräys­ten tiuken­t­a­mi­nen pienen­tää talo­ja ja vähen­tää rakentamista.

    Raken­nus­määräys­ten tiuken­tamisess­sa Helsin­gin osalta häviäjä on tont­ti­maan omis­ta­ja. Se tosin sat­tuu usein ole­maan Helsin­gin kaupun­ki, joten asia sat­tuu helsinkiläis­ten veron­mak­sajien nilkkaan.

  36. ‘Aina kun säädel­lään jotain, syn­tyy rajap­in­to­ja ja har­mai­ta aluei­ta, jot­ka voivat tun­tua type­r­iltä, mut­ta raja nyt on vain vedet­tävä johonkin.’
    Jos sään­tö johtaa kikkailu­un, jos­ta ei ole mitään hait­taa yhtään kenellekään, olisiko mitenkään mah­dol­lista, että sään­tö on huono?

  37. Osmo Soin­in­vaara:
    suomes­sa käytetään koulukyytei­hin 300 miljoon­aa euroa.

    Ver­tailun vuoksi: 

    Suomen julki­nen kehi­tys­a­pu vuon­na 2011 on 1 074 miljoon­aa euroa. Yli kolme ja puoli ker­taa kouluky­tien kustannus. 

    Vuon­na 2011 val­tio jakaa taiteelle tukia yhteen­sä 267 miljoon­aa, siis läh­es tuon saman kuin koulukyytei­hin. Pelkästään oop­per­an ja klas­sisen musi­ikin tuet on läh­es 100 miljoonaa. 

    Eiköhän meil­lä ole varaa koulukyytei­hin, vai onko Osmo todel­la sitä mieltä, että koulukyy­dit ovat ongelma?

  38. tcrown: Mut­ta sil­loin kun tuo point­ti ei ole maal­likolle intu­iti­ivis­es­ti selvä, niin jos määräyk­sen ohes­sa ei tuo­ta point­tia ole perustel­tu, tuon perustelun puut­teen pitäisi olla rikko­muk­sen sattues­sa vähin­tään lieven­tävä asianhaara. — - — 

    Samaa mieltä.

  39. Jouko Ollila:
    Aina kun säädel­lään jotain, syn­tyy rajap­in­to­ja ja har­mai­ta aluei­ta, jot­ka voivat tun­tua type­r­iltä, mut­ta raja nyt on vain vedet­tävä johonkin.

    lurk­ki:
    Jos sään­tö johtaa kikkailu­un, jos­ta ei ole mitään hait­taa yhtään kenellekään, olisiko mitenkään mah­dol­lista, että sään­tö on huono? 

    Niin­pä. Siis samaa mieltä kuin lurkki. 

    On jotakuinkin selvää jokaiselle täysjärkiselle, ettei ihan mitä vaan saa tehdä. Ei sel­l­aista jos­ta voi aiheutua hait­taa tai vaaraa muille. Ei ker­naasti sel­l­ais­takaan, jon­ka takia muut joutu­vat näkemään kamalasti vaivaa (saati vaaran­ta­maan itsen­sä) pelas­taak­seen yhden rämäpään. 

    Olkoon esimerkkinä syty­tysnes­teel­lä kos­tutet­tu heinä­paalil­abyrint­ti ja gril­li­juh­lat sen keskel­lä. Sieltä ei selviy­ty­isi omis­ta­jakaan saati vier­aat. Ja vaik­ka se olisi tek­i­jän mielestä hiton haus­ka jekku ja vier­aat umpi­u­uno­ja, se ei siltikään käy.

    Raken­nuk­sen kool­la — siis sen ulkopin­nal­la — täy­tyy olla jotkin ääri­ra­jat, jot­ka takaa­vat, ettei naa­puria var­joste­ta tai näköalaa peit­etä kohtu­ut­tomasti, ettei miel­lyt­tävää maise­maa tai kaupunkiku­vaa räjäytetä rik­ki jol­lakin täysin ympäristöön­sä sopi­mat­toma­l­la röyhkeäl­l­lä hirvi­tyk­sel­lä (“mit­takaavarikos”) jne. Lisäk­si on otet­ta­va huomioon palo­tur­val­lisu­us­seikat sekä kaivamisen ja louhimisen mah­dolli­nen vaiku­tus pohjaveteen. 

    Eli siis on ole­mas­sa paljonkin määräyk­siä, joille on mielestäni ole­mas­sa hyvä perustelu — joka pitäisi aina ker­toa mah­dol­lisim­man havain­nol­lis­es­ti luvan­hak­i­jalle. Mut­ta… en vieläkään ymmär­rä, mihin varsi­nais­es­ti tarvi­taan ker­rosneliöi­den niponipotarkkaa määrit­te­lyä ja laskemista.

    Hissiko­rien kohdal­la tiedän ja ymmär­rän, että ne aivan tarkoituk­sel­la tehdään sen ver­ran pieniksi, ettei enim­mäiskuor­ma pääse ainakaan ihmis­li­has­ta ylit­tymään mikäli kaik­ki seiso­vat oikein­päin jalat lat­ti­as­sa. Mut­ta talot nyt yleen­sä eivät ole pelkästään hisse­jä. Tor­ni­talon tuli­palos­sa olisi äärim­mäisen irvokas­ta, jos ker­rosalan kutis­tamisek­si por­taat olisi tehty liian ahtaik­si. (Hissiähän ei edes palo­vaaran uhates­sa saa käyt­tää, kuten tiedämme.)

    Palo­tur­val­lisu­u­den kannal­ta on kyl­lä erit­täin suo­tavaa, ettei mihinkään tilaan ahtaudu (tilapäis­es­tikään) enem­pää ihmisiä kuin sieltä pystyy hätäti­lanteessa nopeasti pois­tu­maan. Tätä ei tietääk­seni kuitenkaan ole mis­sään mainit­tu ker­rosalara­joituk­sen syyk­si. Ja jos se olisi syy, saman pitäisi kai koskea myös julk­isia ulkotilo­ja kuten toreja. 

    Voisi­han joskus olla syytäkin vähen­tää vapaa­ta lat­ti­ati­laa pöy­dil­lä, matalil­la huonekasveil­la tai jol­lakin sel­l­aisel­la, mikä säi­lyt­tää näkyvyy­den ja avaru­u­den (tun­teen) ja on vieläpä hel­posti hypät­tävis­sä yli tai potkit­tavis­sa pois tieltä. Jos ei sal­li­tun henkilömäärän rajoi­tus muuten pure. Maail­mal­ta­han kuulee sil­loin täl­löin varsin kar­sei­ta uutisia täpötä­y­sistä disko­halleista, jois­sa tuli pääsee irti, ovien edessä on tavaraa eivätkä edes pois­tu­mistieval­ot ole kunnossa. 

    Kuulee myös uutisia mie­lenosoit­ta­jista jot­ka toril­la jäävät kah­den tulen väli­in. Mut­ta ehkä nyt etenin jo turhan kauas lähtöai­heesta. Tarkoi­tan vain että käyt­tökelpoiset, selkeät ja ihmis­määrään näh­den riit­tävät pois­tu­misti­et noin yli­malka­an ovat hyvä jut­tu. Ja että jois­sakin tapauk­sis­sa saat­taa kuin saat­taakin olla jär­jel­listä rajoit­taa sisäti­lan ihmis­määrää ahtau­den avul­la. Lähin­nä his­seis­sä. Puhe­linkioskeis­sa se ei ole yhtään niin tärkeätä (jos sel­l­aisia enää onkaan). Tuskin myöskään kesämökeillä.

    Kun oikein kovasti yritän miet­tiä, mihin ker­rosalara­joi­tus­ta sel­l­aise­naan ja järkevästi saate­taan tarvi­ta, niin lähin­nä pois­tu­mis­tei­den laadun ja mitoituk­sen kanssa sil­lä on jotakin tekemistä. Muu­ta ei tule mieleen.

    Pait­si tietysti pysäköin­tipaikat. Mut­ta eikö ne autot voisi muuten kieltää? Tai sal­lia niille enim­mäis­määrä, jota ei saa ylit­tää pakkol­u­nas­tuk­sen uhal­la. Lähim­mät vapaat paikat vähin­tään kilo­metrin päässä. Puhun sekä hyper­keskus­toista että mökkialueista. Ehkä kesävi­ikon­lop­puina täy­ty­isi tois­taisek­si sal­lia parin suku­lai­s­paikan käyt­töönot­to. Tai sit­ten ei. Mainio tekosyy pitää täti ja serkut loitolla.

  40. Mllai voi ottaa kanadas­ta ja Australiasta:

    Per­ife­ri­as­sa saa asua, mut­ta palvelui­ta ei ole eikä niitä voi vaatia

    Tämä on tosin tehty selväk­si jo aiko­ja sitten,joten jokainen met­sässä asu­va on tehnyt tietoisen valinnan

    Suomes­sa tuo voitaisin toteut­taa siir­tymäa­joil­la eli määritel­lään ns täy­den palvelun asuinalueet ja vajaan palvelu alue, jol­ta palve­lut aje­taan alas tietyn ajan kulues­sa esim 30 vuodessa

  41. KariS: Ver­tailun vuoksi: 

    Suomen julki­nen kehi­tys­a­pu vuon­na 2011 on 1 074 miljoon­aa euroa. Yli kolme ja puoli ker­taa kouluky­tien kustannus. 

    Vuon­na 2011 val­tio jakaa taiteelle tukia yhteen­sä 267 miljoon­aa, siis läh­es tuon saman kuin koulukyytei­hin. Pelkästään oop­per­an ja klas­sisen musi­ikin tuet on läh­es 100 miljoonaa. 

    Eiköhän meil­lä ole varaa koulukyytei­hin, vai onko Osmo todel­la sitä mieltä, että koulukyy­dit ovat ongelma? 

    Min­un mielestäni sekä Osmo että sinä luet­telit mon­ta ongel­maa, joista olisi todel­la help­poa säästää nopeasti lask­ien melkein kak­si mil­jar­dia euroa vuodessa.

    Tuol­la taval­la olisi kyl­lä aika nopeasti val­tion säästöo­hjel­ma kasassa.

  42. Ville Kom­si: Pait­si tietysti pysäköin­tipaikat. Mut­ta eikö ne autot voisi muuten kieltää? Tai sal­lia niille enim­mäis­määrä, jota ei saa ylit­tää pakkol­u­nas­tuk­sen uhal­la. Lähim­mät vapaat paikat vähin­tään kilo­metrin päässä. Puhun sekä hyper­keskus­toista että mökkialueista. Ehk

    Kyl­lä autot voi kieltää ja näin­hän pitkälti Helsingis­sä ollaan tekemässä. Mie­lenki­in­toisem­pi kysymys onkin mihin kaik­ki tämä tar­mo tul­laan käyt­tämään seu­raavak­si, kalli­iden yksi­ty­ispyörien kitkemiseen?

  43. Kim­mo: Kyl­lä autot voi kieltää ja näin­hän pitkälti Helsingis­sä ollaan tekemässä. Mie­lenki­in­toisem­pi kysymys onkin mihin kaik­ki tämä tar­mo tul­laan käyt­tämään seu­raavak­si, kalli­iden yksi­ty­ispyörien kitkemiseen? 

    Halusinkin nähdä, mitä oival­lista täl­lä ker­taa vas­taat. Lapsel­lista härnäys­tä, myön­nän, mut­ta kiusaus oli liian suuri.

    Vaan leik­itään­pä ajatuk­sel­la: Hik­i­sis­sä suku­juh­lis­sa tai lahjo­lais­saar­naa­jan synt­täreil­lä lat­tialle mah­tuu sei­so­maan ken­ties 4 henkilöä neliömetrille. Vähen­netään ker­rosalas­ta kalus­teet, jää ehkä 3 nenää per neliö. Olete­taan, että nämä kaik­ki ovat tulleet paikalle kukin tahoil­taan omil­la autoil­laan, joista kukin vaatii pysäköin­tipaikan, 5 neliötä per autop­erkele. Tarvi­taan myös pysäköin­tiken­tän sisäiset ajoti­et, eikä se ole vähän. Min­ul­la ei nyt ole tässä minkään­laista viral­lista tutkimus- tai nor­mi­tusti­etoa käsil­lä, mut­ta veikkaisin tästä syn­tyvän yhteen­sä vähin­tään 7 neliötä per perkele.

    Ker­to- ja jako­laskul­la saadaan tulok­sek­si, että sadan neliön luukku­un mah­tuu lat­tioille lätisemään 300 naa­maa. Yksi naa­ma on vaat­in­ut 7 neliötä pysäköin­tikent­tää, joten mainit­tua kent­tää tarvi­taan 2’100 neliötä yhtä ökya­sun­toa ja täpötäyt­tä tupa­juh­laa kohden.

    Sovi­taan, ettei kaikissa tor­ni­talon viidessäkymme­nessä ökyläävässä pide­tä vas­taa­van­laisia tilaisuuk­sia yhtä aikaa, mut­ta tornien juurelle tulee kyl­lä melko väljää silti. Silmä lepää.

    Mökki­maise­mas­sakin autot — romuiset tai remuiset — ovat se dynaami­nen ele­ment­ti, jos­ta voi pitää tai olla pitämättä.

  44. Osmo Soin­in­vaara:
    suomes­sa käytetään koulukyytei­hin 300 miljoon­aa euroa.

    Tuo sum­ma tietysti säästet­täisi­in, jos kaik­ki pakotet­taisi­in taa­jami­in. Mut­ta yhden per­heen las­ten mukaan otta­mi­nen reitin var­relta ei lisänne kun­nan kulu­ja kovinkaan merkit­tävästi. Hydrokopter­it on sit­ten asia erik­seen, mut­ta kalli­is­sa tapauk­sis­sa kun­nil­la on nyky­isinkin mah­dol­lisu­us toisen­laisi­inkin järjestelyihin.

  45. Kim­mo: Kyl­lä autot voi kieltää ja näin­hän pitkälti Helsingis­sä ollaan tekemässä. Mie­lenki­in­toisem­pi kysymys onkin mihin kaik­ki tämä tar­mo tul­laan käyt­tämään seu­raavak­si, kalli­iden yksi­ty­ispyörien kitkemiseen?

    Ei auto­ja tarvitse kieltää, pois­te­taan vain pysäköin­tipaikkamääräyk­set ja asukaspysäköin­ti­tun­nuk­set, ja väl­jen­netään kaavoitus­ta sen ver­ran että yksi­tyi­nen yrit­täjä saa rak­en­taa pysäköin­ti­talon asuin­talon paikalle. Kyl­lä kysyn­tä ja tar­jon­ta pitää lop­ul­ta huolen siitä, että autopaikko­jen ja asun­to­jen suhde aset­tuu sopi­valle tasolle, kun autopaikan markki­nahin­ta nousee niin korkeak­si, että kan­nat­taa rak­en­taa mielu­um­min pysäköin­ti­halle­ja kuin vuokra-asuntoja.

    Täl­lä het­kel­lä autot­to­muus on käytän­nössä kiel­let­ty, kun kaik­ki suun­nitel­laan ja raken­netaan auto­jen ehdoilla.

    Autot­to­muus ja auto­vas­taisu­us ei ole mitään kateuspoli­ti­ikkaa kuten Kim­mo yrit­tää antaa ymmärtää. Autot­to­muus kaupungeis­sa on yksinker­tais­es­ti parem­paa kaupunkiym­päristöä kuin auto­jen ehdoil­la raken­net­tu ympäristö. Auto­jen ehdoil­la saadaan aikaisek­si Itä-Pasi­laa ja Merihakaa.

  46. Sylt­ty: Min­un mielestäni sekä Osmo että sinä luet­telit mon­ta ongel­maa, joista olisi todel­la help­poa säästää nopeasti lask­ien melkein kak­si mil­jar­dia euroa vuodessa.

    Tuol­la taval­la olisi kyl­lä aika nopeasti val­tion säästöo­hjel­ma kasassa.

    Noit­ten taiteen ja koulu­tuk­sen kaltais­ten ongelmien tukemisen pois­tol­la saat­taisi tosin olla joitain yllät­täviä sivu­vaiku­tuk­sia kuten työt­tömien taiteil­i­joiden elin­ta­son kohot­ta­mi­nen veron­mak­sajien kus­tan­nuk­sel­la hei­dän muuttues­saan työt­tömik­si työn­hak­i­joik­si ja Mer­su­jen yli­tar­jon­ta käytet­ty­jen auto­jen markki­noil­la. Toisaal­ta las­ten yli­paino-ongel­ma saat­taisi ratke­ta hei­dän hiihtäessään koulu­un kesät talvet.

  47. Olen siis läh­es rikolli­nen. Min­ul­la on auto ja aje­len sil­lä nyky­isin (eläk­keel­lä) lähin­nä ruokakaup­paan (2,5 km ja mökille 193 km). Toki voisin kaup­paan kävel­lä ja var­maan vai­h­taen lia­ja-autol­la. Mökille Män­ty­har­ju­un pääsee sinne keskus­taan hyvin junal­la, mut­ta lop­pumat­ka 10 km olisi sit­ten käveltävä tahi tak­sil­la. Ain­oa bus­sivuoro ei sovi junan aikataului­hin. Junalipun hin­ta ei eläkeläiseltä ja eläkeläiseltä on niin kallis, että auton omis­ta­jal­la ei todel­la ole mitään syytä edes ajatel­la moko­maa. Jos joku alkaa selit­teleen auton kus­tan­nuk­si­in kaikkia arvon alen­nuk­sia yms, niin siitä vaan. Kun se rakkine on joskus han­kit­tu ja sil­lä pääsee mukavasti oman aikataulun mukaan omas­ta mielestä edullis­es­ti, niin saat­te kyl­lä paljon tehdä pro­pa­gan­daa sitä vas­taan. Olen miet­tinyt siir­tymistä kokon­aan asumaan sinne, mut­ta se lie­nee ilman iso­ja investoin­te­ja mah­do­ton­ta. Vai­moni isän äiti eli siel­lä vak­i­tuis­es­ti kuole­maansa saak­ka ilman sähköä, sisäves­saa ym. Nyt on sen­tään sähköt ja kesäl­lä vesi kaivos­ta sähköpumpul­la, ei talvel­la. Tor­pas­sa on savupi­ip­pu, mis­sä 4 ulostuloa.
    Olisiko vai­h­toe­hto hom­ma­ta pieni asun­to keskus­tas­ta tai vuokra­ta sel­l­ainen ja sit­ten elää kum­mas­sakin? Meistä ei tiet­ty kun­nalle ongelmia koulukyy­deistä, ambu­lanssi lähin­nä. Itse muuten on mak­set­tu aurauk­set, jos talvel­la on halut­tu käydä.

  48. Jälleen yksi hyvä syy kuntaliitoksiin.
    Saman maakun­nan sisäl­lä eri kun­tien lin­jauk­set vai­htel­e­vat todel­la paljon. Pienis­sä kun­nis­sa osaami­nen kaavoituk­ses­sa, rak­en­tamises­sa ja muil­lakin erikoisalueil­la vai­htelee kehnon ja surkean välil­lä, ain­oal­la kun­tavirkamiehel­lä ei ole aikaa päivit­tää tieto­jaan ja hom­mat tehdään vähän mutu-poh­jal­ta tut­tu­ja suosien.

    Omakotitalo/kesämökki tilanteessa ongel­mat tiivistyvät sil­loin kun mökkiä ollaan myymässä.

    Minus­ta raja mökki­tont­tien ja vak­i­tuisen asumisen tont­tien ja määräys­ten välil­lä kan­nata­ta säi­lyt­tää. Ideana on, että mök­ki voi olla jok­sus omakoti­taloa halvem­mal­la raken­net­tu. Pysyvään asumiseen tarkoite­tus­sa raken­nuk­ses­sa taas määräyk­set ovat samat kaikil­la ja kun­tien velvoit­teet myöskin.

  49. R. Sil­fver­berg:

    Tehokkaampi on vesives­san kiel­to. Ei huvi­ta nimit­täin käy­dä 30 asteen pakkasel­la mis­sään ulko­hu­us­sis­sa ja sisäkäyt­töön tarkoite­tut kom­pos­toi­vat ves­sat dunkkaa! 

    Onpas sin­ul­la huono­ja koke­muk­sia! Olen käynyt lukui­sis­sa hyvin hoide­tuis­sa sisäkuiv­akäymälöis­sä, ja nehän ovat aivan hajut­to­mia, kun tuule­tus pelaa pön­tön kaut­ta eikä katon­ra­jas­ta. Tutus­tu “Huus­si muut­taa sisälle” kirjaan,
    terv. pekkanen

  50. Onpas sin­ul­la huono­ja koke­muk­sia! Olen käynyt lukui­sis­sa hyvin hoide­tuis­sa sisäkuiv­akäymälöis­sä, ja nehän ovat aivan hajut­to­mia, kun tuule­tus pelaa pön­tön kaut­ta eikä katon­ra­jas­ta. Tutus­tu “Huus­si muut­taa sisälle” kirjaan,
    terv. pekkanen

Vastaa käyttäjälle Jouko Ollila Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.